hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  rôzne  /  téma

Vrenie medzi humanistami

príspevkov
20
zobrazení
1
tému vytvoril(a) 3.10.2012 10:37 Romanov
posledná zmena 22.12.2012 18:04
1
03.10.2012, 10:37
Keď pri príprave programu Dňa humanistov 2012 prenikla medzi členov Spoločnosti Prometheus (SP) správa, že rečníkom pri odovzdávaní ceny PhDr. Zuzane Kusej, PhD. a prof. Ladislavovi Hubenákovi má byť docent Eduard Chmelár, vyvolalo to nepokoj a písomný, osobný aj telefonický protest prof. J. Čelku. Keď som sa o tom dozvedel v mojom nemeckom vyhnanstve, veľmi ma to zamrzelo, lebo som si spomenul, že už v minulých rokoch sa na predsedníctve SP uvažovalo o tom, udeliť čestný titul Humanista roka doc. Chmelárovi, s ktorým som mal v minulosti na stránkach Zošitov humanistov ajSlova polemiku o jeho teizme/deizme a názoroch na evolúciu a darvinizmus. Považoval som to za rovnaký žart ako udeliť túto cenu mons. Srholcovi za jeho snahy o očistenie katolíckej cirkvi od neviem akých škvŕn.

Rastislav Škoda

Zdroj: Zošity humanistov odkaz
none
4

1. Romanov 03.10.2012, 10:37

Keď pri príprave programu Dňa humanistov 2012 prenikla medzi členov Spoločnosti Prometheus (SP) správa, že rečníkom pri odovzdávaní ceny PhDr. Zuzane Kusej, PhD. a prof. Ladislavovi Hubenákovi má byť docent Eduard Chmelár, vyvolalo to nepokoj a písomný, osobný aj telefonický protest prof. J. Čelku. Keď som sa o tom dozvedel v mojom nemeckom vyhnanstve, veľmi ma to zamrzelo, lebo som si spomenul, že už v minulých rokoch sa na predsedníctve SP uvažovalo o tom, udeliť čestný titul Humanista roka do...

03.10.2012, 14:28
Toto tam E. Chmelár povedal dobre, in my opinion:
"Na to, aby sme pochopili tento význam, sa musíme zbaviť dojmu, že ak odmietneme niekoho zaradiť k humanistom, znamená to, že nejde o dobrého človeka. Humanizmus sa vzťahuje len na taký smer morálnej filozofie, pre ktorý sú na prvom mieste potreby a záujmy človeka, vyzdvihovanie toho najlepšieho, čo je v ňom obsiahnuté. Ak považujeme za prvoradú prírodu alebo Boha, ak nenávidíme ľudí, neveríme v ich schopnosti či pokrok alebo popierame rovnakú hodnotu ich životov, nepatríme k vyznavačom humanizmu. Podobne ako filozofiu Friedricha Nietzscheho s jeho radikálnou kritikou kresťanstva nemožno ani pri znásilnení mysle nazvať humanistickou, hoci sekulárni humanisti ho citujú veľmi často. Je to niečo podobné, akoby som si ja pomáhal pri kritike neoliberálneho ekonomického poriadku gréckymi fašistami a slovenskými neoľudákmi. Veľmi často sa za humanistu označuje láskavý človek, ale ani táto jeho vlastnosť nie je dostatočným kritériom humanistickej osobnosti. Niektorí filozofi dokonca odmietajú pojem kresťanský humanizmus ako oxymoron. Nemyslím si, že je to nevyhnutne tak. Jeden zo zakladateľov modernej sekulárnej etiky bol hlboko veriaci človek Immanuel Kant, ktorý však odmietal opierať zdôvodnenie morálneho konania o Boha. Ak je pre praktizujúceho katolíka hlavným princípom a motívom činnosti láska a pomoc handicapovaným, potom sa s ním zhodnem skôr ako s cynickým a sebeckým ateistom. Z toho dôvodu má pre mňa sekulárna etika najmä jeden zásadný význam: je to jediný priesečník, v ktorom sa dokážu stretnúť a dohodnúť ľudia rôznych vierovyznaní a svetonázorov. To jej dodáva kozmopolitný rozmer, ktorý neprehliada rozdiely medzi kultúrami, ale snaží sa ich prekonať. Humanisti by mali taktiež odmietnuť vo svojich radoch tých, ktorí sa síce formálne hlásia k sekulárnej etike, ale obhajujú totalitárne ideológie, bagatelizujú zločiny režimov potláčajúcich ľudské práva. Ateizmus alebo teizmus nie sú sami osebe morálne kategórie."
Ostatné je také všelijaké, otázne a pre mňa kvázi irelevantné. R. Škoda reagoval aj asi v tom zmysle, že je rozdiel medzi humanizmom a napr. humánnosťou. Teda teista môže byť humánny, ale nie humanistický, nie humanista. Zastávam názor, že humanizmus môže byť ateistický, teistický i taký, pre ktorý je otázka (a)teizmu kvázi irelevantná... Niektorí ateistickí humanisti sú zrejme "náprotivkom" teistických fundamentalistov - ateistickí fundamentalisti, "puristi" s "očistnými" snahami, ortodoxní neodarvinisti...
none
5

