1
|
Predstavte si vagón, ktorý sa nekontrolovateľne rúti po koľajniciach na 5 robotníkov pracujúcich na trati. Vy stojíte pri vyhýbke a vidíte uháňajúci vozeň bez vodiča. Ak preradíte výhybku doprava, možete tým v poslednej chvíli zachrániť životy 5 ľudí. Má to však jeden háčik-ak vagón odbočí doprava, zrazí jedného z robotníkov. Ale len jedného. Čo by ste urobili?
Ešte moment! Prv než odpoviete, mali by ste pouvažovať o druhej otázke. Znovu ide vagón bez vodiča, čo sa ženie k výhybke a k 5 robotníkom. Teraz však nestojíte pri výhybke, ale na moste nad koľajnicami. Hľadáte niečo, čo by ste zhora hodili na koľajnice, aby ste vlak zastavili. Jediné čo vidíte, je veľký tučný chlap, ktorý stojí na moste vedľa vás. Zábradlie nie je veľmi vysoké. Stačí, aby ste toho muža odzadu silno postrčili. ťažké telo by zastavilo rozbehnutý vagón a 5 robotníci by boli zachránení. Urobili by ste to?
(Na tieto otázky sa pýtal ľudí psychológ Marc Hauser a podľa odpovedí sa snažil zistiť, či morálka ľudí je vrodená)
Tak čo by ste urobili?
|
|
|
76
|
|
1. 10.10.2009, 12:25
Predstavte si vagón, ktorý sa nekontrolovateľne rúti po koľajniciach na 5 robotníkov pracujúcich na trati. Vy stojíte pri vyhýbke a vidíte uháňajúci vozeň bez vodiča. Ak preradíte výhybku doprava, možete tým v poslednej chvíli zachrániť životy 5 ľudí. Má to však jeden háčik-ak vagón odbočí doprava, zrazí jedného z robotníkov. Ale len jedného. Čo by ste urobili?
Ešte moment! Prv než odpoviete, mali by ste pouvažovať o druhej otázke. Znovu ide vagón bez vodiča, čo sa ženie k výhybke a k 5 robo...
▲
10.10.2009, 17:44
|
myslím si že osud by to zariadil presne tak ako by to malo byt... vsetko zalezi aj od toho v akom rozpolozeni tam ten clovek "zachranca" stoji... mozno by nemal rychle rozhodovanie, mozno by nevidel vyhybku...
ale jednoznacne by som tomu psychologovi odpovedala, ze len blazon si predstavi vlak rutiaci sa po kolajach bez vodica...
|
|
|
89
|
|
1. 10.10.2009, 12:25
Predstavte si vagón, ktorý sa nekontrolovateľne rúti po koľajniciach na 5 robotníkov pracujúcich na trati. Vy stojíte pri vyhýbke a vidíte uháňajúci vozeň bez vodiča. Ak preradíte výhybku doprava, možete tým v poslednej chvíli zachrániť životy 5 ľudí. Má to však jeden háčik-ak vagón odbočí doprava, zrazí jedného z robotníkov. Ale len jedného. Čo by ste urobili?
Ešte moment! Prv než odpoviete, mali by ste pouvažovať o druhej otázke. Znovu ide vagón bez vodiča, čo sa ženie k výhybke a k 5 robo...
▲
10.10.2009, 18:16
|
Ja by som buď odpadol,alebo ešte horšie nevedel čo mám spraviť...ak by som bol v tom príbehu aj ja širší asi by som sa pod ten vlak hodil ja.
|
|
|
2
|
Asi by som zacal jacat a behat chaoticky v panike akobych bol zo South Parku...
|
|
|
9
|
|
2. 10.10.2009, 12:26
Asi by som zacal jacat a behat chaoticky v panike akobych bol zo South Parku...
▲
10.10.2009, 12:49
|
(Spekulujem🙂 A keby som dal vyhybku do stredu - akejsi medzipolohy, aby sa vlak vykolajil a nikomu neublizil?
|
|
|
28
|
|
9. 10.10.2009, 12:49
(Spekulujem🙂 A keby som dal vyhybku do stredu - akejsi medzipolohy, aby sa vlak vykolajil a nikomu neublizil?
▲
10.10.2009, 14:07
|
Poro..špekulácia by ti možno vyšla, ale tie vozne svojou silou - to sú tony železa ..v tej rýchlosti by zabilo ešte aj teba.. vlak by sa vykoľajil a vozne rozleteli na každú stranu..čo nemáš predstavivosť ??
|
|
|
3
|
ano, jasne že najmorálnejšie by bolo v druhom prípade zastaviť vlak sám sebou... ale, dokázali by sme to?
|
|
|
18
|
|
3. Nadja 10.10.2009, 12:33
ano, jasne že najmorálnejšie by bolo v druhom prípade zastaviť vlak sám sebou... ale, dokázali by sme to?
▲
10.10.2009, 13:02
|
Nadja, prečo by to bolo najmorálnejšie?
polemizujme ďalej, ten človek, ktorý o tom rozhoduje, je tehotná žena, na kt. doma čaká ďalších päť detí...je morálne aby nechala 5 detí bez matky?
|
|
|
25
|
|
18. 10.10.2009, 13:02
Nadja, prečo by to bolo najmorálnejšie?
polemizujme ďalej, ten človek, ktorý o tom rozhoduje, je tehotná žena, na kt. doma čaká ďalších päť detí...je morálne aby nechala 5 detí bez matky?
▲
10.10.2009, 13:46
|
Kurnik ether, ty si otravný...
som to mala tak pekne vymyslené .. no tak dobre...
5 detí, tým život nezoberie - ocko sa postará, no, bude to mať ťažšie... nakoniec ak nezasiahnutím privodí smrť 5tim ľuďom, tých nezaopatrených detí bude pravdepodobne viac, týmto smerom uvažovania ísť je hlúposť... zavážiť môže v rozhodovaní jedine to, že "tie deti sú moje - čo ma po cudzích"... a sme tam, kde pri rozhodovaní o svojom či cudzom živote...
|
|
|
26
|
|
25. Nadja 10.10.2009, 13:46
Kurnik ether, ty si otravný...
som to mala tak pekne vymyslené .. no tak dobre...
5 detí, tým život nezoberie - ocko sa postará, no, bude to mať ťažšie... nakoniec ak nezasiahnutím privodí smrť 5tim ľuďom, tých nezaopatrených detí bude pravdepodobne viac, týmto smerom uvažovania ísť je hlúposť... zavážiť môže v rozhodovaní jedine to, že "tie deti sú moje - čo ma po cudzích"... a sme tam, kde pri rozhodovaní o svojom či cudzom živote...
▲
10.10.2009, 13:55
|
Nadja, veď ja to vidím podobne, len myslím, že väčšina ľudí ti povie, že je "morálnejšie" nechať žiť práve tú tehotnú matku piatich detí...
a chceš mi povedať, že ak by tam bola táto žena a všetci tí robotníci sú bezdetní, bez rodiny akejkoľvek a sú ešte aj neplodní, tak nech kľudne umrú?
tým pádom poprieme hodnotu a musíme sa vrátiť k tomu, že jediný zlý čin je neurobiť nič...
|
|
|
27
|
|
26. 10.10.2009, 13:55
Nadja, veď ja to vidím podobne, len myslím, že väčšina ľudí ti povie, že je "morálnejšie" nechať žiť práve tú tehotnú matku piatich detí...
a chceš mi povedať, že ak by tam bola táto žena a všetci tí robotníci sú bezdetní, bez rodiny akejkoľvek a sú ešte aj neplodní, tak nech kľudne umrú?
tým pádom poprieme hodnotu a musíme sa vrátiť k tomu, že jediný zlý čin je neurobiť nič...
▲
10.10.2009, 14:01
|
ether, presne tak... a k tomu by sa aj tak uchýlilo 99 % ľudí... v reále...
|
|
|
67
|
|
18. 10.10.2009, 13:02
Nadja, prečo by to bolo najmorálnejšie?
polemizujme ďalej, ten človek, ktorý o tom rozhoduje, je tehotná žena, na kt. doma čaká ďalších päť detí...je morálne aby nechala 5 detí bez matky?
▲
10.10.2009, 17:32
|
Ale pokiaľ v zadaní nie sú iné možnosti, a ani nie sú vlastnosti, len 5 alebo jeden, tak podľa mňa treba voliť voľbu pre 5. Tak ako to vychádza aj Hauserovi, volil by som 5. Piati žijú, jeden zomrie. Dokonca aj v tom druhom prípade mám možnosť iba kohosi postrčiť, nie je tam možnosť na výber, že by som sa mohol ja obetovať. To sú možnosti, ktoré mňa ako obeť z tohoto zadania príkladu vylúčili. Hauser takúto možnosť neponúkol v príkladoch.
|
|
|
68
|
|
67. 10.10.2009, 17:32
Ale pokiaľ v zadaní nie sú iné možnosti, a ani nie sú vlastnosti, len 5 alebo jeden, tak podľa mňa treba voliť voľbu pre 5. Tak ako to vychádza aj Hauserovi, volil by som 5. Piati žijú, jeden zomrie. Dokonca aj v tom druhom prípade mám možnosť iba kohosi postrčiť, nie je tam možnosť na výber, že by som sa mohol ja obetovať. To sú možnosti, ktoré mňa ako obeť z tohoto zadania príkladu vylúčili. Hauser takúto možnosť neponúkol v príkladoch.
▲
10.10.2009, 17:35
|
Vlado, ten piaty by mal skočiť sám a obetovať sa..pretože čo keby si to bol práve ty, ktorého by zhodili pod vlak aby zachránili ostatných... takto by to bol hrdinský čin a nikto by nemal výčitky.
|
|
|
71
|
|
68. 10.10.2009, 17:35
Vlado, ten piaty by mal skočiť sám a obetovať sa..pretože čo keby si to bol práve ty, ktorého by zhodili pod vlak aby zachránili ostatných... takto by to bol hrdinský čin a nikto by nemal výčitky.
