Hoď ma hore
prihlásenie:
Registrácia  |  Zabudnuté heslo
tu sa nachádzate: hlavná stránka  rôzne  téma
kategórie:  

Žena a muž z pohľadu analytickej psychológie

37
reakcií
6324
prečítaní
Tému 20. mája 2009, 12:40 založil Nakor.

podobné témy:



1.
označiť príspevok

Nakor
   20. 5. 2009, 12:40 avatar
Ako už vieme, archetypy sa nachádzajú v nevedomí, sú spoločné pre celé ľudstvo. Pre muža a ženu zaviedol Jung pojmy ako anima a animus. Aminou označoval feminínny archetyp muža, pričom animusom bol maskulinný archetyp u ženy.
Pretože anima je archetypom vysupujúcim u muža, dá sa domnievať, že u ženy musí existovať jej obdoba, lebo ako je muž kompenzovaný prvkom ženským, je žena kompenzovaná prvkom mužským.
Ako sa zdá byť pre syna prvým nositeľom faktoru tvoriaceho projekciu matka, pre dcéru je to otec. Žena je kompenzovaná mužskou bytosťou, preto má jej nevedomie takpovediac mužské predznamenanie. V zrovnaní s mužom to znamená závažný rozdiel.
Toto slovo (anima) znamená rozum alebo duch. Ako zodpovedá anima materskému erotu, je animus obdobou otcovského logosu (u ženy prevláda pravá hemisféra - citová a obrazotvorná, u muža ľavá - dedukčná a analytická).
Pojmy eros a logos sú pomocné, popisujú umelo skutočnosť, že vedomie ženy charakterizuje viac spojujúce pôsobenie erotu, než rozlišujúca a poznávacia povaha loga.
U mužov je eros, vzťahová funkcia, spravidla menej rozvinutý než logos. U ženy naproti tomu predstavuje eros výraz jej pravej prirodzenosti, zatiaľ čo jej logos znamená nezriedka poľutovaniahodný prípad. Vyvoláva v rodinných a priateľských kruhoch nedorozumenie a zlé interpretácie, pretože zostáva s názorov, a nie z úvah. Názory rozumieme apriórne (predskúsenostné) domnienky s takmer absolútnym nárokom na pravdu. Ako každý vie, niečo také môže pôsobiť dráždivo.

Pretože animus s obľubou argumentuje, dá sa ho najľahšie vidieť u diela pri hašterivých diskusiách. Aj muži môžu argumentovať veľmi žensky, a to vtedy, keď sú posadnutí animou, a tým sú premenení v anima svojej animy. Ide im pritom hlavne o osobnú samoľúbosť a nedotknuteľnosť, ženám však ide o silu pravdy alebo spravodlivosti, či iných podobných velkých vecí, lebo o ich samoľúbosť sa už postarali krajčírka alebo kaderník.
"Otec" hraje v ženskej argumentácii veľkú rolu. Akokoľvek priateľský a ústretový môže byť jej eros, ak je posadnutá animom, neotrasie ňou žiadna logika na svete. V mnohých prípadoch má muž pocit, že nutnú presvedčivosť by mali jedine zvedení, zbití či znáselnení. Muž však nevie, že zvrchovane dramatická situácia by rázom banálne bez rozčuľovania skončila, keby opustil bojové pole a pokračovanie prenechal inej či svojej žene. Na túto spásnu myšlienku však prichádza zriedkakedy alebo nikdy, pretože žiadny muž sa nemôže s animom ani najkratšiu dobu baviť, ani by v tej chvili nepodľahol svojej anime.

Táto zdanlivo pozoruhodná skutočnosť spočíva na následujúcej okolnosti: Keď sa stretnú animus a anima, vytasí animus meč svojej moci a anima vystriekne jed svojho klamu a zvodu. Výsledok však nemusí byť vždy negatívny, lebo je tu práve tak veľká pravdepodobnosť, že sa tí dvaja do seba zamilujú. Reč lásky sa vyznačuje úžasnou jednotvárnosťou a s najväčšou obetavosťou a vernosťou používa všeobecne obľúbených foriem, čím sa obaja partneri opäť ocitajú v banálnej kolektívnej situácii. Žijú však v ilúzii, že sú vzájomne priťahovaní tým najosobnejším spôsobom.

