hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  náboženstvo  /  téma

Prečo nepatrí klamstvo medzi hlavné hriechy ?

príspevkov
92
zobrazení
15
tému vytvoril(a) 21.4.2012 19:05
posledná zmena 23.4.2012 17:49
1
21.04.2012, 19:05
Založila som túto tému preto, aby som si uzrejmila otázku ,.. prečo nie je klamstvo zaradené medzi hlavné hriechy (na základe témy o Judášovi ( odkaz, ..a nikde v googli som nenašla na to priamu odpoveď. Som ozaj prekvapená, pretože "tlmočníci Boha" - kňazi , preferujú klamstvo ako dosť veľký hriech.

Za hlavné hriechy a vinu sú považované:
Pýcha, Lakomstvo, Závisť, Hnev, Smilstvo, Obžerstvo,Lenivosť, alebo duchovná znechutenosť

..prečo nie aj klamstvo ?????? ..)))))

čím ďalej tým viac nechápem :

Vatikán chce prepísať 7 smrteľných hriechov

1. Zásahy do ľudských génov. Klonovanie zvieracích génov je naproti tomu dovolené.

2. Prostitúcia je porušenie základných ľudských práv a tým pádom smrteľný hriech.

3. Znečisťovanie životného prostredia, najmä vypúšťanie jedov do prírody.

4. Obchod s drogami, ako aj ich užívanie by sa v budúcnosti malo stať smrteľným hriechom.

5. Zneužívanie detí a mladistvých.

6. V honbe za ziskom bohatnúť na chudobných.

7. Rozhadzovanie peňazí na luxusný tovar.

odkaz

...teraz neviem či sa mám smiať alebo plakať ..))))
--------------------------------------------------------------------------------

no a niečo k tomu klamstvu ako ho chápe cirkev:

Závažnosť klamstva

Po dlhý čas teológovia zastávali názor, že klamstvo je samo o sebe iba ľahkým hriechom, ale že sa môže stať ťažkým, ak je doprevádzané veľmi zlým úmyslom (napr. ublížiť niekomu, alebo spôsobiť niekomu škodu). V poslednej dobe niekoľkí teológovia sa prikláňajú k názoru, že klamstvo je samo o sebe ťažkou matériou (grave ex genere suo). V tomto zmysle vypovedá i sv. Písmo. Okrem toho prísnejšie posudzovanie, pokiaľ sa jedná o závažnosť klamstva vyplýva i z faktu, že dnes prostredníctvom masovo komunikačných prostriedkov klamstvo dosahuje nedozierne následky tým, že vyvoláva všeobecnú atmosféru nedôvery, podvodu a neistoty.

O hriechu v morálnom zmysle slova, teda započítateľnom hovoríme len vtedy, ak je klamstvo formálne, teda úmyselné. Úmysel uviesť iného do omylu nemusí byť explicitný, je totiž už obsiahnutý v samotnom fakte, že vedome niekomu hovoríme to, o čom vieme, že nie je pravda, pričom vieme, že on to berie vážne.

Každé hovorenie nepravdy však nie je klamstvom:

* klamstvo zo žartu
* hovorenie rozprávok alebo rozličných vymyslených historiek
* rozprávanie nepravdy samo o sebe bez toho, žeby sa tým niečo komunikovalo iným osobám nemožno tiež považovať za klamstvo

Klamstvo podľa motívov možno rozdeliť na:
* úžitkové klamstvo (mendacium officiosum), ktoré súži na vyhnutie sa nejakej škode pre seba alebo pre iných, alebo z ktorého ten, čo klame vyťaží pre seba či pre iných nejaký osoh
* škodlivé klamstvo (mendacium damnosum), ktorým sa niekto usiluje uškodiť iným

odkaz


toto sú dôvody ? .. že klamstvo a pravda sú relatívny pojem
none
15

1. 21.04.2012, 19:05

Založila som túto tému preto, aby som si uzrejmila otázku ,.. prečo nie je klamstvo zaradené medzi hlavné hriechy (na základe témy o Judášovi ( http://www.diskusneforum.sk/tema/teologicke-akta-x-kauza-judas))), ..a nikde v googli som nenašla na to priamu odpoveď. Som ozaj prekvapená, pretože "tlmočníci Boha" - kňazi , preferujú klamstvo ako dosť veľký hriech.

Za hlavné hriechy a vinu sú považované:
Pýcha, Lakomstvo, Závisť, Hnev, Smilstvo, Obžerstvo,Lenivosť, alebo duchovná znechu...

21.04.2012, 19:37
Velmi pekny clanok o klamstve a ako aj jednotlive klamstva rozdelili. Z toho my vychadza, ze jedine skodlive klamstvo (mendacium damnosum) je zle aj ja si to myslim.
none
44

1. 21.04.2012, 19:05

Založila som túto tému preto, aby som si uzrejmila otázku ,.. prečo nie je klamstvo zaradené medzi hlavné hriechy (na základe témy o Judášovi ( http://www.diskusneforum.sk/tema/teologicke-akta-x-kauza-judas))), ..a nikde v googli som nenašla na to priamu odpoveď. Som ozaj prekvapená, pretože "tlmočníci Boha" - kňazi , preferujú klamstvo ako dosť veľký hriech.

Za hlavné hriechy a vinu sú považované:
Pýcha, Lakomstvo, Závisť, Hnev, Smilstvo, Obžerstvo,Lenivosť, alebo duchovná znechu...

21.04.2012, 20:40
prvykrat pocujem o duchovnej znechutenosti,ze je to hriech,ani poriadne neviem,co to ma vyjadrovat.klamstvo sa da asi tazsie dokazat ako napriklad pycha a ostatne akoze hriechy,aj ked ktovie,ci tie hriechy nie su dietatom klamstva,myslim,ze ma s nimi suvislost aj klamstvo.
👍: dorota
none
46

44. piskotka 21.04.2012, 20:40

prvykrat pocujem o duchovnej znechutenosti,ze je to hriech,ani poriadne neviem,co to ma vyjadrovat.klamstvo sa da asi tazsie dokazat ako napriklad pycha a ostatne akoze hriechy,aj ked ktovie,ci tie hriechy nie su dietatom klamstva,myslim,ze ma s nimi suvislost aj klamstvo.

