Blahoslavený John Henry Newman
T R A K T Á T K A R D IN Á L A J. H .N E W M A N A
O N E J S V Ě T Ě J Š Í T R O J I C I
Nyní se obrátím k Nejsvětější Trojici a budu zkou
mat podobně, jako jsem učinil s věrou v Boha, pokud
učení to náleží theologii a pokud víre a zbožnosti je
dincově; pokud věty,kteréje vyslovují, mají ráz rozu
mových pojmů a pokud znamenají též věci a připouš
tějí souhlas, který dáváme předmětům, předváděným
nám obrazností. Nejprve stanovím, co toto naše učení
jest.
Nikdo nemůže slouti theistou, kdo nevěří v osob
ního Boha, jakkoli nesnadno je vymeziti pojem slova
„osobní“. Katolická víra učí o Nejvyšší Bytosti, že
podstatnýrázjejí Přirozenosti se opakuje trojím zvlášt
ním způsobem; takže Všemohoucí Bůh, místo aby byl
jen Jedna Osoba, jak učí přirozené náboženství, má
Osoby Tři a podle toho, jak pohlížíme na tu neb onu
jeho Osobu, jest zároveň Otec, Syn a Duch svatý —
Božská Trojice, která má vůči Každé Druhé Osobě
zvláštní vztahy, označené těmito jmény a jest v této
jediné příčině odlišná od Každé Druhé.
Tak učí atanášské vyznání víry; t.j. žeJeden Osobní
Bůh, který není ani logická ani fysickájednota, nýbrž
živá Monas, skutečnější jednost než jí jest i sám in
dividuální člověk,jestjeden On („jeden“ nikoliv „jed
no“ pro nerozlučnost Jeho Osobnosti a Přirozenosti)
— Onjestzároveň Otec, jestSyn,jestDuchsv., z nichž
Každý jest Jeden Osobní Bůh v plnosti Svého Bytí a
Vlastností; takže Otec jest vše, co označuje slovo
„Bůh“,jako bychom nic nevěděli o Synu nebo Duchu
sv ; a podobně Syn a Duch sv. jsou Každý Sám Sebou
O
vše, co označuje totéž slovo, jako by Druzí Dva byli
neznámí; dále, že slovo „Bůh“ neznamená nic nad to
amimo to, cojest označeno slovem „Otec “nebo „Syn“
nebo „Duch svatý“ ; a že Otec není v žádném smyslu
Syn aniž Syn jest Duch sv. aniž jest Duch sv. Otec.
Taková jest výsada Božské Nekonečnosti, že tato Jed
na a zvláštní Osobní Bytost, Všemohoucí Bůh, jest
skutečná Trojice a přece absolutní Jednota.
viac
odkaz