Hoď ma hore
prihlásenie:
Registrácia  |  Zabudnuté heslo
tu sa nachádzate: hlavná stránka  náboženstvo  téma
kategórie:  

Náboženská viera

34
reakcií
1858
prečítaní
Tému 5. októbra 2013, 12:52 založil Astax1.

podobné témy:

názov témy
posledná
reakcií
20. 07. 2017
199
03. 10. 2016
107
 
 


1.
označiť príspevok

Astax1 muž
   5. 10. 2013, 12:52 avatar
Prvá hlava

Po piate: Pridržiavam sa celkom pevne toho a úprimne vyznávam, že viera nieje nejaký slepý náboženský pocit, ktorý vyviera z tem­nôt podvedomia pod tlakom srdca a náklonnosti mravne sformo­vanej vôle, ale že je skutočným súhlasom rozumu s pravdou, prija­tou zvonka „z počutia"; týmto súhlasom považujeme to, čo nám osobný Boh, náš Stvoriteľ a Pán, vyhlásil a zjavil, za pravdivé, a to pre autoritu Boha zvrchovane pravdovravného.

Tomáš Akvinský (1224/25 – 1274) v prvej knihe Sumy proti pohanom[1] (I, 4-7) vyjadruje rovnako veľký rešpekt pred ľudským rozumom ako Anzelm, avšak chápe ho ako ohraničenejší, než je to u Anzelma. Dôvodom je jeho vysvetlenie povahy ľudského poznávania, ktoré je prvotne zamerané na poznávanie materiálnych objektov. Boh je netelesný, a preto ho nemožno poznávať priamo. Píše, že my nemôžeme vedieť (priamo) čo je Boh (quid est), lebo on nie je objektom zmyslovej skúsenosti. Nerozprávame o Bohu na základe nášho porozumenia kto on skutočne je, ale na základe nášho poznania jeho stvorenia. Z nášho poznania materiálnych vecí a človeka môžeme na základe analógie odvodiť niektoré základné Božie charakteristiky (atribúty).
Jeden z ďalších dôvodov obmedzenia filozofického poznania v oblasti náboženstva je tomistické chápanie pojmov „presvedčenie“ a „poznanie“. Tieto dva pojmy sú radikálne odlišné. Naše presvedčenie na rozdiel od skutočného poznania môže byť falošné. Skutočné poznanie musí byť pravdivé a pri poznaní vieme aj prečo je to tak, čo predpokladá celkové pravdivé pochopenie súvislostí. Na dosiahnutie takéhoto uceleného chápania v náboženstve je potrebné pravdivé poznanie Božieho zjavenia. To však predpokladá náboženskú vieru, ktorá má svoj základ a istotu v Božej autorite a nie len v presvedčení o pravdivosti zjavenia. Preto rozumové poznanie v náboženstve je limitovanejšie, ako náboženská viera a od tejto viery závisí. Čírym rozumom zo skúsenosti nemôžeme dospieť k poznaniu, či doktrína o Trojici alebo inkarnácií je pravdivá, pretože presahuje náš rozum a skúsenosť, ale zato môžeme rozumom poukázať na niektoré veci, ktoré nám pomôžu tieto zjavené doktríny pochopiť a prijať. Niektoré poznatky o Bohu, ktoré by aj bolo možné pre niekoho objaviť rozumom po dlhom a náročnom hľadaní (nie bez rizika, že sa stratí v nepravde), mnohí dostávajú v zjavení s istotou cez náboženskú vieru.
Súhlasí J.Tull, meaculpa, miši


2.
označiť príspevok

veriaci-3
   5. 10. 2013, 12:59

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



3.
označiť príspevok

TvojOponent19
   5. 10. 2013, 13:01 avatar
Tiger po 13ej je nažraný. Predpokladám, že mu len ľahneš k nohám. 


