Satanizmus a temné témy
Pre mnohých bolo ale učenie hinduizmu a guruov príliš náročné. Okrem toho zistili, že ani po rokoch cvičení a meditácií sa nestali „bohmi“ alebo „božskými“, ako im to sľubovali. A tak hľadanie pokračovalo ďalej. No žiaľ, vyústilo do ešte temnejších sfér. Skupina Rolling Stones otvorila brány okultizmu a satanizmu ako žiadna predtým. V podstate aj za tým stála skúsenosť s LSD. Annita Pallenbergová spomína: „Keď bol Brian (Jones) prvý raz na acide, videl, ako zo zeme, zo stien a z podlahy vyliezajú príšery. V kredenci hľadal ľudí… Vrátil sa z tripu ako človek prenasledovaný prízrakmi.“[43]
V tomto smere zrejme pomohla aj povesť, ktorá bola súčasťou černosšského folklóru a bluesovej mytológie, podľa ktorej ak budete čakať o polnoci na križovatke, zjaví sa vám diabol a na výmenu za vašu dušu vám dá to, po čom túžite. Údajne to urobil aj Robert Johnson, člen kapely Rolling Stones, ktorý sa za noc stal z plachého gitaristu geniálnym skladateľom. V prostredí černošského blues sa okrem toho zachovali aj iné povery pôvodných černošských náboženstiev, ako napríklad viera v amulety, znamenia, čary alebo voodoo. Precítenú a ostro rezanú gitarovú hru blusmanov volali „diablovou hudbou.“ V podobnom duchu, privedenom do extrému, sa aj Rolling Stones začali pokladať za „diablových hudobníkov“.[44]
Pri nahrávaní piesne „Symphathy for the Devil“ (Sympatia voči diablovi) malo „dunenie afrických bubnov, doprevádzané výkrikmi, vyvolať predstavu rituálu v džungli, tancujúcich plameňov, zvíjajúcich sa ľudských tiel lesklých od potu a hudba v pozadí znela ako živá nahrávka rituálu voodoo.“[45]
Myšlienky satanizmu sa umocnili na hudobnej scéne aj vďaka filozofii Aleistera Crowleyho, otca moderného satanizmu, ktorá nadchla aj členov skupiny Beatles. Jeho podobizeň sa objavila medzi „osobnosťami“ na ich albume Seržant Peper.[46] Crowley inšpiroval aj ďalšie kapely, ako napríklad Led Zeppelin, ale aj takých spevákov, ako bol Davida Bowie, ktorý sa o ňom zmienil v skladbe Quicksand.[47]
Ale ani táto „zlatá éra“ satanického roku nedopadla veľmi slávne: Brian Jones skončil svoju kariéru náhlou smrťou v bazéne, Jim Morrison sa utopil v Paríži vo vani, Grahama Bonda prešiel vlak v metre, John Bonham zo skupiny Led Zeppelin zomrel na otravu alkoholom a tým aj ukončil činnosť tejto kapely, ďalší zomreli v dôsledku užívania alkoholu alebo drog.[48]
New Age
Na scénu prišla nová éra, éra fascinácie hnutím New Age. Odštartoval ju hudobný a umelecký festival vo Woodstocku, ktorý sa konal v roku 1969 v štáte New York. Organizátori ho označili ako „Výstavu Vodnára“. Na festivale vystúpili kapely ako Who, Grateful Dead, Santana, Jimmy Hendrix alebo Joe Cocker.[49] Zrodil sa nový hudobný štýl, zvaný hudba New Age. „Pôvodne to mala byť hudba na meditáciu a hudobníci, ktorí ju vytvárali, vedeli o účinkoch hudby, ktorá privádza ľudí do tranzu.“ [50] Metaforika tohto štýlu je takmer výlučne presiaknutá okultizmom a hinduizmom.[51]
V tom čase prišli hudobníci s teóriou, že hudba môže uzdravovať. „Tvrdilo sa, že za dávnych čias ľudia poznali určité hudobné vzorce, ktoré dokázali navodiť extatické stavy, fyzické uzdravenia a univerzálnu harmóniu.“[52]
Voľný sex
Sex sa stal náboženstvom sekulárneho dvadsiateho storočia.[53] V tomto duchu Malcom Muggeridge povedal: „Sex je jediná mystika, ktorú materializmus ponúka.“[54] Niektorí sa pokúšali spájať voľnú sexualitu s Bohom a s náboženstvom. Madonna v skladbe „Like a Prayer“ (Ako modlitba) popisovala sexuálny orgazmus ako duchovnú extázu, ktorá ju vyzdvihla do tajomných oblastí. Sexuálnu rozkoš popisovala pomocou náboženských pojmov, hlas milého bol prirovnaný k modlitbe alebo k povzdychu anjela. Dokonca v závere vystupuje gospelový zbor Andraeho Croucha, ktorý skladbe dodal „kostolnú atmosféru“.[55]
Predstavitelia: Tori Amosová, Madonna, Prince, Marvin Gaye, Depeche Mode, Lady Gaga…
Pohanstvo
Ide o kombináciu vplyvov New Age, používania drog, hlavne Extázy, pohanských prvkov a hedonizmu. „Klub sa stáva miestom, kde sa ľudia, ktorí si idú zatancovať, zoznamujú s ezoterickými náukami.“[56] Fraser Clark, autor „Psychedelickej encyklopédie“ „chápe technopaganizmus ako pomocníka pri zrode alternatívnej kultúry, ktorá nahradí to, čo on nazýva „stav mysle vytvorený rímskym kresťanským monoteizmom“.[57] Pre časopis Mondo 2000 povedal: „Veľmi rýchlo sa stávame prevládajúcim náboženstvom! Jediným nebezpečím sú pre nás monoteisti, ktorí si myslia, že sa svet obracia k diablovi, a radi by nám všetkým pomohli z kaše.“[58]