21.04.2012, 20:46
skutočne tieto náboženské učenia už prerástli dobu, ..sú neaktuálne, 7 hlavných hriechov A AJ INé JE prežitok doby,..))..PODľA MŇA ICH nábožensvto vymyslelo v tej dobe, kedy sa im to dobre hodilo na manipuláciu ľudí .. Ak niekoho náhodou uvideli napchávať sa , už mal ťažký hriech..no smiešne.
none
47

46. 21.04.2012, 20:46

skutočne tieto náboženské učenia už prerástli dobu, ..sú neaktuálne, 7 hlavných hriechov A AJ INé JE prežitok doby,..))..PODľA MŇA ICH nábožensvto vymyslelo v tej dobe, kedy sa im to dobre hodilo na manipuláciu ľudí .. Ak niekoho náhodou uvideli napchávať sa , už mal ťažký hriech..no smiešne.

21.04.2012, 21:00
keby sme si rozobrali tych 7 hriechov jeden po druhom,tak si myslim,ze by sme zistili,ze prospesne pre samotneho cloveka nie su,nemusi sa vobec brat do uvahy,ze to vyliezlo z nejakeho nabozenstva.podla mna to az take podstatne nie je.aj ked nechcem to prenasat na okolnosti,ale napriklad niektori ludia,ktori hladovali sa nevedia dojest,maju pocit,ze nebudu mat dostatok jedla,je to skor nasledok niecoho co prezili,je to aj v tomto pripade hriech?a tym chcem povedat jedno,nik nemoze vediet preco nejaky clovek kona,tak ako kona a coho nasledok to je,kedze nezil v jeho kozi.
none
90

1. 21.04.2012, 19:05

Založila som túto tému preto, aby som si uzrejmila otázku ,.. prečo nie je klamstvo zaradené medzi hlavné hriechy (na základe témy o Judášovi ( http://www.diskusneforum.sk/tema/teologicke-akta-x-kauza-judas))), ..a nikde v googli som nenašla na to priamu odpoveď. Som ozaj prekvapená, pretože "tlmočníci Boha" - kňazi , preferujú klamstvo ako dosť veľký hriech.

Za hlavné hriechy a vinu sú považované:
Pýcha, Lakomstvo, Závisť, Hnev, Smilstvo, Obžerstvo,Lenivosť, alebo duchovná znechu...

23.04.2012, 01:53
Klamstvo nie je hriechom preto, lebo je pracovným nástrojom všetkých tajných služieb. Napríklad vatikánskej, Izraelského Mosadu, Americkej CIA a a dokonca aj Slovenskej, pokiaľ sa dostane KDH, SKDH, Most Híd a ďalší svätuškári k moci. Lži, nepravdy, klamstvá, ľsti a podvody sú hlavnými pracovnými nástrojmi každej tajnej služby. Typni si koľko kňazov by za mastné úplatky porušilo spovedné tajomstvo keby sa z klamstiev pravidelne spovedali všetci veriaci tajní agenti sveta.
none
2
21.04.2012, 19:08
Pravda nie je relatívny pojem, a teda ani klamstvo, ktoré je opak pravdy.

Možno je to hranica pokrytectva, ktorú už nedokázali prekročiť, pretože to by museli zakázať samých seba.
none
4

2. ruwolf 21.04.2012, 19:08

Pravda nie je relatívny pojem, a teda ani klamstvo, ktoré je opak pravdy.

Možno je to hranica pokrytectva, ktorú už nedokázali prekročiť, pretože to by museli zakázať samých seba.

21.04.2012, 19:17
ruwo ..akože pravda nie je relatívny pojem ?.. pravda môže byť aj absolútna, všeobecná, subjektívna.. a preto je aj relatívna..podľa mňa je to tak aj s klamstvom.
a môj názor je jednoduchý, ..pretože ak by náboženstvo uznalo klamstvo ako hlavný hriech, šlo by samé proti sebe...ale blbosť ako lenivosť za hlavný hriech dajú.
none
21

4. 21.04.2012, 19:17

ruwo ..akože pravda nie je relatívny pojem ?.. pravda môže byť aj absolútna, všeobecná, subjektívna.. a preto je aj relatívna..podľa mňa je to tak aj s klamstvom.
a môj názor je jednoduchý, ..pretože ak by náboženstvo uznalo klamstvo ako hlavný hriech, šlo by samé proti sebe...ale blbosť ako lenivosť za hlavný hriech dajú.

21.04.2012, 19:48
Pravda je zhoda vyjadrenia (výroku) so skutočnosťou - teda nemôže byť subjektívna.
none
22

21. ruwolf 21.04.2012, 19:48

Pravda je zhoda vyjadrenia (výroku) so skutočnosťou - teda nemôže byť subjektívna.

21.04.2012, 19:49
(Preto, že nezávisí od toho, kto to hovorí.)
none
27

21. ruwolf 21.04.2012, 19:48

Pravda je zhoda vyjadrenia (výroku) so skutočnosťou - teda nemôže byť subjektívna.

21.04.2012, 20:02
ruwo ,..ja už pretzávam všetkému rozimieť..prečo nemôže byť pravda subjektívna ? - napr. chápaná ako moja pravda bežne sa s týmto pojmom človek vo filozofii stretáva.
none
3
21.04.2012, 19:13
..asi preto, lebo zosnovatelia viery su naj-klamari.
👍: ruwolf
none
6

3. Ranexill 21.04.2012, 19:13

..asi preto, lebo zosnovatelia viery su naj-klamari.

21.04.2012, 19:21
takže v podstate ten kto klame ani taký hriech nemá..lebo sa to klamstvo dá vysvetliť všelijako. Toho si je cirkev veľmi dobre vedomá., toho že veriacich klamú.
none
54

3. Ranexill 21.04.2012, 19:13

..asi preto, lebo zosnovatelia viery su naj-klamari.