4.
označiť príspevok

veriaci-3
   5. 10. 2013, 13:05

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



6.
označiť príspevok

J.Tull
   5. 10. 2013, 13:12 avatar
Astax1; k uvedenému, len poznámka: táto téma, tak ako si ju písal, podľa mňa, by sa lepšie hodila do kategórie "filozofia", než "náboženstvo", aj keď s ním súvisí ... ale samozrejme nechcem nič predpisovať ... 


8.
označiť príspevok

veriaci-3
   5. 10. 2013, 13:20

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



5.
označiť príspevok

Astax1 muž
   5. 10. 2013, 13:08 avatar
veriaci
Dovoľ mi zasmiať sa.Ak si myslíš že svojím blábolením vyvrátiš slová anjelskeho učitela Tomáša Akvinského a slová koncilu tak sa mýliš.

A ešte čítaj toto:

6. hlava: Sväté písmo v živote Cirkvi

21. Cirkev mala vždy v úcte Sväté písmo priam ako samo Pánovo telo, pretože - najmä v posvätnej liturgii - nepre­stáva prijímať chlieb života zo stola tak Božieho slova, ako aj Kristovho tela, a podáva ho veriacim. Cirkev vždy mala a má Sväté písmo spolu s posvätnou Tradíciou za najvyššie pravi­dlo viery, lebo ono, Bohom vnuknuté a raz navždy napísané, nezmeniteľné podáva slovo samého Boha a v slovách proro­kov a apoštolov dáva zaznievať hlasu Ducha Svätého. Preto
všetka kazateľská činnosť Cirkvi, ako aj sama kresťanská nábožnosť sa má živiť a dať viesť Svätým písmom. Veď v posvätných knihách ide s veľkou láskavosťou v ústrety svo­jim deťom sám Otec, ktorý je na nebesiach, a rozpráva sa
s nimi. A v Božom slove je toľká sila a účinnosť, že ono je oporou a životnou silou Cirkvi a jej deťom posilou vo viere,
pokrmom duše a čistým, nikdy nevysychajúcim prameňom duchovného života. Preto zvlášť o Svätom písme platia
slová: „Živé a účinné je Božie slovo" (Hebr 4,12), „ono má moc budovať a dať dedičstvo medzi všetkými posvätnými"
(Sk 20,32; pórov. 1 Sol2,13).
22. Veriacim kresťanom má byť dokorán otvorený prístup k Svätému písmu. Preto Cirkev hneď od začiatku prijala za
svoj starobylý grécky preklad Starého zákona, zvaný Septuaginta podľa sedemdesiatich prekladateľov, a vždy má v úcte aj iné východné preklady, ako aj preklady latinské, najmä preklad zvaný Vulgáta. Keďže však Božie slovo má byť prístupné v každom čase, Cirkev s materinskou starostlivos­ťou dbá o to, aby sa pripravili vhodné a správne preklady do rozličných jazykov najmä z pôvodných textov posvätných kníh. Ak sa naskytne príležitosť pripraviť tieto texty so súhlasom cirkevnej autority v spolupráci s oddelenými brat­mi, môžu ich používať všetci kresťania.
Súhlasí meaculpa, miši


7.
označiť príspevok

veriaci-3
   5. 10. 2013, 13:14

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



10.
označiť príspevok

meaculpa muž
   5. 10. 2013, 22:29 avatar
veriaci, aj v Katolickaj cirkvi su letnicne hnutia...

ale nielen to, su aj ine

v Katolickej cirkvi sa bezne rozprava jazykmi, chvalove stretnutia a vsetko co opisujes


11.
označiť príspevok

veriaci-3
   5. 10. 2013, 22:37

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



12.
označiť príspevok

meaculpa muž
   5. 10. 2013, 22:43 avatar
neviem, co je charizmaticka obnova, ale hovori sa v jazykoch a su chvalove stretnutia, su to zdruzenia plne zaclenene do Katolickej cirkvi
rovnako uzdravovanie


14.
označiť príspevok

Astax1 muž
   6. 10. 2013, 11:19 avatar
Rozdeluju Cirkev na dva tábory?Tak to zle vieš.P.Gabriel Amorth známy exorcista pracuje s jedným charizmatikom.