▲
10.10.2009, 17:38
|
Áno, ale to je jedno, lebo ten piaty rovná sa jeden, a to je podľa mňa úplne jedno, ktorý jeden... jeden bude tak či tak mŕtvy.
|
|
|
69
|
|
67. 10.10.2009, 17:32
Ale pokiaľ v zadaní nie sú iné možnosti, a ani nie sú vlastnosti, len 5 alebo jeden, tak podľa mňa treba voliť voľbu pre 5. Tak ako to vychádza aj Hauserovi, volil by som 5. Piati žijú, jeden zomrie. Dokonca aj v tom druhom prípade mám možnosť iba kohosi postrčiť, nie je tam možnosť na výber, že by som sa mohol ja obetovať. To sú možnosti, ktoré mňa ako obeť z tohoto zadania príkladu vylúčili. Hauser takúto možnosť neponúkol v príkladoch.
▲
10.10.2009, 17:36
|
Ale nijak z toho neviem vyvodiť dedičnosť. Totiž, keby som ako človek vyrastal medzi živočíchmi, kde by smrť bola príliš samozrejmá, bolo by mi najskôr jedno, čo sa s nimi deje... na toto, aby človek mohol riešiť takýto príklad, je nutná výchova, inak bez výchovy si neviem predstaviť, prečo by som mal venovať pozornosť nejakej výhybke. Keď žijem bez naučenej morálky, a mám iba tzv. dedičnú, tak mi môže byť jedno, či bude žiť jeden, alebo 5. Osobne pochybujem, že z dedičnej morálky by som venoval pozornosť takému prípadu, že niekomu hrozí smrť na trati. Neviem, či by som vôbec na základe dedičnosti pochopil, že im niečo hrozí.
|
|
|
93
|
|
3. Nadja 10.10.2009, 12:33
ano, jasne že najmorálnejšie by bolo v druhom prípade zastaviť vlak sám sebou... ale, dokázali by sme to?
▲
10.10.2009, 18:23
|
Nadja ja nie ,urcite. A ked si teraz spominam na filmy s hrdinami ,ktori sa dokazali suprovo rozhodnut v sekundach a zachranit cely svet a nielen 5 ludi, hm ja viem ,ze by som to nedokazala.A teraz mam blby pocit,ci su vlastne moje deti pri mne v krizovych situaciach v bezpeci
|
|
|
99
|
|
93. 10.10.2009, 18:23
Nadja ja nie ,urcite. A ked si teraz spominam na filmy s hrdinami ,ktori sa dokazali suprovo rozhodnut v sekundach a zachranit cely svet a nielen 5 ludi, hm ja viem ,ze by som to nedokazala.A teraz mam blby pocit,ci su vlastne moje deti pri mne v krizovych situaciach v bezpeci
▲
10.10.2009, 18:33
|
myrai, asi málokto by reagoval tak, ako sa rozhodne pri teste... ale aj tak je veľmi zaujímavý... realita je úplne iná, človek jedná instinktívne, nerozmýšľa... preto, realita vlastne ani nemôže odrážať morálnosť ľudí... 🙂
|
|
|
4
|
hrdinstvo takého druhu nepoznám .. v tomto by som bola zbabelá...rozhodne by som kričala o dušu aby všetci ešte včas stihli poodskakovať..nedokázala by som zhodiť človeka, to skôr nejaký veľký balvan, ktorý by som nevládala odltačiť.. ale stejne , vlak vo svojej rýchlosti by tlačil ešte dobrých niekoľko metrov "tú" prekážku ktorú by sme mu napr. zhodili..nezastal by hneď..
|
|
|
5
|
Prave dnes som uvazovala ci by som chcela byt sudkynou alebo clovekom, ktory by rozhodol o trestoch pre ludi ci dokonca o treste smrti. A zistila som, ze by som to robit nemohla, clovek nikdy nevie ci rozhodol a posudil spravne - aj ked su tam objektivne kriteria a dokazy. Som rada, ze o takych veciach nerozhodujem. A k teme. Asi kazdy normalny clovek, by obetoval jedneho, aby zachranil 5 ludi, ale dobre vieme, ze keby na tej druhej kolajnici co stoji jeden clovek (by bola nasa mama, nase dieta) obetovali by sme 5 cudzich ludi. Ja mozno to bude zniet pokrytecky, ale velmi by ma hryzlo svedomie aj keby som svojim rozhodnutim zachranila 5 ludi a utratila toho jedneho cloveka. Neurobila by som nic a hotovo. Kto by mal znasat nasledky a hryzenie svedomia? Budem sice aj tak hryzt, ze som nekonala ale o trochu menej akokeby som konala, lebo tak islo o moj zasah a moje subjektivne rozhodnutie.
|
|
|
6
|
A ten tučný chlap pri druhej otázke som akože ja z pohľadu tretej osoby.Celé je to len taká teória.Tučný chlap by asi ťažko zastavil vagón a tí robotníci by stihli uskočiť a nebolo by treba nikoho obetovať.
|
|
|
7
|
Kurňa, Ónya, nepleť sem fyziku Tento psychológ sa to pýtal 300 000 ľudí po celom svete a každý mu odpovedal biele alebo čierne-nie šedé Tým svojimi výkrikmi o dušu by si ho asi nepotešila v tej jeho ankete
|
|
|
10
|
|
7. 10.10.2009, 12:42
Kurňa, Ónya, nepleť sem fyziku Tento psychológ sa to pýtal 300 000 ľudí po celom svete a každý mu odpovedal biele alebo čierne-nie šedé Tým svojimi výkrikmi o dušu by si ho asi nepotešila v tej jeho ankete
▲
10.10.2009, 12:51
|
prosím ťa ozzy.. nenúť ma skočiť pod vlak.. na to sa mám moc rada ".. mám zodpovednosť za deti ,..nakoniec dopredu nemôžeš predvídať v tej rýchlosti čo ten vlak urobí..ako mám vedieť keď sa vlak rúti, či sa náhodou ešte pred tým ako by eventuelne zrazil robotníkov , sám nevykoľají a nepadne do priekopy ???
|
|
|
8
|
Lea, ide najma o to, ze ak ma clovek niekoho zabit, je jednoduchsie stlacit gombik-alebo prehodit tu vyhybku, nez niekomu pichnut noz do srdca. Cim je brutalny skutok abstraktnejsi, tym lahsie ho spachas. Napr. vojaci co hodili bomby na Hirosimu a Nagasaki sa s tym psychicky nevyrovnali, ale ich nadriadeni, kt. ten prikaz vydali s tym problem nemali.
Starec, jasne, ze je to teoria, aj mne je jasne, ze ludske telo nezastavi vlak...
|
|
|
14
|
|
8. 10.10.2009, 12:45
Lea, ide najma o to, ze ak ma clovek niekoho zabit, je jednoduchsie stlacit gombik-alebo prehodit tu vyhybku, nez niekomu pichnut noz do srdca. Cim je brutalny skutok abstraktnejsi, tym lahsie ho spachas. Napr. vojaci co hodili bomby na Hirosimu a Nagasaki sa s tym psychicky nevyrovnali, ale ich nadriadeni, kt. ten prikaz vydali s tym problem nemali.
Starec, jasne, ze je to teoria, aj mne je jasne, ze ludske telo nezastavi vlak...
▲
10.10.2009, 12:55
|
Ozzy ja tak nerozmyslam. Ci clovek zabije jednym alebo druhym sposobom- vzdy je vrahom. Pre mna by to znamenalo, ze som vlastnym rozhodnutim, subjektivnym vyhodnotim - rozhodla, ze ho musim usmrtit, aby som napr. zachranila 5 ludi. To by ma znicilo a svedomie by ma doslova zozralo.
|
|
|
11
|
Ja ti neviem Poroslav. Nie som vyhybkar, Mozno ma len 2 polohy
|
|
|
17
|
|
11. 10.10.2009, 12:51
Ja ti neviem Poroslav. Nie som vyhybkar, Mozno ma len 2 polohy
▲
10.10.2009, 13:01
|
Vlastne mozno zas odpoviem nestandartne... Ja by som sa vzdy snazil najst riesenie bez obeti. Napriklad zreval "pozor vlak!", alebo skusal tu vyhybku udrzat v medzipolohe alebo nacasovat vyhybanie vyhybky tak aby v nej bola v spravnu chvilu... Nemal by som gule na to aby som obetoval niekoho ineho, ci mi je uz sympaticky alebo nesympaticky. A asi by som nevedel zit s tym vedomim ze som niekoho pouzil ako gambit, to radsej bych sa sam obetoval. Kazdopadne ak by som bol sudca alebo prezident (ma pravomoc vo vynimocnych situaciach udelit milost), tak by som cloveka co prehodil vyhybku alebo neprehodil zbavil viny za smrt robotnika ci robotnikov (ak by ho niekto odsudil za rozhodnutie nekonat alebo prehodit vyhybku).
Ale chapem, tu ide o vykonstruovanu slovnu ulohu a tam tazko odpovedat, nastastie taketo situacie sa nestavaju v beznom zivote.
|
|
|
19
|
|
11. 10.10.2009, 12:51
Ja ti neviem Poroslav. Nie som vyhybkar, Mozno ma len 2 polohy
▲
10.10.2009, 13:02
|
Vlastne mozno zas odpoviem nestandartne... Ja by som sa vzdy snazil najst riesenie bez obeti. Napriklad zreval "pozor vlak!", alebo skusal tu vyhybku udrzat v medzipolohe alebo nacasovat vyhybanie vyhybky tak aby v nej bola v spravnu chvilu... Nemal by som gule na to aby som obetoval niekoho ineho, ci mi je uz sympaticky alebo nesympaticky. A asi by som nevedel zit s tym vedomim ze som niekoho pouzil ako gambit (situacia s mostom), to radsej bych sa sam obetoval. Kazdopadne ak by som bol sudca alebo prezident (ma pravomoc vo vynimocnych situaciach udelit milost), tak by som cloveka co prehodil vyhybku alebo neprehodil zbavil viny za smrt robotnika ci robotnikov (ak by ho niekto odsudil za rozhodnutie nekonat alebo prehodit vyhybku).