V pozitívnom, rovnako ako v negatívnom ohľade je vzťah animy a anima stále "animózny" (búrlivý), to znamená emocionálny, a preto kolektívny. Afekty znižujú úroveň vzťahu a približujú ju obecnému inštinktu základu, na ktorom už nie je nič individuálneho.
Zatiaľ čo u muža je animózne zakalenie mysli hlavne sentimentálne, alebo má povahu resentimentu, u ženy sa prejavuje v názoroch, výkladoch, mieneniach, insinuáciach a chybných konštrukciách, ktorých výsledkom je prerušenie vzťahu medzi dvoma ľuďmi. Ženu - rovnako ako muža - opradie jej zvláštny a nebezpečný familiaris (domáci dôverný duch) a ako dcéra, ktorá jedine chápe svojho otca (to znamená, že má večne pravdu), je prenesená do zeme ovcí, kde sa nechá pásť svojím duševným pastierom, animom.

Pôsobenie anima a animy na Já je v princípe rovnaké. Je obtiažne ich eliminovať, pretože je nesmierne silné a vypĺňa okamžite osobnosť neotrasiteľným pocitom oprávnenosti a neústupnosti. Archetyp fascinuje vedomie a hypnoticky sa ho zmocňuje. Nezriedka má pritom Ja pocit morálnej porážky a robí sa odmietavejším, vzdorovitejším a hašterivejším, čím cestou bludného kruhu svoj pocit menejcennosti len zväčšuje. Tým sú ľudské vzťahy zbavené pôdy pod nohami, lebo nadradenosť rovnako ako pocit menejcennosti znemožňuje vzájomné uznanie, bez neho žiadny vzťah neexistuje.

Myslíte si, že by ste dokázali vzdorovať opozitnému rodovému archetypu (muž žene a vice versa)? Čo si myslíte o Jungovom pojednaní o syzýgii (konjunkcia a opozícia naraz duálnych archetypov) anima a animy? Je to úplná dedukčná zlátanina, alebo výsledok dlhodobej praxe?


7.
označiť príspevok

piskotka žena
   20. 5. 2009, 17:27

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



8.
označiť príspevok

Nakor
   20. 5. 2009, 17:40 avatar
Ahoj piškotka, aj ja som spriaznený s jeho teóriou, dáva mi zmyseľ v chápaní určitých symbolík, obrazov, snov a mystérií, ktoré sa spoločne u ľudí vynárajú už od prvopočiatku. A Ďakujem, že si to zhrnula pre laikov, ja som akademicky zdegenerovaný a neviem sa vyjadrovať už bežne.


9.
označiť príspevok

piskotka žena
   20. 5. 2009, 17:47

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



10.
označiť príspevok

Nakor
   20. 5. 2009, 17:58 avatar
Hehe, teda ďakujem za kompliment s tým učením, ale stále som študent, takže nič neučím. Ale láka ma učiť na vysokej škole, aj keď si ľudia padagógov a školiteľov nevážia.


11.
označiť príspevok

piskotka žena
   20. 5. 2009, 18:01

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



12.
označiť príspevok

Nakor
   20. 5. 2009, 18:09 avatar
Vo väzení (len pre ucelenie sa pýtam, lebo keď píšeš bez diakritiky, tak niekedy to môžem zle pochopiť)? Aké smer v tom sociálnom prostredí chceš vykonávať?
Čo sa týka mňa, rád by som zostal na našej katedre religionistiky na filozofickej fakulte Komenského, vyučujúci sú tam iba štyria internisti, tak možno keby som sa veľmi snažil, tak nadomnou privrú tri oči.


17.
označiť príspevok

piskotka žena
   20. 5. 2009, 18:49

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



2.
označiť príspevok

sára žena
   20. 5. 2009, 14:04 avatar
hanba,nehanba...čo je to analytická psychológia?


4.
označiť príspevok

činčin žena
   20. 5. 2009, 14:11 avatar
obecne je to sposob, ako sa vrtanim v traumatoch z detstva(podla freuda), alebo traumatoch duchovna ludstva(podla junga) dozvies, preco ti je naprt.


5.
označiť príspevok

Kaies muž
   20. 5. 2009, 14:40 avatar
Čo je analytická psychológia mestsky? Čo sú traumaty? Čo je naprt?


