1
|
Ako som už raz písal, slovo protestant má dnes už pozmenený význam oproti tomu pôvodnému, keď Luther navrhoval všetko skúšať a čo nie je v Písme, z náuky vyhodiť.
PRO... byť za, súhlasiť
TEST.... testovať, skúmať, skúšať
Prví takíto protestanti boli židia v Bereji.... Sk 17:11: "A tí boli šľachetnejší ako tamtí v Solúne. Oni prijímali slovo s veľkou dychtivosťou a každý deň skúmali Písma, či je to naozaj tak."
Takže vidíme, že tí skúmajúci sú presne podľa Božieho srdca a sú nazvani šľachetnejšími.
Držme sa teda Písma a ako hovorí Pavol.... 1Te 5:21: "Všetko zkúšajte; dobré podržte."
|
|
|
2
|
|
1. stefan 5 25.06.2021, 11:45
Ako som už raz písal, slovo protestant má dnes už pozmenený význam oproti tomu pôvodnému, keď Luther navrhoval všetko skúšať a čo nie je v Písme, z náuky vyhodiť.
PRO... byť za, súhlasiť
TEST.... testovať, skúmať, skúšať
Prví takíto protestanti boli židia v Bereji.... Sk 17:11: "A tí boli šľachetnejší ako tamtí v Solúne. Oni prijímali slovo s veľkou dychtivosťou a každý deň skúmali Písma, či je to naozaj tak."
Takže vidíme, že tí skúmajúci sú presne podľa Božieho srdca a s...
▲
25.06.2021, 11:48
|
Samozrejme, tou poslednou vetou chcem nabádať našich katolíckych priateľov, aby zanechali bludy a držali sa len toho dobrého. Písma.
|
|
|
5
|
Štefan, Štefan
Ty naozaj nevidíš ten predmet sporu?
Vyčítaš katolíkom, že neskúmajú Písma? Veď práve Katolícka Cirkev má najviac biblických inštitútov, najviac biblických prác, traktátov atď... Už som ti predsa písal o trojdielnom diele Jozefa Ratzingera Ježiš Nazaretský. Je to rozbor Ježišovho pôsobenia, o ktorom sa dozvedáme zo Svätého Písma. Je to "len" jedno z mnohých katolíckych diel vychádzajúcich z rozboru Svätého Písma, aj keď v mojich očiach jedno z najvýznamnejších.
Ak ty ale nepoznáš ani základy Katolíckej teológie, o čom nás chceš presviedčať?
Ty máš svoj vlastný výklad Písma, ktorý si postavil na svojej subjektívnej rozumovej schopnosti. Teda si osamotený vo svojej snahe hľadať pravdu ale predsa si namýšľaš, že si ju spoznal. Preto chceš každému nanútiť svoju predstavu, a kto s tebou nesúhlasí, "sa musí obrátiť, inak bude zatratený".
Ja nesúhlasím s tvojím výkladom Písma v mnohých veciach, ale oproti tebe mám záruku pravdy. Mnoho krát som to tu už písal, ale napíšem to ešte raz: "Predovšetkým však sám obsah Svätého písma, potrebuje, normu pre výklad a pre stále novú aktualizáciu. Inak by totiž napísané slovo buď bolo ponechané slobodnému vysvetľovaniu jednotlivca, a tento výklad by sa pri premenách času a chápania, stále menil, alebo by sa Boh musel zaručiť, že každý jednotlivý veriaci bude pri rozvíjaní a aktualizovaní obsahov Písma stále chápať správny zmysel Božieho slova, a tak skutočne podľa, neho normovať svoj akt viery. Boh takúto záruku jednotlivcovi nedal. A tak sa Cirkev oproti reformovaným cirkvám stále pridržiavala, toho, že iba litera Svätého písma sama o sebe nemôže byť výlučnou normou viery."
Rozumieš tomu, čo si práve čítal?
|
|
|
6
|
|
5. Astax1 25.06.2021, 13:04
Štefan, Štefan
Ty naozaj nevidíš ten predmet sporu?
Vyčítaš katolíkom, že neskúmajú Písma? Veď práve Katolícka Cirkev má najviac biblických inštitútov, najviac biblických prác, traktátov atď... Už som ti predsa písal o trojdielnom diele Jozefa Ratzingera Ježiš Nazaretský. Je to rozbor Ježišovho pôsobenia, o ktorom sa dozvedáme zo Svätého Písma. Je to "len" jedno z mnohých katolíckych diel vychádzajúcich z rozboru Svätého Písma, aj keď v mojich očiach jedno z najvýznamnejších.
A...
▲
25.06.2021, 13:13
|
Astax1, ale veď tá norma je predsa daná, viditeľná v Písme i bez výkladu:
"Milovať budeš človeka ako seba samého"
Každý jeden výklad, ktorý sa od tejto normy odchyľuje preto nemôže byť dobrým výkladom... výklad sa musí tejto norme podriadiť, iba tak si môže robiť nárok na pravdivosť...
|
|
|
7
|
|
6. J.Tull 25.06.2021, 13:13
Astax1, ale veď tá norma je predsa daná, viditeľná v Písme i bez výkladu:
"Milovať budeš človeka ako seba samého"
Každý jeden výklad, ktorý sa od tejto normy odchyľuje preto nemôže byť dobrým výkladom... výklad sa musí tejto norme podriadiť, iba tak si môže robiť nárok na pravdivosť...