Ale chapem, tu ide o vykonstruovanu slovnu ulohu a tam tazko odpovedat, nastastie taketo situacie sa nestavaju v beznom zivote.
|
|
|
12
|
Ónya, myslim, ze v tej chvili by ti myslou prebiehali len tie dve veci-ci ju prehodit alebo nie. A nejakom pripadnom vykolajeni by si nemala cas rozmyslat.
Idem jest, tak rozmyslajte, ci mate tu moralku vrodenu. Caves
|
|
|
20
|
|
12. 10.10.2009, 12:53
Ónya, myslim, ze v tej chvili by ti myslou prebiehali len tie dve veci-ci ju prehodit alebo nie. A nejakom pripadnom vykolajeni by si nemala cas rozmyslat.
Idem jest, tak rozmyslajte, ci mate tu moralku vrodenu. Caves
▲
10.10.2009, 13:03
|
Nie, moralku tu mame len vdaka krestanstvu! V predkrestanskych dobach zili len primitivi co dokazali vyvrazdit celu dedinu len koli drevennym goralkam.
|
|
|
23
|
|
12. 10.10.2009, 12:53
Ónya, myslim, ze v tej chvili by ti myslou prebiehali len tie dve veci-ci ju prehodit alebo nie. A nejakom pripadnom vykolajeni by si nemala cas rozmyslat.
Idem jest, tak rozmyslajte, ci mate tu moralku vrodenu. Caves
▲
10.10.2009, 13:10
|
ozzy -dobrú chuť -poznáme sa ?
|
|
|
13
|
just, myslím, že ide o uvedomenie si, čoho sme schopní, tá abstraktnosť nám asi dáva výhodu nekonfrontovať vlastné svedomie, resp. nájsť pre seba ospravedlnenie...
|
|
|
15
|
ale aj ten výhybkár by mohol čo - to zachrániť, keby zachoval kľud a včas by hodil výhybku, vlak by sa vykoľajil..ale zase tá sila rýchlosti by spôsobila že vagóny by sa rozleteli a bohvie kam a na koho.. no hroznééé
|
|
|
16
|
ozyy... jaj bože, viem si to živo predstaviť,...kukáš , kukáme a kukajú ..a kukáme čo sa to rúti a kým sa spamätáme je už neskoro a potom kukáme čo sa stalo a sme v šoku.
|
|
|
21
|
Onya, veď to - ak sa stane nešťastie, do ktorého my nezasiahneme, vlastne sa nás to netýka... ale toho človeka musíme postrčiť my... a my sme potom zodpovední za jeho život - on, nebyť nás, by žil...
|
|
|
22
|
jasne Nadja, keby som strčila do človeka a zhodila ho pod vlak bola by to vražda. Seba by som neobetovala..rozhodne kto také niečo vidí, nerozmýšľa takou rýchlosťou a ešte racionálne aby dokázal predvídať aké to bude mať následky..v podvedomí ani netušíme nič zlé.
|
|
|
24
|
No, ale prečo nepociťujeme ešte väčšiu zodpovednosť za život tých piatich, keď sme ich mohli zachrániť postrčením iba jedného? Naša vina je v podstate rovnaká... ale súd, neviem, ako by to vyhodnotil... skúmali by, prečo som toho jedného postrčila, rovnako, ako by skúmal to, prečo som ho nepostrčila? No ja sa idem radšej najesť...
|
|
|
29
|
... ja neviem ako by som sa zachoval. ... "akokoľvek sa rozhodneš rozhodneš sa zle". Je rozdieľ nejaký ten test, počítačová hra ... a skutočnosť. Je to "Sophina voľba" a z nej vyplývajúca trauma
|
|
|
30
|
|
29. J.Tull 10.10.2009, 14:13
... ja neviem ako by som sa zachoval. ... "akokoľvek sa rozhodneš rozhodneš sa zle". Je rozdieľ nejaký ten test, počítačová hra ... a skutočnosť. Je to "Sophina voľba" a z nej vyplývajúca trauma
▲
10.10.2009, 14:56
|
Áno, súhlasím. Ale toto je len teória, test, zaujíma ma, ako to nakoniec Hauser vyhodnotil. Už akoby som dopredu tušil, že tomu psychológovi vyšli patavedecké výsledky. Štatistika je síce zaujímavá vec, ale v konkrétnom prípade ľudia môžu konať aj skratovo.
Čo zistil? K akému výsledku sa dopracoval?
|
|
|
31
|
Predstavme si aké výsledky by vychádzali pri zmene parametrov. Napríklad by tam neboli 5 robotníci, ale bolo by to vo vojne, a na trati by boli 5 fašisti a jeden žid.
|
|
|
32
|
|
31. 10.10.2009, 14:57
Predstavme si aké výsledky by vychádzali pri zmene parametrov. Napríklad by tam neboli 5 robotníci, ale bolo by to vo vojne, a na trati by boli 5 fašisti a jeden žid.
▲
10.10.2009, 15:14
|
Troska odbocim od tvojho morbidneho stylu pre humor:
Ked spominas vojnu tak uz od precitania prveho prispevku mi v hlave mata desiva myslienka. Myslienka o kalkulaciach s ludskymi zivotmi. Totiz politicke a vojenske rozhodnutia pocas vojny sa neraz robia na zaklade chladnych kalkulacii, pricom sa dopredu odhaduje pocet obeti a rozhodnutie sa robi s plnym vedomim. Mam z toho zimomriavky, zial vo svete to uz tak chodi. Vojenski velitelia a niektori politici robia take rozhodnutia bezne.
|
|
|
37
|
|
32. 10.10.2009, 15:14
Troska odbocim od tvojho morbidneho stylu pre humor:
Ked spominas vojnu tak uz od precitania prveho prispevku mi v hlave mata desiva myslienka. Myslienka o kalkulaciach s ludskymi zivotmi. Totiz politicke a vojenske rozhodnutia pocas vojny sa neraz robia na zaklade chladnych kalkulacii, pricom sa dopredu odhaduje pocet obeti a rozhodnutie sa robi s plnym vedomim. Mam z toho zimomriavky, zial vo svete to uz tak chodi. Vojenski velitelia a niektori politici robia take rozhodnutia bezne.
▲
10.10.2009, 16:09
|
Pre mňa je poučné, že pokiaľ ide o robotníkov, tak to nie je morbídne, ale ak už pôjde o fašistov, ide o morbídny prípad.
|
|
|
33
|
|
31. 10.10.2009, 14:57
Predstavme si aké výsledky by vychádzali pri zmene parametrov. Napríklad by tam neboli 5 robotníci, ale bolo by to vo vojne, a na trati by boli 5 fašisti a jeden žid.
▲
10.10.2009, 15:16
|
Vladkooo, bingo... keby na trati pracovalo 5 cigaňov, to by Hauser zíral na morálku Slovákov... tí by odbrzdili ešte aj stojaci vlak
|
|
|
34
|
|
33. Nadja 10.10.2009, 15:16
Vladkooo, bingo... keby na trati pracovalo 5 cigaňov, to by Hauser zíral na morálku Slovákov... tí by odbrzdili ešte aj stojaci vlak
▲
10.10.2009, 15:22
|
Mne to az take smiesne nepride. Nedokazem sa smiat.
|
|
|
35
|
|
33. Nadja 10.10.2009, 15:16
Vladkooo, bingo... keby na trati pracovalo 5 cigaňov, to by Hauser zíral na morálku Slovákov... tí by odbrzdili ešte aj stojaci vlak
▲
10.10.2009, 15:25
|
Mne to az take smiesne nepride, nedokazem sa smiat... mozno o par desatroci ak slovaci, madari a pod. dostanu rozum tak mi to pride vtipne ako morbidne vtipy z druhej svetovej.
|
|
|
36
|
|
35. 10.10.2009, 15:25
Mne to az take smiesne nepride, nedokazem sa smiat... mozno o par desatroci ak slovaci, madari a pod. dostanu rozum tak mi to pride vtipne ako morbidne vtipy z druhej svetovej.
▲
10.10.2009, 15:36
|
Smejem sa vlastnej bezmocnosti, z tej nepriepustnej steny, ktorú nedokážem narušiť ani u svojich blízkych... 🙂
|
|
|
38
|
Pre mňa je to jalový príklad, kým niekto nepríde s výsledkom, k akému sa dopracoval Hauser.
|
|
|
40
|
|
38. 10.10.2009, 16:10
Pre mňa je to jalový príklad, kým niekto nepríde s výsledkom, k akému sa dopracoval Hauser.
▲
10.10.2009, 16:14
|
Prečo jalový? Pri zmene parametrov sa budete inak chovať.
Predstavte si vagón, ktorý sa nekontrolovateľne rúti po koľajniciach na 5 demokratov priviazaných ku koľajniciam. Vy stojíte pri vyhýbke a vidíte uháňajúci vozeň bez vodiča. Ak preradíte výhybku doprava, môžete tým v poslednej chvíli zachrániť životy 5 ľudí. Má to však jeden háčik-ak vagón odbočí doprava, zrazí vašu matku. Ale len jednu, len vašu matku. Čo by ste urobili?
Zachránim vlastnú matku, čo vychádza z toho pre morálku?
|
|
|
39
|
Tak Vlado, co zistil? Tuto otazku polozil detom, dospelym, zenam, muzom, ateistom, nomadom,... Na prvu otazku- Takmer kazdy z opytanych by preradil vyhybku. Obetoval by jedneho za piatich. Na druhu- Len kazdy siesty by zhodil tlsteho muza z mosta.