4. Krištof 03.10.2012, 14:28

Toto tam E. Chmelár povedal dobre, in my opinion:
"Na to, aby sme pochopili tento význam, sa musíme zbaviť dojmu, že ak odmietneme niekoho zaradiť k humanistom, znamená to, že nejde o dobrého človeka. Humanizmus sa vzťahuje len na taký smer morálnej filozofie, pre ktorý sú na prvom mieste potreby a záujmy človeka, vyzdvihovanie toho najlepšieho, čo je v ňom obsiahnuté. Ak považujeme za prvoradú prírodu alebo Boha, ak nenávidíme ľudí, neveríme v ich schopnosti či pokrok alebo popierame rovna...

03.10.2012, 15:42
SP hodili medzi seba kostičku (nič neznamenajúce vyznamenanie) a už sa idú o ňu pobiť.
none
6

5. Romanov 03.10.2012, 15:42

SP hodili medzi seba kostičku (nič neznamenajúce vyznamenanie) a už sa idú o ňu pobiť.

03.10.2012, 19:47
Tie ich boľševické ordeny majú hodnotu použitého toaletného papiera. Rastislav Škoda vedel prečo nechce ich vyznamenanie.
none
7

1. Romanov 03.10.2012, 10:37

Keď pri príprave programu Dňa humanistov 2012 prenikla medzi členov Spoločnosti Prometheus (SP) správa, že rečníkom pri odovzdávaní ceny PhDr. Zuzane Kusej, PhD. a prof. Ladislavovi Hubenákovi má byť docent Eduard Chmelár, vyvolalo to nepokoj a písomný, osobný aj telefonický protest prof. J. Čelku. Keď som sa o tom dozvedel v mojom nemeckom vyhnanstve, veľmi ma to zamrzelo, lebo som si spomenul, že už v minulých rokoch sa na predsedníctve SP uvažovalo o tom, udeliť čestný titul Humanista roka do...

03.10.2012, 19:49
Romanov velmi dobry sebakriticky clanok. Medzi ateistami vsetkych odnozi je velmi velka nenavist.
👍: Romanov
none
8

7. 03.10.2012, 19:49

Romanov velmi dobry sebakriticky clanok. Medzi ateistami vsetkych odnozi je velmi velka nenavist.

04.10.2012, 08:35
Re: Lea 7
Neohraničoval by som to len na ateistov, ale na ľudí všeobecne. Smutné je, že aj medzi humanistami sú nenávistní, stačí si prečítať napr. príspevky humanistu-komunistu Vlada, plné primitívnej útočnosti, nenávisti, zlosti, krčmovej reči, proste primitíva.
none
2
03.10.2012, 11:25
...ako, ak je pre nich tá cena dôležitá... Ja by som ju Srholcovi rozhodne udelila! Spolu s Bezákom a ďalšími sa pokúšajú o cirkev s ľudskou tvárou...bez okázalosti a pompéznosti, priblížiť sa k bežnému človeku a jeho problémom a pomáhať mu bez strachu a s odvahou Kristovou niesť jeho kríž. Slúžiť veriacim a nie im vládnuť! Vlastne s tým začal už Ján Pavol II.
none
3

2. 03.10.2012, 11:25

...ako, ak je pre nich tá cena dôležitá... Ja by som ju Srholcovi rozhodne udelila! Spolu s Bezákom a ďalšími sa pokúšajú o cirkev s ľudskou tvárou...bez okázalosti a pompéznosti, priblížiť sa k bežnému človeku a jeho problémom a pomáhať mu bez strachu a s odvahou Kristovou niesť jeho kríž. Slúžiť veriacim a nie im vládnuť! Vlastne s tým začal už Ján Pavol II.