Podobne aj Terence McKenna, hlavný propagátor technopaganizmu v Spojených štátoch „považuje kresťanstvo za negatívne náboženstvo, ktoré zabránilo ľudstvu objavovanie vyšších stavov ľudského vedomia.“[59] Technopaganizmus je tak návratom k archaickým skúsenostiam pravekých kultúr, vyvolaných drogami, ktoré siahajú až do mladšej doby kamennej.[60]
Terence McKenna v knihe „Archaic Revival“ (Archaická obnova) píše: „Vitajte v návrate do dávnych dôb. (…) Pomocou halucinogénov som hľadal prostriedky dokazujúce tajomnú dimenziu, ku ktorej mali najstaršie náboženstvá ľudstva v dávnoveku podľa svojho tvrdenia prístup. Zo všetkých techník používaných šamanmi na dosiahnutie extázy a mimotelového cestovania – pôstu, dlhého bubnovania, ovládania dýchania a stresujúcich skúšok – je podľa mňa najúčinnejším, najspoľahlivejším a najsilnejším prostriedkom používanie halucinogenných rastlín.“[61] McKenna preto hovoril o ľuďoch tancujúcich rave ako o šamanskej extáze a mimotelovom cestovaní.[62]
Nicholas Saunders v knihe „E for Ecstasy“ píše: „Kombinácia drogy, hudby a tanca uvádza človeka do stavu tranzu podobného kmeňovým rituálom a ceremóniám.“[63] Podľa Russella Newcombe sa rave dá chápať ako „náboženský obrad, s mixpultom ako oltárom a diskdžokejov v úlohe kňazov. Raveová hudba sa môže chápať ako „uctievanie Boha zmeneného vedomia“.[64] Cieľom je dospieť k pocitu jednoty v „pulzujúcom organizme“, pričom droga stiera rozdiely vo vnímaní medzi „mnou“ a „nimi“, k čomu prispieva aj preprogramovanie vedomia pomocou hudby so 140 až 160 bitmi za minútu.[65]
Nicholas Saunders túto skúsenosť popísal týmito slovami: „Zakúšal som pocit spolupatričnosti so skupinou, niečo ako povznášajúcu náboženskú skúsenosť jednoty, ktorú som predtým zažil iba raz v živote.“[66]
Do tohto obdobia spadajú aj pokusy vyprodukovať hudbu, ktorá by v kombinácii s drogami a laserových svetelných efektov. Predstavitelia: Shamen, Orbital, Enigma…
Islam
„V posledných rokoch sa stal islam pre rapovú hudbu, ako môžeme počuť v tvorbe Public enemy alebo Brand Nubian, do tanečnej scény prenikli rôzne formy myšlienok New Age tvorbou guruov, ako je Terence McKenna a hudobníkov ako Shamen.“[67]
Mágia
„Hudba a mágia boli odjakživa vo všetkých kultúrach blízkymi susedmi. Hudba, ktorá nepôsobí primárne na rozum, ale predovšetkým na citovú oblasť človeka, ktorá zasahuje až do podvedomia, sa zdá byť kľúčovou dierkou, cez ktorú môžeme aj sami v sebe uvidieť zlomky inej skutočnosti. Skladatelia elektronickej hudby sú si tejto vzájomnej súvislosti už dlho vedomí. Je to najmä rocková hudba, v ktorej sa v západnej kultúrnej oblasti mágia prežíva a praktizuje.“[68]
Povery a zariekavacie formulky patria k svetu umenia odjakživa. Známky tejto skutočnosti nachádzame vo všetkých oblastiach umeleckej činnosti a ani rock´n´roll nie je výnimkou. Možno dokonca rock´n´roll je pre vplyvy tohto typu zvlášť vhodný.“[69]
VYJADRENIA SPEVÁKOV O DuchovNOM POZADÍ SVOJEJ TVORBY
AC/DC
Angus Young, gitarista, na otázku, odkiaľ berie svoju energiu: „Buď tam zhora alebo tiež zdola. Asi zdola. Tam hore nie je žiaden rock´n ´roll.“[70] „Rock´n´roll je priama cesta do pekla.“[71]
Podľa niektorých skratka kapely AC/DC znamená: Anti-Christ/Death of Christ (Antikrist/Smrť Krista). Lomítko medzi písmenami je v podobe blesku a je to symbol satana, o ktorom sa v Biblii píše: „Videl som satana padať z neba ako blesk“ (Lk 10, 18). S týmto vysvetlením úplne ladí text piesne Hell´s Bells´ (Pekelné zvony): „Rachotím hromami, stakám dažďom. Letím sem ako hurikán.
Moja žiara oslňuje celú oblohu! Si iba mladý, ale musíš zomrieť!
Nechcem brať žiadnych väzňov, nechcem šetriť žiadne životy.
Nikto nezaháji boj! Mám zvony a chcem ťa vziať do pekla. Dostanem ťa!
Satan ťa dostane! Pekelné zvony, jé, pekelné zvony!“[72]
LP Highway to Hell (Diaľnica do pekla): „Neviem o ničom, čo by som robil radšej, ako ísť dolu na párty, kde budú aj moji priatelia. Som na diaľnici do pekla… Žiadne stopky, žiadne obmedzenie rýchlosti. Nikto ma nespomalí. Budem sa točiť ako koleso. Nikto ma nezastaví. Hej, satan, platím svoje dlhy. Hrám v rockovej kapele.“[73]
Pieseň Hell aidt a bad place to be: „Peklo nie je zlé miesto na bývanie.“[74]
Beatles
Na obálke jednej z najslávnejších platní v dejinách rocku Sergeant Peppers je zobrazený anglický okultista Aleister Crowley, otec moderného satanizmu a inšpirátor väčšiny súčasných ezoterických skupín. Bubeník skupiny Ringo Starr: „Chceli sme zoskupiť tváre ľudí, ktorých milujeme a obdivujeme.“[75] Okrem neho sú na obálke postavy štyroch guruov – Šrí Juketswara, Šrí Mahavatara Babaja, Šrí Lahiri Mahasaja a Joganandu.[76] V roku 1969 sa stal hitom v Top 20 ich singel pod názvom „Hare Krishna Mantra“.