16.
označiť príspevok

veriaci-3
   6. 10. 2013, 11:27

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



18.
označiť príspevok

meaculpa muž
   6. 10. 2013, 11:31 avatar
ty by si len odstranoval...

nakoniec ti ostane zo Svateho Pisma jedna strana o znovuzrodeni, jedna o viere a dalsich sto odmietnes

katolicky=vseobecny, to nie je take uzke ako si myslis, neskor by si mal nato prist...


19.
označiť príspevok

Al_ice
   6. 10. 2013, 11:31 avatar
16. ktorazeto viera je to prve orechove?


13.
označiť príspevok

Astax1 muž
   6. 10. 2013, 11:16 avatar
veriaci

Prečo si neprijal duchovne dary?Mňa sa nepýtaj ale seba.A v kostole by si najradšej spal?Je to zaujímavé lebo počas sv.omše počuješ slová so sv.písma,počuješ žalmy a hlavne stretávaš sa s Kristom v eucharistii.Ján 6:53 "Riekol im Ježiš: Veru, veru, hovorím vám: Ak nejete telo Syna človeka a nepijete Jeho krv, nemáte života v sebe. 54 Kto je moje telo a pije moju krv, má večný život, a ja ho vzkriesim v posledný deň.…"Ako chceš byť vzkriesený podla slov Krista ak neješ jeho telo a nepiješ jeho krv?
Ako chceš byť spasený ked neprijímaš sviatosti?A ked neprijímaš sviatosti nemôžeš mať ani milosti.A ako sa chceš spasiť ak nedostávaš milosti?Neobstojíš!
Súhlasí meaculpa


15.
označiť príspevok

ardzun muž
   6. 10. 2013, 11:25

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



20.
označiť príspevok

Astax1 muž
   6. 10. 2013, 11:36 avatar
ardzun
Najskôr držím sa slov Krista ako to je v Ján 6:53.A asi ani netušíš aká veľká vec je sv.omša tak čítaj:

Svätá omša je sprítomnenie Kristovej obety na kríži (nekrvavé sprítomnenie Kristovej krvavej obety). Sprítomnenie neznamená, že sa za nás znova obetuje, ani to, že ide iba o spomienku. Ide o veľké tajomstvo, ktoré sa ťažko opíše pár vetami. Zjednodušene môžeme povedať, že pri svätej omši sa stane okamih, kedy nás Ježiš vykúpil, aktuálnou realitou (práve v nej je tento okamih naozaj prítomný). Iným obrazom sprítomnenia je to, že slnko, ktoré svieti (hoci je iba jedno) môžeme vidieť v odrazoch mnohých okien paneláku, hoci sa pozeráme z rôznych miest. Každé okno nám dáva (sprostredkuje) svetlo, ktoré pochádza zo slnka.

Práve teraz pri tejto svätej omši sa Ježiš obetuje za teba, za mňa, za nás. Práve tu, tebe i mne ponúka nový, zmysluplný a večný život plný radosti.

Svätá omša je dar. Daroval nám ju Ježiš. Cez ňu chce ostať stále blízko nás. Chce nám dávať svoj život. Svoj život nám dáva vtedy, keď ho prijímame – najmä vo svätom prijímaní. Ak ho chceš prijať, tak je potrebné ho počuť a počúvať. Ježiš ťa to učí cez Bohoslužbu slova. V bohoslužbe slova počúvame Božie Slovo, ktoré sa číta a vysvetľuje.

Cez obetné dary môžeš dať Ježišovi všetko čo sa deje v tebe a tvojom živote. Odovzdať Bohu môžeš nie len dobré skutky, to z čoho máš radosť, ale aj ťažkosti, námahy, utrpenia a obety. Ježiš toto všetko premení na dobro. Obetné dary Boh premieňa – stanú sa skutočným Kristom. Skutočným Kristom, nie navonok ale v podstate-premenenie podstát.