21.04.2012, 22:59
none
5
21.04.2012, 19:20
Troška filozofická otázka je klamstov zlé? Deti nesmú klamať lebo sú hlúpe. ALE KEĎ chcú prechcať druhých tak budú klamať aj keď je to "zle".

Potom durhá kategoria superinteligent, ktorý si myslí, že jeho inteligetná lož nikomu neublíži.

A tretia kategória ľudia čo to majú priamo v povolaní, napr. politici, diplomati, špioni, prakticky všeci ľudia čo maju niečo spoločné s politikov alebo komerciou budú klamať.

Takže kto vlastne nebude klamať? Predpokladam, že len morálne zásadový ľudia čo by klamstvom viac stratili ako získali.
none
12
21.04.2012, 19:34
heh, pekna tema. klamstvo nie je pre mna automaticky zle. podla man je rozhodujuci stav mysle a umysel. pri pyche, lakomstvu atd ide o stav, ktory skodi najma tomu, kto je pysny, kto zavidi, atd. zaujimave, ze? klamstvo skodi ostatnym.
none
91

12. 21.04.2012, 19:34

heh, pekna tema. klamstvo nie je pre mna automaticky zle. podla man je rozhodujuci stav mysle a umysel. pri pyche, lakomstvu atd ide o stav, ktory skodi najma tomu, kto je pysny, kto zavidi, atd. zaujimave, ze? klamstvo skodi ostatnym.

23.04.2012, 17:44
viluette myslím, že máš pravdu. Niekedy je milosrdná lož lepšia ako krutá pravda. Možno je to aj odpoveď na otázku prečo klamstvo nie je hriechom.
none
92

91. 23.04.2012, 17:44

viluette myslím, že máš pravdu. Niekedy je milosrdná lož lepšia ako krutá pravda. Možno je to aj odpoveď na otázku prečo klamstvo nie je hriechom.

23.04.2012, 17:49
a niekedy aj chces povedat pravdu, no ludia ti nedovolia povedat ju, lebo ju nechcu pocut
none
14
21.04.2012, 19:36
klamstvo asi preto nie,bo je vlastne rozporom medzi ovladanim sa a sudom ega..ako by nastala potom premena k Bohu ?
none
16

14. 21.04.2012, 19:36

klamstvo asi preto nie,bo je vlastne rozporom medzi ovladanim sa a sudom ega..ako by nastala potom premena k Bohu ?

21.04.2012, 19:37
salbea..prosím povedz to ľudskou rečou.
none
17
21.04.2012, 19:40
no hm kto by sa obratil k nemu ? nemoze byt hriechom to,co je pravym dovodom cesty k Bohu..klamstvo je iba nevedomost z nepoznania Ega,klamstvo je to,co chyba Bohu,je to vlastne jediny dovod,preco sme tu..kvoli klamstvu..
none
20

17. 21.04.2012, 19:40

no hm kto by sa obratil k nemu ? nemoze byt hriechom to,co je pravym dovodom cesty k Bohu..klamstvo je iba nevedomost z nepoznania Ega,klamstvo je to,co chyba Bohu,je to vlastne jediny dovod,preco sme tu..kvoli klamstvu..

21.04.2012, 19:47
hmm..sa cítim ako podvedená ..
none
24

20. 21.04.2012, 19:47

hmm..sa cítim ako podvedená ..

21.04.2012, 19:57
hm sa mi nesmej,ale moj elf mi priniesol so sebou bielu farbu a namaloval s nou kruh a nazval to jazierko a potom mi ponukol stetec a mohla som si akoukolvek farbou pomalovat jazierko a pomyslela som si na otca a matku a do jazierka som vyliala vsetky farby okrem ciernej,len aby akymkolvek sposobom pocitili,ze na nich myslim a chcela som vytvorit akesi farebne nadherne spektrum a vtedy mi zastavil ruku,pretoze sa farby pomiesali a zacali praveze vytvarat tu farbu ciernu..nechapala som,bo biela obsahuje vseky farby a ja som vytvarala pravy opak..skoro som sa svojim rozumom oklamala,moj rozum ma skoro podviedol
none
25

24. 21.04.2012, 19:57

hm sa mi nesmej,ale moj elf mi priniesol so sebou bielu farbu a namaloval s nou kruh a nazval to jazierko a potom mi ponukol stetec a mohla som si akoukolvek farbou pomalovat jazierko a pomyslela som si na otca a matku a do jazierka som vyliala vsetky farby okrem ciernej,len aby akymkolvek sposobom pocitili,ze na nich myslim a chcela som vytvorit akesi farebne nadherne spektrum a vtedy mi zastavil ruku,pretoze sa farby pomiesali a zacali praveze vytvarat tu farbu ciernu..nechapala som,bo biela o...

21.04.2012, 19:58
vlastne ani neviem co som tym ti chcela povedat,ale vtedy som pocitila,ze som sa skoro oklamala..nechtiac..
none
26

25. 21.04.2012, 19:58

vlastne ani neviem co som tym ti chcela povedat,ale vtedy som pocitila,ze som sa skoro oklamala..nechtiac..

21.04.2012, 19:59
radsej padam,trepem sny..chore kokso..
none
28

24. 21.04.2012, 19:57

hm sa mi nesmej,ale moj elf mi priniesol so sebou bielu farbu a namaloval s nou kruh a nazval to jazierko a potom mi ponukol stetec a mohla som si akoukolvek farbou pomalovat jazierko a pomyslela som si na otca a matku a do jazierka som vyliala vsetky farby okrem ciernej,len aby akymkolvek sposobom pocitili,ze na nich myslim a chcela som vytvorit akesi farebne nadherne spektrum a vtedy mi zastavil ruku,pretoze sa farby pomiesali a zacali praveze vytvarat tu farbu ciernu..nechapala som,bo biela o...