Pieseň Revolution Nr. 9: „Kresťanstvo zanikne, zmizne a stratí sa. Nemusím o tom diskutovať. Mám pravdu a pravda bude dokázaná. My sme teraz žiadanejší než Ježiš Kristus. Neviem, čo sa stratí skôr: Rock´n roll alebo kresťanstvo.“[77]
John Lennon: „Urobíme všetko, čo je v našej moci, aby sme rozšírili transcendentnú meditáciu.“[78]
„Viem, že Beatles budú mať taký úspech, ako ešte žiadna iná skupina predtým. Viem to presne, lebo som pre tento úspech zapredal svoju dušu diablovi.“[79] „Len do roku 1973 predali 90 miliónov LP platní a 125 miliónov singlov platní“.[80]
O svojej hudobnej inšpirácii hovoril: „Je to ako posadnutosť, ako nejaké médium.“[81] V piesni Bring On the Lucie z albumu Mind Games (Hry mysle) z roku 1973, spieva: „Je niečo, čo musíš urobiť hneď. Vysloboď ľudí, teraz hneď. Urob to, urob to teraz! Sme zajatcami so zdvihnutými rukami. Voláme to ako modlitbu: Vysloboď ľudí – 666 je tvoje meno.“[82]
„My všetci sme Boh. Nie sme jeden z Bohov alebo jediný Boh, ale všetci sme v podstate božskí.“[83]
„Hare Kišna je všade. Naozaj tomu veríme.“[84]
V skladbe Ballad of John and Yodo použil Ježišove slová ako kliatbu.[85] Počas vystúpenia v Hmaburgu John vešal kondómy na sochy svätých a robil si žarty z rehoľných sestier, ktoré stretol na ulici. Keď s producentom Georgom Martinom nahrával pieseň, ktorej text vychádzal z prekladu Tibetskej knihy mŕtvych, požiadal ho, aby nahrávka znela ako „keď sa východný svätec modlí na vrchole hory“.[86]
Paul McCartney: „Boh nie je v pilulke, ale LD vysvetlilo tajomstvo života. Bol to náboženský zážitok.“[87] „Je fantastické, že ľudia ako Babaji a Kristus a všetci tí veľkí mužovia, ktorí transcendovali, sa vymanili z reinkarnačného cyklu.“[88]
George Harrison: „Chcel som na nich myslieť bez prestávky – na jogínov, na Himaláje a na hudbu Raviho Shankara.“[89] „Všetci sme jedno. Pochopenie lásky je úžasná vec. Sú to pozitívne vibrácie a urobia vám dobre. Tieto vibrácie sa k vám dostanú cez jogu, kozmické spevy a podobné veci. Je to úžasné! Tie vibrácie môžu prichádzať zovšade. (…) Je to úžasná sila. Prenesie vás to rovno do astrálnej roviny.“[90]
„LSD nie je skutočná odpoveď. (…) existujú spôsoby, ako sa dostať vyššie aj bez drog – jogou, meditáciou a podobnými vecami.“[91]
V skladbe My sweet Lord uctieva hinduistického boha Krišnu.[92] Chcel ňou podnietiť svojich poslucháčov k spevu mantry, ktorá podľa neho dokáže „zjednotiť človeka s Bohom.“[93] Povedal: „Najprv som nahral hlasy spievajúce „haleluja“, a potom som to zmenil na „Hare Krišna“, aby mohli ľudia spievať „Mahamantru“ bez toho, aby si to uvedomili.“[94]
V albume „Living In the Material World“ (Žijúci v materiálnom svete) spieva Harrison o vyslobodení z karmického kolobehu znovuzrodzovaní: „Dúfam, že sa odtiaľ dostanem von milosťou pána Šrí Krišnu. Budem vyslobodený z hmotného sveta.“[95] Podobnú tému nachádzame aj v ďalšom jeho albume, ktorý nesie názov: „Dark Horse“ (Temný kôň).
Hariison dokonca daroval členom sekty Hare Krišna vlastnú rezidenciu. Venoval im aj ďalšiu skladbu Living in the material World. Finančne podporoval aj zakladateľa sekty Transcendentálna meditácia guru Maharishiho.
Yoko Ono: „Boli ako médiá. Neuvedomovali si, čo hovorili; cez nich to prechádzalo.“[96]
George Martin, producent Beatles: „Niekedy som si myslel, že je to sám Satan.“[97]
Derek Taylor, tlačový zástupca Beatles: „Sú hrubí, bezbožní a počúva ich celý svet. Je to ako keby založili nové náboženstvo. Sú úplne proti Kristovi. Chcem povedať, ja som tiež proti Kristovi, ale oni sú proti nemu tak, že ma dokázali šokovať, a to už je čo povedať.“[98]
Black Oak Arkansas (Čierny dub Arkansas)
V skladbe „When Electricity came to Arkansas“ pri prehrávaní odzadu počuť slová: „Satan, on je boh“.[99]
Black Sabbath
Skupina sa „zasvätila“ diablovi v okultnom krste v roku 1969. Prvý album má na obálke prevrátený kríž.[100] Na albume Sabbath Bloody Sabbath je zobrazený satanistický rituál nudistov s číslom 666.[101]
Na platni Reflection je napísané: „A ty, úbohý blázon, ktorý držíš túto LP v rukách, vedz, že teraz si s ňou zapredal svoju dušu, lebo sa rýchlo chytí v tomto pekelnom rytme, v diabolskej moci tejto hudby. A toto hudobné uštipnutie tarantuly ťa prinúti bez konca, bez prestávky tancovať.“[102]
