Hoď ma hore
prihlásenie:
Registrácia  |  Zabudnuté heslo
tu sa nachádzate: hlavná stránka  náboženstvo  téma
kategórie:  

Prečo som humanistický kresťan

25
reakcií
1497
prečítaní
Tému 5. júna 2012, 14:57 založil Krištof.

podobné témy:



1.
označiť príspevok

Krištof
   5. 6. 2012, 14:57 avatar
Som kresťan od r. 2004, avšak zastávam názor, že kresťanstvo nie je v rozpore s ľudskými a duchovnými hodnotami vo všeobecnosti. Každý človek je "stvorený na Boží obraz", má svoju dôstojnosť a pod. Môžeme diskutovať s ateistami a inými. Byť kresťanom neznamená nevyhnutne nejakú netoleranciu k iným svetonázorom. Podobne ako byť ateistom neznamená nevyhnutne bojovný ateizmus. Nie je správne neustále neveriacich presviedčať a presviedčať. Chce to aj normálny vývin. Existuje tiež čosi ako prirodzená spiritualita, duchovnosť. Keď prof. Ladislav Košč píše o obsahu prirodzenej spirituality, cituje aspoň dvoch autorov: 1. Bennera, ktorý ju charakterizuje ako každému človeku vlastných osem snáh (quests): "túžby po identite, šťastí, úspechu, dokonalosti, kráse, stimulácii a tajomstve (mystery)"; 2. Johna Bradshawa, ktorý analogicky hovorí o túžbe po "láske, pravde, kráse, dávaní, starostlivosti o niekoho", resp. na inom mieste o túžbe po "dotyku, vrelosti, istote, patrení niekam, po poznávaní, po vlastnej hodnote, tvorivosti, potrebnosti... a po večnej radosti". Damián Kováč zas spája hodnoty humanizmu a duchovna viery na utváranie osobnosti v modernom svete: "Spiritualizácia osobnosti integrovanými hodnotami humanizmu a náboženskej viery sa preto javí najspoľahlivejšou stratégiou utvárania osobnosti umožňujúcej prežitie jednotlivcov, skupín a spoločenstiev v treťom miléniu, v období globalizácie."

Čo by som napríklad zaradil medzi záležitosti "prirodzene duchovné"? Niektoré knihy, čo čítame a filmy, čo pozeráme. J. R. R. Tolkien, známy spisovateľ, jazykovedec, znalec anglosaštiny (starej angličtiny) a starej nórčiny, autor Hobita a Pána prsteňov (The Lord of the Rings), bol praktizujúci katolík. Pritom tieto svoje diela nepísal priamo na základe kresťanských či katolíckych motívov. Ovplyvnili ho napr. severské báje. Tolkienov zápal pre vieru možno doložiť listami C. S. Lewisovi počas jeho obrátenia na kresťanstvo, v ktorých vyjadril svoje kresťanské hodnoty. Spisovateľa C. S. Lewisa v tomto smere ovplyvnil, hoci ten sa nestal katolíkom, lež protestantom. A ani v niektorých jeho dielach ako napr. Kronika Narnie sa nevyskytujú priamo kresťanské motívy.

Minulý rok sme sa s kolegami rozprávali o Disneyho kreslených seriáloch, ktoré sme pozerávali v televízii ešte ako mládeš začiatkom 90. rokov, napr. Káčerovo (Duck tales). Sranda, zdá sa, že v dospelých je ukryté dieťa. Jeden kolega zohnal dvd Káčerova a popožičiavali sme si ho. Smiali sme sa. (Kto nemusí americké filmy, nech si pozrie napr. nemecký seriál Včielka Maja, poľský Lolek a Bolek, alebo ešte československé Pat a Mat, Maťko a Kubko, Pa a Pi, Bob a Bobek, Kremienok a Chocholúšik, Macko Uško.) Nechcem, aby to vyzeralo tak, že iné nerobím, len rozprávky pozerám. Človek má aj povinnosti. Väčšinu z toho som nevidel ani nepamätám. Samozrejme, píšem to v humornom duchu. No pýtam sa: sú tieto "ľudské" rozprávky "nekresťanské" resp. protikresťanské (odhliaduc od toho, že vznikli kvázi v kresťanskej civilizácii)? Nie sú, hoci neobsahujú priamo kresťanské motívy. A týka sa to aj iných záležitostí, veľa z umenia a športu, hudby, vedy a pod. Veľa umelcov, športovcov i vedcov je veriacich. A tiež naopak: aj pre nekresťana môže byť niečo kresťanské (umenie, architektúra, filozofia...) zaujímavé a hodnotné. Hoci nie všetko "ľudské" je aj kresťanské...