Psychologicky je rozdiel, ci si za smrt zodpovedny aktivne, alebo pasivne. Teda Hauser sa domnieva, ze moralny zmysel dedime podobne ako rec. Prvu rec sa neucis-ako zistil Chomsky- skor ju dedis, akoby ti narastla dalsia ruka. Podla Hausera je to tak aj pri moralke. Kazdy clovek sa potom narodi s moralnym instinktom. Cloveku nesprostredkuvaju zvyky a dobre spravanie len rodicia a ucitelia, so zmyslom pre ne sa uz rodi. Prave preto by si bez dlhsich uvah mohol povedat, ci je nejaky skutok dobry alebo zly. Aj zlocinec vo svojom vnutri vie, co je z hladiska moralky dobre a co nie.
v tom teste neuvazoval, ci ten tlsty muz je tvoj priatel, ci dokonca rodina... Ako kazdy iny teoretik, mal nejakych odporcov i zastancov.. No tvrdil, ze za velmi mimoriadnych okolnosti mozeme citit, ze mame moralne pravo zabit, ako v pripade toho tlsteho na moste. No ci jestvuje moralna povinnost zabit, nezistil.
A hlavne mi nevyhadzuj na oci, ze je to len teoria. Ja viem Ja som ten priklad nevymyslel, len ma zaujimali reakcie nan.
|
|
|
41
|
|
39. 10.10.2009, 16:14
Tak Vlado, co zistil? Tuto otazku polozil detom, dospelym, zenam, muzom, ateistom, nomadom,... Na prvu otazku- Takmer kazdy z opytanych by preradil vyhybku. Obetoval by jedneho za piatich. Na druhu- Len kazdy siesty by zhodil tlsteho muza z mosta.
Psychologicky je rozdiel, ci si za smrt zodpovedny aktivne, alebo pasivne. Teda Hauser sa domnieva, ze moralny zmysel dedime podobne ako rec. Prvu rec sa neucis-ako zistil Chomsky- skor ju dedis, akoby ti narastla dalsia ruka. Podla Hausera je to t...
▲
10.10.2009, 16:20
|
Ani som to tak nemyslel, že niečo vyhadzujem na oči, v poriadku, už niečo nové viem... OK. Myslel som to tak, že to vnímam iba ako teóriu, bez nejakej konkrétnej situácie v živote, lebo keby také udalosti nastali, bol by aj ten psychológ prekvapený, aké odlišné výsledky by mu vychádzali v porovnaní s tým, čo mu nadiktovali, len keď o tom ľudia teoreticky uvažovali. V praxi zvyčajne ľudia konajú inak ako pri teoretickej úvahe. Pri teórii by možno ľudia obetovali jedného namiesto 5, ale v praxi by možno dali prednosť záchrane vlastného dieťaťa pred aj povedzme 10 ľuďmi.
|
|
|
42
|
|
39. 10.10.2009, 16:14
Tak Vlado, co zistil? Tuto otazku polozil detom, dospelym, zenam, muzom, ateistom, nomadom,... Na prvu otazku- Takmer kazdy z opytanych by preradil vyhybku. Obetoval by jedneho za piatich. Na druhu- Len kazdy siesty by zhodil tlsteho muza z mosta.
Psychologicky je rozdiel, ci si za smrt zodpovedny aktivne, alebo pasivne. Teda Hauser sa domnieva, ze moralny zmysel dedime podobne ako rec. Prvu rec sa neucis-ako zistil Chomsky- skor ju dedis, akoby ti narastla dalsia ruka. Podla Hausera je to t...
▲
10.10.2009, 16:22
|
Ak by sa nejakí ľudia narodili tak, že by boli úplne mimo civilizácie, bez rodičov, a z nejakých dôvodov by prežili, až do dospelosti, ako tarzani, dajme tomu, by prežili v spoločnosti opíc, akú by mali morálku? Do akej miery dedia opice svoju morálku? Kto sledoval dedenie morálky u kačíc, sliepok, korytnačiek?
|
|
|
43
|
Dedičná morálka by bola priveľmi jednoduchá, ani neviem, či v takej morálke by išlo o nejaké základné pravidlá, ktoré by jednoznačne ukazovali, že čo je dobré, čo zlé. Skôr by to bolo tak, že raz dobré, raz zlé... podľa okolnosti, podľa situácie. Naša bežná morálka je prebraná, prevzatá, nevidím v nej nič dedičné... dedičná je možno schopnosť rozlišovať príkazy, chápať morálku... že dieťa postupne je schopné si osvojiť morálku... a do istej miery je dedičná v tom zmysle, že morálka sa vyvíja postupne... a stále sa nejako zdokonaľuje... ako celý človek...
|
|
|
44
|
Zopár raz sa stalo v historii ľudstva, že zviera vychovalo dieťa mimo civilizácie... absolutne ničím sa nelíšilo od zvierat, zaujímavé je skôr to, že sa ani nedalo prevychovať, ak prekročilo istý vek...
|
|
|
45
|
Nejaky holandan De Waal studoval opice 30 rokov -blazen riadny teda- a zistil, ze opice robia triky, klamu, podvadzaju, ale prejavuju si aj naklonnost, sucit a su schopne citov-no on sa nezameriaval na to, ci to maju dedicne, ale ci vobec nieco ako moralku maju.
|
|
|
46
|
He? To kde si citala Nadja? Rad by som si to aj ja precital - ak nemas na mysli Tarzana
|
|
|
47
|
Hej, ked spolocnost zisti, ze ma novy problem obratom vznikne nova moralka. Ale ked si ju vstepime do hlavy, tak nevies Vlado, ci tie dalsie generacie sa nebudu rodit aspon s nejakym vstepenym semienkom tej novej moralky.
|
|
|
48
|
Pokúsim sa to nájsť, asi mi to chvíľu potrvá... 🙂
|
|
|
49
|
Nemusela si mi najst presny link Stacilo len stranku, ja by som sa s tym pobavil, ale dik.
|
|
|
50
|
Cez prekladač
Dievčatá Midnapore. Väčšine prípadov detí, moderné vlkov boli zaznamenané v Indii, najmä v džungli Bengálsko. La historia más célebre es la de las ni?as de Midnapore. Najznámejší je to príbeh dievčaťa z Midnapore. Fueron dos jovencitas, descubiertas en 1920 por un misionero indio, el reverendo J, Singh. Tam boli dve dievčatá, nájdené v roku 1920 indický misionár, Rev J, Singh. Encontradas en la cueva de una loba, las peque?as fueron conducidas al orfelinato de Midnapore, de donde dependía el reverendo. Nájdený v jaskyni vlk, boli dievčatá odvezený do sirotinca v Midnapore, kde Rev závislý. Le más joven fallece rápidamente, sin haber podido caminar ni hablar, y la segunda, que sobrevive nueve a?os desde su captura, aprende penosamente a sostenerse de pie ya pronunciar algunas palabras. Le mladšie umiera rýchlo, bez toho by bol schopný chodiť a hovoriť, a za druhé, prežívajúce deväť rokov od jeho dopadení, sa dozvie, bolestne opretý a povedať pár slov.
Un caso reciente . Posledný prípad. Nuevamente en la India, pero en 1976, en la selva de Sultampur, se encuentra un ni?o de cerca de ocho a?os, que juega con unos lobeznos. Opäť v Indii, ale v roku 1976, v džungli Sultampur, je dieťa asi osem rokov, hral s niektorými mláďatá. Está hirsuto y sucio y sus u?as son largas como garras. Je to chlpatý a špinavý a nechty sú dlhé ako pazúry. Los aldeanos que lo descubren tratan en vano de civilizarlo y luego lo confían a las Misioneras de la Caridad en Lucknow, al norte de Nueva Delhi, junto a las cuales el ni?o vive hasta su muerte, en 1985. Dedinčania, ktorí sa márne snažia zistiť, civilizovat a potom zverená Misionári Charity v Lucknow, severne od New Delhi, s kým dieťa žije až do svojej smrti v roku 1985.
aha, našla som lepšie
odkaz
|
|
|
63
|
|
50. Nadja 10.10.2009, 16:52
Cez prekladač
Dievčatá Midnapore. Väčšine prípadov detí, moderné vlkov boli zaznamenané v Indii, najmä v džungli Bengálsko. La historia más célebre es la de las ni?as de Midnapore. Najznámejší je to príbeh dievčaťa z Midnapore. Fueron dos jovencitas, descubiertas en 1920 por un misionero indio, el reverendo J, Singh. Tam boli dve dievčatá, nájdené v roku 1920 indický misionár, Rev J, Singh. Encontradas en la cueva de una loba, las peque?as fueron conducidas al orfelinato de Midnapore, d...
▲
10.10.2009, 17:25
|
Nadja veľmi zaujímavé... až na tie vlky ktoré " odrodili"mamičku.. museli byť asi nasýtené, že jej neublížili ..neviem si predstaviť ako vlky rozoznali a vedeli čo majú robiť..ale zázraky sa dejú..takže síce tomuto akosi neverím, neviem či nemala halucinácie mamička ale hlavne že sme zdraví.
|
|
|
51
|
... aj ja som toho názoru, že i morálku dedíme. Priniesli sme si ju zo zvieracej ríše. To vonkoncom neznamená, že je úplne rovnaká. Mení sa s nami. Vlado i Nadja, máte pravdu v tom, že nie je jedno o akú konkrétnu situáciu ide. Ja si dokonca myslím, že nie je jedno, ani v akom citovom rozpoložení je práve človek, ktorý má konať dôležité rozhodnutie. V príklade, ktorý uviedol justsayozzy, nešlo o záchranu, obetovanie konkrétnych ľudí, keby konkrétne uviedol, že ide o rodinných príslušníkov, alebo ľudí voči, ktorým máme predsudky, tiež by sme pravdepodobne reagovali podobne, nezávisle na tom, akej sme národnosti, vierovyznania, svetonázoru vzdelania;
|
|
|
58
|
|
51. J.Tull 10.10.2009, 16:58
... aj ja som toho názoru, že i morálku dedíme. Priniesli sme si ju zo zvieracej ríše. To vonkoncom neznamená, že je úplne rovnaká. Mení sa s nami. Vlado i Nadja, máte pravdu v tom, že nie je jedno o akú konkrétnu situáciu ide. Ja si dokonca myslím, že nie je jedno, ani v akom citovom rozpoložení je práve človek, ktorý má konať dôležité rozhodnutie. V príklade, ktorý uviedol justsayozzy, nešlo o záchranu, obetovanie konkrétnych ľudí, keby konkrétne uviedol, že ide o rodinných príslušníkov, alebo...