A tiež: „Hneď na prvom LP vzývali satana, ktorý potom pochopiteľne prišiel. Prisľúbil im úspech po celom svete pod podmienkou, že budú hrať každý rok na Veľkom Sabate. Až dodnes obidve strany svoje slovo dodržali. Šesť úspešných elpečiek, úžasné koncerty pred fanúšikmi z celého sveta. Tam hrali svoj pekelný horúci hardrock, hudbu ideálne temperovanú na pekelné slávnosti. Pre čierny sabat, ten krvavý…“[103]
Pre fanúšikov boli vyrobené dokonca nálepky s nápisom: „Som posadnutý Black Sabbath.“[104]
Pieseň NIB: „Ó, miluj ma teraz a nebudeš váhať skončiť so životom, ktorý si žil pred našim stretnutím… Moje meno je Lucifer, chyť sa, prosím, mojej ruky.“[105]
Ozzy Osbourne: „Naši poslucháči sú pod vplyvom pekelnej moci a to vlastne vysvetľuje náš úspech.“[106]
„Zdá sa mi, ako by som bol médium nejakej cudzej sily. Dúfam, že to nie je sila toho, koho sa obávam – satana. Je to taká nadprirodzená sila, ktorá mi našepkáva, keď píšem. Snáď nie je diabolská, ale to ja neviem.“[107]
Bill Ward, bubeník raz povedal, že cíti, že „satan by mohol byť Bohom“.[108]
Black Swan (Čierna Labuť)
John Philips zo skupiny Mamas and Papas o nich povedal: „Je tu kopec čiernej mágie. Čím viac Boh stráca, tým viac diabol získava. Veci začali byť veľmi démonické.“[109]
Bob Dylan
„Myslím si, že vás umenie môže viesť k Bohu. Myslím si, že je to účelom toho všetkého. A ak nie, tak na čo to potom je? Vedie vás to tým druhým smerom. Určite vás to niekam vedie.“[110] Vo svojej tvorbe čerpal zo židovstva, kresťanstva, ale aj zenbudhizmu, kabaly, numerológie, tarotu, prírodného mysticizmu, scientológie, new Age a náboženstiev pôvodných obyvateľov Ameriky.[111]
Bob Marley
„Keby mi Boh nedal pieseň, aby som ju spieval, nemal by som čo spievať.“[112] Členovia černošského rasistického hnutia Rastafariáni (hlásali nadradenosť černošskej rasy) ho považovali za proroka, liečiteľa a kňaza.[113] Bob bol akoby africkým šamanom s elektrickou gitarou. Jeho dedo, u ktorého vyrastal, bol myalaman – biely čarodejník. Regge bola Boba Marleyho rituálnou hudbou.[114] Priznával, že ako malý dokázal čítať minulosť z ruky človeka a veril v prorocký charakter svojich piesní. Hovoril: „Všetky naše piesne sa vyplnia.“[115]
Brian Eno
„Dávid (Byrne) a ja sme sa zaujímali o to, čo by sa dalo nazvať „extatická spiritualita“… Začali ma zaujímať hudobné formy, ktoré sa týkali nášho vzťahu k prírode alebo k duchovnému svetu. Inými slovami, niečo ako skúmanie dilemy medzi fyzickým a duchovným životom.“[116]
Brian Eno „hľadal extatickú hudbu, ktorá by ľuďom pripomínala, že sú duchovné bytosti a nie čísla.“[117] Spolu s Davidom Byrne nahrali album „My Life in the Bush of Ghosts“ môžeme počuť „hlasy rozhlasových evanjelistov, vyháňačov diabla, gospelových spevákov a alžírskych moslimov spievajúcich texty Koránu, doplnené o gitary, basgitaru, bicie a syntetizátory.“[118]
Bullet for Valentine
Ukážky textov piesní:
Your betrayal (Tvoja zrada): „Mám byť šialený (…) Nie je cesty späť. (…)
Tak tu sme, ja som v tvojej hlave. Ja som vo tvojej hlave!
Bolo ti povedané, aby si utiekla z nasiaknutého miesta osvieteného plameňom. Zaplatím cenu za tvoju zradu.
Tvoja zrada, Tvoja zrada! (…) Je to môj spôsob zomrieť?“
Waking The Demon (Prebudenie diabla): „Prebúdzaš diabla! Kam pobežíš? Chodíš len v tieni!
Budeš sa pozerať na tečúcu krv! Varovanie! (…)
Varoval som ťa, ale ty si sa stále j*bal len mojím zmýšľaním
Už nie je únik z hnevu, ktorý cítim! (…)
Dýchaj pre mňa! (…) Zostaň so mnou!
Posadnutosť prevláda!!! Prebúdzaš diabla!“
Scream, Aim and Fire (Kričím, mierim a strieľam): „Zabi svojich nepriateľov. (…)
Smrť sa po mne driape. (…)
Chaos sa čoskoro vznieti. (…)
Práve teraz je ten čas zabíjania. (…)
Jediná cesta von je zomrieť. (…)
Boh hovoril cez moje svedomie.
Keď som kričal, namieril a strieľal. (…)
Kričím, namierim, strieľam.“
Deliver us from evil (Zachráň nás od zla): „Čo sa to so mnou deje? Vo vnútri umieram. (…)
Ty si peklo, my sme peklo, ja som peklo.“
Pretty on the outside: „Teraz ťa sku*vene nenávidím, z celého môjho srdca.
Len zmizni, a nikdy sa nebudem báť o svoj život.
Burn The Crucifix
Názov kapely znamená Spáľ kríž.
