1
|
Gen 1:27 A stvoril Boh človeka na svoj obraz, na Boží obraz ho stvoril, muža a ženu ich stvoril.
Ked je Boh trojjediny preco potom stvoril na svoj obraz dvoch ludi. Dvoch ich stvoril, Adama a Evu. Ziadneho tretieho. Ked je trojjediny pasovalo by stvorit na svoj obraz troch, ci nie?
Adam a Eva sa symbolicky stali jedno. Presne ako je Boh jedno so svojim Synom. Su ale stale dve samostatne osoby.
A ku tomu treba dodat, Evu stvoril z rebra Adama. Preco?
Preco ju nestvoril podobne ako Adama, z hliny?
Zeby to urobil na ucel?
Myslim ze to spravil na ucel. Boh totiz nerobi nic len tak, z rozmaru. Mohol predsa stvorit aj 100 ludi. On stvoril dvoch. Evu stvoril dokonca z Adama.
Mal na to kazdopadne dovod. Ale aky?
V Biblii sa pise ze sa anjeli vzburili. Jeden z nich, Lucifer, si zaujal, ze on je rovny synovi Boha, Kristovi, dokonca aj samotnemu Bohu.
Pritom anjelov stvoril Boh skrz svojho Syna Krista Jezisa. Aj toho Lucifera. Ti anjeli este nejestvovali ked Kristus bol pocaty. Bol pocaty z Otca davno pred akymkolvek stvorenim. Toto si uvedomuje malokto. Ze Jezis je naozajstny Syn vsemohuceho Boha.
Ako ho pocal neviem. To iste ako ked stvoril Evu z Adamovho rebra. Ako to urobil, neviem.
Lucifer, jeden z tych stvorenych anjelov, nabral domnienku ze on si zasluzi mat miesto na trone hned vedla Boha a Jeho pocateho Syna. Na co nemal ziadne pravo. Lucifer bol jeden z prvych stvoreni. Akosi mu slava stupla do hlavy. Ostatni anjeli, 1/3 z nich, sa dali jednoducho oklamat. Ziaden z nich nevidel ako a kedy bol Kristus pocaty, vsetci boli stvoreny neskor. Tie dalsie 2/3 anjelov mozno tiez zacali pochybovat o pozicii Syna a Boha. Zacali uvazovat ze asi naozaj mal Lucifer mat miesto pri Bohu na jeho trone.
Preto sa Boh rozhodol stvorit cloveka. Na svoj obraz. A anjeli sa na to prizerali. Ucili sa o hierarchii v Bozej rodine.
Otec je prvy, Syn je druhy a je otcovi podriadeny.
Tomu rozumel aj apostol Pavol ked napisal:
"1Ti 2:13 Veď prvý bol stvorený Adam, až potom Eva."
"1Ko 11:3 Ale chcem, aby ste vedeli, že hlavou každého muža je Kristus, hlavou ženy je muž a hlavou Krista Boh."
Zavrsil to odkazom na ktory ma malokto vysvetlenie, ale ktory dava zmysel z pohladu ktory tu opisujem. Ide o symbol hierarchie, aby ho videli anjeli.
.1Ko 11:10 Preto má mať žena na hlave znak moci kvoli anjelom.
[tym znakom sa mysli mat zahalenu hlavu pri bohosluzbe]
Sme vlastne symbolom Bozej rodiny, aby si anjeli uvedomili a pamatali kto vlastne Kristus je. Milujuci, poslusny, podriadeny Syn svojmu Otcovi.
Preto viera v trojjedineho Boha nedava zmysel.
A tych dovodov proti trinitarianskej dogme by som tu mohol napisat stovky.
|
|
|
13
|
|
1. Myslitel 21.05.2019, 13:49
Gen 1:27 A stvoril Boh človeka na svoj obraz, na Boží obraz ho stvoril, muža a ženu ich stvoril.
Ked je Boh trojjediny preco potom stvoril na svoj obraz dvoch ludi. Dvoch ich stvoril, Adama a Evu. Ziadneho tretieho. Ked je trojjediny pasovalo by stvorit na svoj obraz troch, ci nie?