▲
10.10.2009, 17:15
|
J.Tull suhlasim. a neda mi nepolichotit samemu sebe pisal som uz davnejsie o tom, ze clovek v sebe ma isty prirodzeny moralny navigator
odkaz
Teda aj vdaka ozzymu.. toto je zaujimava tema. Dla mna by sa mala priblizit uz detom v skole, aby sa vedeli lepsie zoznamit a doverovat samim sebe
|
|
|
74
|
|
51. J.Tull 10.10.2009, 16:58
... aj ja som toho názoru, že i morálku dedíme. Priniesli sme si ju zo zvieracej ríše. To vonkoncom neznamená, že je úplne rovnaká. Mení sa s nami. Vlado i Nadja, máte pravdu v tom, že nie je jedno o akú konkrétnu situáciu ide. Ja si dokonca myslím, že nie je jedno, ani v akom citovom rozpoložení je práve človek, ktorý má konať dôležité rozhodnutie. V príklade, ktorý uviedol justsayozzy, nešlo o záchranu, obetovanie konkrétnych ľudí, keby konkrétne uviedol, že ide o rodinných príslušníkov, alebo...
▲
10.10.2009, 17:43
|
Tull ako môžeme dediť morálku ?? Morálka nám môže byť iba vzorom, ktorý si prenášame do svojho podvedomia.. a že zo zvieracej ríše ?? preboha, veď tak je zákon kto z koho, silnejší vyhráva, slabší je obeť, zvieracia ríša je pudová, každý jeden druh má svoje pravidlá ale morálku ?? Ak je zviera hladné zabije .Pozitívne je, ako si dokážu chrániť mláďa, ak ho samica stratí.. sú prípady že si ho nahradili živým ľudským tvorom - dieťaťom, ktoré náhodou našli alebo odniesli... viď, príspevok od Nadji.
|
|
|
104
|
|
74. 10.10.2009, 17:43
Tull ako môžeme dediť morálku ?? Morálka nám môže byť iba vzorom, ktorý si prenášame do svojho podvedomia.. a že zo zvieracej ríše ?? preboha, veď tak je zákon kto z koho, silnejší vyhráva, slabší je obeť, zvieracia ríša je pudová, každý jeden druh má svoje pravidlá ale morálku ?? Ak je zviera hladné zabije .Pozitívne je, ako si dokážu chrániť mláďa, ak ho samica stratí.. sú prípady že si ho nahradili živým ľudským tvorom - dieťaťom, ktoré náhodou našli alebo odniesli... viď, príspevok od N...
▲
10.10.2009, 18:44
|
Dedíme pud sebazáchovy, z toho si ľahko odvodíme morálne zákony.
|
|
|
52
|
No Nadja...Zda sa mi to uplne neuveritelne. Ani neviem, kt. by som oznacil za neuveritelnejsi Tie vlky, co jej prehryzli pupocnu snuru...no hotovo. Postudujem to viac. Teraz mi to pride ako vyhlasenie oceneni Darwinovej ceny. Nejaki mladici hrali rusku ruletu s automatickou pistolou Mohol byt niekto taky blby? Nemyslim, ze sa stalo to s tou pistolou i to s tymi vlkmi, ale postudujem to.
Ja ti neviem, zatial som k tomu poriadne skepticky.
Dik za linky.
|
|
|
55
|
|
52. 10.10.2009, 17:05
No Nadja...Zda sa mi to uplne neuveritelne. Ani neviem, kt. by som oznacil za neuveritelnejsi Tie vlky, co jej prehryzli pupocnu snuru...no hotovo. Postudujem to viac. Teraz mi to pride ako vyhlasenie oceneni Darwinovej ceny. Nejaki mladici hrali rusku ruletu s automatickou pistolou Mohol byt niekto taky blby? Nemyslim, ze sa stalo to s tou pistolou i to s tymi vlkmi, ale postudujem to.
Ja ti neviem, zatial som k tomu poriadne skepticky.
Dik za linky.
▲
10.10.2009, 17:09
|
ale, ani ja neviem... ach jo... sa mi tu budete rehotať, no aspoň vám bude veseľšie... a to nie je nikdy na škodu
|
|
|
53
|
Nie, morálku nededíme... je to skôr vnímavosť k morálnym princípom... tá je dedičná... podľa mňa.
|
|
|
54
|
... tá hra s pištolou je pravdepodobnejšia
|
|
|
56
|
A Nadja ako vznikli tie moralne principy? Mozno, ak by sa nam podarilo dostat ku korenom moralky, bolo by jasne, ze sa nededi.
|
|
|
57
|
J. Tull pozri si tie Darwinove ceny, ak si to este necital. Fakt, ak ludi umieraju takou smrtou, nevies, ci sa mas smiat ci plakat.
|
|
|
59
|
Morálka vznikla z potreby spoločnosti, aby chránila ju a jedinca v nej.
Zákony vlčej svorky hádam nechcete nazvať morálnymi?
|
|
|
64
|
|
59. Nadja 10.10.2009, 17:16
Morálka vznikla z potreby spoločnosti, aby chránila ju a jedinca v nej.
Zákony vlčej svorky hádam nechcete nazvať morálnymi?
▲
10.10.2009, 17:26
|
Nadja; ... opíš tie "Zákony vlčej svorky" a zamysli sa, či nie sú až príliš ľudské
|
|
|
60
|
Ozaj, ak o tom nájdeš viac, tak daj vedieť 🙂
|
|
|
61
|
Hej Nadja, ale kto mal taku potrebu? A kde v sebe nasiel ten spravny smer a vedel oznacit TO za dobre a TO za zle.
Dam vediet, neboj
|
|
|
65
|
|
61. 10.10.2009, 17:20
Hej Nadja, ale kto mal taku potrebu? A kde v sebe nasiel ten spravny smer a vedel oznacit TO za dobre a TO za zle.
Dam vediet, neboj
▲
10.10.2009, 17:27
|
Inak, tému si zadal výbornú. Len odpovede nie sú jednoduché.
|
|
|
62
|
Nadja; ... ako je potom možné, že je naše morálne /nemorálne/ správanie, tak v podstate, nemenné a nezávislé od histórie, od toho, či sme veriaci, ateisti, Maďari, Afričania, vysokoškolsky vzdelaní, alebo bez vzdelania ... dokonca v mnohom podobné, analogické so zvieratmi. Samozrejme sú rozdiely, ale tie skôr dedičnosť potvrdzujú, pretože sú to rozdiely obdobné vo všetkých skupinách, aj u zvierat.
|
|
|
66
|
To nevadi Vlado, rad sa ohanam starym znamym- Viac hlav, viac kapusty
|
|
|
70
|
Aha...teraz som sa docital, ze nejaky Huxley (zrejme tiez psycholog) tvrdi, ze zvierata a ludia neboli od prirody dobri, ale uplne nemoralni. Podla neho, je clovek zly a civilizacia ho drzi pod krkom a tvrdil, ze moralka je "ostry mec", kt. ma za ulohu zabit draka jeho zvieracieho povodu.
Ale toto mi nepride nejake rozumne. Lebo ak je clovek od prirody zly, kde potom nasiel ten "ostry mec", aby zabil draka?
|
|
|
72
|
|
70. 10.10.2009, 17:37
Aha...teraz som sa docital, ze nejaky Huxley (zrejme tiez psycholog) tvrdi, ze zvierata a ludia neboli od prirody dobri, ale uplne nemoralni. Podla neho, je clovek zly a civilizacia ho drzi pod krkom a tvrdil, ze moralka je "ostry mec", kt. ma za ulohu zabit draka jeho zvieracieho povodu.
Ale toto mi nepride nejake rozumne. Lebo ak je clovek od prirody zly, kde potom nasiel ten "ostry mec", aby zabil draka?
▲
10.10.2009, 17:39
|
Ako môže niekto hovoriť, že v prírode sú zlí, nemorálni... pozri sa na slonov, čo zlé, nemorálne je na ich správaní... vo vzťahu k iným slonom...
|
|
|
80
|
|
72. 10.10.2009, 17:39
Ako môže niekto hovoriť, že v prírode sú zlí, nemorálni... pozri sa na slonov, čo zlé, nemorálne je na ich správaní... vo vzťahu k iným slonom...
▲
10.10.2009, 17:48
|
Vlado , už som to teraz písala Tullovi, ako môže byť zviera morálne ?? nepletiete si pojmy a dojmy ?? Zviera ,aj ten slon, sa chová pudovo, tak ako sa správa, je v jeho povahovej črte... u každého zvieraťa je iná. Tak isto aj slon dokáže urobiť nepredvídateľné a kruté veci, pretože raz je to len zviera. "Morálku " u zvieraťa si zamieňate asi s princípom zvieracej inteligencie..aj zvieratá majú svoje zákony "...kohút obíde všetky sliepky a je to u hydiny normálne a kde je morálka ???
|
|
|
73
|
Nie sú analogické so zvieraťami; pre zviera je morálne... ehm... no... to, čo je mu umožnené, čo si dokáže vybojovať v rámci hierarchie... u amorálnych ľúdí tiež.
Nie, som to vymazala... je to zložité, rozmýšľam, aké morálne zákony mali pravekí ľudia, a ako ich napadlo sa správať inak, ako zvieratá... asi keď mali nejaký majetok, a chceli si ho uchrániť aj inak, ako bojom - silou ... uff
|
|
|
77
|
|
73. Nadja 10.10.2009, 17:39
Nie sú analogické so zvieraťami; pre zviera je morálne... ehm... no... to, čo je mu umožnené, čo si dokáže vybojovať v rámci hierarchie... u amorálnych ľúdí tiež.