Toleranciu samotného Ježiša naznačuje napr. Lk 9, 50: "Lebo kto nie je proti nám, je za nás." Iste, niekedy sa treba brániť a vyjadriť aj ráznajšie, argumentovať. Napríklad nie je divné, aby kresťanstvo kritizoval niekto, koho "hodnoty" sú predovšetkým peniaze? Má takýto "mamonársky úbožiak" morálne právo kritizovať kresťanstvo? Jeho problém je možno to, že kresťanstvo mu nepriamo pripomína jeho úbohosť.

Mne kresťanstvo dovoľuje byť sám sebou a asertívny. Rozmýšľať i cítiť. Dáva mi ľudskú úroveň. Človek je človek, nie nadčlovek ani podčlovek. Iste, bráni mi namýšľať si, že som Boh. Človek by sa mal akcepovať ako človek, nie ako Boh, či sa mu to páči alebo nie. Kto sa nedokáže akceptovať len ako "pozemský anjel" a chce byť Bohom, má asi problém. V istom článku o Camusovej eseji revoltujúci človek čítame: "Základnou príčinou prečo sa svet dostal tam kde je [v negatívnom zmysle], je skutočnosť, že človek je jediné stvorenie, ktoré odmieta byť tým, čím je."
Preto aj pokora pred Bohom je ľudská, normálna. Ani napr. normálny princ sa nestavia nad svojho otca kráľa. Niekedy keď argumentujú a vyzývajú nás, aby sme sa "nenechali ako veriaci ovládať", chcú nás ovládať v rámci iného systému. Povedzme inej politiky či ideológie.

Namiesto asketizmu by som dal do pozornosti striedmosť. Striedmosť je jednoducho niečo medzi asketizmom a hedonizmom. Striedmosť je kresťanská. A je tiež v súlade s ekologickým spôsobom života. Opakom je vyslovene konzumný štýl, márnotratnosť, ľahostajnosť a pod.

Je veľa textov stránok o racionalite viery o komplementarite viery a rozumu. Erich Fromm ešte v r. 1967 píše o dialogu medzi neteistickými a teistickými humanistami: "Mám na mysli humanistickú renesanciu, ku ktorej dochádza v rímskokatolíckej cirkvi i v cirkvách evanjelických. Toto hnutie, ktoré veľmi podnietil pápež Ján XXIII., vedie nielen k dialógu medzi katolíkmi a protestantami, ale medzi teistickými a neteistickými humanistami... Teilhard de Chardin, Hans Kung a Karol Rahner sú najvýraznejšími zástupcami tohoto rozvíjajúceho sa humanizmu v radoch katolíkov. V rámci protestantizmu získal tento prúd ešte radikálnejšiu podobu... Jeho hlavnými predstaviteľmi sú Dietrich Bonnhoefer, Karol Bultmann a v menej radikálnom zmysle i Paul Tillich."


2.
označiť príspevok

Krištof
   5. 6. 2012, 14:59 avatar
O tom, že nie každý ateista je "bojovný", svedčí aj tento príklad. Ateista, nositeľ Nobelovej ceny za fyziku, Vitalij Ginzburg hovorí: „(...) raz, v rozhovore s kolegom fyzikom, som povedal akúsi netaktnú protináboženskú poznámku. Nato sa kolega urazil a vyhlásil, že je katolík, veriaci človek. Našťastie som sa nielen okamžite ospravedlnil, ale som aj povedal, že nie som ‚bojový bezbožník‘, že chápem možný pozitívny vplyv viery a uviedol konkrétny príklad: ‚Keby som sa ocitol v postavení Robinsona Crusoe a dali by mi vybrať si Piatka spomedzi dvoch kandidátov, veriaceho a neveriaceho, vybral by som si veriaceho. Pretože aj keď divoch, ale veriaci, ten vás pravdepodobne nezabije v noci sekerou, čo nie je isté pri neveriacom divochovi.‘ Kolegu táto úprimná poznámka uspokojila.“