Keď chceš Ježiša prijať, musíš mať srdce čisté od hriechu. Ak svoje čisté srdce prinášaš Bohu spolu s ostatnými obetnými darmi a je ochotné žiť podľa Božích slov, tak sa stáva priateľom Boha. Ježiš a ty ste priatelia. O to, aby toto priateľstvo stále trvalo a rástlo prosíme v modlitbe po prijímaní (záverečnej modlitbe).

Na to, aby sa ti darilo byť stále Ježišovým priateľom, dostávaš požehnanie. „Iďte v mene Božom“ znamená šíriť to dobro, ktoré si načerpal. Znamená to naplno prejaviť svoj život, ktorým je Ježiš, On žije v tebe.
Svätá omša je zdrojom, z ktorého mám čerpať silu žiť správne, radostne. Vo svätej omši sa mi prihovára Boh a chce prísť ku mne osobne, aby mi pomohol v tom, čo prežívam. Svätá omša má mať v mojom živote významné miesto, nemá byť len „programom“, na ktorý mi možno zvýši čas v Nedeľu alebo niečo čo si odtrpím. Myslím, že ak by sme iba trochu tušili čo nám svätá omša ponúka, stala by sa základným bodom nášho každodenného života, od ktorého by sa odvíjalo všetko ostatné.


22.
označiť príspevok

ardzun muž
   6. 10. 2013, 11:46

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



23.
označiť príspevok

Astax1 muž
   6. 10. 2013, 11:56 avatar
ardzun
Neviem prečo nazývaš eucharistiu rituálom ale dobre.
Nehovorím ani som nikdy nepovedal že len katolík môže byť spasený.Božie milosrdenstvo je nekonečné.Nevzťahuje sa to na tých ktorý maju poznanie o pravosti tejto viery a predsa ju neprijímaju.Charizmatička M.Simma za ktorou chodia duše z očistca sama povedala že za nou chodia aj tí ktorí neboli katolíkmi,ale žili opravdivo svoju vieru.Napr. moslimovia ktorí sa narodili do moslimskej rodiny.Ale beda tím ktorí sa narodili v katolíckej rodine,vedeli o sviatostiach a o pravosti tejto viery a predsa ju odmietli.


24.
označiť príspevok

ardzun muž
   6. 10. 2013, 12:02

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



21.
označiť príspevok

veriaci-3
   6. 10. 2013, 11:43

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



25.
označiť príspevok

Astax1 muž
   6. 10. 2013, 12:02 avatar
veriaci
To by som musel chápať čo to znamená?To skôr ty nevieš čo to znamená.Pri večeri vzal Ježiš chlieb a dobrorečil, lámal ho a dával učeníkom, hovoriac: „Vezmite a jedzte: toto je moje telo." Potom vzal kalich, vzdával vďaky a dal im ho, hovoriac: „Pite z neho všetci: toto je moja krv novej zmluvy, ktorá sa vylieva za všetkých na odpustenie hriechov.

Seba samého obetaval za nás za naše hriechy aby nás vykupil.A prečo ustanovil sviatosť eucharistie?Citaj v 20.Dufam ze to najdes lebo sa mi to nechce kopirovat.


26.
označiť príspevok

veriaci-3
   6. 10. 2013, 12:09

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



9.
označiť príspevok

sta2rky muž
   5. 10. 2013, 19:17 avatar
Ak niekto, koho považuješ za autoritu, ti predloži k uvereniu čokoľvek, aj vyloženú nepravdu, budeš mu veriť a môžu to byť aj texty nejakých kníh, tobôž ak ich niekto označí za posvätné či sväté, potom už zdravý rozum putuje do periférie a z človeka sa stáva veriaca ovečka ktorá očakáva spasenie a život večný.