03.10.2012, 12:03
Lenže títo (SP) humanisti vyznamenania rozdávajú len medzi sebou. A aj pre toto sa teraz hádajú.
none
9
04.10.2012, 13:23
Rastislav
S takým posadnutým, čo si našiel zádrapku, aby si mohol vylievať zlosť na komunistoch a ateistoch, sa nedá diskutovať a o to ani nejde. Kto vie čítať, musí vidieť, že môj príspevok je zameraný na nehorázne nepochopiteľné výroky docenta Chmelára na Dni humanistov 2012, že „ateizmus nie je program. Ateizmus nie je filozofia a dokonca ani svetonázor. Z tohto pojmu nevyplýva nič iné ako odmietanie existencie Boha.“ Je to súčasne protest proti tomu, že predsedníctvo Spoločnosti Prometheus (SP) tohto prednášateľa pozvalo a jeho prednáške potichu, ale tlieskalo. Čakám komentáre k názorom docenta Chmelára a jeho odvolanie vyslovených názorov. Nemôže sa vyzliecť zo zodpovednosti tým, že povie „No tak dobre, uznávam, že ateizmus je humanizmus“, pretože tým by sa všetky jeho invektívy proti ateizmu preniesli na humanizmus, a ten predsa k mojej úplnej spokojnosti vychvaľuje.
Je pravda, že otvorením tejto diskusie zverejňujem, že v SP to vrie a v jej vedení nie je všetko v poriadku. SP má veľmi málo mladých aktívnych členov a nevyvíja temer nijaké aktivity, ale tým trpia aj iné občianske združenia. Je mi jedno, za akú cenu nasmerujem v širokej verejnosti existujúci záujem o aktuálnu tému jej nábožnosti a bezbožnosti na infrmovaných a k spolupráci s každým slušným človekom pripravených organizovaných ateistov. Noví záujemcovia o slušný ateizmus, verím, že sa prihlásite.
none
10
04.10.2012, 13:25
Krištof, opakujem, že pre mňa a informovaných ľudí platí, že humanizmus = ateizmus a humánnosť je niečo celkom iné. Ak sa na tom nedohodneme, nemôžeme spolu diskutovať, čo by som ľutoval Ak vidíte rozdiel medzi humanistom a ateistom, povedzte ho slovami humanistu, ktorý sa odlišuje od ateistu a slovami ateistu, ktorý zdôrazňuje, čím sa líši od humanistu. Odo mňa to nežiadajte, ja nijaký rozdiel medzi nimi nevidím.
Podotýkam: Humanista by mal byť humánny, hlásať humánnosť či humanitu, dokonca aj humanitárnosť, mohol by študovať humanitné vedy atď. Ale ako to chodí, všade sa nájdu zlí ľudia: sú aj nehumánni humanisti. Humanistický ateista mi znie ako katolícky katolík. Neviem, či existuje protestantský evanjelik; rád sa nechám poučiť.
none
11

10. 04.10.2012, 13:25

Krištof, opakujem, že pre mňa a informovaných ľudí platí, že humanizmus = ateizmus a humánnosť je niečo celkom iné. Ak sa na tom nedohodneme, nemôžeme spolu diskutovať, čo by som ľutoval Ak vidíte rozdiel medzi humanistom a ateistom, povedzte ho slovami humanistu, ktorý sa odlišuje od ateistu a slovami ateistu, ktorý zdôrazňuje, čím sa líši od humanistu. Odo mňa to nežiadajte, ja nijaký rozdiel medzi nimi nevidím.
Podotýkam: Humanista by mal byť humánny, hlásať humánnosť či humanitu, dokonc...

04.10.2012, 13:41
Rastislav, váš postoj a prístup chápem ako presvedčeného ateistu, ktorý sa stotožňuje s daným významom pojmu humanizmus. Avšak: Definície humanizmu z dvoch knižných slovníkov cudzích slov, r. 1993: "Humanizmus, názory a správanie človeka rešpektujúce ľudskú dôstojnosť a v praxi dokazujúce skutky ľudskosti; ľudskosť, ľudomilnosť."
Malý slovník cudzích slov, 1998: "Humanizmus, starostlivosť o blaho človeka; ľudskosť."
Stručné a jasné. Bez vzťahu k ateizmu či teizmu.