www.teologicketexty.cz Tento odkaz smeruje mimo DF.sk naspodu


26.
označiť príspevok

Krištof
   30. 9. 2018, 19:22 avatar
Dodatok (hehe po vyše šiestich rokoch) k 1.: Je síce pravda, že v Pánovi prsteňov a v Narnii sa priamo nevyskytujú kresťanské motívy, ale nepriamo áno. Dnes som dopozeral film Narnia: Lev, šatník a čarodejnica (2005), ktorý je toho dôkazom. Motívy sú vyjadrené v mytologickej forme, pričom na rozdiel od Tolkiena, ktorý sa inšpiroval formou severských bájí, Lewis skôr starých gréckych. Podobne ako v Narnii aj v trilógii Pán prsteňov (z ktorého asi najkvalitnejšie spracovaný je prvý diel Spoločenstvo prsteňa) tomu tak je.

cs.wikipedia.org Tento odkaz smeruje mimo DF.sk
ondra.blog.sme.sk Tento odkaz smeruje mimo DF.sk
old.katolickenoviny.sk Tento odkaz smeruje mimo DF.sk


4.
označiť príspevok

Vlado muž
   5. 6. 2012, 15:38 avatar
Krištof, ty si asi taký humanistický kresťan ako je Rudolf Schuster komunistický katolík. 

Pozri, chameleón.

www.postoy.sk Tento odkaz smeruje mimo DF.sk

aktualne.atlas.sk/uspesne-z-rezimu-do-rezimu-rudolf-schuster/slovensko/politika/
Súhlasí mysoulflies, nabzlo


6.
označiť príspevok

Krištof
   5. 6. 2012, 16:03 avatar
Vlado, ty pozri somár :-P


10.
označiť príspevok

Romanov muž
   5. 6. 2012, 18:03 avatar
Omylom som stlačil "súhlasím", chcel som "reagovať".

Krištof zjavne ti robia problémy výklady jednotlivých pojmov. Chceš sa vyjadrovať k veciam tváriac sa vážne, ale vychádza ti z toho guláš nezmyslov. Odporúčam ti nechaj to tak, lebo potom vyzeráš trápne.
Súhlasí nabzlo


11.
označiť príspevok

Krištof
   5. 6. 2012, 18:09 avatar
Romanov, nie si ty náhodou tiež ten bojovný ateista? Potom tvoju kritiku chápem :-P


14.
označiť príspevok

Romanov muž
   5. 6. 2012, 20:44 avatar
Tvoj citát: "Inak na presných slovíčkach a pojmoch mi až tak nezáleží." Nuž to hovorí za všetko. Najlepšie ak sa budeš rozprávať sám so sebou. Veľa šťastia.


16.
označiť príspevok

Krištof
   5. 6. 2012, 21:53 avatar
Chytáš ma za slovíčka? Chcel som povedať, že na vyjadrenie tolerancie, uzávania ľudských hodnôt atď. aj v súvise s kresťanstvom sa dajú použiť rôzne slová, pojmy. Slová majú často rôzne významy. Napr. humanistický kresťan či kresťanský humanista, striedmosť alebo umiernenosť? Počul som, že sú ateisti, čo by "ateistu" radi zamenili za "humanistu"; zrejme ignorujú, že v histórii boli a teraz sú i teistickí humanisti. Ktorého terminologického alebo iného slovníka sa mám držať?
Dôležitý je teda ten obsah, ktorý vyjadrujeme, hoci netvrdím, že to nejde aj lepšie.


18.
označiť príspevok

nabzlo muž
   6. 6. 2012, 08:44 avatar
téistických humanistov cirkev povraždila,chceš zoznam....


20.
označiť príspevok

Krištof
   6. 6. 2012, 11:18 avatar
Nabzlo, ten tvoj zoznam som nedávno čítal, no uviedol som aj tu niekoľko mien kvázi kresťanov humanistov, ktorých cirkev - aspoň zatiaľ - vôbec nezabila: D. Kováč, L. Košč, J. Bradshaw atď.