21.04.2012, 20:06
je to asi o tom, ..že podvedomo si klamstvom človek vytvára ilúziu bo mu je to lepšie prijateľné ako pravda..keď sa ani nevie čo tou pravdou vlastne je.
none
18
21.04.2012, 19:41
booze..ja klamem teraz,alebo co ? sakra
none
19
21.04.2012, 19:43
kokso,idem si drbnut kavu
none
55
22.04.2012, 09:52
nabzlo..keby teraz cirkev vyrukovala so svojou pravdou, veriaci by neverili ..a poniektorí by ten fakt ani neprežili Náboženstvo zničilo celé chápanie a zdravé myslenie veriacich.

Musím sucho skonštatovať, že som akosi sklamaná, že sa vedome skryto cez BOHA praktizuje zlo, ..hnusný svet...cirkev ho zničila..pretože jej chápadlá dosiahli nekonečných rozmerov..)
none
56
22.04.2012, 11:08
:O To su važne obvinenia že "Cirkev zničila svet" . Cirkev je nevesta Ježišova a cirkev by mala zničit svet?? Mas v tom trosku chaos Onya.Daj mi daky dokas o tom ze to je pravda? Tento svet nezcila Cirkev ale AntiKrist tkzv. Slobodomurari cize mocny tohto sveta .A prosim ta ako sa moze vedome cez Boha praktizovat zlo . Toto mi vysvetli.
none
57

56. 22.04.2012, 11:08

:O To su važne obvinenia že "Cirkev zničila svet" . Cirkev je nevesta Ježišova a cirkev by mala zničit svet?? Mas v tom trosku chaos Onya.Daj mi daky dokas o tom ze to je pravda? Tento svet nezcila Cirkev ale AntiKrist tkzv. Slobodomurari cize mocny tohto sveta .A prosim ta ako sa moze vedome cez Boha praktizovat zlo . Toto mi vysvetli.

22.04.2012, 11:13
ty sa bavíš o Ježišovi ..a ja hovorím o cirkvi, náboženstvách , ktoré zneužítim BOHA pre vlastné účely zmanipulovali svet...chlapče..spamätaj sa !
none
58

56. 22.04.2012, 11:08

:O To su važne obvinenia že "Cirkev zničila svet" . Cirkev je nevesta Ježišova a cirkev by mala zničit svet?? Mas v tom trosku chaos Onya.Daj mi daky dokas o tom ze to je pravda? Tento svet nezcila Cirkev ale AntiKrist tkzv. Slobodomurari cize mocny tohto sveta .A prosim ta ako sa moze vedome cez Boha praktizovat zlo . Toto mi vysvetli.

22.04.2012, 11:16
a aké vážne obvinenia ?...teraz ma akože obesia alebo čo ?
none
59

56. 22.04.2012, 11:08

:O To su važne obvinenia že "Cirkev zničila svet" . Cirkev je nevesta Ježišova a cirkev by mala zničit svet?? Mas v tom trosku chaos Onya.Daj mi daky dokas o tom ze to je pravda? Tento svet nezcila Cirkev ale AntiKrist tkzv. Slobodomurari cize mocny tohto sveta .A prosim ta ako sa moze vedome cez Boha praktizovat zlo . Toto mi vysvetli.

22.04.2012, 11:20
Nemaj boja, vyrastieš a rozsvieti sa Ti.
none
60
22.04.2012, 19:12
Akoze nepatri? 🙂
Nevydas kriveho svedectva proti bliznemu svojmu zahrna v sebe klamstvo, osme bozie prikazanie je proti klamstvu 🙂
none
67

60. 22.04.2012, 19:12

Akoze nepatri? 🙂
Nevydas kriveho svedectva proti bliznemu svojmu zahrna v sebe klamstvo, osme bozie prikazanie je proti klamstvu 🙂

22.04.2012, 21:17
winry..ktoré je to 8 božie prikázanie ? napíš mi sem prosím ťa tie prikázania nech mám prehľad
none
71

67. 22.04.2012, 21:17

winry..ktoré je to 8 božie prikázanie ? napíš mi sem prosím ťa tie prikázania nech mám prehľad

22.04.2012, 21:24
8. Nebudeš krivo svedčiť proti blížnemu svojmu
Ôsme prikázanie zakazuje prekrúcať pravdu vo vzťahu k iným. Toto vyplýva z pozvania svätého ľudu byť svedkom svojho Boha, ktorý je pravdou a chce pravdu. Klamať alebo neodôvodnene zamlčovať pravdu znamená odmietať mravnú bezúhonnosť: a to je základná sprenevera voči Bohu, a ako taká podkopáva základy vzťahu s Bohom.
Ôsme prikázanie zakazuje:
falošné svedectvo, krivú prísahu a chvastanie
poškodenie dobrého mena osôb posudzovaním (bez dostatočného dôvodu pripúšťať mravné previnenia u blížneho), ohováraním (odhaľovanie chýb a hriechov blížneho pred tými, ktorí ich nepoznajú), osočovaním (nepravdivými klebetami poškodzovanie dobrého mena iných)
lichotivé reči a postoje, ktoré povzbudzujú a utvrdzujú iných v zlomyseľnom konaní a v zvrátenom morálnom správaní
porušenie profesionálneho tajomstva
none
72

71. 22.04.2012, 21:24

8. Nebudeš krivo svedčiť proti blížnemu svojmu
Ôsme prikázanie zakazuje prekrúcať pravdu vo vzťahu k iným. Toto vyplýva z pozvania svätého ľudu byť svedkom svojho Boha, ktorý je pravdou a chce pravdu. Klamať alebo neodôvodnene zamlčovať pravdu znamená odmietať mravnú bezúhonnosť: a to je základná sprenevera voči Bohu, a ako taká podkopáva základy vzťahu s Bohom.
Ôsme prikázanie zakazuje:
falošné svedectvo, krivú prísahu a chvastanie
poškodenie dobrého mena osôb posudzovaním (bez ...

22.04.2012, 21:27
To je len pred súdom - to je málo.
none
73

72. ruwolf 22.04.2012, 21:27

To je len pred súdom - to je málo.