Nie, som to vymazala... je to zložité, rozmýšľam, aké morálne zákony mali pravekí ľudia, a ako ich napadlo sa správať inak, ako zvieratá... asi keď mali nejaký majetok, a chceli si ho uchrániť aj inak, ako bojom - silou ... uff
▲
10.10.2009, 17:45
|
Pre potravinový reťazec je morálne prežiť.
Orol zje zajaca. Človek zje prasa. [Pozor, vegetarián tento reťazec napadne jedením rastlín.] Ale je morálne jesť rastliny? Vlastne ich likvidujeme, čo je to isté, ako zabitie, vražda... eufemizmus, parabola...
|
|
|
75
|
Nadja. Kto by vymyslal moralne principy, aby si uchranil majetok? Logicky len ten slaby clen, kt. si nevie ten majetok uchranit. Ale kedze si nevie majetok uchranit, myslis, ze by sa mu podarilo presadit moralne principy voci tym silnym? "Neberte mi majetok, nie je to moralne" Taky prdlajz
|
|
|
78
|
ešte raz k Milgramovým experimentom - tie jasne ukazujú, že autorita vie potlačiť morálne zábrany... SILA nás presvedčí...
ale, ľudia, ktorí sa z tohto experimentu POUČILI, už nikdy takú chybu neurobili... to potvrdzuje moje slová, že morálka je naučená, nie dedená...
|
|
|
88
|
|
78. Nadja 10.10.2009, 17:45
ešte raz k Milgramovým experimentom - tie jasne ukazujú, že autorita vie potlačiť morálne zábrany... SILA nás presvedčí...
ale, ľudia, ktorí sa z tohto experimentu POUČILI, už nikdy takú chybu neurobili... to potvrdzuje moje slová, že morálka je naučená, nie dedená...
▲
10.10.2009, 18:10
|
Nadja; ... mno ja si myslím, že skôr to dokazuje, že tú "morálku" dedíme. Veď predsa až 95 % pokačovalo ďalej a to bez rozdielu na ich predošlú výchovu; a poučili sa tiež bez rozdielu ...
... okrem toho ak "autorita vie potlačiť morálne zábrany" je tiež morálka
|
|
|
90
|
|
88. J.Tull 10.10.2009, 18:10
Nadja; ... mno ja si myslím, že skôr to dokazuje, že tú "morálku" dedíme. Veď predsa až 95 % pokačovalo ďalej a to bez rozdielu na ich predošlú výchovu; a poučili sa tiež bez rozdielu ...
... okrem toho ak "autorita vie potlačiť morálne zábrany" je tiež morálka
▲
10.10.2009, 18:17
|
Jett, nepoučili sa bez rozdielu... tí, ktorí odmietli sa podriadiť, tí sa nepoučili... v tom je ten vtip...
Napríklad človek, ktorý odmietol v M.E. vykonať príkaz, sa zúčastnil vo vojne s Vietnamom... z tých, čo neodmietli, ani jeden...
|
|
|
92
|
|
90. Nadja 10.10.2009, 18:17
Jett, nepoučili sa bez rozdielu... tí, ktorí odmietli sa podriadiť, tí sa nepoučili... v tom je ten vtip...
Napríklad človek, ktorý odmietol v M.E. vykonať príkaz, sa zúčastnil vo vojne s Vietnamom... z tých, čo neodmietli, ani jeden...
▲
10.10.2009, 18:22
|
Nadja; ... patril k tým 5%?
|
|
|
95
|
|
92. J.Tull 10.10.2009, 18:22
Nadja; ... patril k tým 5%?
▲
10.10.2009, 18:27
|
ano, ak moc chceš, nájdem ti aj jeho meno.. 🙂
|
|
|
98
|
|
95. Nadja 10.10.2009, 18:27
ano, ak moc chceš, nájdem ti aj jeho meno.. 🙂
▲
10.10.2009, 18:32
|
Nadja; ... takže, v podstate, vo Vietname absolvoval akýsi Milgramov experiment a možno ho zaradiť "ktorí sa z tohto experimentu POUČILI, už nikdy takú chybu neurobili... "
|
|
|
101
|
|
98. J.Tull 10.10.2009, 18:32
Nadja; ... takže, v podstate, vo Vietname absolvoval akýsi Milgramov experiment a možno ho zaradiť "ktorí sa z tohto experimentu POUČILI, už nikdy takú chybu neurobili... "
▲
10.10.2009, 18:36
|
Jett jedine ak o tom rozmýšľal takto... a čo ja viem, tak bol veľmi hrdý na to, že sa jej zúčastnil..
Aj tento príklad ukazuje, ako je dôležité učiť sa správne rozpoznávať svoje motívy... a vnímať morálku oveľa osobnejšie, ako nás učí v súčasnosti spoločnosť...
|
|
|
107
|
|
101. Nadja 10.10.2009, 18:36
Jett jedine ak o tom rozmýšľal takto... a čo ja viem, tak bol veľmi hrdý na to, že sa jej zúčastnil..
Aj tento príklad ukazuje, ako je dôležité učiť sa správne rozpoznávať svoje motívy... a vnímať morálku oveľa osobnejšie, ako nás učí v súčasnosti spoločnosť...
▲
10.10.2009, 18:53
|
Nadja; ... nemyslím si, že potreboval nejako nad tým premýšľať; mal skúsenosť, ktorú tých 95% nemalo; aj oni po absolvovaní získali skúsenosť a preto "už nikdy takú chybu neurobili..."
... videla si film Norimberský proces s mojim obľúbeným Burtom Lancasterom? ...je tam mnohé k téme
|
|
|
109
|
|
107. J.Tull 10.10.2009, 18:53
Nadja; ... nemyslím si, že potreboval nejako nad tým premýšľať; mal skúsenosť, ktorú tých 95% nemalo; aj oni po absolvovaní získali skúsenosť a preto "už nikdy takú chybu neurobili..."
... videla si film Norimberský proces s mojim obľúbeným Burtom Lancasterom? ...je tam mnohé k téme
▲
10.10.2009, 19:07
|
Jett, on mal skúsenosť, že vie nepodľahnúť a tak si nedával pozor...
Lancaster je aj môj obľúbenec, ale film som nevidela... pozriem si ho 🙂
|
|
|
79
|
Nadja;
odkaz
príspevky 154; 156
som starší témov ako Samson
|
|
|
86
|
|
79. J.Tull 10.10.2009, 17:47
Nadja;
http://www.diskusneforum.sk/tema/kauza-stvoritel-alebo-ako-lee-strobel-nechce-vediet-co-je-pravda
príspevky 154; 156
som starší témov ako Samson
▲
10.10.2009, 18:04
|
Zviera nechápe dobro a zlo... nerobí nič preto, lebo je to správne - robí to preto, že mu to prináša nejaké výhody... a to ja nazvať morálkou nemôžem. Správanie sa v rámci skupiny, v ktorej zviera žije, jeho inštinkty, sa dedia. Aj my dedíme inštinkty. Morálka ich drží na uzde.
Nie, morálku nededíme.
Dúfam, že nevyzerám nejak moc tvrdohlavo...
|
|
|
91
|
|
86. Nadja 10.10.2009, 18:04
Zviera nechápe dobro a zlo... nerobí nič preto, lebo je to správne - robí to preto, že mu to prináša nejaké výhody... a to ja nazvať morálkou nemôžem. Správanie sa v rámci skupiny, v ktorej zviera žije, jeho inštinkty, sa dedia. Aj my dedíme inštinkty. Morálka ich drží na uzde.
Nie, morálku nededíme.
Dúfam, že nevyzerám nejak moc tvrdohlavo...
▲
10.10.2009, 18:18
|
Nadja; ... "Správanie sa v rámci skupiny, v ktorej zviera žije, jeho inštinkty, sa dedia. Aj my dedíme inštinkty" ... a niektoré z nich sme svojim rozumom pozdvihli na morálku. ... už som písal: sme extrémisti a naše inštinkty, rozumom, dokážeme znásobiť v oboch smeroch, v dobrom i v tom zlom
|
|
|
81
|
effka, tak som blazon Chodim na dopravnu, tak nejdem natahovat, co presne musi vozidlo splnat, aby mohlo byt oznacene pojmom vlak. ALE pri zaradovani voznov je celkom bezne, ked ujde par voznov a idu naverimboha cez depo. Aj ja som to uz videl. Su tam odbocne kolaje, v pripade ohrozenia.
|
|
|
82
|
Ónya, človek vie robiť oveľa krutejšie veci ako zviera a bavíme sa pri ňom o morálke
|
|
|
85
|
|
82. 10.10.2009, 17:53
Ónya, človek vie robiť oveľa krutejšie veci ako zviera a bavíme sa pri ňom o morálke
▲
10.10.2009, 18:04
|
človek a morálka je priradené preto k človeku lebo my myslíme a morálku si sami určujeme, aj keď sú ľudské beštie...zvoera zabije že je hladné, alebo si chráni mladé.., zvieratá nemajú morálku..