12.
označiť príspevok

Krištof
   5. 6. 2012, 19:13 avatar
Inak na presných slovíčkach a pojmoch mi až tak nezáleží. Dajú sa použiť aj iné slová, dôležitý je obsah, ktorý som rozviedol


13.
označiť príspevok

Krištof
   5. 6. 2012, 19:40 avatar
Damián Kováč (2003) o striedmosti.
"Historicky sa táto cnosť vzťahuje na príjem poživín jednotlivcom: jesť a piť len toľko, aby bol človek telesne fit a bol uspôsobený konať sociálne a žiť spirituálne. No už v stredoveku sa striedmosť dávala do úzkej súvislosti so sebaovládaním, v našom chápaní so psychickou sebareguláciou. ... Striedmosť ako cnosť však nadobúda vo vyspelých spoločnostiach charakterizovaných konzumizmom hrozivý protiklad ako nenásitnosť, márnotratnosť. Už nejde len o samé prejedanie sa, ani len o neregulované pitie alkoholických nápojov, fajčenie, drogy ap. Problém je tu aj miera užívania civilizačných výdobytkov: počínajúc bývaním a končiac vlastnením stále novších a modernejších luxusných prostriedkov. ... Slovom, striedmosť šťastlivcov žijúcich v spoločenstvách materiálneho blaha mala by mať stále väčší vplyv na riešenie problematiky environmentálneho ohrozenia života na tejto Zemi. Či už ide o tzv. skleníkový efekt, znečisťovanie vzduchu, pôdy, vody alebo nateraz viac-menej fumigovanie problémov recyklovania odpadov ľudskej spotreby, všade ide o to, či dokážeme byť striedmi v užívaní výdobytkov našej civilizácie."


17.
označiť príspevok

nabzlo muž
   6. 6. 2012, 08:42 avatar
treba predať Vatikán a vyriešiť tieto problémy....


3.
označiť príspevok

blueevil
   5. 6. 2012, 15:11 avatar
píšeš akoby si si nedôveroval, alebo ta poburuje ich pritomnost na tomto svete ? ich to samych trapi ako tomu (ne)rozumeju a zavidia veriacim, lebo sa trapia  


5.
označiť príspevok

Krištof
   5. 6. 2012, 16:02 avatar
Myslím, že som sa vyjadril dosť jasne ;-)


7.
označiť príspevok

blueevil
   5. 6. 2012, 16:22 avatar
vôbec nie, ale aj o tom je viera  


8.
označiť príspevok

Krištof
   5. 6. 2012, 16:40 avatar


9.
označiť príspevok

blueevil
   5. 6. 2012, 16:55 avatar
tak som to nemyslel
Súhlasí Krištof


15.
označiť príspevok

sta2rky muž
   5. 6. 2012, 21:41 avatar
Krištof, rozlišuješ náboženskú orientáciu kresťan a kresťan katolík riadiaci sa učením katolíckej cirkvi? Je značný rozdiel medzi individuálnym náboženským presvedčením a pocitom príslušnosti k nejakej cirkvi. Žiadnemu ateistovi (je to aj môj prípad) neprekáža akékoľvek osobné presvedčenie ktoré nie je v rozpore s ľudskými právami a všeobecne platnou morálkou a etikou,avšak ak určitá náboženská organizácia vytvára klamlivé učenie, straší ľudí, psychicky ich manipuluje, má mocenské ambície som nútený na to upozorňovať náboženstvom "opitých" ľudí, aby vytriezveli. Ďalej sa mi zdá, že si pletieš niektoré ľudské psychické danosti so spiritualitou.
Súhlasí nabzlo