22.04.2012, 21:29
Ved sa tam ziaden sud nespomina
none
74

73. 22.04.2012, 21:29

Ved sa tam ziaden sud nespomina

22.04.2012, 21:30
Svedčí sa predsa pred súdom, či nie?
none
76

71. 22.04.2012, 21:24

8. Nebudeš krivo svedčiť proti blížnemu svojmu
Ôsme prikázanie zakazuje prekrúcať pravdu vo vzťahu k iným. Toto vyplýva z pozvania svätého ľudu byť svedkom svojho Boha, ktorý je pravdou a chce pravdu. Klamať alebo neodôvodnene zamlčovať pravdu znamená odmietať mravnú bezúhonnosť: a to je základná sprenevera voči Bohu, a ako taká podkopáva základy vzťahu s Bohom.
Ôsme prikázanie zakazuje:
falošné svedectvo, krivú prísahu a chvastanie
poškodenie dobrého mena osôb posudzovaním (bez ...

22.04.2012, 21:38
to v takomto obšírnom podaní počujem prvý raz ) ..nejako veľa "povinností" na jedno prikázanie, ..a tie ostatné ..je ich spolu desať?
none
80

76. 22.04.2012, 21:38

to v takomto obšírnom podaní počujem prvý raz ) ..nejako veľa "povinností" na jedno prikázanie, ..a tie ostatné ..je ich spolu desať?

22.04.2012, 22:02
1. Ja som Pán, tvoj Boh. Nebudeš mať iných bohov okrem mňa, aby si sa im klaňal
Prvé prikázanie pozýva človeka veriť v Boha, dúfať v neho a milovať ho nadovšetko.
Proti viere možno hrešiť rozličnými spôsobmi:
Dobrovoľné pochybovanie o viere nás vedie k nedbalosti a k odvrhnutiu toho, čo Boh zjavil a čo nám predkladá veriť Cirkev.
Nedobrovoľné pochybovanie znamená váhavosť vo viere, ťažkosť pri prekonávaní námietok, ale aj úzkostlivosť vo viere, ktorá vyplýva z jej nejasností.
Prvé prikázanie sa tiež zameriava na hriechy proti nádeji:
beznádej je keď človek zabúda, že Pán je verný vo svojich prísľuboch a milosrdenstve
domýšľavosť: Sú dva druhy domýšľavosti: človek namýšľavo preceňuje svoje schopnosti (domnieva sa, že sa zachráni sám bez pomoci zhora) alebo preceňuje Božiu všemohúcnosť a Božie milosrdenstvo (myslí si, že odpustenie sa dá dosiahnuť bez obrátenia a bez osobného úsilia
Proti Božej láske sa možno prehrešiť viacerými spôsobmi:
Ľahostajnosťou, keď nechceme alebo otvorene odmietame uvažovať o Božej láske; neuznávame jej dobrotu a popierame jej silu
Nevďačnosťou, keď zanedbávame alebo sa zdráhame uznať Božiu lásku a odplácať sa láskou za lásku.
Vlažnosťou, keď váhame alebo zanedbávame odpovedať na Božiu lásku;
Zatrpknutosťou alebo duchovnou lenivosťou zachádzame až tak ďaleko, že odmietame radosť, ktorá pochádza od Boha, a desíme sa Božej dobroty.
Nenávisťou k Bohu, ktorá pochádza z pýchy, sa staviame proti Božej láske tým, že popierame jej dobrotu a nárokujeme si právo zlorečiť tomu, kto zakazuje hrešiť a ukladá tresty.
Prvé prikázanie zakazuje uctievať iných bohov okrem jediného Pána, ktorý sa zjavil svojmu ľudu. Nepripúšťa:
poveru: predstavuje zvrátenú formu náboženstva (niekto pripisuje magickú, zázračnú dôležitosť určitým praktikám)
neveru v Boha – ateizmus: človek si je sám sebe cieľom, jediným strojcom a tvoriteľom svojich dejín. Ateizmus zavrhuje alebo odmieta existenciu Boha.
Prvé prikázanie odsudzuje modloslužobníctvo: spočíva v zbožšťovaní toho, čo nie je Boh. Modloslužbou je aj uctievanie nejakého stvorenia a klaňanie sa mu ako Bohu: môže ísť o bôžikov a démonov (napr. satanizmus), o moc, rozkoš, rasu, predkov, o štát, peniaze a pod.
Boh môže svojim odhaliť budúcnosť. Napriek tomu však správny kresťanský postoj je zverovať sa s dôverou do Jeho rúk. Preto sa vo veciach poznania budúcnosti treba vzdať každej nezdravej zvedavosti. Treba zavrhnúť všetky formy veštenia: utiekanie sa k satanovi alebo démonom, vyvolávanie mŕtvych a iné praktiky, o ktorých sa ľudia nepravdivo domnievajú, že by mohli "odhaliť" budúcnosť. Radenie sa s horoskopmi, astrológia, čítanie z ruky, predpovede osudov z vonkajších znakov, jasnovidectvo, utiekanie sa k médiám, to všetko skrýva v sebe túžbu ovládnuť čas, dejiny a nakoniec človeka, snahu nakloniť si skryté mocnosti. Je to v protiklade s úctou a vážnosťou Boha.
Pokúšanie Boha spočíva v tom, že sa slovami alebo skutkami podrobuje skúške jeho dobrota a všemohúcnosť.
Svätokrádež spočíva v znesväcovaní alebo v nedôstojnom vzťahu ku sviatostiam. Svätokrádež je ťažkým hriechom, najmä ak sa pácha proti Eucharistii, pretože v tejto sviatosti sa nám sprítomňuje podstatným spôsobom samotné Kristovo Telo.