Adam a Eva sa symbolicky stali jedno. Presne ako je Boh jedno so svojim Synom. Su ale stale dve samostatne osoby.
A ku tomu treba dodat, Evu stvoril z rebra Adama. Preco?
Preco ju nestvoril podobne ak...
▲
21.05.2019, 23:21
|
1. Dosť špecifická konštrukcia na podporu unitárstva. Avšak ak na Boží obraz stvorený človek v dvoch rodoch (pohlaviach) je rovnako človek, teda muž je človek a aj žena je človek, tak keď to porovnáme s Otcom a Synom - aj Otec je Boh, aj Syn je Boh? Podľa Písma deti sú podriadené žene a žena mužovi. Ale či deti, či žena alebo muž všetci sú jeden rovnaký druh stvorenia (bytia) menom človek, ľudia. Znamená to pri porovnaní, že ak "Ježiš (Syn) je podriadený Otcovi", že Otec i Syn tvoria tiež jeden rovnaký druh bytia, teda že obaja sú Božskí? Ktosi Otca a Syna prirovnal k hlave (Otec) a k rukám (Syn) v rámci jedného organizmu. To by potom podporovalo skôr trinitárstvo než unitárstvo.
Boh stvoril ľudí v podstate viacerých (a všetkých), teda druh človek je tvorený viacerými jednotlivcami, osobami, rodinou, spoločenstvom, podobne ako trojjediný Boh: jedna božská podstata, tri osoby žijúce v láske. Boh je láska (1Jn 4,8), nie sebec či individualista. Napr. Otec a Syn majú medzi sebou lásku, takže Syn nemusí byť "poslušný", lebo nie je ani neposlušný a hriešny; majú medzi sebou spoločnú lásku a spoločnú vôľu. Ale Ježiš ako vtelený Syn na zemi mal už aj ľudské a telesné slabosti a tendencie, preto ich 'vôľu' musel potlačiť - totiž ak by smerovali proti Božím veciam, a zvolil si svojou vôľou nasledovať vôľu Otca. Ježiš nesledoval len svoju individuálnu vôľu, ale nasledoval to, čo bolo v jednote s Otcom, chcel to, čo bolo spoločné v jednote Ježiša s Otcom; svoju vôľu spájal a zosúlaďoval s Otcom. Samozrejme, Ježiš ako človek môže byť pre nás vzorom vo vzťahu k Bohu; zároveň je to však Pán a tvorí jednotu s Otcom, Duchom Sv.
Syn, Ježiš Kristus mal podobu Božiu a rovnosť s Bohom. (Filipským 2,6) A "v ňom telesne prebýva celá plnosť božstva." (Kolosanom 2,9) ("Telesne" podľa všetkého znamená, že plnosť božského bytia a života sa prejavuje v zmŕtvychvstalom Kristovi, v jeho oslávenom tele.) Otec vždy bol Otcom vo vzťahu k Synovi, Syn vždy bol Synom vo vzťahu k Otcovi. Vo večnosti. Vždy bol Otec, potom však vždy musel byť i Syn. Nikto nepozná Syna, len Otec, ani Otca nikto nepozná, len Syn a komu by Syn chcel zjaviť. (Matúš 11,27) Ježiš však má i ľudskú stránku, bol rovný Bohu, ale znížil sa a stal sa človekom, no potom bol zas povýšený. (Filipanom 2,6-11) Otec a Syn sú jedno - primárne a pôvodne. Večne plodený pravý Syn Otca nemôže byť stvorený tvor. My ľudia sme len stvorení (hoci na Boží obraz) a akosi sekundárne odvodení, sme adoptovaní do Božej rodiny, "jednoty": Galaťanom 4,4-7; Rimanom 8, 15. (Inak na vysvetlenie: podobne aj keď človek splodí dieťa, je mu podobné, pochádza priamo z neho, na rozdiel od toho keď napr. stvorí sochu - tá je už odlišná, nepochádza priamo z neho; teda rozdiel medzi plodením a stvorením.)