19.
označiť príspevok

Krištof
   6. 6. 2012, 10:54 avatar
Sta2rky, ako sa to vezme. Je mnoho takých kresťanov katolíkov, čo sa "riadia učením katolíckej cirkvi" a nie sú nejakými poškodenými ľuďmi. Napríklad mnohokrát majú lepšie zdravotné ukazovatele, žijú súladnejšie a pod. (podľa výskumov). Možno to závisí aj od osobnosti daných jedincov. Čo sa týka tých individuálnejších prípadov, človek môže byť kresťan, ale nemusí sa formálne riadiť pravidlami nejakej cirkvi: nemusí vždy v nedeľu nabehnúť do kostola alebo iného priestoru, nemusí vždy presne odrecitovať isté formulky, robiť úkony a pod. Hoci napr. ja modlitbu otčenáš mám rád. Ja keď chcem, môžem si sadnúť do katolíckeho kostola a inokedy do evajelického, či pravoslávneho, alebo sa niekedy môžem stretnúť s protestantantami a pod. Nie som nejakým ustáleným príslušníkom žiadnej cirkvi. Máme napokon ekumenizmus. Je veľa ľudí veriacich, ale v bežnom toku života na to myslia pomenej. Inak - ako som už naznačil - cirkev nie je len tá katolícka...

O čo ide? To som mal uviesť už v úvode témy. Či daná organizácia a jednotlivci uznávajú demokraciu a ľudské práva a ako ty uvádzaš "všeobecne platnú morálku a etiku". Relatívne opakom toho - v prípade náboženstva - je teokracia a v prípade inej ideológie totalita... Byť kresťanským humanistom tiež znamená odmietať politickú - hoci možno nie osobnú - teokraciu a uznávať demokraciu, ľudské práva a pod. Aj napr. politici môžu byť veriaci, ak vo všeobecnosti rešpektujú spomenuté hodnoty pri výkone svojej funkcie...

Mne kresťanstvo dáva ľudskú úroveň. Materialistické ideológie, naturalizmus, darvinizmus... človeku kradnú dušu. Robia dojem, že sme len "náhodné", nezmyselné, trochu vyvinutejšie zvieratá. Vďaka kresťanstvu teda môžem byť človek s dušou, nie "bezduchá živá vec". To robí život plnohodnotnejší už tu a teraz. Samozrejme, máme aj telo, to je ok.

Iste, zneužívanie náboženstva bolo a je možné. Strašenie peklom? To niektorí robia. Avšak ja dávam dôraz na nebo, na dobro a pod. V Biblii sa hovorí: "V láske niet strachu, a dokonalá láska vyháňa strach, lebo kto má strach, bojí sa trestu, a kto sa bojí, nie je dokonalý v láske." (Jn 4, 18) Takže kto má lásku, nemusí sa báť trestu. A kto má málo lásky, mal by si ju zväčšiť. A nie je to tak, že ateisti "strašia", že sme len bezduché veci, že žiadne duchovno - nebo - neexistuje a pod.?

Duchovno a náboženstvo vždy existovali. Človek bol v rámci homo sapiens i homo religiosus (náboženský) a pod. Napr. Erich Fromm, Psychoanalýza a náboženstvo


21.
označiť príspevok

sta2rky muž
   7. 6. 2012, 22:51 avatar
Krištof, celkom ti rozumiem, že sa chceš líšiť od zvierat tým že si prisvojuješ dušu v súlade s náboženským učením prakticky všetkých náboženstiev a rovnako predpokladáš jestvovanie tvojho Boha ku ktorému sa modlíš očenáš, no neuvedomuješ si, že je to všeko založené len na prdstavách, že je to anachronizmus z dávnych vekov keď ľuďom chýbali súčasné poznatky o Svete, ale aj sebe samom. Veď sa trochu zamysli, kde bola tvoja duša pred tvojim narodením a povedzme tak 1÷ 2 roky po ňom? Nie je tá duša tvoj mozog, tvoje vedomie , ktoré sa vyvíjalo s tvojim telom a zaniká zánikom pamäťového média - mozgu pri tvojej telesnej smrt?