▲
25.06.2021, 13:27
|
9. J.Tull
"Milovať budeš človeka ako seba samého" je zaiste v najhlbšom význame naplňovaním Ježišovho posolstva, ale ono ide ešte ďalej. Ježišovo účinkovanie sa síce sústreďuje okolo hlavných dvoch prikázaní a vyvrchoľuje obetou na kríži ale je zároveň zvestovaním novej hĺbky, ktorá presahuje človeka. Ježiš prináša novú dynamiku vo vzťahu človeka k Bohu, ukazuje nám tajomstvá večného života a ustanovuje princípy, ktoré vedú človeka k plnej pravde. Ak obmedzíme Ježišovo posolstvo lásky len na čisto ľudskú formu, potom sme tomuto posolstvu nikdy neporozumeli. Vyžaduje sa tu živý vzťah s Bohom, aby sme mali aj my účasť na Božích tajomstvách. Veď svätý hovorí: "Čo je to, čo by nepoznali tí, čo poznajú toho, čo pozná všetko".
|
|
|
10
|
|
7. Astax1 25.06.2021, 13:27
9. J.Tull
"Milovať budeš človeka ako seba samého" je zaiste v najhlbšom význame naplňovaním Ježišovho posolstva, ale ono ide ešte ďalej. Ježišovo účinkovanie sa síce sústreďuje okolo hlavných dvoch prikázaní a vyvrchoľuje obetou na kríži ale je zároveň zvestovaním novej hĺbky, ktorá presahuje človeka. Ježiš prináša novú dynamiku vo vzťahu človeka k Bohu, ukazuje nám tajomstvá večného života a ustanovuje princípy, ktoré vedú človeka k plnej pravde. Ak obmedzíme Ježišovo posolstvo lásky len na...
▲
25.06.2021, 13:50
|
Astax1, to všetko v čom ide ďalej však nesmie protirečiť uvedenému. Tajomstvo večného života asi nebude nikdy odhalené, veď preto je tajomstvom. Človek je človekom aj v tom, že nedokáže prekročiť svoju ľudskú formu, nedokáže byť "bezhriešny"... môže sa len snažiť, môže sa stávať lepším, lenže je nad jeho schopnosti byť dokonalým... nezáleží pritom na tom či jeho vzťah s Bohom je živým.... prah svojej človečenskosti v pozemskom živote neprekročí....
* pričom "živý vzťah s Bohom" väčšinou vedie k pýche, namyslenosti, arogancii.... aj keď si to veriaci neuvedomuje, už podvedome sa považuje za viac, než sú ostatní...
Princípy, ktoré sú ustanovené v Ježišovom učení sú práve princípy pre ľudskú formu lásky, ktorej dal Kristus silu svojej osobnosti, svojej nadľudskej lásky...
|
|
|
17
|
|
10. J.Tull 25.06.2021, 13:50
Astax1, to všetko v čom ide ďalej však nesmie protirečiť uvedenému. Tajomstvo večného života asi nebude nikdy odhalené, veď preto je tajomstvom. Človek je človekom aj v tom, že nedokáže prekročiť svoju ľudskú formu, nedokáže byť "bezhriešny"... môže sa len snažiť, môže sa stávať lepším, lenže je nad jeho schopnosti byť dokonalým... nezáleží pritom na tom či jeho vzťah s Bohom je živým.... prah svojej človečenskosti v pozemskom živote neprekročí....
* pričom "živý vzťah s Bohom" väčšinou ve...
▲
25.06.2021, 14:32
|
23. J.Tull
Správne, nemôže protirečiť a dovolím si povedať, že ani neprotirečí. Ale aby sme mohli ísť ďalej, musíme sa zamyslieť nad Ježišovými prikázaniami lásky k blížnemu a k Bohu. Odpoveď nachádzame v Kristológii. Rozmer lásky k blížnemu sa odkrýva až pri "stretnutí" s Bohom, pretože on je pôvodcom lásky. Nemôžeme milovať blížneho skutočnou láskou, ak nemilujeme Boha. Zaiste láska k Bohu a k človeku spolu súvisí, ale pri ignorovaní aspektu lásky k Bohu, sa naša ľudská láska môže zdeformovať predstavami, ktoré si o nej vytvoríme. Ale Boha nemôžeme milovať, ak ho nepoznáme, veď milujeme iba to, čo poznáme, aj keď sa zaiste aj tu objavujú hranice "poznania" Boha tu na zemi. No možno tu stačí mať dobrú vôľu, chcieť spoznať Boha.
Je pravda aj to, že tajomstvo večného života je nám v celej jeho hĺbke neprípustné, lebo ono spočíva práve v Bohu. Do akej miery sa dokážeme priblížiť k Bohu, do takej miery toto tajomstvo môžeme obsiahnuť. Ježišovo učenie vytrhuje človeka z jeho "hriešnosti", teda z mizérie ľudského bytia a ukazuje mu jeho pravú podstatu. Ale opäť sa tu ukazuje ako kľúčový vzťah človeka k Bohu. Nemôžem preto s tebou súhlasiť, žeby nezáležalo na živom vzťahu k Bohu. Pravá podstata človeka vychádza z podobnosti s Bohom (stvorme človeka na náš obraz) a až vtedy, keď sa človek približuje k tomu, ktorý ho stvoril, objavuje túto svoju podstatu. Telesný človek nemôže rozumieť veciam duchovným, tak to už čítame vo Svätom Písme, pretože koniec koncov takýto človek, nemá podiel na tajomstvách, ktoré ho prevyšujú, pretože nie je spojený s tým, ktorý je ich tvorcom. A tak kresťanská spiritualita sa dá vystihnúť aj výrokom "Boh sa stal človekom, aby sa človek stal bohom".