Slovník z internetu: "humanizmus - ľudskosť; starostlivosť o blaho človeka; európsky umelecko-vedecký smer v 15. a 16. storočí, opierajúci sa o antickú kultúru"
odkaz

Druhý slovník z netu: "humanizmus, spoločenské a kultúrne hnutie v období renesancie (v XIV. až XVI. st.), založené na poznaní antickej vzdelanosti a vo svojom prvotnom štádiu hlásajúce slobodu ľudskej osobnosti;
socialistický h. ktorého cieľom je oslobodiť všetkých pracujúcich od akéhokoľvek útlaku;"
odkaz

Erich Fromm v r. 1967 píše o dialogu medzi neteistickými a teistickými humanistami: "Mám na mysli humanistickú renesanciu, ku ktorej dochádza v rímskokatolíckej cirkvi i v cirkvách evanjelických. Toto hnutie, ktoré veľmi podnietil pápež Ján XXIII., vedie nielen k dialógu medzi katolíkmi a protestantami, ale medzi teistickými a neteistickými humanistami... Teilhard de Chardin, Hans Kung a Karol Rahner sú najvýraznejšími zástupcami tohoto rozvíjajúceho sa humanizmu v radoch katolíkov. V rámci protestantizmu získal tento prúd ešte radikálnejšiu podobu... Jeho hlavnými predstaviteľmi sú Dietrich Bonnhoefer, Karol Bultmann a v menej radikálnom zmysle i Paul Tillich."

Miron Zelina (1997): "Ateistický humanizmus postavil na piedestál vieru v rozumného človeka. Praje si, aby sa človek sám stal pre seba hodnotou. Teistický humanizmus postavil na piedestál vieru v Boha."

Teda môj názor je asi taký, ako som uviedol v príspevku 4.
none
12
05.10.2012, 09:03
Odpoveď doc. E. Chmelára R. Škodovi.

"Pán Škoda, už som Vám raz povedal, že ste fanatický dogmatik a jediný rozdiel medzi Vami a inkvizítormi je v tom, že neveríte v boha. Váš výklad humanizmu sa už ponáša na sektárstvo...."


Odpoveď Dr. Romana Hradeckého predsedu Promethea Rastislavovi Škodovi

"Milý Ro100,
v konečnom dôsledku, napriek všetkým problémom, som paradoxne veľmi rád, že na tohoročnom Dni humanistov a Cenách humanistov vystúpil docent Chmelár so svojou prednáškou..."


Už viac sa po lopate nedá povedať, že pán Škoda je v Prometheovi nežiadúci.
none
13

12. 05.10.2012, 09:03

Odpoveď doc. E. Chmelára R. Škodovi.

"Pán Škoda, už som Vám raz povedal, že ste fanatický dogmatik a jediný rozdiel medzi Vami a inkvizítormi je v tom, že neveríte v boha. Váš výklad humanizmu sa už ponáša na sektárstvo...."


Odpoveď Dr. Romana Hradeckého predsedu Promethea Rastislavovi Škodovi

"Milý Ro100,
v konečnom dôsledku, napriek všetkým problémom, som paradoxne veľmi rád, že na tohoročnom Dni humanistov a Cenách humanistov vystúpil docent Chmelár so sv...

05.10.2012, 14:24
Klasický postup komunistov. Pán Škoda to nepostrehol. Je otázne, či to chce vidieť teraz. Myslím si, že skôr nie, ako áno.
none
14

13. Romanov 05.10.2012, 14:24

Klasický postup komunistov. Pán Škoda to nepostrehol. Je otázne, či to chce vidieť teraz. Myslím si, že skôr nie, ako áno.

05.10.2012, 17:09
Romanov. Títo dvaja (Škoda, Chmelár) sa už žerú dávno.
Chmelár v roku 2007 píše: "Pre charakter argumentácie pána Škodu je typické, že dezinterpretuje a hyperbolizuje moje tvrdenia a dokonca mi vkladá do úst veci, ktoré som nepovedal. Výpočet týchto nezmyslov by bol dlhý, všimnime si len, ako demagogicky podsúva domnelé citáty úvodzovkami (aby vyzneli autenticky) a vzápätí dodá akoby mimochodom, že iba parafrázuje. Vrcholom jeho umenia zavádzať je, keď sa mi pokúša vyvrátiť otázkami niečo, čo pôvodne tvrdil on sám, a vzápätí ma „poučí”, že sa to nedá. Na takéto prekrútenie zmyslu sporu už naozaj slová nestačia." odkaz
Z toho mi vyplýva, že máš pravdu Romanov, keď tvrdíš, že v Prometheovi sú spory už dávno.
none
15
06.10.2012, 14:22
Titulok Rastislava Škodu "Vrenie medzi humanistami" treba chápať ako "Vrenie medzi humanistami z Promethea". Oni totiž nereprezentujú všetkých humanistov na Slovensku. Nikto im také právo nedal, teda nie je možné ich parciálny spor paušalizovať na celoštátny humanistický rozmer, ako by mohlo z titulku byť pochopené. Väčšina neveriacich na Slovensku (ako jednoznačne z prieskumov vyplýva) nie je organizovaná v žiadnej organizácii a už celkom nie v Prometheovi.
none
16