22.
označiť príspevok

Krištof
   8. 6. 2012, 15:07 avatar
Sta2rky, dosť si to zjednodušil. S takýmto názorom by si asi neuspel ani v krčme. Je pravda, že už pravekí ľudia sa od zvierat líšili aj tým, že mali ten duchovný alebo religiózny rozmer života. Napríklad kromaňonci (cca 40 tisíc rokov pred n. l.). Dalo by sa povedať, že boli bezprostrední, úprimní, nasledovali svoj cit pre posvätno a pod. Nedá sa pritom povedať, že zvieratá ako napr. delfíny či šimpanzy sú hlúpe. Ale jednoducho nemajú tento vyšší rozmer života. Napr. keď je búrka a lietajú blesky, nevzývajú alebo nepredstavujú si nejakých bohov, ako to robili prví ľudia. Zvieratá možno tiež majú niečo ako dušu, ak sú Božími stvoreniami, nie "nezmyselnými vecami". Môžeme s nimi komunikovať, slúžia nám, sprevádzajú nás a pod. Zvieratá ako Božie stvorenia
Prvé materialistické ideológie boli už pred takmer 3000 rokmi u tzv. prírodných filozofov. Existovali popri náboženstvách a idealistických či spiritualistických systémoch (relígie, Sokrates, Platón...). Vtedy ešte nebolo to poznanie sveta ako dnes. Dodnes však existujú ideológie materialistické, naturalistické, ako aj nematerialistické. Veľa filozofov a vedcov v priebehu minulých stáročí boli teistami, verili v Boha a dušu. Podobne je to aj dnes, totiž veľa intelektuálov, filozofov a vedcov sú teisti, veria v Boha, nesmrteľnú dušu a pod. A majú často aj zodpovedajúcu teóriu, argumenty a pod. Pozri napr. model prof. PhDr. Ladislava Košča DrSc. o somato-psycho-spirituálnej (telesno-duševne-duchovnej) jednote existencie človeka. www.kpsv.fsvaz.ukf.sk Tento odkaz smeruje mimo DF.sk V 20. storočí bolo a teraz je viacero zodpovedajúcich autorov, ktorý sa podobným témam venovali. Tu je napr. článok o nositeľovi Nobelovej ceny, neurofyziológovi, znalcovi mozgu, Johnovi Ecclesovi, ktorý vo svojich prácach argumentoval v prospech existencie nemateriálnej duše. www.milujtesa.org Tento odkaz smeruje mimo DF.sk
Vedecký výskum o ľudskom vedomí, prezentovaný vedcami na kalifornskom technologickom inštitúte v r. 2001 a v časopise Resuscitation, priniesol dôkaz, že vedomie človeka trvá aj potom, keď jeho mozog prestane pracovať a je vyhlásený za klinicky mŕtveho. Bol to nový, veľmi vážny dôkaz o tom, že mozog a vedomie, to nie je to isté, ale že sú to oddelené jednotky. Autori článku, lekár Sam Parnia a neuropsychiater Peter Fenwick popisovali prácu s množstvom ľudí, ktorých postihol srdcový infarkt a boli vyhlásení za klinicky mŕtvych, ale neskôr boli oživení a poskytli im rozhovor. Asi 10% z nich popisovalo skúsenosť, že počas časového úseku, kedy im nepracoval mozog, prebiehal u nich dobre usporiadaný, zmysluplný myšlienkový proces, kedy mohli uvažovať a dobre si to vybavujú. Spomedzi faktorov vplyvu boli vylúčené účinky drog, či nedostatku kyslíka - čo sú časté námietky, tých, ktorí takéto niečo spochybňujú. Bádatelia neskôr zistili množstvo podobných prípadov. Niekdajší skeptik Parnia sa na základe týchto poznatkov vyjadril, že vedecké zistenia podporujú názor, že myseľ, vedomie, či duša sú entity existujúce nezávisle. Samozrejme, je to len možnosť, nie istota. Ďalej sa Parnia v článku zamýšľal nad tým, že mozog by mohol slúžiť ako mechanizmus, ktorý len zviditeľňuje prejavy mysle. Podobne, ako televízny prijímač zobrazuje len obraz a zvuk, ktoré prijíma z vĺn z priestoru. Ak nejaké zranenie mozgu spôsobí, že človek stratí určitý aspekt svojho myslenia, či osobnosti, to ešte nevyhnutne nedokazuje, že zdrojom existencie jeho mysle je mozog. „Jediné o čom to určite svedčí, je to, že je poškodený.“ Z toho vyplýva, že náš mozog môže aj "obmedzovať" našu myseľ, hlavne ak sa poškodí, keďže telesná a duševná sféra sa navzájom ovplyvňujú. Pozri napr. psychosomatika. www.zdrava-rodina.cz Tento odkaz smeruje mimo DF.sk Ale je možné, že keď človek zomrie, tento "obmedzujúci" vplyv mozgu prestane a duša môže "fungovať" lepšie: cítiť, myslieť, pamätať si. Nie pamäť človeka si pamätá, ale človek má pamäť, človek si pamätá alebo nepamätá, sú to jeho spomienky a údaje, jeho ja. Alebo naopak jeho poškodená pamäť, no nie sama o sebe.