Nemôžem súhlasiť ani s tým, že živý vzťah s Bohom väčšinou vedie k pýche. Pretože mať živý vzťah s Bohom znamená, nechať sa Bohom pretvárať na nového Krista. Toto je hlavný zmysel ľudského života: "Dospieť k plnosti Kristovho veku", čo znamená, byť ako Kristus. Ak by nás ale vzťah s Bohom robil pyšným, namysleným, arogantným voči druhým ľuďom, potom ešte nie sme na dobrej ceste.
No aj tu sa môžu ukázať isté limity nášho vzťahu k Bohu, pretože vždy ostáva prítomný aj rozmer slabosti človeka.
|
|
|
19
|
|
17. Astax1 25.06.2021, 14:32
23. J.Tull
Správne, nemôže protirečiť a dovolím si povedať, že ani neprotirečí. Ale aby sme mohli ísť ďalej, musíme sa zamyslieť nad Ježišovými prikázaniami lásky k blížnemu a k Bohu. Odpoveď nachádzame v Kristológii. Rozmer lásky k blížnemu sa odkrýva až pri "stretnutí" s Bohom, pretože on je pôvodcom lásky. Nemôžeme milovať blížneho skutočnou láskou, ak nemilujeme Boha. Zaiste láska k Bohu a k človeku spolu súvisí, ale pri ignorovaní aspektu lásky k Bohu, sa naša ľudská láska môže zde...
▲
25.06.2021, 14:42
|
Astax1, len krátko:
"Rozmer lásky k blížnemu sa odkrýva až pri "stretnutí" s Bohom, pretože on je pôvodcom lásky. Nemôžeme milovať blížneho skutočnou láskou, ak nemilujeme Boha. Zaiste láska k Bohu a k človeku spolu súvisí, ale pri ignorovaní aspektu lásky k Bohu, sa naša ľudská láska môže zdeformovať predstavami, ktoré si o nej vytvoríme."
Uvedené tvrdenie vyplýva z pýchy a odporuje i Písmu:
Lebo nie tí sú spravodliví pred Bohom, čo zákon počúvajú, ale tí, čo zákon plnia, budú ospravedlnení. 14 A keď pohania, ktorí nemajú zákon, od prírody robia, čo zákon požaduje, hoci taký zákon nemajú, sami sebe sú zákonom. 15 Tým ukazujú, že majú požiadavky zákona vpísané vo svojich srdciach, čo im dosvedčuje zároveň aj ich svedomie, aj ich myšlienky, ktoré sa navzájom obviňujú alebo i bránia; 16 v deň, keď Boh bude podľa môjho evanjelia skrze Krista Ježiša súdiť, čo je skryté v ľuďoch.
Alebo si myslíš, že tí pohania, ktorí majú zákon vpísaní vo svojich srdciach nemilujú blížneho skutočnou láskou? Predpokladáš, že milosrdný Samaritán, konal ako konal, lebo mal živý vzťah s Bohom. Podľa mňa ho ani v päte nemal, keď konal, ho viera nijako neovplyvnila... preto bol Samaritánom....
|
|
|
22
|
|
19. J.Tull 25.06.2021, 14:42
Astax1, len krátko:
"Rozmer lásky k blížnemu sa odkrýva až pri "stretnutí" s Bohom, pretože on je pôvodcom lásky. Nemôžeme milovať blížneho skutočnou láskou, ak nemilujeme Boha. Zaiste láska k Bohu a k človeku spolu súvisí, ale pri ignorovaní aspektu lásky k Bohu, sa naša ľudská láska môže zdeformovať predstavami, ktoré si o nej vytvoríme."
Uvedené tvrdenie vyplýva z pýchy a odporuje i Písmu:
Lebo nie tí sú spravodliví pred Bohom, čo zákon počúvajú, ale tí, čo zákon plnia, budú ospra...
▲
25.06.2021, 18:04
|
44. J.Tull
Láska k blížnemu má mnoho foriem a podôb. Prejavuje sa hlavne konkrétnymi skutkami ale svoje vyvrcholenie má v dobrovoľnej obete za blížneho. Ak pohan miluje takouto láskou, ktorá je konzistentná a nie je obmedzená len na konkrétnu osobu, potom miluje skutočnou láskou. Ale koľko pohanov dospeje k takejto láske, len čisto na základe zákona, ktorý má vpísaný do svojho srdca? Tento zákon vpísaný do srdca človeka, je potrebné „rozvíjať“ a cvičiť sa v ňom. Ale človek je už od pádu prarodičov náchylný viac k zlému ako k dobrému. K dobrému nás nasmeruváva božia milosť, ktorú zaiste skôr obdrží ten, kto sa utieka k Bohu. Kto sa teda môže skôr priblížiť k ideálu lásky, ten, kto sa utieka k tomu, ktorý je Láska, alebo ten, ktorý tak koná len na základe vpísaného zákona? A opäť môžeme uvažovať, je tento zákon tak pevne vpísaný do človeka, že nie je možné ho zdeformovať, alebo odignorovať? Človeka ovplyvňuje mnoho faktorov, od spoločnosti v ktorej žije, cez náboženské presvedčenie, cez svoje túžby atď., ktoré môžu v konečnom dôsledku predstavovať prekážky v rozvíjaní zákona lásky. Zaiste môžeme pripustiť, že ak aj má pohan isté neprekonateľné prekážky ohľadom prijatia Boha, že ho Boh úplne neopustí na ceste lásky. Ale vyššie som písal o „ignorovaní aspektu lásky k Bohu“ to znamená, kedy sa spolieham len čisto na ľudské cítenie a vnímanie lásky k blížnemu. Toto je v najužšom význame prejavom pýchy, kde odsúvam na bok toho, ktorý je pôvodcom lásky a namýšľam si, že ja dokážem milovať aj bez neho, že „dobro“ je z človeka a Boh s tým nemá nič spoločné. Je teda rozdiel byť pohanom z „nutnosti“ a pohanom z „možnosti“. O ktorých pohanoch hovoril Pavol?