36.
označiť príspevok

nrbatas muž
   20. 5. 2009, 22:55 avatar
Jedna možnosť je, že Činčin je Češka, ktorá nevie dobre po slovensky, ale hrá sa na Slovenku. Preto keď píše "obecne", nemyslí tým obecne - týkajúce sa obce. Ani ako záležitosť vlastníctva (nie súkromné ani štátne), ani ako typ sídla (nie mestské). Myslela tým "všeobecné", lenže nevie, ako sa to po slovensky povie. Podobne je to s tými "traumatmi" - mala na mysli traumy. A to "naprt" niekde počula a nevie o čo ide - že ide o na prd (aj v češtine sa hovorí "prdnout" a nie "prtnout". Je možné sa pýtať, prečo nepíše po česky. Jedno z vysvetlení: Chce sa naučiť po slovensky a tak sa snaží aj písať po slovensky - v tom prípade možno povedať, že sa jej darí.
Druhá možnosť je, že Činčin je Slovenka a nerozumie dobra po česky. Niečo si vyčítala a vypísala z českých prameňov, ale keďže tomu nerozumie, nedokáže to preložiť do slovenčiny.
Tie ďalšie možnosti sú omnoho menej pravdepodobné. Stavíme sa? (Len nie o jablko...)


37.
označiť príspevok

činčin žena
   22. 5. 2009, 12:44 avatar
činčin je čechoslovák, a ked niekto nemá inú robotu, ako rýpat do čechizmov, asi je to nejaký fašista z Nitry.


38.
označiť príspevok

Kaies muž
   22. 5. 2009, 13:07 avatar
To snáď nie...


3.
označiť príspevok

činčin žena
   20. 5. 2009, 14:08 avatar
no, ale nesmieme opomenúť, že božské a transcendentálne bolo pre junga predstavované ženskou holubicou, a zemské(niekedy až démonické) a telesné hadom(alebo falickým symbolom) pekne tuto symboliku vidiet na atribute hermesa, tej jeho sranda paličke s hadom a kridelkami. to pišem preto, aby som predišla akymkolvek sexistickym utokom z akejkolvek strany...

este je treba dodat, ze aj jungov pristup k libidu je rozdielny, ako sa teraz obecne chape kvoli rozsirenejsiemu(a atraktivnejsiemu) postoju freuda. bola to tvorivá sila, kreatívne v nás, to čo mohlo podla freuda vzniknut iba sexualnym napetim, jung aplikoval na celkovu hnaciu energiu vzniklu z neustaleho boju protikladov, anima a animy, planuceho a rastuceho,...


6.
označiť príspevok

Nakor
   20. 5. 2009, 15:15 avatar
Analytická psychológia je Jungov koncept psychológie, v ktorom obrátil Freudovu psychoanalýzu. Freud označoval náboženstvo za neurózu, zatiaľ čo Jung, aj keď bol jeho žiak, poukazoval na náboženstvo ako liek na neurózu. Preto sa rozhodol všetky skutočnosti psyché človeka zhrnúť v archetypoch, ktoré dominujú v ľudskom nevedomí. Ako isto vidno, používal najmä gnostické symboli (napr. Abraxas), alebo bežné mytologické črty (múdry starec - Senex).
Neviem, či z článku to nejak vyplýva, aj keď treba čítať medzi riadkami, že človeka zobrazuje skôr ako androgynnú bytosť, ktorá už ale nie je dokonalá, pretože vstúpila do profánneho priestoru a času a upadla.

Činčin dobre poznamenala niečo o Hermesovi, okrem iného bol psychopompom (sprievodcom zosnulých duší do podsvetia), čo predstavovalo dôležitý koncept v mytológii, a okrem iného zobrazoval už na Kréte v minojskej civilizácii mladého boha, kde ho uctievali ako vegetačné božstvo, ktoré malo za úlohu sa starať o dobrú úrodu, a čo iné vystihuje vegetačné božstvá lepšie, než falus. Sám bol androgýnom (spojenie Herma a Afrodity - hermafrodit).
Väčšina náboženských symbolov poníma tento svet v jeho úplnosti či v niektorej z jeho štruktúr (voda, noc, nebo, nebeské telesá, ročné obdobia, vegetácie, časové rytmy, živočíšny svet atď.), alebo sa dovoláva základných podmienok ľudskej existencie, skutočnosti, že človek je pohlavne odlišný, smrteľný a hľadá to, čo dnes nazývame "konečná realita". V niektorých prípadoch boli archaické symboli spojené so smrťou, sexualitou, nádejou v posmrtný život atď. zmenené a nahradené podobnými symbolmi, ktoré so sebou prieniesli vyššie kultúrne vlny.
Symboli spojené s novými kultúrnymi udalosťami, datovanými v historickom čase, sa stali náboženskými symbolmi, pretože prispeli k "založeniu sveta" v tom zmysle, že týmto novým svetom umožnili po objavení poľnohospodárstva (približne v neolite), zdomácnenie zvierat, kráľovstvo atď. "prehovoriť" a odhaliť tak ľuďom nové ľudské podmienky.
Takže tieto všetky symboli Jung používa na vyjadrenie archetypov a mytologém, pretože človek je ten tvor, ktorý vytvoril dejiny najzásadnejšie zo všetkých živých tvorov.