2. Nevezmeš meno Pána, Boha tvojho nadarmo
Druhé prikázanie zakazuje zneužívať Pánovo meno, to znamená akékoľvek nevhodné používanie Božieho mena, mena Ježiša Krista, Panny Márie a všetkých svätých.
Rúhanie sa priamo protiví druhému prikázaniu. Spočíva v tom, že sa proti Bohu, vnútorne alebo aj navonok, vyslovujú vyzívavé reči, slová nenávisti, výčitiek, opovrhnutia, zlorečenia, nedostatku úcty voči nemu a jeho rozhodnutiam, zneužívania jeho mena.
Zlozvyky, v ktorých sa vyslovuje Božie meno, ale nie s úmyslom rúhať sa, sú nedostatkom úcty voči Pánovi
Krivá prísaha pozýva Boha, aby svedčil o lži. Je ťažkou vinou voči Pánovi, ktorý je vždy verný vo svojich sľuboch.

3. Spomeň si, že máš svätiť sviatočný deň
Boh zveril Izraelovi sviatočný deň, aby ho zachovával na znak neporušiteľnej zmluvy. Sviatočný deň je posvätne rezervovaný pre Pána ako chvála za dielo stvorenia a spásy v prospech človeka. A keďže Kristus vstal z mŕtvych v prvý deň týždňa, nedeľa sa musí v celej Cirkvi považovať za hlavný z prikázaných dní. V nedeľu a v ostatných prikázaných sviatočných dňoch sú veriaci povinní zúčastniť sa na sv. omši, lebo ona je základom a potvrdením celého kresťanského života. Výnimky môžu ospravedlniť vážne dôvody (choroba, starostlivosť o malé deti,...). Dišpenz môže udeliť farár. Tí, čo svojvoľne neplnia túto povinnosť, dopúšťajú sa ťažkého hriechu, nakoľko účasť na spoločnom slávení nedeľnej Eucharistie je svedectvom vernosti Kristovi a jeho Cirkvi. Prejavuje sa tým spoločenstvo vo viere a láske, a svedčí sa tým o Božej svätosti a o nádeji na spásu.
Znesväcovanie nedele a dní prikázaných sviatkov spočíva vo vykonávaní takých prác a činností, ktoré by bránili uctievať Boha. Kresťan taktiež nemôže, bez naliehavej potreby, nariaďovať inému to, čo by prekážalo zachovať deň Pána. Nevyhnutné domáce práce alebo veľmi užitočná činnosť v záujme spoločnosti poskytujú ospravedlnenie voči tomuto predpisu.
Tradične kresťan zasväcuje nedeľu dobrým skutkom a pokorným službám nemocným, chorľavým a starcom. Nedeľa sa môže svätiť aj tým, že sa venuje svojej rodine a svojim blízkym čas a starostlivosť, na ktoré cez iné dni v týždni sa nestačí. Nedeľa je aj dňom na uvažovanie, dňom na ticho, na pestovanie kultúry a meditáciu, čo všetko napomáha vzmáhaniu vnútorného a kresťanského života.

4. Cti otca svojho i matku svoju, aby si dlho žil na zemi, ktorú ti dá Pán, tvoj Boh
Boh chcel, aby sme si okrem neho ctili aj svojich rodičov, ktorým ďakujeme za život a ktorí nám odovzdali poznanie Boha. Sme povinní ctiť a mať vo vážnosti ale aj iných, ktorých Boh pre naše dobro zaodial svojou autoritou.
Štvrté prikázanie sa obracia:
výslovne na deti v ich vzťahoch k otcovi a k matke: treba im vzdať úctu, vďačnosť, spravodlivú poslušnosť a poskytovať pomoc.
zahŕňa vzťahy príbuzenské s členmi rodiny: vzdávať úctu, prejavovať láskavosť a vďačnosť starým rodičom a predkom.
vzťahuje sa napokon aj na povinnosti žiakov voči učiteľom, zamestnancov voči zamestnávateľom, podriadených voči vedúcim, občanov voči vlasti a voči tým, ktorí ju spravujú a riadia.
zahŕňa a načrtáva aj povinnosti rodičov, poručníkov, učiteľov, vedúcich, úradníkov, vladárov a všetkých, čo uplatňujú právomoc voči jednotlivcom alebo spoločenstvám osôb, aby vykonávali svoje povinnosti v duchu spoločenskej solidárnosti a zodpovednosti.
Proti 4. prikázaniu možno hrešiť rozličnými spôsobmi:
Rodičia napr.:
ak nedajú svoje deti pokrstiť, ak nedbajú o to, či ich deti vyrastajú vo viere a zapájajú sa do života Cirkvi, ak nenaučia deti vyhýbať sa kompromisom a znehodnocovaniu, ktoré ohrozujú ľudskú spoločnosť.
Predstavitelia verejnej moci:
ak sa nestarajú, aby sa rodičom zaručilo právo dať svojim deťom výchovu podľa ich presvedčenia, ak nevykonávajú svoju moc ako službu, ak nariaďujú alebo ustanovujú niečo, čo by bolo v rozpore s dôstojnosťou človeka a prirodzeným zákonom.
Občania:
ak nespolupracujú pri budovaní spoločnosti v duchu pravdy, spravodlivosti, solidarity a slobody.
občan je vo svedomí zaviazaný nevykonávať nariadenia civilnej moci, ak sú v protiklade s požiadavkami mravného poriadku.