Pre ilustráciu si zoberme ideológiu LGBT. LGBT komunity sa hlásia k „tolerancii“, k „láske“, k „akceptácii“ všetkých ľudí, mohli by sme teda o nich povedať, že „milujú blížneho“? Nie je to skutočná láska, ktorá ich nabáda k akceptácii milostných pomerov rovnakých pohlaví, ale ide o zdeformovanú predstavu lásky, ktorú si vytvoril človek a to práve aj preto, že stratil zo zreteľa pôvodcu lásky.
Dovolím si povedať, že ak by aj človek robil veľké skutky lásky, ale dobrovoľne by odmietal Boha, že jeho skutky by mu nijako neprispeli k spáse, pretože tvrdošijné odmietanie Boha je hriech proti Duchu Svätému, ktorý sa neodpúšťa, pretože sa odpustiť ani nemôžeme, lebo človek neodstúpil voľou od hriechu (pýchy).
|
|
|
23
|
|
22. Astax1 25.06.2021, 18:04
44. J.Tull
Láska k blížnemu má mnoho foriem a podôb. Prejavuje sa hlavne konkrétnymi skutkami ale svoje vyvrcholenie má v dobrovoľnej obete za blížneho. Ak pohan miluje takouto láskou, ktorá je konzistentná a nie je obmedzená len na konkrétnu osobu, potom miluje skutočnou láskou. Ale koľko pohanov dospeje k takejto láske, len čisto na základe zákona, ktorý má vpísaný do svojho srdca? Tento zákon vpísaný do srdca človeka, je potrebné „rozvíjať“ a cvičiť sa v ňom. Ale človek je už od pádu prar...
▲
25.06.2021, 18:45
|
Astax1, na chvíľu som nakukol... tak len krátko
"Láska k blížnemu má mnoho foriem a podôb. Prejavuje sa hlavne konkrétnymi skutkami ale svoje vyvrcholenie má v dobrovoľnej obete za blížneho."
Súhlasím. Podľa mňa však činy, ktoré prispievajú k tomu, aby potreba obete za blížneho svojho, bola minimalizovaná čo možno v najväčšej miere.
Ešte poznámka. Súhlasím, je potrebné „rozvíjať“ a cvičiť sa v zákone vpísanom do srdca človeka. Otázka je ako to chceš urobiť? Podľa mňa, tým zákonom v našich srdciach je empatia a tú treba rozvíjať. Ciest je neúrekom.... môže byť i cesta vierou, ani zďaleka však to nemusí byť katolícka viera. Pre jednoduchosť len pricapím svoj dávny príspevok:
"Možno je Biblia pre niektorých jediným možným nástrojom, pomocou ktorého dokážu milovať blížneho svojho... nástrojom, pomocou ktorého si európsky veriaci, cez uvedomenie, že za neho Boh dal svojho Syna...aby za neho zomrel, uvedomenia si Božej lásky, ho zmenilo tak, že si začal vážiť rodičov, správať sa k nim aj k svojim súrodencom inak, že ho to naplnilo láskou...láskou k človeku, k svetu... pomocou viery uveril dobru... podobne indický, cez uvedomenie si, že Brahma z lásky, sebaobetovaním, stvoril tento svet... pomocou viery začal milovať blížneho svojho... čínsky uveril tao, podľa ktorého je treba dobrým konať dobro a nedobrým tiež, lebo takej sily je dobro... a mohol by som takto pokračovať veriacimi z iných častí sveta, ktorí milujú blížneho svojho, nie z vypočítavosti, nie preto, že im to prikazuje viera, nie pre seba... ale preto, že viera naplnila ich srdcia láskou a už nevedia konať inak, konajú tak, že sú „oslobodený od plodov svojich činov“... podobne dokážu i ateisti nájsť svoju vieru (napríklad v uvedomení si vlastnej zodpovednosti voči blížnym, k človečenstvu, k svetu... ) v dobro... a všetky tieto úprimné, nezištné „viery v dobro“, sú možno, vo svojej podstate, viery v ukrižovaného Krista, ktorý sa im zjavuje tak, aby ho mohli, bez toho, aby vedeli, že je to On, spoznať, uveriť v „dobro“, ktorým je vlastne On, aby uverili v Neho, i keď takto „skryte“, spoznali Ho (aj keď nevediac... ) v kultúre, v ktorej žijú, spoznali adekvátne svojim schopnostiam, vedomostiam, mysleniu, svojmu „genetickému nastaveniu“..."
|
|
|
21
|
|
17. Astax1 25.06.2021, 14:32
23. J.Tull
Správne, nemôže protirečiť a dovolím si povedať, že ani neprotirečí. Ale aby sme mohli ísť ďalej, musíme sa zamyslieť nad Ježišovými prikázaniami lásky k blížnemu a k Bohu. Odpoveď nachádzame v Kristológii. Rozmer lásky k blížnemu sa odkrýva až pri "stretnutí" s Bohom, pretože on je pôvodcom lásky. Nemôžeme milovať blížneho skutočnou láskou, ak nemilujeme Boha. Zaiste láska k Bohu a k človeku spolu súvisí, ale pri ignorovaní aspektu lásky k Bohu, sa naša ľudská láska môže zde...