Chápanie duše súvisí aj s psychickou zrelosť a pod. No v bežnom toku života sú tieto otázky niekde na okraji, do popredia vystupujú bežné ľudské radosti a starosti, hodnoty, napr. ja mám rád šport. A či už sme materialisti alebo nie, dôležité je, či sa rešpektujeme, máme všeobecnú etiku a vieme normálne komunikovať.


23.
označiť príspevok

sta2rky muž
   9. 6. 2012, 09:38 avatar
"
Ale je možné, že keď človek zomrie, tento "obmedzujúci" vplyv mozgu prestane a duša môže "fungovať" lepšie: cítiť, myslieť, pamätať si. Nie pamäť človeka si pamätá, ale človek má pamäť, človek si pamätá alebo nepamätá, sú to jeho spomienky a údaje, jeho ja. Alebo naopak jeho poškodená pamäť, no nie sama o sebe. "
Pracuješ s nepodloženými ilúziami. K tomu aby sa čosi (duša) manifestovalo, potrebuje určitú energetickú štruktúru - mozog, telo. Náboženstvá, možno aj ty, sa opierajú o tzv. duchovný svet ktorý ale nie je nejako definovaný, ani indikovaný. Ja neviem prečo ktosi, za každú cenu chce mať dušu, prečo chce veriť v Boha, nadprirodzený duchovný svet, veď je to zavádzanie samého seba.


24.
označiť príspevok

Krištof
   9. 6. 2012, 14:33 avatar
Pozri sa, na to, aby sa človek "manifestoval" na df.sk, na internete potrebuje určitý počítač a napojenie na internet, však? Bez počítača a internetu by sa tu nemohol prejavovať. To sú prostriedky, ktoré mu to sprostredkúvajú. Ak nemá počítač alebo sa mu pokazí a internet sa odpojí, nemôže sa tu prejaviť. Ale to neznamená, že ten človek neexistuje. Podobne aj duša sa môže prejavovať prostredníctvom tela a činnosti mozgu. Ani televízny prijímač nie je zdrojom zvuku a obrazu, len zobrazuje obraz a zvuk, ktoré prijíma z vĺn z priestoru. Podobne ani mozog nemusí byť zdrojom duševna, len ho sprostredkúva. Keď funguje, je to ok. Keď sa však mozog poškodí, prejaví sa to aj v duševnej oblasti. Telo a duša sú vnútorne späté a navzájom sa ovplyvňujú. Duša je subjektívny svet. Telo je skôr vonkajší. A duša po odchode na druhý svet sa možno obnoví, lebo už ju nebude brzdiť poškodené telo (mozog). Okrem toho sa na druhom svete môže rozvíjať, môže poznávať atď., nie je teda v tomto smere determinovaná bývalým pozemským životom.
Prof. PhDr. Damián Kováč, DrSc. o psychickej realite: "Z podstaty psychickej reality v človeku vyplýva, že na rozdiel od všetkých iných realít nie je absolútne determinovaná priestorom a časom. Platí to, pochopiteľne, o psychickej reflexii: triviálnou skúsenosťou je, že si do vedomia vieme vyvolať nielen minulé zážitky, ale aj budúce želania, a to nezávisle od toho, kam smerujú."
Záleží aj na tom, aký má človek svetonázor (naturalizmus, teizmus a pod.). Kto zastáva materialistickú ideológiu, ten má dušu akoby v nej. Niekedy verí na "pozemský raj" a pod.
Duchovný svet sa "definuje" ako večný, nemateriálny, "látkovo" podobný duši človeka, v ktorom žijú duchovné bytosti anjeli a pod. Často sa prezentuje symbolicky, obrazne. Čiastočne poznanie vyplýva zo zjavenie www.gotquestions.org Tento odkaz smeruje mimo DF.sk
Nemám potrebu veriť v to, lebo sa "bojím smrti". V minulosti som bol ateista a nebál som sa smrti. Avšak ak je nejaký duchovný rozmer života, tak ho neignorujem. No ako som už uviedol, bežnom toku života sú tieto otázky niekde na okraji, do popredia vystupujú bežné ľudské radosti a starosti, hodnoty, napr. ja mám rád šport.