17.
označiť príspevok

Astax1 muž
   6. 10. 2013, 11:28 avatar
sta2rky
Nič nemôže byť vyhlásené len tak za posvätné či sväté.Všetko je podrobené dokonalému skumaniu.A ani autorita ako je sv.otec ti nikdy nemôže predložiť k uvereniu nepravdu lebo všetko ako aj napr. dogmy musia byť v sulade s písmom a s tradíciou.A ak by to aj zašlo do extrému radšej budeš posluchať krála ako generála.V Cirkvi je hierarchické usporiadanie čiže laik má posluchať kňaza, kňaz biskupa, biskup kardinála,kardinál pápeža ale pápež je tiež podriadený a to samotnému Bohu.


30.
označiť príspevok

veriaci-3
   6. 10. 2013, 21:07

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



31.
označiť príspevok

milky945 muž
   7. 10. 2013, 17:52 avatar
veriaci-3 30: pýtam sa miesto Astaxa, prečo Boh prijal len obetu od Ábela?


32.
označiť príspevok

veriaci-3
   7. 10. 2013, 18:09

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



33.
označiť príspevok

milky945 muž
   7. 10. 2013, 18:17 avatar
veriaci-3 32:
Takže krv je to podstatné? Ja by som skôr povedal, že dych / duch života. Aj keď niekde v Genezis 9,4-6 je písané:
"Len mäso s dušou, teda s jeho krvou, jesť nebudete" alebo
"only flesh in its life -- its blood -- ye do not eat"
Teda Boh nechcel, aby jedli mäso s krvou, lebo ho mali obetovať, nie zjesť.

Ale ak krv je to podstatné, prečo krv?


34.
označiť príspevok

veriaci-3
   7. 10. 2013, 18:29

Príspevok bol vymazaný administrátorom.



35.
označiť príspevok

milky945 muž
   7. 10. 2013, 18:41 avatar
no dobre, pošli mi to na radosinm@centrum.sk, neviem či vidno adresu v profile, ďakujem veľmi pekne, potom kuknem nato, teraz musím utekať.


27.
označiť príspevok

sta2rky muž
   6. 10. 2013, 13:29 avatar
A je to tak ako píšeš, lebo ti to ktosi, koho považuješ za autoritu (rodič, učiteľ, kňaz, Biblia), ti to povedali, alebo si si to nioekde prečítal. Či je to pravda, alebo nie, sa pri niektorých tvrdeniach, hlavne náboženských, ani nedá určiť lebo či je to tak, alebo onak sa máš dozvedieť až po smrti. Je to báječný psychologický ťah, ktorý ťa udržuje v neistote až do smrti a o to vlastne v náboženstvách ide, kde je všetko v rukách božích a veľmi nezáleží na tebe, ale len od božej milosti a tvojej viery, ktorú ti dal tiež len tvoj boh, alebo nedal tak ako je to u nás ateistov. 


28.
označiť príspevok

milky945 muž
   6. 10. 2013, 17:56 avatar
Astax: Napíšem jednu reakciu na všetky tvoje príspevky

6. hlava 22. Veriacim kresťanom má byť dokorán otvorený prístup k Svätému písmu. Keďže však Božie slovo má byť prístupné v každom čase, Cirkev s materinskou starostlivos­ťou dbá o to ..... Pekne sa to číta, ale pravda je asi úplne inde. Čital som o tom dva dokumenty. V jenom dokumente z 12 storočia bol pápežom vydaný návod / odporúčania, že veriaci by nemali čítať / vlastniť písmo v ich rodnom jazyku a toto je citát z druhého dokumentu: V 60. letech minulého - dvacátého století - probíhal v Římě 2. Vatikánský koncil. Všichni protestanté se zájmem sledovali, jak se mění některé katolické nauky a praktiky. Byla zrušena latinská liturgie, laikům bylo dovoleno číst Bibli.

„Ako chceš byť spasený ked neprijímaš sviatosti?“ ….... A ako chceš spasiť milióny ľudí, ktorí neboli a nie sú katolíci, pritom žili slušný poctivý život, dodržiavali boží zákon, hoci ho ani nepoznali. Navyše Písmo hovorí, že všetci budú spasení.