▲
25.06.2021, 17:04
|
Astax1, „Ale Boha nemôžeme milovať, ak ho nepoznáme, veď milujeme iba to, čo poznáme...“
Nik nepozná Boha, iba Jeho Syn... všetky ľudské poznania sú len tušením. To, čo nám hovorí Písmo o Ňom je, že ten kto nemiluje človeka, nemôže ani tušiť Boha aj keby v Neho veril a už vôbec Ho nedokáže milovať celým svojím srdcom, celou svojou dušou a celou svojou mysľou.... bez lásky k človeku je to nemožné.
Nestačí mať dobrú vôľu, chcieť spoznať Boha a to ani zďaleka nielen preto, že je to dar, respektíve tých „darov“, aby človek uveril práve v tohoktorého konkrétneho Boha musí byť neúrekom...
Astax spýtam sa priamo: Máš živý vzťah s Bohom? Ak áno, potom napíš aký konkrétny podieľ máš na Jeho tajomstvách, ktoré nedokážem, ako neveriaci pes, mať? Len neopakuj kecy „Telesný človek nemôže rozumieť veciam duchovným“, ktoré nie sú ničím iným ako dobrou výhovorkou. Napíš o čo viac vieš o Božích tajomstvách, ktoré vyplývajú z Tvojho živého vzťahu s Ním, než iní...
|
|
|
24
|
|
21. J.Tull 25.06.2021, 17:04
Astax1, „Ale Boha nemôžeme milovať, ak ho nepoznáme, veď milujeme iba to, čo poznáme...“
Nik nepozná Boha, iba Jeho Syn... všetky ľudské poznania sú len tušením. To, čo nám hovorí Písmo o Ňom je, že ten kto nemiluje človeka, nemôže ani tušiť Boha aj keby v Neho veril a už vôbec Ho nedokáže milovať celým svojím srdcom, celou svojou dušou a celou svojou mysľou.... bez lásky k človeku je to nemožné.
Nestačí mať dobrú vôľu, chcieť spoznať Boha a to ani zďaleka nielen preto, že je to dar, res...
▲
25.06.2021, 18:50
|
48. J.Tull
"Nik nepozná Boha, iba Jeho Syn" Azda Syn nezjavil Boha? A nie je napísané: "ani Otca nepozná nik, iba Syn a ten, komu to Syn bude chcieť zjaviť"?
Zjaví Syn Otca tomu, kto v neho neverí? Alebo tomu, kto je väzeň svojich vlastných pochybností a spolieha sa len na svoj rozum? Nie je preto potrebná aj dobrá vôľa človeka, to jest vykročiť smerom k Bohu? Ale ako môže niekto vykročiť k Bohu, kto je presvedčený, že ľudská láska je všetko to, čo potrebujeme vedieť? Takýto človek medzi seba a Boha stavia stenu z pýchy, kde sa utvrdzuje v myšlienkach, že všetko čo môže spraviť, už spravil.
Ale túžba po Bohu rozširuje naše vnútro a robí nás viac schopnými participovať na Božej sláve.
Pýtaš sa ma, aký mám vzťah s Bohom? Dúfam, že je to vzťah taký, kde si neprispôsobujem Boha svojej predstave, kde sa snažím načúvať a dozrievať do tajomstiev, ktoré azda môžem pochopiť a zároveň si v pokore uznať, že nie všetko obsiahnem. Pri Božích tajomstvách ani tak nejde o intelektuálne poznanie, ktoré by ťa malo urobiť "výnimočným", ale o preniknutie týchto tajomstiev, pochopenie ich významu, čo ťa v konečnom dôsledku približuje k Bohu.
Ako by si napríklad mohol chápať významu Neba, ktoré spočíva na tom, že Ježiš Kristus ako Bohočlovek dal ľudskému bytiu miesto v bytí Boha samého. Človek je potom v takej miere v nebi, v akej je pri Kristovi, čím nachádza miesto svojho bytia ako človek v Božom bytí.
Alebo môžeš pochopiť, kedy bude Nebo celkom naplnené? Až vtedy, keď budú zhromaždené všetky údy Pánovho Tela. Toto naplnenie Kristovho Tela obsahuje v sebe "vzkriesenie tela"; to znamená "parúziu", keďže ňou sa dovršuje dovtedy iba začatá Kristova prítomnosť a zahŕňa všetkých, ktorí majú byť spasení, a spolu s ním celý vesmír. Tak pozná nebo dve dejinné štádia: Pánovo povýšenie vytvára novú jednotu bytia medzi Bohom a človekom a tým "nebo"; dovŕšenie Pánovho Tela na "plerómu" "celého Krista" ho dovršuje do jeho reálnej kozmickej celistvosti. Spása jednotlivca je úplná a celá, keď sa uskutoční spása vesmíru a všetkých vyvolených, ktorí však nie sú jednoducho povedľa seba v nebi, ale navzájom ako jeden Kristus sú nebom. Potom sa stane celé stvorenie "spevom", na seba zabúdajúcim prejavom otvorenia sa bytia pre celok a zároveň vstupom celku do vlastného, do radosti, v ktorej budú vyriešené a naplnené všetky otázky.