25.
označiť príspevok

sta2rky muž
   10. 6. 2012, 10:59 avatar
Ja osobne nemám záujem meniť akékoľvek predstavy v hlavách ľudí veriacich na nemateriálny duchovný svet nevyplývajúci z poznania ale len z vykonštruovaných predstáv, no trápi ma, že takýto ľudia sú výborným materiálom na vybudovanie takého nebezpečného monštra na ovládanie myslenia ľudí ako sú náboženstvá a cirkvi. Tieto inštutitúcie svojim, na jednej strane lákavým, ale aj strašiacim, vyhražným, klamlivým učením dokážu vyrábať svojich veriacich a cez psychickú manipulácia aj ďalej slúžiť teraz už svojej inštitúcii ktorá si vynucuje moc v štáte a ovláda svojich náboženskych veriacich. Ak niekto, veriaci na duchov si myslí, že stojí mimo tejto organizácii, mýli sa, je v jej osídlach, nie je slobodný.
váš príspevok

Pridávať príspevky môžu iba zaregistrovaní účastníci fóra.

Som zaregistrovaný

nick: heslo:
zostať trvalo prihlásený    
Nie som zaregistrovaný

Vaša prezývka:  

Po zaregistrovaní budete automaticky presmerovaní do tejto témy.

najnovšie príspevky na celom fóre

dnes, 04:25,  šaratica v stredných rokoch. *13
dnes, 04:18,  Úchyl pravidelne ponocuje, pretože v noci mu chodia zákazníci. *13
dnes, 04:11,  Všetci nepotrebujú to čo ty. Ani šaraticu nepijem. *13
dnes, 04:10,  Všetky nicky na diskusnom fóre som ja. *13
dnes, 04:10,  Baptista skus octanovu mast
dnes, 04:09,  Pravda bolí.
dnes, 04:08,  ponoreny Baptista sa ozval
dnes, 04:08,  To je choroba. :)
dnes, 04:06,  Trepeš nezmysly Trkvas. Slovo kresťan nie je odvodené od slova krst. To sú len také babské...
dnes, 04:05,  Thomas Anderson, budes volit Vlast ci niekoho ineho? Ale radsej neodpovedaj, je tu vela smirakov.
dnes, 04:04,  Hlavne že spitý mumlajúci korhel v krčme pod stolom dopadol politicky dobre. ...V odraze na...
dnes, 04:02,  Baptizen = ponárať => Baptisti krstiť => kresťania
dnes, 03:59,  ...no ááá z Putinovej ritnej dierky všetko vidno iba na hnedo. :) Preto tak dopadol i Kiska v...
dnes, 03:54,  Trkvas Anderson o5 nemôže spať, pretože Kiska. :) ...Pretože nie všetci sú úchylovia a...
dnes, 03:51,  ZBieIychKarpatov = Thomas Anderson = meaculpa = auxiliarius = saratica . Smutné rozhovory...
dnes, 03:45,  Najnovšie pravidla pre katolícky "krst". Ponáranie do blata. *13
dnes, 03:41,  Pod dohľadom lekára. *13
dnes, 03:39,  Ešte by sa tu hodil EnaX debatujúci s Immanuelom a dziom.
dnes, 03:35,  Zrejme bol prilíš dobrák alebo ani nechcel intrigovat.
dnes, 03:33,  Samomluva.... V Amerike neplatí to, čo v Rusku. :)
neprehliadnite
df.sk na Facebooku
vyhľadávanie
 
Čo si nevysvetlil slovami, palicou nevyjasníš.
Prevádzkuje df.sk | TOPlist
(110 582 bytes in 0,854 seconds)