Burzum
Varg Vikernes, člen tejto kapely, bol v roku 1994 odsúdený na dvadsaťjeden rokov väzenia za vypaľovanie kostolov a za vraždu Oysteina Aarsetha z kapely Mayhem.[119] Na súde povedal: „Vypaľovaním kostolov a blackmetalovou hudbou prebúdzame v Nóroch pocit spolupatričnosti s Odionom.“[120] Už predtým sa raz vyjadril, že uctieva tohto vikingského boha vojny a smrti: „Burzum slúži jedine Odinovi. Odin je jednooký nepriateľ kresťanského Boha.“[121]
Carlos Santana
V roku 1973 nahral s Johnom McLughlinom album „Love Devotion Surrender“. Vnútrajšok albumu je venovaný duchovnému posolstvu guru Šrí Chinmoja. Nachádzame tam tvrdenie, že „akonáhle konečné vstúpi do nekonečného, stáva sa v tú chvíľu Nekonečným.“[122] Tento hudobník sa priznal: „Larry mi ukázal Šrí Chinmoja a ukázal mi, odkiaľ prichádza a kde čerpá svoju hudbu.“[123] V roku 1983 Santana túto sektu opustil.[124]
Celtic Frost
Na obale jednej z platní je zobrazený Ježiš ako prak na strieľanie.[125]
Christian Death
Názov kapely „Smrť kresťanstva“ vystihuje duchovnú orientáciu kapely. Na albume Prayer (modlitba) je nahratý Otče náš, venovaný diablovi. Táto modlitba je nahratá opačne – odzadu a je v nej vynechaná veta: „Neuveď nás do pokušenia, ale zbav nás zlého.“ To vystihuje ducha satanizmu, ktorý sa snaží byť protikladom kresťanstva a prevracať všetky jeho prvky nábožnosti naruby, počnúc krížmi, morálnymi príkazmi a končiac pri modlitbách.[126]
David Bowie
Jeho priatelia rozprávali, že v jeho byte sa „na podlahe váľali knihy o okultizme a mysticizme. Na stenách mal načmárané pentagramy ako ochranu proti kliatbam, ktoré proti nemu vraj niekto vyslovil. Bol tak presvedčení, že ho čarodejníci chcú zničiť, že si dokonca najal ženu, praktizujúcu bielu mágiu, aby vyháňala zlých duchov pálením modrých a bielych sviec a sypaním soli. Neskôr (v roku 1983) sa zmienil o tom, že to bolo obdobie „temnej posadnutosti“, doba, keď dovolil „nízkym prvkom“, aby vstúpili do jeho života a hudby.“[127]
David Byrne
V roku 1988 viedol natáčanie dokumentárneho filmu The House of Life o Candomblé, náboženstve brazílskych domorodcov, ktoré má svoje korene v Afrike. Zaujímal sa hlavne o ich rituály doprevádzané hrou na bubnoch a spevom, počas ktorých, údajne zostupuje ten boh, ktorému je slávnosť venovaná. V tejto súvislosti sa vyjadril: „Odtiaľ z veľkej časti pochádza naša populárna hudba. Rock vychádza z týchto tradícií a ja verím, že silu a vplyv, ktorý má, získal vďaka tomu, že si v sebe nesie časť tejto energie.“[128]
David Lee Roth
Otvorene hovorí, že je „majstrom ceremónií nemorálnej väčšiny“ a že cieľom jeho hudby je privolávanie zlých duchov. Povedal: „Snažím sa odovzdať im svojho ducha, vlastne to skúšam urobiť. Človek sa dostáva do toho stavu a začína prosiť bohov – démonov.“
Death SS
Na platni talianskej Black Mass je opísaný satanistický rituál slávený o jedenástej večer v bývalom kostole. Spieva sa v nej: „Podrežeme hrdlo dieťaťa na tele strigy. Zmiešaj jeho krv s jeho semenom a pridaj sa k Čiernemu vojsku.“[129]
Deep Purple
Ritchie Blackmore, gitarista: „Zaujímam sa o pozoruhodné veci a udalosti, najmä o duchov.“[130]
„Otvorene priznáva, že organizuje špiritistické seansy, aby sa dostal bližšie k Bohu. Blackmore počas svojich koncertov prežíva v špiritizme dobre známy jav „exkurzie duše“, keď opúšťa svoje telo a vznáša sa v koncertnej sále.“[131]
Deicide
Jej vodca Glen Benton „priznal, že si dal na čelo vypáliť prevrátený kríž, aby zdôraznil svoju príslušnosť ku kultu diabla“.[132] Dokonca sa nechal zapáliť na obrátenom kríži.[133] V piesňach „Crucifixation“ a „Dicide“ „spieva o potešení pri zabíjaní Ježiša, nechal si na čelo vypáliť prevrátený kríž, svojho syna nazval Daemon a tvrdí o sebe, že sa zúčastnil obetovania zvierat.“[134]
Na jednom obale ich platne je Ježiš zobrazený ako rozštvrtený.[135]
Eric Hoffman: „Ak nie ste satanisti, tak o sebe nehovorte, že hráte death metal. Death metal je záležitosťou satanizmu. Naša muzika vychádza zo satanizmu. Berieme to smrteľne vážne.“[136]
Depeche Mode
Album „Songs of Faith and Devotion“ (Piesne viery a zbožnosti) sa niesol v duchu gospelu a pomínal anjelov, nebo, milosrdenstvo, vieru, požehnanie, modlitbu a hriech, ale témou piesní nebol duchovný vzťah, ale sexuálny. V piesni „One Caress“ spievajú: „Jediný tvoj bozk a som požehnaný.“[137] Na šerom obale pózujú členovia kapely s pochmúrnymi pohľadmi pred striptízovým klubom s obrázkami polonahých žien na stenách.[138]
Doors
Jim Morrison: „Potrebujeme preraziť na druhú stranu.“[139] „Dospel k presvedčeniu, že v ňom prebýva duch indiána… Veril, že záľuba v zle môže priniesť očistenie. Seba vnímal ako šamana, ktorý v mene rockového kmeňa vyjednáva so zlými duchmi. Jeho piesne sú popisom cesty cez temnotu k novému druhu očistenia. Spieval o tom, že sa „dostane po diaľnici až na koniec noci“ alebo že „pôjde na hadovi“. „V roku 1970 sa oženil s kňažkou čarodejníckeho spolku. Svadobný obrad spočíval okrem iného vo vyvolávaní bohyne, prekročení metly a zmiešaní ich krvi v kalichu s omšovým vínom.“[140]