13.
označiť príspevok

Petrana žena
   20. 5. 2009, 18:23 avatar
Zaujímavé...trochu ma zarazila skutočnosť, že človeka zobrazuje ako adrogynnú, obojpohlavnú bytosť, ktorá už nie je dokonalá, pretože vstúpila do profánneho, zneucteného? priestoru a času a upadla...??? Dvíhame sa, upadáme?, to je básnická otázka, rovnako ako spájame sa, rozdeľujeme?, vyvíja sa vzťah muža a ženy, alebo stagnuje? Učíme sa vo vzájomnom dynamickom vzťahu viazaní sexuálnou túžbou, alebo hlúpneme? Múdrieme, to je moja voľba. 


14.
označiť príspevok

Petrana žena
   20. 5. 2009, 18:29 avatar
Aby táto téma mala aj ľudskú rovinu....U nás v domácnosti to určite funguje asi tak nejako podobne ako aj u vás, na lístok v kuchyni zapisujeme, že čo treba kúpiť, a stalo sa nám x-krát, že manžel bol práve na nákupoch, keď som si na niečo dodatočne spomenula, a šla som to dopísať na lístok do kuchyne. Už som bola niekoľkokrát prekvapená, keď to manžel kúpil, lebo si v obchode zrazu spomenul, že možno sa to zíde. Vždy išlo o inú vec.


15.
označiť príspevok

Nakor
   20. 5. 2009, 18:36 avatar
Petrana, ale to o čom ty píšeš, je integrovanie sa do spoločného sociálneho prostredia a veľmi dobré spoznanie sociálneho partnera z určitých psychických stránok. Keď sú dlho dvaja ľudia (väčšinou muž a žena) spolu v jednej domácnosti a rozumejú si po určitých stránkach, nie je problém sa doplňovať v situáciach, ktoré sa pravidelne opakujú.


16.
označiť príspevok

Petrana žena
   20. 5. 2009, 18:46 avatar
To, že už vieš presne, na čo ten druhý myslí, poznáš jeho povahu, pocity, reakcie, ako svoje staré boty, že sa s ním dokážeš spojiť telepaticky, že vieš, že sa naňho môžeš spoľahnúť v tých najťažších chvíľach, aj keď nepopieram, sú aj také, kedy by som ho najradšej zabila, to je jednoducho o vzťahu. V živote nejde o to, čo muž a žena tvoria extra, ale o to, čo môžu vytvoriť spolu.
Súhlasí A-čko, piskotka


18.
označiť príspevok

postoy-lea
   20. 5. 2009, 19:01 avatar
Ahojte - Piškótka, Názor, Činčin, Kaies, Nakor a Petrana.
Mne sa skôr pozdáva koncept psychologičky, psychiatrička Karen Horneyovej. Pár informácií:
Medzi jej navýznamnejšie prínosy do oblasti psychoanalýzy patrí polemika s Freudovým pojmom „závisť penisu“, prirodzená identifikácia dcéry s matkou, odmietanie biologicky determinovaného ženského masochizmu, autoanalýza, psychologické dôsledky nerovnoprávnosti pohlavia. Medzi ďalšie názory patrí i to, že muži ženám závidia materstvo. Vo svojich neskorších publikáciách stále viac zdôrazňuje veľký spoločenský tlak, ktorý je vyvíjaný na rodičov a ako negatívne ovplivňuje individualitu detí. Na základe toho potom vypracovala tzv. model interpersonálnych štýlov a zaviedla pojem bazálna úzkosť. Ovplyvnila mnoho psychoanalytikov a psychiatrov i mnohé feministické hnutia.

zdroj a viac: sk.wikipedia.org Tento odkaz smeruje mimo DF.sk


19.
označiť príspevok

piskotka žena
   20. 5. 2009, 19:11

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



22.
označiť príspevok

postoy-lea
   20. 5. 2009, 19:29 avatar
Piškótka ona bola významná kritička Sigmunda Freuda, ona nesúhlasíla s jeho teóriami a vytvorila vlastné.

A na túto knihu mám zálusk: www.eplanet.sk Tento odkaz smeruje mimo DF.sk


25.
označiť príspevok

piskotka žena
   20. 5. 2009, 19:48

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



26.
označiť príspevok

A-čko muž
   20. 5. 2009, 19:52 avatar
Hm, aj ja som sa vselico priučil, ale zatial neviem ako použit to, že viem, že v arktíde žijú ladovy červy, ktorí keď trpia hladom ohryzaju svoj vlastny chvost .A


27.
označiť príspevok

postoy-lea
   20. 5. 2009, 19:54 avatar
A-čko to bolo mimo tému, nemyslíš?