__________________
k tým vozňom, videla som v telek v dokumntárnych filmoch havárie vlakov, jeden dokonca z kopca nabfral takú neuveriteľnú rýchlosť, že nezvládol, zátačku a vyletel z koľajiska. To čiom som viudela bolo neuveriteľné, vag=ony sa stalčili a vytlačili niekoľko vagónov nahor , ostatné sa zgúľali po svahu a posledným vagónom sa nič nestalo, tie len dobehli ako keby nič. Vtedy som si povedalal, že ak budem cestovať vlakom, bezpečne b y malo byť v predposlednom vozni.
|
|
|
83
|
hm nedokazala by som dat vyhybku do prava,nedokazala by som svojou rukou niekoho bez viny odsudit ,stala by som tam v soku a prizerala sa katastrofe,ale este pred tym by som kricala ..uhniteeee..mozno by sa zachranili vsetci a mozno iba jeden z piatich,mozno nikto..tu vyhybku by som prenechala Bozej ruke
|
|
|
84
|
Myslím, že dobrá voľa može morálne ospravedlniť každý skutok. Len škoda, že ľudia o tej dobrej voli nevedia, alebo nechcu vedieť.
|
|
|
87
|
A ešte niečo - morálka sa príliš mení podľa situácie, v ktorej sa človek ocitne... už preto sa nemôže dediť... keď dôjde kuk kritickej situácii a ide o život, človek na morálku zabudne, a správa sa ako zviera... nič vrodené... 🙂
|
|
|
97
|
|
87. Nadja 10.10.2009, 18:08
A ešte niečo - morálka sa príliš mení podľa situácie, v ktorej sa človek ocitne... už preto sa nemôže dediť... keď dôjde kuk kritickej situácii a ide o život, človek na morálku zabudne, a správa sa ako zviera... nič vrodené... 🙂
▲
10.10.2009, 18:28
|
Teraz nerozumiem, lebo "správa sa ako zviera" je práve to "vrodené"... dedičné...
|
|
|
94
|
Nadja; ... čiže správa sa inštinktívne, tak ako to má vrodené
|
|
|
103
|
|
94. J.Tull 10.10.2009, 18:27
Nadja; ... čiže správa sa inštinktívne, tak ako to má vrodené
▲
10.10.2009, 18:41
|
|
96
|
stručne povedané, ak ide o život, môžeme sa vy.... na morálku.. vtedy každý zachraňuje ako prvé sám seba, ak je s dieťaťom tak ako prvé dieťa, potom ostatných a nemyslí na to, čo kto koho, akurát výhybkár by mal pohotovo reagovať.. nikdy neviete kam by sa vlak uberal a ako by vagóny leteli. Rozvážne myslieť pri sa pri takýchto nevyspytateľných udalostioach moc nedá.. A ke´d je potom, potom má každý riešenie ..čo by..keby ...
|
|
|
100
|
Prečo si myslíte, že zvieratá nemajú morálku?
Pozorovanie zvierat nám ukáže, samozrejme aj iné netušené vlastnosti. Jednu zimu som trávil na istej severskej univerzite a internát, v ktorom som býval so študentami, sa cez Vianoce vyprázdnil, takže mi tam bolo dosť otupno. Sedával som za krutej zimy pri okne a počas dní trvajúcich pár hodín som pozoroval vetrom ohýbané borovice. A tak som sa stal svedkom nevšednej udalosti, ktorej by som možno neveril, ak by mi ju niekto iba rozprával. Uvidel som hru straky a veveričky! Tieto naozaj vzdialené živočíšne druhy sa správali spôsobom, ktorý som si ja, skeptik, vedel vysvetliť iba ako hru. Raz naháňala straka veveričku, o chvíľu si iniciatívu vymenili. Straka dávala veveričke občas aj „náskok“: keďže lietala z konára na konár rýchlejšie než dokázala veverička tú istú vzdialenosť prebehnúť, počkala ju. Keď záujem veveričky o naháňačku začal ochabovať, straka priliala olej do ohňa tým, že prestala lietať, a iba skackala po zemi, dokonca spusteným krídlom predstierala zranenie. Hru, ktorej detaily tu nebudem popisovať, som pozoroval vyše hodiny a to ešte neviem kedy začala. Uvedomil som si vtedy, aké sú nám v mnohých ohľadoch zvieratá blízke.
odkaz
|
|
|
102
|
|
100. 10.10.2009, 18:36
Prečo si myslíte, že zvieratá nemajú morálku?
Pozorovanie zvierat nám ukáže, samozrejme aj iné netušené vlastnosti. Jednu zimu som trávil na istej severskej univerzite a internát, v ktorom som býval so študentami, sa cez Vianoce vyprázdnil, takže mi tam bolo dosť otupno. Sedával som za krutej zimy pri okne a počas dní trvajúcich pár hodín som pozoroval vetrom ohýbané borovice. A tak som sa stal svedkom nevšednej udalosti, ktorej by som možno neveril, ak by mi ju niekto iba rozprával. Uv...
▲
10.10.2009, 18:40
|
U zvierat nájdeme dokonca aj rudimenty svedomia, ako ukázal Konrad Lorenz. Jeho hus Martina si zvykla vstupovať do domu po schodoch kľukatou, a stále rovnakou, cestou. Keď ju raz v noci zabudol vonku a potom ju dnu vpustil, hus vošla do domu v náhlivosti skratkou, ale potom zbadala, že konala „nesprávne“:
„Na okamžik strnula, nato se obrátila, sestoupila spěšně těch pět schodů zase dolů a proběhla horlivými kroky – jako někdo, kdo plní velice naléhavou povinnost – původní, daleko k oknu vedoucí zacházku; pak znovu vkročila na schody, tentokrát předpisově zcela daleko na levé straně, a začala lézt nahoru… Sotva jsem věřil vlastním očím! Nepochyboval jsem ani v nejmenším, jak interpretovat příhodu, která se právě odehrala: zvyk se stal potřebou, proti níž se husa nemohla prohřešit, aniž dostala strach.“
|
|
|
105
|
Vladko prepáč ..ale teraz neviem či sa mám smiať alebo plakať... toto mala byť ukážka morálky ?..kde je tam náznak morálky ?? U zvierat a živočíchov je inteligencia, súcit, pudy.. ale morálka ?? vieš čo je to morálka ?? Ako príklad je to pekné, mohla by som x takých napísať čo som vypozorovala, le s morálkou to nič nemá. Je morálka to že ti holub okaká auto, alebo ako vyššie píšem práve v odpovedi na tvoj príspevok, že kohút obíde xx sliepok, ešte mu aj podržia, je to normálne u hydiny a nie je to nemorálne. Je morálne to že väčší vytlačí z korýtka menšieho ? Na krmítku vidím vrabce..zobú... bitkár vrabec príde, vyženie všetkých , sám sa nažere, ešte si aj odnesie v zobáku a kde je morálka ??
|
|
|
108
|
|
106. 10.10.2009, 18:49
Vladko doporučujem ti oddych..
▲
10.10.2009, 19:04
|
Ónya; ... ale áno je tam "morálka". Samozrejme, že u zvierat ide o inštinkty. Lenže tak isto aj u ľudí, akurát sú obdarené rozumom a preto v tomto prípade hovoríme o morálke. V správaní zvierat objavujeme naše správanie. Nič nové sme nevymysleli, len sme ich správanie, inštinkty viac zdokonalili
|
|
|
110
|
|
106. 10.10.2009, 18:49
Vladko doporučujem ti oddych..
▲
10.10.2009, 19:35
|
J. Tull to dobre vysvetlil v 106. Ónya, veď dobre vieš, že mne sa najlepšie oddychuje v kruhu intelektuálov, ktorí hmýria samými skvelými myšlienkami, a hlavne podnetnými, povzbudzujúcimi, ktoré nám nútia k zdokonaľovaniu myslenia.
|
|
|
111
|
|
106. 10.10.2009, 18:49
Vladko doporučujem ti oddych..
▲
10.10.2009, 19:38
|
J. Tull to dobre vysvetlil v 106. Ónya, veď dobre vieš, že mne sa najlepšie oddychuje v kruhu intelektuálov, ktorí hmýria samými skvelými myšlienkami, a hlavne podnetnými, povzbudzujúcimi, ktoré ma nútia k lepšiemu mysleniu.
|
|
|
117
|
|
111. 10.10.2009, 19:38
J. Tull to dobre vysvetlil v 106. Ónya, veď dobre vieš, že mne sa najlepšie oddychuje v kruhu intelektuálov, ktorí hmýria samými skvelými myšlienkami, a hlavne podnetnými, povzbudzujúcimi, ktoré ma nútia k lepšiemu mysleniu.
▲
10.10.2009, 20:01
|
čo si tým chcel povedať Vlado ??? č.108// ??? .. teraz som hľadala niečo o zvieracej morálke, našla som všetko možné, len nie morálku. Zvieratá nemajú morálne a estetické cítenie...(bolo to tu dávno v jednej téme nepamätám sa od koho)..
|
|
|
119
|
|
117. 10.10.2009, 20:01
čo si tým chcel povedať Vlado ??? č.108// ??? .. teraz som hľadala niečo o zvieracej morálke, našla som všetko možné, len nie morálku. Zvieratá nemajú morálne a estetické cítenie...(bolo to tu dávno v jednej téme nepamätám sa od koho)..
▲
10.10.2009, 20:07
|
Čo som chcel v tej 108. povedať? Že: V správaní zvierat objavujeme naše správanie. To tvrdí J. Tull, a to isté si myslím aj ja.
Morálka = mrav = mravy = ako konáme, ako sa rozhodujeme, ako sa správame, posudzuješ správanie... Ak sa niekto nejako správa, hovoríme o morálke... na zvieratách pozorujeme isté správanie, ktoré sa javí ako veľmi jednoduché oproti ľudskému správaniu, a dá sa predpokladať, že také správanie aké majú zvieratá, kedysi mali aj naši predkovia... len to dnešné je veľmi zdokonalené, vypracované, vylepšené... takže oproti zvieratám sa nám to javí, ako keby tie zvieratá nemali správanie... majú, len je oproti ľudskému jednoduchšie...
|
|
|
132
|
|
117. 10.10.2009, 20:01
čo si tým chcel povedať Vlado ??? č.108// ??? .. teraz som hľadala niečo o zvieracej morálke, našla som všetko možné, len nie morálku. Zvieratá nemajú morálne a estetické cítenie...(bolo to tu dávno v jednej téme nepamätám sa od koho)..
▲
10.10.2009, 20:33
|
Ónya; ... vlk, keď ho porazí jeho sok, na znak svojej porážky mu ponúkne svoje hrdlo; ale víťaz ho nezabije; naznačí uhryznutie, ale porazenému neublíži. Nie je to vyšší stupeň "morálky", ako u ľudí, ktorí porazenému ... aj keď v prípade vlkov ide o inštinkty.