O hudobnej filozofii povedal: „Je to hľadanie, otváranie jedných dverí za druhými. (…) Zdá sa mi, že naša hudba je hľadanie, snažíme sa preniknúť na druhú stranu, niekde, kde je viac svetla a voľnosti. Je to ako očisťujúci rituál v alchýmii. Najprv sa musíme vrátiť k prvotnému chaosu, neporiadku a zmätku. Potom môžeme očisťovať jeho prvky a nachádzať v nich semienka budúceho života, ktoré premenia celý každý život, hmotu a osobitosť, až, dúfajme, objavíme a zlúčime všetky protiklady a dualizmy. Potom už nebude reč o dobre a zle, ale pôjde o niečo celistvé a čisté.“[141]
Ray Manzarek prirovnáva svoju hudbu k šamanskému rituálu, počas ktorého sa dostáva človek do tranzu: „To isté sa deje v našej kapele počas koncertu. Žiadne vystúpenie netrvá tak dlho, ale mám dojem, že vďaka našim experimentom s narkotikami to dosahujeme oveľa rýchlejšie. (…) To je akoby bol Jim (Morrison) elektronickým šamanom a my elektronickými asistentntmi šamana, stojacimi za ním a udávajúci mu rytmus. Niekedy nie je správne disponovaný, aby dosiahol tento stav, ale my hráme a hráme a on sa vtedy začína postupne do toho dostávať.“[142]
Eagles
Táto kapela sa formovala pod vplyvom spisovateľa Carla Castanedu, veľkého propagátora šamanizmu a používania drog na dosiahnutie mimotelovej skúsenosti a zmeneného stavu vedomia.[143]
Skladba One of these night: „V jednu z tých nocí som vyzeral diablovu dcéru. Hľadal som ženu, ktorá by mala kúsok z obidvoch. Cítim jej blízkosť, nemôžem ju ale nikde nájsť… Ty máš svojich démonov…“[144] Skladba Good Day in hell (Dobrý deň v pekle): „V tej dobrej knihe s menami by som chcel zahynúť v plameňoch a pritom sa dívať ako zomieram. Ach, áno, bol to dobrý deň v pekle a zajtra budem určený pre slávu.“[145]
Pieseň Hotel California: „V majstrovej komore sa zhromaždili na hostinu. Bodajú oceľovými nožmi, ale tú beštiu zabiť nemôžu. … Upokoj sa, povedal muž noci, sme naprogramovaní, aby sme vykonávali povely. Môžeš kedykoľvek vystúpiť, ale nemôžeš sa nikdy odpútať.“[146]
Mimochodom v meste San Francisco, na ulici California street má centrum Satanova cirkev. Na obale platne s touto skladbou je zobrazená hlava Antona Šandora La Veya, zakladateľa satanovej cirkvi. Manažér skupiny Larry Salter priznal, že niektorí členovia skupiny Eagles sa stretávajú s členmi satanovej cirkvi.[147]
Echo and the Bunnymen
Ian McCulloch: „Myslím si, že píšem skôr duchovne ako nábožensky.“[148] „Zistili sme, že niektorí ľudia nás považujú za viac ako muzikantov… Je v tom niečo ako náboženská oddanosť. Niektorí nás skutočne milujú. Naše albumy sú pre nich niečo ako Biblia.“[149]
Piesne tejto punkovej kapely obsahovali duchovné metafory: „Gods Will Be Gods“ (Bohovia budú bohmi), „Heaven Up There“ (Nebo tam hore), „Higher Hell“ (Vyššie peklo), „My White Devil“ (Môj biely diabol). „Chodili v čiernom a pózovali na cintorínoch alebo pred kostolmi. Hovorili o tom, že so svojimi fanúšikmi prežívajú duchovné „spoločenstvo“.“[150]
Elton John
Raz sa vyjadril, že by nenapísal žiadnu pieseň, ktorá by už nebola zložená v „magickom jazyku.“[151]
Enigma
Album „MCMXC a. D.“ je zmesou tanečných rytmov, world music a gregoriánskeho chorálu. Podľa autora Michaela Cretu má táto hudba priviesť poslucháčov do sveta „ducha a meditácie“.[152] Pre New York Times povedal, že album je najviac ovplyvnený jeho štúdiom numerológie.[153]
Názvy skladieb majú náboženský charakter: „Rieky viery“, „Cesta k večnosti“, „Hallelujah“. Texty vyjadrujú, že naše „najvnútornejšie túžby sú božské a musíme ich poslúchať“.[154]
Eric Clapton
„Každý tvrdší riff, každá bluesová figura, ktorú som zahral, premenila publikum na stádo diablov v červených kabátoch. Keď som hral jemne, premenili sa všetci na anjelov.“[155]
Fallen Christ
Názov kapely znamená Úpadok Krista.
Four Tops
Abdul Fakir: „Myslím si, že Tamla sound by nikdy nevznikol, keby nebola gospelová hudba. Vedeli, ako docieliť gospelový pocit a pridali k tomu niekoľko akordových zmien, aby získali popový nádych.“[156]
Gorgoroth
Jeden zo spevákov povedal: „Black metal sa nikdy nepokúšal získať fanúšikov… Mali sme spoločného nepriateľa, a to kresťanstvo, socializmus, a vlastne čokoľvek spoločné s demokraciou.“[157]
Grateful Dead
Jerry García: „Viem si predstaviť nový svet, v ktorom dá spoločnosť miesto hudbe, ktorej zmyslom bude uviesť ľudí do extázy. O niečo také sa snažíme…“[158]
Mickey Hart, bubeník: „Tak nejako to cítim: Pozriem sa okolo a vidím, že sa muzika dostáva niekde ďalej, ako sme chceli alebo dokonca očakávali.“[159]
Phil Lesh, gitarista, po koncerte pri pyramídach v Gíze, v Egypte: „Určite tam pôsobí nejaká tajomná sila. Je to tá istá energia, akú dostávame z publika, iba že je jej viac, pretože je staršia a pretože tam boli postavené tie stavby.“[160]
Hawkwind
Nick Turner: Na svoj koncert dal postaviť pódium, ktoré kopírovalo rozmery Veľkej pyramídy v Gíze, pretože veril v jej magickú moc. Povedal: „Hrám liečivú hudbu a myslím si, že pyramída dokáže umocniť to, čo robím.“[161] Z tých istých dôvodov v roku 1976 nahral časť svojho albumu „Xintintoday“ vo Faraónovej komnate. Išlo vlastne o zhudobnenie Egyptskej knihy mŕtvych.[162]