Čo ešte chceš počuť? V akom tele staneme? Že človek už tu na zemi formuje podobu osláveného tela? Alebo chceš počuť o tajomstvách, ktoré predchádzajú Kristovu parúziu, alebo čo znamená z Kristologického hľadiska očistec?
Toto všetko sú pre teba mŕtve veci, pretože na ne sa nenazerá intelektom ale v kontemplácii s Bohom...
|
|
|
26
|
|
24. Astax1 25.06.2021, 18:50
48. J.Tull
"Nik nepozná Boha, iba Jeho Syn" Azda Syn nezjavil Boha? A nie je napísané: "ani Otca nepozná nik, iba Syn a ten, komu to Syn bude chcieť zjaviť"?
Zjaví Syn Otca tomu, kto v neho neverí? Alebo tomu, kto je väzeň svojich vlastných pochybností a spolieha sa len na svoj rozum? Nie je preto potrebná aj dobrá vôľa človeka, to jest vykročiť smerom k Bohu? Ale ako môže niekto vykročiť k Bohu, kto je presvedčený, že ľudská láska je všetko to, čo potrebujeme vedieť? Takýto človek medz...
▲
25.06.2021, 19:03
|
Astax1, ako zjavil Syn Otca?
"Filip sa ozval: „Pane, ukáž nám Otca a to nám postačí.“ 9 Ježiš mu vravel: „Filip, toľký čas som s vami, a nepoznáš ma?! Kto vidí mňa, vidí Otca. Ako môžeš hovoriť: »Ukáž nám Otca?!« 10 Neveríš, že ja som v Otcovi a Otec vo mne? Slová, ktoré vám hovorím, nehovorím sám zo seba, ale Otec, ktorý ostáva vo mne, koná svoje skutky. 11 Verte mi, že ja som v Otcovi a Otec vo mne."
Tí, čo majú živý vzťah s Bohom, vari vedia niečo viac? Zostáva pre nich všetko ostatné tajomstvom rovnako ako pre každého iného... to čo si ďalej písal nie je nič iné než intelektuálne špekulácie podporené citom, srdcom keď chceš /a budeš sa čudovať mnohému rozumiem, aj keď neverím.../
|
|
|
29
|
|
26. J.Tull 25.06.2021, 19:03
Astax1, ako zjavil Syn Otca?
"Filip sa ozval: „Pane, ukáž nám Otca a to nám postačí.“ 9 Ježiš mu vravel: „Filip, toľký čas som s vami, a nepoznáš ma?! Kto vidí mňa, vidí Otca. Ako môžeš hovoriť: »Ukáž nám Otca?!« 10 Neveríš, že ja som v Otcovi a Otec vo mne? Slová, ktoré vám hovorím, nehovorím sám zo seba, ale Otec, ktorý ostáva vo mne, koná svoje skutky. 11 Verte mi, že ja som v Otcovi a Otec vo mne."
Tí, čo majú živý vzťah s Bohom, vari vedia niečo viac? Zostáva pre nich všetko ostatné...
▲
25.06.2021, 20:52
|
55. J.Tull
Ako zjavil Syn Otca? Predsa tým, že zjavil seba "Kto vidí mňa, vidí Otca". Boh je teda zjavovaný už v Betlehemskej maštali, v rozhovore s jednoduchými rybármi, v teologických dišputách so zákoníkmi a farizejmi, v službe druhým, v prísnosti vyhnania predavačov z Chrámu ale aj v milosrdenstve preukázanej žene prichytenej pri cudzoložstve, v súdnom spore, kde bol nespravodlivo obvinený, vo svojej smrti nevinného, v prislúbení Ducha Svätého, v nanebovstúpení...
Ani apoštoli najskôr nerozumeli, lebo opäť sa ukázalo, že na Božie tajomstvá sa nehľadí ľudskými očami a neposudzujú sa len ľudským rozumom.
„Tí, čo majú živý vzťah s Bohom, vari vedia niečo viac?" Znova sa ťa pýtam, čo chceš počuť? Dátum konca sveta? Datovať parúziu nemôže nikto, a presda ako hovorí Sv.Augustín: svätí posledných čias ju budú cítiť prichádzať. Či ju cítime prichádzať? To nie je pre teba podstatné. Ale už som ti napísal napr. v čom spočíva nebo, nie je azda aj to „vedieť niečo viac“? Ak ty to ale neprijímaš, to ešte neznamená, že to „niečo viac“ nie je skutočne „niečím viac“. Sám si povedal, že tomu neveríš, ale ako potom môžeš tomu rozumieť? Môžeš rozumieť len litere, ktorú som napísal, ale práve obsah litery ti nevstúpil do srdca. Stalo sa to pre teba prázdnym slovom. A tak si ostal na povrchu ako apoštol, ktorý hovorí: „Ukáž nám Otca“.
Živý vzťah s Bohom ide ale ešte ďalej a neobmedzuje sa len na „poznanie“ ale stáva sa spoločenstvom s tým, ktorý ma miluje, a ktorý môže všetko. Môj vzťah s Bohom mi dáva istotu dobrého prežitia života, podpory a útechy v čase skúšok, v daní zmyslu mojej existencie, v premožení strachu zo smrti, pochopeniu zmyslu utrpenia, i v ojedinelých duchovných zážitkoch, ktoré hoci nie sú potrebné pre človeka, predsa už tu na zemi sú preddavkom budúceho šťastia. A nakoniec je to záruka, že ak ostanem v tomto vzťahu s Bohom, budem mať účasť na jeho sláve.