5. Nezabiješ!
Ľudský život je posvätný, pretože od svojho začiatku obsahuje v sebe Božie stvoriteľské pôsobenie. Preto si nikto a za žiadnych okolností nemôže prisvojovať právo priamo zničiť seba alebo inú nevinnú ľudskú bytosť.
Piate prikázanie zakazuje:
ako veľmi ťažký hriech priamu a úmyselnú vraždu: od počatia človeka až po jeho prirodzenú smrť,
vystavovať bez dostatočného dôvodu kohokoľvek smrteľnému nebezpečenstvu alebo odmietnuť druhému pomoc v nebezpečenstve.
pohoršenie, nakoľko je to skutok alebo ľahostajnosť, ktoré zámerne vedú iného ku konaniu zla (môže spôsobiť blížnemu aj duchovnú smrť). Pohoršenie môže vyvolať aj nariadenie, móda alebo verejná mienka.
zanedbanie starostlivosti o zdravie vlastné alebo iných (drogy, alkohol, tabak, lieky, nedostatočné obliekanie,...)
experimenty na jednotlivcoch alebo na skupinách ľudí ak sa protivia dôstojnosti človeka a mravnému zákonu
fyzické násilie, zlosť a nenávisť

6. Nezosmilníš!
Človek si nadobudne dôstojnosť, keď sa oslobodí spod akéhokoľvek područia vášní a idúc za svojím cieľom si slobodne zvolí dobro. Preto toto prikázanie nepripúšťa dvojakosť života, ani neúprimnosť reči, ale ochraňuje čistotu osoby ako vnútornú jednotu človeka v jeho telesnom a duchovnom bytí. Zahŕňa v sebe neprestajné cvičenie sa v sebaovládaní.
Toto prikázanie, nakoľko má za následok mravný úpadok mládeže, zakazuje tieto vrtochy a rozmary:
znásilnenie, prostitúciu, homosexualitu, porušenie manželskej vernosti
rozvod: spôsobuje ťažké škody spolumanželovi a najmä deťom
voľné spolužitie osôb: muž a žena odmietajú dať právnu a verejnú formu svojmu zväzku, ktorý zahrňuje v sebe aj intímne spolužitie; vyjadrujú tak nedostatok dôvery jedného voči druhému, voči sebe samému alebo voči spoločnej budúcnosti, teda chýbajú v láske
Všetko toto predstavuje ťažký hriech a vylučuje kresťana zo sviatostného života spoločenstva.

7. Nepokradneš!
Siedme prikázanie zakazuje nespravodlivo brať alebo ponechávať si majetok blížneho a blížnemu nejako inak spôsobovať škodu na majetku. Požaduje spravodlivosť a lásku pri správe pozemských majetkov a plodov ľudskej práce a náhradu spáchanej nespravodlivosti. Vzhľadom na spoločné dobro požaduje, aby sa rešpektoval všeobecný účel majetku a právo na súkromné vlastníctvo. V ekonomickej oblasti si úcta k ľudskej dôstojnosti vyžaduje uplatňovanie čnosti miernosti, spravodlivosti a solidárnosti.
Siedme prikázanie zakazuje:
krádež, špekuláciu (zle urobený odhad majetku so zámerom získať výhodu na úkor iného), podplácanie, privlastnenie a súkromné používanie spoločného majetku
nesvedomite vykonanú prácu, podvod, falšovanie, prehnané utrácanie, úmyselne škodiť na súkromnom alebo verejnom majetku ,...
činy a podujatia, ktoré by viedli k zotročovaniu ľudských bytostí, k popretiu ich osobnej dôstojnosti akoby boli tovarom, a teda povzbudzuje kresťanov aby sa angažovali pri spravovaní verejných vecí
vyžaduje úctu k integrite stvorenia, ktoré je určené pre spoločné dobro minulého, terajšieho i budúceho ľudstva

8. Nebudeš krivo svedčiť proti blížnemu svojmu
Ôsme prikázanie zakazuje prekrúcať pravdu vo vzťahu k iným. Toto vyplýva z pozvania svätého ľudu byť svedkom svojho Boha, ktorý je pravdou a chce pravdu. Klamať alebo neodôvodnene zamlčovať pravdu znamená odmietať mravnú bezúhonnosť: a to je základná sprenevera voči Bohu, a ako taká podkopáva základy vzťahu s Bohom.
Ôsme prikázanie zakazuje:
falošné svedectvo, krivú prísahu a chvastanie
poškodenie dobrého mena osôb posudzovaním (bez dostatočného dôvodu pripúšťať mravné previnenia u blížneho), ohováraním (odhaľovanie chýb a hriechov blížneho pred tými, ktorí ich nepoznajú), osočovaním (nepravdivými klebetami poškodzovanie dobrého mena iných)
lichotivé reči a postoje, ktoré povzbudzujú a utvrdzujú iných v zlomyseľnom konaní a v zvrátenom morálnom správaní
porušenie profesionálneho tajomstva

9. Nepožiadaš manželku blížneho svojho
Podľa katolíckej tradície deviate prikázanie zakazuje telesnú zmyselnosť. Telesná zmyselnosť uvádza do neporiadku mravné schopnosti človeka. V človekovi, pretože jeho bytosť sa skladá tela a z duše, existuje určité napätie, odohráva sa v ňom akýsi zápas náklonností medzi duchom a telom. Tento zápas proti telesnej žiadostivosti prechádza cez očisťovanie srdca a cez pestovanie čnosti miernosti. A integrujúcou zložkou miernosti je cudnosť, hanblivosť:
chráni tajomstvo osôb a ich lásky, vyzýva k trpezlivosti a k miernosti v ľúbostnom vzťahu a žiada, aby sa splnili podmienky definitívneho daru a vzájomného záväzku muža a ženy
znamená skromnosť: pobáda na výber odevu; udržiava mlčanie alebo zdržanlivosť tam, kde sa ukazuje riziko nezdravej zvedavosti; je ohľaduplnosťou a vnuká spôsob života, ktorý umožňuje odolávať módnemu zvádzaniu a nátlaku prevládajúcich ideológií.
naučiť hanblivosti deti a dospievajúcu mládež znamená prebudiť v nich úctu k ľudskej bytosti.