Svätá omša je sprítomnenie Kristovej obety. Sprítomnenie neznamená, že sa za nás znova obetuje, ani to, že ide iba o spomienku. Ide o veľké tajomstvo …... Buď sa obetuje znova alebo ide o spomienku, iná možnosť tam nie je. Ale vám to zjavne nevadí, tretiu možnosť vykonštuujete a nazvete ju tajomstvom, aby sa s tým nezaoberal bežný katolík. Ak je to podobné slnku, ktoré vidno v každom okne, potom prečo v každej oplátke na celom svete je fyzicky prítomný celý Kristus? Ten Kristus v oplátke sa rozmnožuje / duplikuje? Som myslel, že je len jeden Kristus.

Chce nám dávať svoj život. Svoj život nám dáva vtedy, keď ho prijímame – najmä vo svätom prijímaní. ….. Áno Kristus je potrva pre večný život, ale On je duchovná potrava, nie fyzická vo forme oplátky - hmotného tela a krvi. Veď Kristus už nie je vo svojom hmotnom tele, ktoré si stále pripomínate, je v duchovnom tele, ktoré nemá krv. Jeho slovo je tou potravou, duch boží je tou potravou, lebo telo neosoží nič, ale duch oživuje (Ján 6,63).


29.
označiť príspevok

milky945 muž
   6. 10. 2013, 20:52 avatar
Astax 20:

Citujem: "Cez obetné dary môžeš dať Ježišovi všetko čo sa deje v tebe a tvojom živote. Odovzdať Bohu môžeš nie len dobré skutky, to z čoho máš radosť, ale aj ťažkosti, námahy, utrpenia a obety. Ježiš toto všetko premení na dobro."

Toto sa na prvý pohľad číta dobre, ale načo chceš dať obetný dar Bohu, za akým účelom? Dary ktoré dávaš majú nahradiť Ježiša alebo majú pridať k jeho obeti tvoju? Jeho obeta bola úplná a dostatočná. Tvoje dary sú pozemské, sú z ľudských rúk, mysle a tela. Ale na odpustenie hriechov ľudstva treba božskú obetu. Takže tvoj ľudský dar nemôže pridať nič hodnotné ku Kristovej obeti. Tým nehovorím, že človek sa nemá snažiť pripodobniť Kristovi, avšak nie v obeti, keď tak v utrpení.

Teraz mi asi povieš, že to nie je opakovanie obety, ani pripomienka, ako si zdôraznil na začiatku, že je to tajomstvo, že je to cesta do minulosti, sprístupnenie / sprítomnenie minulosti, sprístupnenie okamihu Kristovej smrti / obety. Potom dávanie obetných darov na omši je vlastne stroj času, pomocou ktorého sa účastník omše / veriaci stáva osobne prítomný Kristovej obety pred 2000 rokmi. Pritom stále je to jedna a tá istá obeta, vždy tá istá a jediná, nie za každým nová. Takto chápem ja tvoje slová. Rozumiem tomu správne? Lenže má to jeden háčik. Nemôže to byť jedna obeta, nemôže to byť sprítomnenie jednej obety, keď veriaci obetujú zakaždým iné dary, v tom je rozpor. To ste nedomysleli. Lebo keď som dal včera jeden dar a dnes iný, tak ktorý bol prítomný pri Kristovej obeti? Prvý, druhý, oboje alebo žiadny? Vidíš k čomu vedie vaše tzv. tajomstvo.
Súhlasí veriaci-3
váš príspevok

Pridávať príspevky môžu iba zaregistrovaní účastníci fóra.

Som zaregistrovaný

nick: heslo:
zostať trvalo prihlásený    
Nie som zaregistrovaný

Vaša prezývka:  

Po zaregistrovaní budete automaticky presmerovaní do tejto témy.

najnovšie príspevky na celom fóre

neprehliadnite
df.sk na Facebooku
vyhľadávanie
 
O práci iba v práci. O škole iba v škole.
Prevádzkuje df.sk | TOPlist
(113 212 bytes in 0,377 seconds)