Ak toto všetko sú pre teba prázdne skutočnosti a myslíš si, že dokážeš žiť plnohodnotne bez Boha a vystačíš si len s „miluj svojho blížneho, ako seba samého“, a že vždy dokážeš len na základe vlastných síl dodržovať tento zákon, a nakoniec že aj po smrti si dokážeš vystačiť bez Boha, potom áno, živý vzťah s Bohom pre teba stráca zmysel.
|
|
|
30
|
|
29. Astax1 25.06.2021, 20:52
55. J.Tull
Ako zjavil Syn Otca? Predsa tým, že zjavil seba "Kto vidí mňa, vidí Otca". Boh je teda zjavovaný už v Betlehemskej maštali, v rozhovore s jednoduchými rybármi, v teologických dišputách so zákoníkmi a farizejmi, v službe druhým, v prísnosti vyhnania predavačov z Chrámu ale aj v milosrdenstve preukázanej žene prichytenej pri cudzoložstve, v súdnom spore, kde bol nespravodlivo obvinený, vo svojej smrti nevinného, v prislúbení Ducha Svätého, v nanebovstúpení...
Ani apoštoli n...
▲
26.06.2021, 11:23
|
Astax1, všetko či si písal pre mňa nie je ničím novým. Žiadnym odhaleným Božím tajomstvom. Je intelektuálnym zamyslením viery o písanom Slove. Je subjektívne, iracionálne prijatou rozumovou špekuláciou, veľmi často v istom okamihu prijatou „osvietením“ – pocitom, keď odrazu začnú byť veci jasné, dávať hlboký zmysel. Ide o silný citový zážitok, ktorý môže mať viacero podôb a zažívajú ho nielen katolíci, kresťania, veriaci... ale môžu aj ateisti /tiež som okúsil.../ rozdiel je len ten, že utvrdzuje každého v inom. To čo som opísal je iba hrubý všeobecný opis, ktorý si nenárokuje na neomylnosť. Podstata je tá, zopakujem, že „Tvoj“ opis Neba, Spásy... nie je odhaleným Božím tajomstvom. Nechcem nikomu brať Jeho vieru, vzťah so živým Bohom... kritizujem, ak sa na základe neho vyvyšujú tí, čo tento vzťah majú nad ostatných a
„Nemôžeme milovať blížneho skutočnou láskou, ak nemilujeme Boha“
„Telesný človek nemôže rozumieť veciam duchovným, tak to už čítame vo Svätom Písme, pretože koniec koncov takýto človek, nemá podiel na tajomstvách, ktoré ho prevyšujú, pretože nie je spojený s tým, ktorý je ich tvorcom.“
„Dovolím si povedať, že ak by aj človek robil veľké skutky lásky, ale dobrovoľne by odmietal Boha, že jeho skutky by mu nijako neprispeli k spáse, pretože tvrdošijné odmietanie Boha je hriech proti Duchu Svätému, ktorý sa neodpúšťa, pretože sa odpustiť ani nemôžeme, lebo človek neodstúpil voľou od hriechu (pýchy).“
sú znaky vyvyšovania sa... nech by aj vyplývali z veršov Písma
|
|
|
31
|
|
30. J.Tull 26.06.2021, 11:23
Astax1, všetko či si písal pre mňa nie je ničím novým. Žiadnym odhaleným Božím tajomstvom. Je intelektuálnym zamyslením viery o písanom Slove. Je subjektívne, iracionálne prijatou rozumovou špekuláciou, veľmi často v istom okamihu prijatou „osvietením“ – pocitom, keď odrazu začnú byť veci jasné, dávať hlboký zmysel. Ide o silný citový zážitok, ktorý môže mať viacero podôb a zažívajú ho nielen katolíci, kresťania, veriaci... ale môžu aj ateisti /tiež som okúsil.../ rozdiel je len ten, že utvrdzu...
▲
26.06.2021, 18:31
|
... ospravedlňujem sa za chyby.... Písal som príspevok v časovej tiesni... moja snaha o promptné reagovanie sa mi vypomstila...
|
|
|
8
|
|
5. Astax1 25.06.2021, 13:04
Štefan, Štefan
Ty naozaj nevidíš ten predmet sporu?
Vyčítaš katolíkom, že neskúmajú Písma? Veď práve Katolícka Cirkev má najviac biblických inštitútov, najviac biblických prác, traktátov atď... Už som ti predsa písal o trojdielnom diele Jozefa Ratzingera Ježiš Nazaretský. Je to rozbor Ježišovho pôsobenia, o ktorom sa dozvedáme zo Svätého Písma. Je to "len" jedno z mnohých katolíckych diel vychádzajúcich z rozboru Svätého Písma, aj keď v mojich očiach jedno z najvýznamnejších.
A...
▲
25.06.2021, 13:31
|
Nie, nerozumel. Ale nič iné si ani nečakal, či?
Inak, ta predposledná veta je extrémne rúhavá
Ešte jedna vec. Stále tu kecate o samovykladacoch. Ja som členom zboru, som vyučený Duchom Svätým a učiteľmi, ktorých overil vyučovaním Boh
|
|
|
12
|
|
8. stefan 5 25.06.2021, 13:31
Nie, nerozumel. Ale nič iné si ani nečakal, či?
