Hoď ma hore
prihlásenie:
Registrácia  |  Zabudnuté heslo
tu sa nachádzate: hlavná stránka  politika  téma
kategórie:  

Problém tradičného školstva

5
reakcií
768
prečítaní
Tému 15. septembra 2012, 16:47 založil luke85.

podobné témy:



1.
označiť príspevok

luke85 muž
   15. 9. 2012, 16:47 avatar
Bežné spôsoby učenia sú všeobecne jednostranné. „Učiteľ“ prednáša poznatky vo forme záverov prostredníctvom slov a obrazov a od „žiakov“ sa očakáva, že budú tieto poznatky a závery bezchybne prijímať. Majú si ich zapamätať až do času skúšok, na ktorých majú zopakovať tie isté slová a obrazy takým spôsobom, aby sa ukázalo, že prenos poznatkov prebehol prevažne úspešne. Čím lepšie študent zopakuje poznatky, tým je považovaný za schopnejšieho a tým lepšiu známku dostane.

Pri tomto spôsobe prijímania informácií môže byť počet žiakov na učiteľa vysoký pri zachovaní rozumnej účinnosti tejto vzdelávacej metódy. Keď je rola učiteľa slúžiť iba ako vysielač informácií a žiaci sú degradovaní na poslušné nádoby, do ktorých majú byť poznatky vkladané, desiatky alebo dokonca stovky pasívnych žiakov môžu byť obsluhovaní jedným aktívnym učiteľom. Tým je vytvorené rozdelenie triedy na pasívnu a aktívnu časť; jediná úloha učiteľa je aktívne vyučovať a jediná úloha žiaka je pasívne sa učiť. V tejto homogénnej skupine je napredovanie rýchlejších žiakov brzdené, aby sa stíhali učiť aj ostatní žiaci; pomalší žiaci sú nútení niektoré časti učiva odfláknuť, aby vytvorili dojem, že stíhajú.

Stav pasívnej receptivity spôsobuje problémy žiakom, ktoých myseľ nie je pripravená na vytváranie logických konštruktov v takomto neaktívnom mentálnom stave. Dokonca aj pri zdanlivo pasívnej úlohe, akou je čítanie knihy, je to myseľ čitateľa, ktorá aktívne podnecuje k pokračovaniu na každé ďalšie slovo alebo k otočeniu strany, a je to vôľa čitateľa zapamätať si prečítané informácie. Neschopnosť naučiť sa niečo bez aktívneho zapojenia je zrejmá u malých detí, ktoré sa zvyčajne zúčastňujú a dávajú pozor len vtedy, keď je im dovolené nejakým spôsobom sa aktívne zapojiť do procesu učenia, čo deti rady dychtivo robia.

Z nejakého zvláštneho dôvodu sa začalo očakávať, že po niekoľkých rokoch jemného podmieňovania k pasivite a odstavenia od skutočnej interakcie pri vzdelávaní žiaci určitého veku ľahko skoncujú so svojimi mladistvými črtami ako zvedavosťou a nadšením. Jediný účel, ktorému toto slúži, je, aby jeden učiteľ mohol žiakov ľahšie spravovať a ukázňovať, a aby sa zľahčil proces prenosu k poznatkov ku žiakom. Žiaci, ktorí sa najťažšie vzdávajú svojho prirodzeného tiahnutia k jednaniu, sú označení za menej inteligentných a výtržníckych, hoci história ľudstva ukazuje, že tí najmúdrejší a najambicióznejší ľudia sú často tí, ktorí si zachovajú svoj prirodzený smer a sú označovaní týmito nálepkami a podrobení ostrakizmu.

Keď je proces učenia pasívny a nepodnecovaný zvedavosťou žiaka, vyústi často k veľmi čiastkovému a neúplnému vzdelaniu. Učitelia a vládci určujú žiakom, ktoré konkrétne kategórie poznatkov sú relevantné a hodné naučenia sa a v akom poradí. Keď je vzdelanie rozčlenené a centrálne naplánované takýmto spôsobom, žiaci prijímajú poznatky bez širšieho kontextu. Začnú vidieť svet podľa rôzných optík s nedostatočnými a neúplnými detailami. Toto nastane namiesto aktívneho a dobrovoľného vzdelávania, pri ktorom každý nový poznatok zapadne logicky konzistentne do existujúcej štruktúry a doplní predchádzajúce poznatky, čím postupne vzniká stále precíznejší pohľad na svet, ako keď sa postupne zaostruje fotoaparát. Namiesto toho sa však staré témy stávajú zastarané a nerelevantné a sú vytláčané novými témami.

Napokon sa pasívni žiaci stanú veľmi zdokonalenými špecialistami na určitý výsek skutočnosti, ignorujú zvyšok existencie a označujú každý iný poznatok za obor skúmania niekoho iného; nič nie je integrované s predchádzajúcimi poznatkami a žiak vyniká iba v opakovaní a zručnom používaní záverov, ktoré mu boli prezentované počas výuky.