31.
označiť príspevok

A-čko muž
   20. 5. 2009, 20:01 avatar
Ani nie , chcel som iba podotknut ten fakt, že sme tak velmi často nakrmení nepotrebnymi vecami ,že nam znehodnocuju život .Kolko ludí ti vysype celu filozofiu a roztrhne sa mu snurka na gatiach a nedokaze si ich ani vytiahnut , ci povestne zatlkanie klincov ..


33.
označiť príspevok

piskotka žena
   20. 5. 2009, 20:05

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



29.
označiť príspevok

piskotka žena
   20. 5. 2009, 19:58

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



28.
označiť príspevok

postoy-lea
   20. 5. 2009, 19:55 avatar
Piškótka, áno človek sa učí celý život.
Súhlasí piskotka


30.
označiť príspevok

piskotka žena
   20. 5. 2009, 20:00

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



20.
označiť príspevok

Petrana žena
   20. 5. 2009, 19:26 avatar
Dievčatá a chlapci, ja vám nebudem liezť do kapusty, vôbec netuším, o čom je závisť penisu, a chcela by som vidieť chlapa, ktorý by rád rodil, keď ich pri pôrode väčšinou treba kriesiť, ja stále tvrdím, že iba muž a žena spolu môžu vytvoriť celú kompletnú bytosť, aj s penisom a prsiami a vagínou atď., pričom samozrejme každý plní inú biologickú a spoločenskú a psychologickú úlohu vo vzťahu, ale to záleží aj od povahy a charakteru, a vzdelania a cieľa jednotlivca. Spájaním protikladov vznikajú tie naj výsledky. Týmto sa lúčim, nebudem vám túto tému už ďalej sabotovať. 
Súhlasí A-čko


23.
označiť príspevok

postoy-lea
   20. 5. 2009, 19:32 avatar
Petrana, ďakujem za názor, nemusíš sa dištancovať ani hanbiť trebárs za moje názory. Každý sa môže vyjadriť a nemusí sa báť, že ho niekto vysmeje alebo čo.


32.
označiť príspevok

A-čko muž
   20. 5. 2009, 20:04 avatar
Petrana máš idealny nazor na svet, keby bolo vela ludí tvojho sposobu chapania ulohy ženy ,resp. muza , tak by zmizlo vela konfliktov a partnerskych nestastí ... 
Súhlasí piskotka


35.
označiť príspevok

Petrana žena
   20. 5. 2009, 20:46 avatar
A-čko, ja nie som ideálna žena, a povyvádzala som všeličo, môj muž tiež, ale dokázali sme jeden druhého pochopiť, a odpustiť si, to je celé.


34.
označiť príspevok

Nakor
   20. 5. 2009, 20:24 avatar
Petrana, veď tak nejak to chápem aj ja, ten androgýn je symbol, ok? Muž a žena v harmonickom vzťahu tvoria dokonalú bytosť, lenže vďaka archetypom ten vzťah nikdy nebude dokonalý, aj keď bude neviem ako krásny a zmysluplný. Ale tak to má byť, človek hľadá dokonalosť v stvorení vesmíru a on sám je mikrokozmosom.


21.
označiť príspevok

sára žena
   20. 5. 2009, 19:29 avatar
cítim sa ako v mraziacom priestore..ukážte sa,vaše vedomosti reprodukované..
ehm vlastne sa nič nestalo..


24.
označiť príspevok

piskotka žena
   20. 5. 2009, 19:46

Príspevok bol vymazaný administrátorom.

váš príspevok

Pridávať príspevky môžu iba zaregistrovaní účastníci fóra.

Som zaregistrovaný

nick: heslo:
zostať trvalo prihlásený    
Nie som zaregistrovaný

Vaša prezývka:  

Po zaregistrovaní budete automaticky presmerovaní do tejto témy.

najnovšie príspevky na celom fóre

neprehliadnite
df.sk na Facebooku
vyhľadávanie
 
Najväčším rozdielom medzi kráľovstvom a parlamentnou demokraciou je
pomer medzi bohatými a chudobnými. Kým v kráľovstve bol iba jeden kráľ, teraz je tých bohatých omnoho viac.
Prevádzkuje df.sk | TOPlist
(125 355 bytes in 0,350 seconds)