Him
Názov skupiny „Him“ znamená „Jemu“, je skratkou pôvodného názvu „His Infernal Majesty“, čiže Jeho pekelné veličenstvo. Basgitarista kapely Migé Amour sa netají so svojím šťastným číslom 666.[163] Typickým symbolom kapely je upravený pentagram, ktorý má zaoblené dva horné cípy, takže pripomínajú srdce. Kapela nazýva tento symbol „heartagram“. Spevák tejto kapely Ville Valo jeho význam vysvetľuje takto: „Vyrástol som na hororoch a skupinách ako Venom (zakladatelia satanistického black metalu), takže mám satanistické symboly vytetované vo svojej duši, a potom vždy som si myslel, že srdce je gýč. Symbol srdca tiež môže pripomínať mužský orgán… Je za tým veľa sexuálnej skazenosti, čo je dobrá vec.“[164] Snáď pre vysvetlenie: Ville Valo prv, ako začal pracovať s kapelou Him, vlastnil Sexshop a natočil reklamu na erotické pomôcky.[165]
Skupina Him označuje štýl svojej hudby ako „love metal“. Ale zameranie tejto „lásky“ je príliš temné. Vyjadrujú to aj niektoré názvy piesní:
„Song or suicide“ (Pieseň alebo samovražda)
„Don´t Fear The Reaper“ (Neboj sa smrtky)
„Join Me In Death“ (Pripoj sa ku mne vo smrti)
„Death is in Love With Us“ (Smrť je do nás zamilovaná)
„Your sweet six six six“ (Tvoje sladké 666)
„Our Diabolical Rapture“ (Naše diabolské nadšenie)
Album „Greatest Lovesongs Vol. 666
Ukážka jedného textu: „V našom pekelnom zanietení žijeme ďalej a ďalej
A smrť stále klope na naše dvere
A tak otvoríme dvere a umierame o niečo viac
Milujme sa so smrťou a umierame stále ďalej a ďalej.“[166]
Infer
Rudo: „Kresťanskú cirkev by som zrušil a satanizmus vnímam ako prirodzenú reflexiu na jej dvojtvárnosť. Proticirkevná tematika podporená vyjadreniami a skutkami predstaviteľov cirkvi je vďačnou tematikou mnohých hudobných žánrov; v metale všeobecne táto téma dostáva veľký priestor.“[167]
Robo: „Satanizmus… každý to volá nejako ináč. Ja žijem svoj život tak, ako sa mi páči a ako chcem ja. (…) Sám som veľmi protikresťansky orientovaný. Kostoly mám v pi…“[168]
Iron Maiden
Na LP platni The Number of the Beast (Číslo šelmy) spievajú: „666 je číslo šelmy, 666 je číslo pre teba i pre mňa.“[169] Jeden z členov kapely povedal: „Iron Maiden vôbec nie je skupinou uctievačov diabla, aj keď určité skúsenosti, získané pri natáčaní nášho nového albumu The Number of the Beast, nás naučili moc okultna rešpektovať. Počas natáčania tejto platne sa stalo mnoho zvláštnych vecí.“[170]
Jimmy Hendrix
Veril, že je posadnutý duchom, navštevoval špiritistické seansy. Povedal: „Hudba je vo vzduchu a preto môžem vstúpiť do kontaktu s určitým duchom.“[171]
„Hudba je duchovná záležitosť. Hudbou môžeme zhypnotizovať ľudí a keď dospejú k najpoddanejšiemu bodu, môžeme ohlasovať ich podvedomiu čo chceme.“[172]
„Hudba je duchovná. Ľudí, ktorí počúvajú hudbu, možno uviesť pod vplyv čarov, zaklínania, a následne programovať do ich mysle všetko, čo chceš, aby uverili.“[173]
Jeho bývalá priateľka Fayne Pridgon povedala: „Stále hovoril o nejakom diablovi, akoby v ňom čosi bolo, že to nemôže vôbec ovládať, že nevie, čo ho núti robiť to, čo robí, hovoriť, čo hovorí; a piesne… jednoducho z neho vychádzali…“[174]
Jimmy Hendrix študoval okultnú literatúru a nechával sa viesť astrológmi. „Svojim priateľom hovoril, že sa narodil vo vesmíre a na Zem bol poslaný s Božím poslaním. Jeho úlohou vraj bolo priviesť ľudstvo späť do stavu harmónie s kozmickými silami. Rovnako veril, že ho navštevovali duchovní sprievodcovia a že dokáže cestovať v astrálnej rovine.“[175]
„Sníval o hudbe, ktorá by mala rovnaký efekt ako psychedelické drogy; o zvuku, ktorý by vlastne zmenil stav vedomia a „otvoril ľuďom oči pre kozmické sily“. Hovoril tomu „čistá duchovná hudba“ alebo „elektrická cirkevná hudba“.“[176]
„Vyvrcholením Hendrixových experimentov bol slávny koncert „Rainbow Bridge“ (Dúhový most)… na ostrove Maui na Havaji. Hendrix dával celej udalosti vykupiteľský význam a použil svoje poznatky z okultizmu, aby priviedol poslucháčov späť k jednote s bližšie neurčenými mocnosťami. Poslucháči dostali miesta na sedenie podľa svojich astrologických znamení. Hendrix mal na sebe odev indiánskeho medicinmana a pred koncertom meditoval v posvätnom stane domorodého kmeňa Hopi a radil sa s veštcom. Pred tým, ako Hendrix vystúpil na pódium, bolo oznámené poslucháčom, že zmyslom koncertu je vybudovať most medzi ich srdcom a „duchovnými centrami planetárneho bytia“. Úlohou poslucháčov bolo iba počúvať „a nechať Jimmyho, aby vás cez ten most previedol“. Mali sa na to pripraviť spevom posvätnej slabiky „óm“. Po koncerte volali do miestneho rádia domorodí obyvatelia správy o tom, že počuli zo skál vychádzať hluk a videli neidentifikovateľné objekty.“[177]
Jimmy Lee Swaggart, bratranec Jerryho Lee Lewisa
„Bol som schopný zahrať také rýchle pasáže, ako nikdy predtým. Vypadalo to, akoby sa ma zmocnila nejaká sila prichádzajúca zvonku a začala ovládať moje telo. Prsty mi doslova lietali po klávesách. Prvý raz v živote som cítil, aké je to byť pomazaným od diabla. Neviem, ako by som to popísal. Líšilo sa to od všetkého, čo som kedy v živote zažil. Vedel som, že to nie je od Boha… Keď som skončil, hral Jerry Lee a publikum reagovalo rovnako. Bolo na ňom rovnaké démonické pomazanie ako na mne.“[178]