"človek človeku vlkom" je vlastne zneuctenie vlka
... áno na rozdieľ od zvierat máme abstraktné myslenie, "Boha", estetické cítenie, ale ...
|
|
|
112
|
Práve mi niečo napadlo... čo by sa stalo, ak by odrazu prestali platiť VŠETKY zákony a prikázania?
Vtedy by sa prejavila naša vrodená morálka...
Ako by to asi dopadlo?
|
|
|
113
|
|
112. Nadja 10.10.2009, 19:45
Práve mi niečo napadlo... čo by sa stalo, ak by odrazu prestali platiť VŠETKY zákony a prikázania?
Vtedy by sa prejavila naša vrodená morálka...
Ako by to asi dopadlo?
▲
10.10.2009, 19:51
|
Všetky zákony? Vrátane zákona džungle?
|
|
|
114
|
|
113. 10.10.2009, 19:51
Všetky zákony? Vrátane zákona džungle?
▲
10.10.2009, 19:54
|
Všetky zákony, ktorých nedodržanie hrozí akýmkoľvek postihom...
|
|
|
115
|
|
114. Nadja 10.10.2009, 19:54
Všetky zákony, ktorých nedodržanie hrozí akýmkoľvek postihom...
▲
10.10.2009, 19:57
|
Ale to už odbočuješ od Hauserovho príkladu, v jeho prípade nikomu nič nehrozí, len sa pýta, čo by sme urobili, nijako z nášho konania tam nevyplýva hrozba, tuším ani žiaden postih nenaznačuje... čiže chceš už hovoriť o inom? O benevolencii?
|
|
|
118
|
|
115. 10.10.2009, 19:57
Ale to už odbočuješ od Hauserovho príkladu, v jeho prípade nikomu nič nehrozí, len sa pýta, čo by sme urobili, nijako z nášho konania tam nevyplýva hrozba, tuším ani žiaden postih nenaznačuje... čiže chceš už hovoriť o inom? O benevolencii?
▲
10.10.2009, 20:04
|
Nikam neodbočujem... ako odlíšiš zdedenú morálku od toho, čo nám kážu instinkty? Čo ich od seba odlíšuje? Strach... strach, že ak nebudem konať správne, tak ma čaká trest.
Morálka je presvedčenie, že treba konať správne, príkaz vyššieho "ja", ktoré stáži náš egoizmus...
|
|
|
120
|
|
118. Nadja 10.10.2009, 20:04
Nikam neodbočujem... ako odlíšiš zdedenú morálku od toho, čo nám kážu instinkty? Čo ich od seba odlíšuje? Strach... strach, že ak nebudem konať správne, tak ma čaká trest.
Morálka je presvedčenie, že treba konať správne, príkaz vyššieho "ja", ktoré stáži náš egoizmus...
▲
10.10.2009, 20:08
|
ako odlíšiš zdedenú morálku od toho, čo nám kážu instinkty?
Nerozumiem, veď inštinkty sú zdedené.
|
|
|
121
|
|
118. Nadja 10.10.2009, 20:04
Nikam neodbočujem... ako odlíšiš zdedenú morálku od toho, čo nám kážu instinkty? Čo ich od seba odlíšuje? Strach... strach, že ak nebudem konať správne, tak ma čaká trest.
Morálka je presvedčenie, že treba konať správne, príkaz vyššieho "ja", ktoré stáži náš egoizmus...
▲
10.10.2009, 20:10
|
príkaz vyššieho "ja" = pud sebazáchovy
|
|
|
134
|
|
121. 10.10.2009, 20:10
príkaz vyššieho "ja" = pud sebazáchovy
▲
10.10.2009, 20:37
|
Vlado; ...nie pud sebazáchovy, ale pud prežitia druhu, svojich génov
|
|
|
116
|
|
114. Nadja 10.10.2009, 19:54
Všetky zákony, ktorých nedodržanie hrozí akýmkoľvek postihom...
▲
10.10.2009, 19:59
|
Napríklad by sa veľmi zvýšila kriminalita, zločinnosť.
|
|
|
122
|
Skrátka, ty považuješ naše instinkty za morálku... ? Úplne vážne?
|
|
|
125
|
|
122. Nadja 10.10.2009, 20:16
Skrátka, ty považuješ naše instinkty za morálku... ? Úplne vážne?
▲
10.10.2009, 20:23
|
To nie, len ťa usmerňujem, že naša dnešná morálka pochádza z inštinktov, a tie sme tu mali aj dávno, aj dnes... tebe je asi dobre ilustrovať... pes breše... ťažko hovoriť o zrozumiteľnom jazyku, ale vývojom človek už nemrmle, ale má aj angličtinu, slovenčinu.... jazyky... z inštinktov takto sa vyvinula dnešná forma morálky... ale pôvod [zárodok] hľadaj tam...
|
|
|
137
|
|
125. 10.10.2009, 20:23
To nie, len ťa usmerňujem, že naša dnešná morálka pochádza z inštinktov, a tie sme tu mali aj dávno, aj dnes... tebe je asi dobre ilustrovať... pes breše... ťažko hovoriť o zrozumiteľnom jazyku, ale vývojom človek už nemrmle, ale má aj angličtinu, slovenčinu.... jazyky... z inštinktov takto sa vyvinula dnešná forma morálky... ale pôvod [zárodok] hľadaj tam...
▲
10.10.2009, 20:57
|
Ja nehovorím o tom, že sa morálka nevyvinula z inštinktov, ale že sa nededí... že nie je vrodená. Musíme sa jej učiť, a to sa musia aj zvieratá učiť tomu, ako sa správať vo svorke, ani tie to nemajú vrodené.
A už fakt dám pokoj, už budem len sledovať, čo ešte vymyslíte 🙂
|
|
|
123
|
Ak veríte v boha, nevytýkajte mu, že nepotláča zlo, vytýkajte mu, že nás stvoril s nevhodnými pudmi.
|
|
|
126
|
|
123. 10.10.2009, 20:21
Ak veríte v boha, nevytýkajte mu, že nepotláča zlo, vytýkajte mu, že nás stvoril s nevhodnými pudmi.
▲
10.10.2009, 20:24
|
Ej, Ónya, prekvapuješ, skvelá myšlienka... mám dojem, že už som v kruhu intelektuálov.
|
|
|
133
|
|
126. 10.10.2009, 20:24
Ej, Ónya, prekvapuješ, skvelá myšlienka... mám dojem, že už som v kruhu intelektuálov.
▲
10.10.2009, 20:34
|
Vladko, od začiatku mi je jasné že si myslíš že som blbec..respektíve nie som intelektuál. a prekvapivo ja si to myslím tiež..ja ťažkých intlektuálov akosi beriem s rezervou...
|
|
|
136
|
|
133. 10.10.2009, 20:34
Vladko, od začiatku mi je jasné že si myslíš že som blbec..respektíve nie som intelektuál. a prekvapivo ja si to myslím tiež..ja ťažkých intlektuálov akosi beriem s rezervou...
▲
10.10.2009, 20:50
|
No a čo... aspoň sa majú na kom zabávať... im ulahčíme ich ťažký intelektuálsky život
|
|
|
124
|
Nie, ja vidím morálku inak. Ale o tom budem rozmýšľať, možno sa mýlim... ale nemýlim. heh
|
|
|
127
|
|
124. Nadja 10.10.2009, 20:22
Nie, ja vidím morálku inak. Ale o tom budem rozmýšľať, možno sa mýlim... ale nemýlim. heh
▲
10.10.2009, 20:25
|
Nadja, jasné, každý prináša do diskusie svoj názor, to je OK.
|
|
|
128
|
justsayozzy vie akú tému vybrať... dobré čo?
|
|
|
129
|
Nie, určite by som neurobila ani jednu z ponúkaných možností...bežala by som k piatim robotníkom, a vrieskala na nich, aby uskočili, lebo sa na nich rúti vlak. Rovnako by som vrieskala aj z mosta, nikoho, ani seba, by som pod vlak nehádzala! Zvyšok roboty by zostal na anjelov strážnych... (Viem dobre vrieskať!) A keby nepočuli mňa, počuli by vlak, alebo by to bola parta hluchnemých? No, to by som nemohla vedieť s istotou!
|
|
|
131
|
|
129. 10.10.2009, 20:28
Nie, určite by som neurobila ani jednu z ponúkaných možností...bežala by som k piatim robotníkom, a vrieskala na nich, aby uskočili, lebo sa na nich rúti vlak. Rovnako by som vrieskala aj z mosta, nikoho, ani seba, by som pod vlak nehádzala! Zvyšok roboty by zostal na anjelov strážnych... (Viem dobre vrieskať!) A keby nepočuli mňa, počuli by vlak, alebo by to bola parta hluchnemých? No, to by som nemohla vedieť s istotou!
▲
10.10.2009, 20:31
|
Vidíš, tak by to bolo v realite, ale Hauser zadal príklad, odtrhnutý od reality, a z toho chcel vydedukovať, či morálka je dedičná. Sila, však...
|
|
|
130
|
..zvieratá majú len inštinkt , pud, sú inteligentne niektoré , napr. delfíny ale morálka :: vlčica neopustí svoje zranené mláďa, radšej zdochne .je to morálka ?? Nie . ..,,je to materinský pud. Domnievam sa, že hľadať vysvetlenie morálky v našich zvieracích pudoch je oveľa logickejšie, než postulovať kvôli tomu akési božstvo, ktoré nám do srdca vložilo "mravný zákon".
|
|
|
135
|
mravny zakon..hm zakony sa snazime plnit presne,ved na to su..hm ale vyzaduju dokonale plnenie prikazov z nich vyplyvajucich..kto je potom general ? Instinkt nie , vztah tiez nie,intuicia tiez nie,hm zeby komplex z nedokonalosti k zasadam danym kym..clovekom ?
vlastne co som tymto chcela povedat,hm neviem
|
|
|
|