Tento proces, aplikovaný od malička, má kumulatívny dehumanizačný účinok na žiakov. Dlhé hodiny, ktoré musí žiak stráviť v škole, majú za následok, že učitelia a ostatní úradníci budú čiastočne v roli rodičov žiakov, a to bez kvalifikácie alebo ich súhlasu. Pochopiteľne, že učitelia nezvládnu vykonávať všetky úlohy nevyhnuté na vychovanie zdravého a schopného dospelého človeka, vrátane poskytnutia vhodnej výživy, citovej opory, prirodzenej socializácie, výchvoy k etike, záujmom, súcitu, láske, rozumu, nenásilnej komunikácii, atď. Žiaci sú nútení obetovať väčšiu časť času svojho dospievania na to, aby sa naučili veci považované svojimi učiteľmi za vhodné. Toto nie je voči nim v žiadnom prípade spravodlivé.

Uniformita v školstve ničí v ľuďoch individualitu a tvorivosť. Keďže všetky deti sú naučené myslieť rovnakým, sociálne akceptovaným spôsobom, menej z nich bude mať jedinečné vhľady a vytvoria menej unikátnych diel. Preto, že spôsoby výuky nie sú šité na mieru prirodzeným individuálnym spôsobom učenia a chápania sveta, väčšina bude nútená opustiť svoj vrodený spôsob myslenia a bude nútená prijať rovnaké mentálne a pocitové metódy ako ostatní. Pokrok civilizácie je brzdený, pretože väčšina ľudí je schopná len opakovať spôsoby, ktoré už poznajú, a málo ľudí hľadá nové a radikálne metódy v spôsobe tvorenia vecí, akokoľvek lepšie by tie nové spôsoby boli.

Evolúcia sa vyznačuje obrovskou diverziotu spôsobov a charakteristík. Obmedzením diverzity človek nemôže zabrániť samotnej evolúcii.

Zdroj: www.everything-voluntary.com Tento odkaz smeruje mimo DF.sk
Súhlasí Sinaja


4.
označiť príspevok

luke85 muž
   15. 9. 2012, 19:34 avatar
Vyšlo aj na mojom webe: qed.tym.sk Tento odkaz smeruje mimo DF.sk


2.
označiť príspevok

brumo muž
   15. 9. 2012, 17:27 avatar
Na základných školách by mohol byť predmet ako nejaká NORMáLNA SPOločENSKá VýCHOVA, kde by žiaci s učiteľom formou diskusie riešili, rozprávali o aktuálných udalostiach, problémoch . Napr. téma:bohatí a chudobní, čo chcem v živote robiť a prečo, čo ma najviac rozčuľuje,finančna gramotnosť,kamarat droguje,pedofilia v rodine, prečo neverím- verím....... Alebo napríklad brat zabije vlastnu sestru, kvôli blbosti a frajerine -aby sa deti vedeli vcítiť do pocitov aktérov tohto smutného prípadu. Mladý vodič cestou z diskotéky opity zabije kamarátov.....to nie je prázdne mentorovanie ale poučenie pre mladých, aké následky (súdne,právne, rodinné,psychicke, socialne) taketo prípady majú. Celé by som to pojal ako príprava deti na život, aby vedeli v pravej chvíli v budúcnosti zaujať dobrý postoj, aby mali nejaký základ, príklad, správne informácie....
Súhlasí Lea Pragmatická


5.
označiť príspevok

Sinaja žena
   15. 9. 2012, 22:10 avatar
brumo na 2. stupni funguje predmet Občianska náuka a Náuka o spoločnosti, kde sa venujú podobným témam ..
ale určite by sa mali venovať v oveľa väčšej miere a omnoho hlbšie..kedže sú to témy pre život veľmi dôležité


3.
označiť príspevok

Nadja žena
   15. 9. 2012, 17:42 avatar
My máme systém školstva zavedený za Márie Terézie, keď ho zaviedla z dôvodu potreby vyškolenia velkého počtu úradníkov, zaviedla totiž povinné priezviská kvôli odvodu daní, a na ich vymáhanie bolo treba úradníkov.
Dnes má školstvo úplne iný účel, ale systém sa vlastne nijak nezmenil...


6.
označiť príspevok

Sinaja žena
   15. 9. 2012, 22:27 avatar
môžem len smutne súhlasiť..
nové reformy...nové plány, nové učebné osnovy...nové učebnice..(mimoch. milionové náklady) ale základ výučby sa vyvíja a mení len slimačím tempom
kým k moci nepríde minister školstva, ktorý skutočne bude chcieť zmeniť to zastaralé...a naozaj bude chcieť "vidieť" zmenu myslenia žiakov nie len kvázi sprostredkovane skrz učiteľov, ale nadobudnutú svojim vlastným nachádzaním, racionálnym odôvodnením a nájdenie svojej originality ..zatiaľ ostáva len nesplnenou víziou
Súhlasí rose.madder
váš príspevok

Pridávať príspevky môžu iba zaregistrovaní účastníci fóra.

Som zaregistrovaný

nick: heslo:
zostať trvalo prihlásený    
Nie som zaregistrovaný

Vaša prezývka:  

Po zaregistrovaní budete automaticky presmerovaní do tejto témy.

najnovšie príspevky na celom fóre

neprehliadnite
df.sk na Facebooku
vyhľadávanie
 
Posielam Ti zoznam všetkého, čo by som si na Vianoce želal: Teba!
Prevádzkuje df.sk | TOPlist
(59 253 bytes in 0,332 seconds)