10. Nepožiadaš domu blížneho svojho, ani jeho poľa, ani jeho sluhu, ani jeho slúžky, ani jeho vola, ani jeho osla, jednoducho ničoho, čo prináleží tvojmu blížnemu
Desiate prikázanie zakazuje túžbu po majetku iného.
zakazuje nenásytnosť a nesmiernu túžbu po pozemských majetkoch
zabraňuje nezriadenej žiadostivosti, ktorá sa rodí z prehnanej túžby po bohatstvách a moci
zakazuje tiež túžbu dopúšťať sa takej nespravodlivosti, ktorou by sme poškodili blížneho na jeho časnom majetku. Nie je ale porušením tohto prikázania, ak túžime získať veci, aké vlastnia iní. Naša túžba sa však musí viazať na spravodlivé prostriedky.
Desiate prikázanie vyžaduje, aby sa z ľudského srdca vypudila závisť. Je to zármutok, ktorý pociťujeme pri pohľade na majetok iného a neusporiadaná túžba prisvojiť si ho. Je smrteľným hriechom, ak ju sprevádza želanie ťažkého zla blížnemu.
Pokrstený musí proti nej bojovať dobroprajnosťou, poníženosťou a s odovzdanosťou do Božej prozreteľnosti.
Príloha Veľkosť
Desatoro-katechéza.pdf 112.19 KB

Prechádzať archív
« Apríl 2012 Po Ut St Št Pia So Ne
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
Syndikovať
Syndicate content
Domov » Sviatosti a sväteniny » Sviatosť zmierenia

Pripomienky k webu posielajte na webmastera
(c) Farnosť sv. Michala archanjela v Skalici
Validate XHTML or CSS. Monitoring webu realizuje NAJ.sk
none
82

80. 22.04.2012, 22:02

1. Ja som Pán, tvoj Boh. Nebudeš mať iných bohov okrem mňa, aby si sa im klaňal
Prvé prikázanie pozýva človeka veriť v Boha, dúfať v neho a milovať ho nadovšetko.
Proti viere možno hrešiť rozličnými spôsobmi:
Dobrovoľné pochybovanie o viere nás vedie k nedbalosti a k odvrhnutiu toho, čo Boh zjavil a čo nám predkladá veriť Cirkev.
Nedobrovoľné pochybovanie znamená váhavosť vo viere, ťažkosť pri prekonávaní námietok, ale aj úzkostlivosť vo viere, ktorá vyplýva z jej nejasností. <br...

22.04.2012, 22:06
dík winry...to aby človek pomaly ani nedýchal ..))
none
83

82. 22.04.2012, 22:06

dík winry...to aby človek pomaly ani nedýchal ..))

22.04.2012, 22:08
Ved sa to da celkom hravo dodrziavat, no nie? 🙂))
none
68
22.04.2012, 21:19
.... nepožiadaš manželku svojho blížneho
none
69

68. havran 22.04.2012, 21:19

.... nepožiadaš manželku svojho blížneho

22.04.2012, 21:20
tak kamarátovi také niečo urobiť by bolo trochu blbé nie ?
none
70

68. havran 22.04.2012, 21:19

.... nepožiadaš manželku svojho blížneho

22.04.2012, 21:21
Fakt by som rad vediet, co zanmena slovo blízny
none
75

70. Ranexill 22.04.2012, 21:21

Fakt by som rad vediet, co zanmena slovo blízny

22.04.2012, 21:34
hmm.tak z náboženského hľadiska sme si všetci bratia a sestry.. a havran je tiež náš brat.. ako aj celé dfko sme si bratia a sestry, teda sme si blížni svoji. Ale keď sa odosobníme od náboženskych zákonov a prikázaní..tak sa ľudia delia na cudzích a blízkych, ..tak chápem to tak, že "blížny" znamená len blízka rodina alebo priatelia, či iné vzťahy ku ktorým máme vzťah.
none
77

75. 22.04.2012, 21:34

hmm.tak z náboženského hľadiska sme si všetci bratia a sestry.. a havran je tiež náš brat.. ako aj celé dfko sme si bratia a sestry, teda sme si blížni svoji. Ale keď sa odosobníme od náboženskych zákonov a prikázaní..tak sa ľudia delia na cudzích a blízkych, ..tak chápem to tak, že "blížny" znamená len blízka rodina alebo priatelia, či iné vzťahy ku ktorým máme vzťah.

22.04.2012, 21:40
Blížny je teda ten, koho už pozname?
none
78

77. Ranexill 22.04.2012, 21:40

Blížny je teda ten, koho už pozname?

22.04.2012, 21:52
áno ..aj , ..záleží z akého pohľadu to vnímaš..ak z náboženského, tak sme si všetci blížni aj cudzí..napr. "pomôž blížnemu svojmu" - ako človek človeku , čo vyjadruje aj dobro, lásku - ľudskosť, ....ak neberieme náboženstvo v úvahu, tak výraz "blížni" sa bežne hovorovo nepoužíva som teraz zistila ....ale používa sa napr.."je mi blízky " a to je jedno kto je komu ako a čím blízky.
none
81
22.04.2012, 22:06
ked je Boh biblie zosobnene zlo, tak jeho prikazania porusit je konanie dobra?
none
84
22.04.2012, 22:10
Mat ineho boha, zabit , kradnut, atd atd.
Kazdy clovek nevedome zabija mnoho zivocichov, preco si ludia myslia, ze nezabijes platí len na nas samych?
none
89
22.04.2012, 22:26
ale ľudia sa vzájomne ničia a zabíjajú (nemyslím teraz vraždy) ale nevedomo - psychologicky , ..zlom, blbosťou, rôznymi ujmami sú ľudia dohnaní k zúfalstvu, bezmocnosti, k tragédiám ..aj z toho ľudia vážne chorľavejú a umierajú, ..bo sa nevedia vyrovnať so situáciami v akých sa nachádzajú.., infarkty, porážky, rakovina, atp , pomätenosť..všetko sú následky z príčin -vzťahové a existenčné.
none

najnovšie príspevky :

havran [zobraz vlákno] pred 5 hodinami
prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 veľkosť : 222 160 B vygenerované za : 0.148 s unikátne zobrazenia tém : 36 301 unikátne zobrazenia blogov : 539 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

Kľúč k viere ... hľadieť na Ježiša, pôvodcu a zdokonaľovateľa viery, ktorý pre radosť, ktorá mu bola predložená, znášal kríž, pohŕdajúc potupou, a je posadený po pravici Božieho trónu. Židom 12,2 My ľudia máme nielen tendenciu zameriavať sa na kaž...

citát dňa :

while ( ! $success ) $try ++ ;