John McLaughlin
Tento gitarista a významný bluesový a jazzový hudobník v roku 1972 vstúpil do spoločenstva guru Šrí Chinmoja a založil Mahavishnu orchestra, „aby mohol objavovať novú formu duchovnej hudby.“[179] Povedal: „Skúmal som indické myslenie a začal som si uvedomovať, že náboženstvo a hudba nie sú dve oddelené veci.“[180] V roku 1973 nahral s Carlosom Santanom album „Love Devotion Surrender“. Vnútrajšok albumu je venovaný duchovnému posolstvu guru Šrí Chinmoja. Nachádzame tam tvrdenie, že „akonáhle konečné vstúpi do nekonečného, stáva sa v tú chvíľu Nekonečným.“[181]
King Diamond
Tvrdí, že „má doma satanistický oltár a stojan jeho mikrofónu je zo zviazaných ľudských stehenných kostí.“[182] Vedúci kapely povedal: „V súkromí som v podstate ten istý typ ako na javisku, o satanizmus sa veľmi zaujímam. Vo svojom byte mám zbierku krížov a relikvií, ktoré som ukradol z kostolov. Keď ľudia počujú o čiernych omšiach alebo o zariekavaní, väčšinou hneď myslia na obetovanie malých detí alebo na iné zabíjanie ľudí, tak ako o tom informujú oznamovacie prostriedky. To sú viacmenej extrémy, ľudia nechcú pochopiť, že nemluvňatá sú obetované, pretože ich krv je to najčistejšie a najnevinnejšie, čo je k dispozícii.“[183]
Kiss
Niektorí autori hovoria, že názov kapely je skratkou slov: Kings In Satanic Service – Králi v službách satana. Komu by sa toto tvrdenie zdalo prehnané, dávam do pozornosti ich skladbu God of Thunder (Boh hromu), v ktorej je metódou backward masking nahrané vyznanie: „Som vychovaný satanom, prichystaný na kraľovanie ako on.“[184] V tejto skladbe nájdeme aj výzvu: „Zhromažďujem okolo seba temnotu, aby ma potešovala, a tebe prikazujem, aby si pokľakol pred bohom hromu, bohom rock´n´rollu.“[185]
Peter Criss, bubeník: „Považujem sa za zlého. Verím rovnako v diabla ako v Boha. Obidvoch možno použiť na to, aby človek dosiahol to, čo si praje.“[186]
Krokus
Marc Storace: „Nedá sa to opísať. Hádam len tak, že je to ako tajomná energia, prichádza z metafyzickej sféry a vstupuje do môjho tela. Akoby som bol médiom.“[187]
Lady Gaga
„Speváčka tvrdí, že posledný hit Born This Way nenapísala ona, ale pomohol jej s tým zosnulý módny návrhár Alexander McQueen, ktorý ju údajne riadil zo záhrobia.“[188] Tento jej priateľ sa rok predtým obesil.
Na otázku jedného fanúšika: „Odkiaľ berieš inšpiráciu?“ odpovedala: „Existujú dva tipy umelcov. Tí, ktorí cítia byť súčasťou nejakého kultúrneho hnutia, hudby alebo módy. Ale pre niektorých z nás je to dar od Boha. Je to spirituálny (duchovný) zážitok.“[189]
Skladba a klip Alejandro sú netypickým príkladom vpašovania black metalových motívov do popovej hudobnej scény. Objavujú sa v ňom symboly Illuminátov (slobodomurárov), luciferianizmu, staroegyptského náboženstva a zoroastrizmu (Lady Gaga v pozícii Farahavaru). V klipe sa objavuje pohrebný sprievod, v ktorom Lady Gaga nesie na poduške srdce, typické z vyobrazení Božského srdca Ježišovho. Samotná speváčka je oblečená do červených latexových šiat v strihu rehoľného habitu. V rukách drží ruženec a s pohľadom upretým hore spieva: „Tak už prestaň! Prosím! Len ma nechaj ísť, Alejandro! (čo znamená ochranca)“, pričom zdvíha ruky k nebu. Potom na neho volá: „Nevyvolávaj moje meno, Alejandro! Nie som tvoje bejby“ (dieťa). Okrem tohto mena sa v skladbe spomínajú aj ďalšie dve: Fernando, čo znamená „inteligentný“ a Roberto – žiariaci.
Napokon Lady Gaga prehĺta ruženec, pričom robí gesto žehnania, podobné ako to vidíme na obrázkoch Ježiša. Hneď nato sa objavuje v rúchu, na ktorom je niekoľko krížov prevrátených dole hlavou, čo je typický znak satanizmu. Spolu s viacerými mužmi predvádza akýsi orgiastický tanec, pripomínajúci pohanské kulty plodnosti, počas ktorého sa objavuje spomínaný prevrátený kríž priamo v rozkroku Lady Gagy. Tento symbol pripomína obojpohlavnú bytosť Bafometa, uctievanú satanistami.
Skladbu Alejandro predviedla Lady Gaga počas American idol ešte výraznejším spôsobom: Jej dej sa odohrával v prostredí, ktoré pripomínalo rajskú záhradu, v ktorej padlý anjel (Lucifer) predsedal celému obradu. Oheň, ktorý vychádzal z jeho krídel metaforicky vyjadroval o koho v skutočnosti ide, pretože meno Lucifer znamená Nositeľ svetla. Tento oheň šľahal vždy, keď Lady Gaga spievala meno Alejandro. Na konci predstavenia je speváčka vyzdvihnutá na miesto pod padnutého anjela, pričom červená kvapalina, predstavujúca krv vytekala z fontány pod ním. V istom okamihu je Lady Gaga zobrazená s predĺženými očnými zubami, ktoré pripomínajú upírov.[190]
Pieseň Judas: „Odpúšťam mu, ak mi jeho jazyk klame cez jeho mozog. (…)
Som asi blázon, je taký krutý, ale stále milujem Judáša. (…)
Judáš ma pobozká, ak zhreším, alebo si oblečie opäť ušný kondóm.
Chcem ťa milovať, ale niečo ma od teba ťahá preč.
Pán Ježiš je moja cnosť a Judáš je môj démon, ku ktorému sa prikláňam.“[191]
odkaz