15. Romanov 06.10.2012, 14:22

Titulok Rastislava Škodu "Vrenie medzi humanistami" treba chápať ako "Vrenie medzi humanistami z Promethea". Oni totiž nereprezentujú všetkých humanistov na Slovensku. Nikto im také právo nedal, teda nie je možné ich parciálny spor paušalizovať na celoštátny humanistický rozmer, ako by mohlo z titulku byť pochopené. Väčšina neveriacich na Slovensku (ako jednoznačne z prieskumov vyplýva) nie je organizovaná v žiadnej organizácii a už celkom nie v Prometheovi.

06.10.2012, 14:26
Áno, tento spor sa netýka nacistov, ktorí z neznámych dôvodov tiež o sebe hovoria, že nie sú kresťania, ale humanisti.

A netýka sa ani demokratov.
none
17
06.10.2012, 14:28
Keď nejaký fašista alebo nacista, čo trpí židofóbiou, povie, že je humanista, to ako keby mudžahedín povedal, že je katolík.
none
18
13.10.2012, 21:08
Krištof,
Kto pod humanizmom myslí na tradíciu ľudskosti či ľudomilnosti, mal by nasledovať príklad kardinála Jána Chryzostoma Korca, ktorý v 9. čísle Slovenských pohľadov (2012, s. 13) napísal:
„... aby spolupracovala ... pri utváraní pokojnej a činorodej budúcnosti, hodnej humánnej a kresťanskej tradície Slovenska.“
Som istý, že mnohí by tu boli bez uvažovania napísali „humanistickej“ tradície, ale kardinál vedel, že tu sa to nedá, že tú Slovensko nemá. Blahoželám mu!
👍: Krištof
none
19

18. 13.10.2012, 21:08

Krištof,
Kto pod humanizmom myslí na tradíciu ľudskosti či ľudomilnosti, mal by nasledovať príklad kardinála Jána Chryzostoma Korca, ktorý v 9. čísle Slovenských pohľadov (2012, s. 13) napísal:
„... aby spolupracovala ... pri utváraní pokojnej a činorodej budúcnosti, hodnej humánnej a kresťanskej tradície Slovenska.“
Som istý, že mnohí by tu boli bez uvažovania napísali „humanistickej“ tradície, ale kardinál vedel, že tu sa to nedá, že tú Slovensko nemá. Blahoželám mu!

15.10.2012, 14:22
Rastislav, až dnes som si všimol tento váš príspevok. Samozrejme, je to uhol pohľadu, pokiaľ ide o ten Korcov text. Iný významný slovenský katolík, nie kňaz ale akademik, prof. Damián Kováč používa slovo humanizmus v spojení s náboženstvom, najskôr kresťanstvom, napr. tu v texte z r. 2003:
"Spiritualizácia osobnosti integrovanými hodnotami humanizmu a náboženskej viery sa preto javí najspoľahlivejšou stratégiou utvárania osobnosti umožňujúcej prežitie jednotlivcov, skupín a spoločenstiev v treťom miléniu, v období globalizácie."
none
20
22.12.2012, 18:04
Ani po viac ako dvoch mesiacoch Vrenie medzi humanistami odkaz
so sídlom v Banskej Bystrici neustalo.
none

najnovšie príspevky :

prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 verzia : 1.05 ( 17.4.2024 8:30 ) veľkosť : 140 934 B vygenerované za : 0.122 s unikátne zobrazenia tém : 50 124 unikátne zobrazenia blogov : 885 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

odkaz 1. POČÚVAJ bez prerušovania 😉 2. HOVOR bez obviňovania 😉 3. DÁVAJ hojne 😉 4. MODLI sa neprestajne 😉 5. ODPOVEDAJ bez hádok 😉 6. HOVOR pravdu 😉 7. UŽÍVAJ si bez frflania 😉 8. BOHU...

citát dňa :

Iniciatívny hlupák je horší ako triedny nepriateľ!