Inak, ta predposledná veta je extrémne rúhavá
Ešte jedna vec. Stále tu kecate o samovykladacoch. Ja som členom zboru, som vyučený Duchom Svätým a učiteľmi, ktorých overil vyučovaním Boh
▲
25.06.2021, 14:01
|
17. Skúsim to zjednodušiť. Ak by bol Boží plán, že Cirkev mala vyrásť okolo a len na základe Svätého Písma, potom by Boh musel dať každému jednotlivcovi záruku, že pri čítaní Svätého Písma bude vždy správne chápať jeho obsah, a na základe toho bude aj veriť. Pretože mohlo by sa stať, že hoci by jednotlivci čítali to isté Svätého Písmo, každý by mal inú vieru, pretože každý človek ma individuálne - lepšie alebo horšie - rozumové schopnosti alebo úroveň samotnej viery. (porov. Rim 12, 3)
No zo skúsenosti môžeme povedať, že takáto záruka neexistuje, pretože je mnoho takých, ktorí čítajú to isté Písmo, a predsa sa odlišujú vo viere. Správne si postrehol, že Mysliteľ neverí v Ježišovo Božstvo, a predsa o sebe tvrdí, že vychádza zo Svätého Písma. Ty veríš v Ježišovo Božstvo a pritom čítaš to isté Sväté Písmo. Naskytuje sa tu potom otázku, kto má pravdu? A kde je záruka pravdy?
Toto je model, ktorý presadzujú protestanti, t.j. vznik Cirkvi okolo Písma.
No z historického ale aj z teologického hľadiska vieme, že to bolo práve naopak. Cirkev zostavila Sväté Písmo, pretože hoci neopomíname pri jeho písaní inšpiráciu Ducha Svätého, predsa nemôžeme opomenúť aj jeho ľudský pôvod. Zo samotného Svätého Písma je zrejmé, že potrebuje normu pre výklad (porov. 2 Pt 3, 16) a kto by mal poskytnúť jeho výklad, ak nie Úrad, ktorému bol zverený?
A tak naozaj platí, ako som ukázal na príklade teba a Mysliteľa, že "iba litera Svätého písma sama o sebe nemôže byť výlučnou normou viery".
Píšeš o sebe: "Ja som členom zboru, som vyučený Duchom Svätým a učiteľmi, ktorých overil vyučovaním Boh". Kto o tebe povedal, že si vyučený Duchom Svätým? Azda môže Duch Svätý dávať tej istej litere rôzne výklady? A kto môže povedať o tvojich učiteľoch, že ich "overil Boh"? Veď predsa učiteľský úrad pochádza od tých, ktorým ho zveril samotný Kristus. A tento úrad prechádza z biskupa na biskupa už od apoštolov. Vysväcovaný biskup prijíma odovzdanú vieru od biskupa, ktorý ho vysväcuje, tak ako apoštoli prijali vieru od Krista.
Teda nemysli si o sebe mnoho, že si vedený Duchom Svätým, lebo tvoja ľudská istota je prchavá. Záverom sa ešte vrátim k mojej predošlej otázke: "Kde je záruka pravdy?" Odpoveď nachádzame v Tradícii a vo Svätom Písme: "Cirkev je stĺp a opora pravdy". 1 Tim 3, 15. Ale opora nemôže byť v mnohých rozštiepených cirkvách, ktoré sa od sebe odlišujú vierou, ktorú prijali.
Toto si azda uvedomoval aj Luther, keď štruktúru Evanjelickej cirkvi prispôsobil tej Katolíckej.
|
|
|
32
|
|
5. Astax1 25.06.2021, 13:04
Štefan, Štefan
Ty naozaj nevidíš ten predmet sporu?
Vyčítaš katolíkom, že neskúmajú Písma? Veď práve Katolícka Cirkev má najviac biblických inštitútov, najviac biblických prác, traktátov atď... Už som ti predsa písal o trojdielnom diele Jozefa Ratzingera Ježiš Nazaretský. Je to rozbor Ježišovho pôsobenia, o ktorom sa dozvedáme zo Svätého Písma. Je to "len" jedno z mnohých katolíckych diel vychádzajúcich z rozboru Svätého Písma, aj keď v mojich očiach jedno z najvýznamnejších.
A...
▲
26.06.2021, 20:36
|
Astax1-
dal som súhlas, ale .....
citujem : "Predovšetkým však sám obsah Svätého písma, potrebuje, normu pre výklad a pre stále novú aktualizáciu. Inak by totiž napísané slovo buď bolo ponechané slobodnému vysvetľovaniu jednotlivca, ....."
Veľmi správne!
Problémom však je a história KC to potvrdzuje, že výklad aj s normou výkladu sa obyčajne aktualizujú ex post.
Toto oneskorovanie sa za sociokultúrnym vývojom obyvateľstva malo za následok podľa mňa aj vznik protestantizmu a dnes má za následok odklon najmä vzdelaných mladých ľudí od KC a aj viery v Boha všeobecne.
Mám naštudované materiály, že existenciu Boha je dnes už možné vedecky dokázať a to hlavne cez vedné odbory:
Analytická psychológia
Hlbinná psychológia
Psychológia ľudského nevedomia
Kybernetika
Kvantova fyzika
a iné...
Boh sa nedá dokázať iba jedným vedným odborom.
Je to však možné súborom vedných odborov.....
Je nepochopiteľné, že väčšina teológov aj s Vatikánom (nie všetci), sa takémuto postupu bránia.
Prečo asi ?
|
|
|
|