1
|
„Nie je romantická láska niečím, čo má byť úplne slobodné a nepodrobené? Neplatí pravidlo, že intenzívna túžba po niekom po čase opadne, a tak musíme hľadať niekoho iného, kto v nás radosť lásky prebudí nanovo? Nie je pravdou, že celoživotná vernosť jednej osobe v manželstve je nepriateľom romantických pocitov?
Nie, nie je to pravda. V skutočnosti bezpodmienečný zmluvný záväzok pomáha romantickej láske dosiahnuť jej plnosť. Dobre to vystihol dánsky filozof Soren Kierkegaard.
Kierkegaard píše, že u človeka sú možné tri pohľady na život, a to estetický, etický a náboženský. Hovorí, že všetci sa rodíme ako estéti a etickými či náboženskými sa môžeme stať len svojimi rozhodnutiami. Kto je teda estét? Estét sa nepýta, čo je dobré a čo zlé, ale čo je zaujímavé. Všetko posudzuje podľa toho, či je to fascinujúce, vzrušujúce a zábavné.
Estetický aspekt je dôležitý pre akýkoľvek život, keď sa má žiť dobre a šťastne, ale keď estetizmus začne v živote dominovať, vznikajú obrovské problémy. Estét často vyhlasuje, že je slobodný. „Život by mal byť napínavý, plný krásy a iskry,“ – hovorí. Často to znamená odhodenie pút spoločenských očakávaní a väzieb. Kierkegaard však tvrdí, že ide o veľmi pomýlený pohľad na to, čo je sloboda. Pretože človek žijúci estetický život vôbec nie je svojím pánom – v skutočnosti vedie život plný náhod. Úplne ho ovláda jeho temperament, vkus, pocity a impulzy.
Keď sa na to pozrieme z inej strany, život estéta je produktom okolností. Ak manželka stratí krásu svojej pokožky a jemnosť tváre alebo ak manžel priberie pár kíl, estét sa začína ohliadať okolo seba za niekým krajším. Ak sa u partnera rozvinie dlhodobá vyčerpávajúca choroba, estét začína cítiť, že život nemá zmysel. Ako tvrdí Kierkegaard, takáto osoba je v skutočnosti úplne pod kontrolou vonkajších okolností.
Jediný spôsob, ako byť skutočne slobodný, je pripútať svoj pocit k povinnosti. Ak sa zaviažete ku každodenným skutkom lásky, dokonca aj keď sú pocity či okolnosti mätúce, môžete byť skutočne slobodným človekom a nie bábkou, zmietanou vonkajšími silami. Takisto, len ak si zachováte lásku k niekomu, aj keď to už prestalo byť napínavé, môžete o sebe povedať, že skutočne milujete človeka. Estét nemiluje človeka, on či ona miluje pocity, napätie, horúčkovitosť vlastného ega, zážitky, ktoré mu ten dotyčný poskytuje. Fakt, že po tom, keď sa tieto veci pominú, estét už tomu druhému nepotrebuje prejavovať nijakú starostlivosť, len dokazuje pravdivosť tohto tvrdenia.
Zatiaľ nám Kierkegaard ukázal obmedzenia romantickej vášne, ale nechce ju zamietnuť ako nedôležitú – to vôbec nie. Ani nestavia pocit a záväzok proti sebe ako dvoch nepriateľov, hoci niekedy sa takto môžu javiť. „Dokazuje, že manželstvo v skutočnosti posilňuje romantickú lásku, a nie že ju zabíja. Trvá na tom, že etický záväzok k inému v manželstve je presne tým, čo umožňuje spontánny priebeh romantickej lásky s cieľom dosiahnuť stabilitu a trvácnosť, po ktorej sama romantická vášeň túži, ale ktorú nedokáže poskytnúť.“ Naozaj je to zmluvný záväzok, ktorý manželom umožňuje stať sa ľuďmi, ktorí milujú jeden druhého. Iba po čase sa naozaj dozvieme, kto je naším partnerom a začneme ho milovať pre to, kým je, a nie pre pocity, ktoré cítime alebo pre skúsenosti, ktoré s ním/ňou zažívame. Iba časom sa naučíme rozoznávať konkrétne potreby, ktoré náš partner má, aj to, ako ich napĺňať. Po čase sa nám nahromadí studnica spomienok, hlbokých citov a radosti z toho druhého, ktorá vytvorí základ a posilní tie stále dôležité epizódy romantickej sexuálnej vášne v manželskom živote.“
z knihy Timothy Keller: Manželstvo
|
|
|
4
|
|
1. rastos 04.12.2013, 10:46
„Nie je romantická láska niečím, čo má byť úplne slobodné a nepodrobené? Neplatí pravidlo, že intenzívna túžba po niekom po čase opadne, a tak musíme hľadať niekoho iného, kto v nás radosť lásky prebudí nanovo? Nie je pravdou, že celoživotná vernosť jednej osobe v manželstve je nepriateľom romantických pocitov?
Nie, nie je to pravda. V skutočnosti bezpodmienečný zmluvný záväzok pomáha romantickej láske dosiahnuť jej plnosť. Dobre to vystihol dánsky filozof Soren Kierkegaard.
Ki...
▲
04.12.2013, 11:29
|
akosi som sa v celom tom článku stratila ...a ty si čo o tom myslíš?
|
|
|
6
|
|
4. 04.12.2013, 11:29
akosi som sa v celom tom článku stratila ...a ty si čo o tom myslíš?
▲
04.12.2013, 13:36
|
Myslím, že je dôležité nebyť len "estétom" a nevstupovať s takým človekom do partnerského vzťahu.
|
|
|
8
|
|
6. rastos 04.12.2013, 13:36
Myslím, že je dôležité nebyť len "estétom" a nevstupovať s takým človekom do partnerského vzťahu.
▲
05.12.2013, 09:30
|
len škoda, že to ten estét nemá hneď napísané na čele 🙂
|
|
|
2
|
zaujímavá myšlienka: "Jediný spôsob, ako byť skutočne slobodný, je pripútať svoj pocit k povinnosti."
|
|
|
7
|
|
2. rastos 04.12.2013, 10:48
zaujímavá myšlienka: "Jediný spôsob, ako byť skutočne slobodný, je pripútať svoj pocit k povinnosti."
▲
04.12.2013, 20:55
|
čiže, len zodpovedný človek môže byť skutočne slobodný ....zaujímavé. aj celý článok ..
|
|
|
3
|
a v neromantickej láske by to ako fungovalo?
|
|
|
5
|
ludi su natolko rozdielni, ze by muselo existovat tolko knih,kolko je manzelstiev/vztahov.
a najmenej tolko Dr.Plzakov;-)
|
|
|
|