Boh stvoril v podstate (i keď možno "nepriamo") všetkých ľudí: Boh ich požehnal a povedal im: „Ploďte a množte sa a naplňte zem!" (Gn 1,28)
"Keď Boh stvoril Adama, urobil ho na Božiu podobu, muža a ženu ich stvoril, požehnal ich a dal im meno človek, keď boli stvorení. Keď mal Adam stotridsať rokov, narodil sa mu syn, jemu podobný, podľa jeho obrazu, a nazval ho menom Set." (Gn 5,1-3)
Ľudia - muž a žena majú aj deti a tvoria rodinu. Ďalej existuje aj širšie spoločenstvo, Cirkev a spoločnosť ľudia. Podobne ako Svätá Trojica, teda jeden Boh v troch osobách má spoločenstvo lásky.
Boh stvoril človeka "na náš obraz", čo ho odlišuje od všetkých ostatných živočíchov a predpokladá podobnosť s Bohom v inteligencii, vo vôli, v moci, a človek je osoba ako Boh (zviera nie je osoba).
Anjel Lucifer vôbec nechcel byť vedľa Boha, Božieho Syna ani nič také. Lucifer chcel byť Bohom. Chcel nahradiť Boha, chcel byť priamo na Božom tróne a skutočného Boha odsunúť preč. Na rozdiel od toho trojjedinému Bohu (Otec, Syn, Duch Svätý) prirodzene patrí Boží trón a Ježiš Kristus, vtelený Syn, Syn človeka právoplatne - aj za svoje zásluhy - od Boha dostal Boží trón a právo sedieť po Božej pravici. Aj Boží anjeli to rešpektujú (Hebr 1,6). A padlí anjeli to vedia, ale "nerešpektujú", pred ľuďmi by chceli byť bohmi namiesto pravého Pána Ježiša a Boha.
Katechizmus KC o človeku stvorenom na Boží obraz:
357 Keďže je človek stvorený na Boží obraz, má dôstojnosť osoby: nie je len niečím, ale niekým. Je schopný poznať seba, byť pánom seba samého, slobodne sa dávať a vstupovať do spoločenstva s inými osobami. Milosťou je povolaný k zmluve so svojím Stvoriteľom, aby mu dal odpoveď viery a lásky, ktorú nik iný nemôže dať namiesto neho.
1702 Boží obraz je prítomný v každom človekovi. Žiari v spoločenstve osôb, ktoré je podobné jednote božských osôb medzi sebou.
1705 Vďaka svojej duši a svojim duchovným schopnostiam rozumu a vôle je človek obdarený slobodou, ktorá je „vynikajúcim znakom Božieho obrazu“.
1712 Pravá sloboda je v človekovi „vynikajúcim znakom Božieho obrazu.“
1713 Človek je povinný riadiť sa mravným zákonom, ktorý ho pobáda „konať dobré a chrániť sa zlého“. Tento zákon sa ozýva v jeho svedomí.
1730 Boh stvoril človeka ako rozumovú bytosť a udelil mu dôstojnosť osoby obdarenej schopnosťou konať z vlastného popudu a byť pánom svojich činov. „Boh chcel totiž ponechať človekovi možnosť rozhodovať sa, aby sám od seba hľadal svojho Stvoriteľa a slobodne dosiahol plnú a blaženú dokonalosť tým, že sa k nemu primkne.“
„Človek je rozumová bytosť a tým je podobný Bohu; bol stvorený slobodným v rozhodovaní a pánom svojich činov.“
1878 Všetci ľudia sú povolaní k tomu istému cieľu, ktorým je sám Boh. Jestvuje istá podobnosť medzi jednotou božských osôb a bratstvom, ktoré majú ľudia utvárať medzi sebou v pravde a láske. Láska k blížnemu je neoddeliteľná od lásky k Bohu.
|
|
|
14
|
|
13. Krištof 21.05.2019, 23:21
1. Dosť špecifická konštrukcia na podporu unitárstva. Avšak ak na Boží obraz stvorený človek v dvoch rodoch (pohlaviach) je rovnako človek, teda muž je človek a aj žena je človek, tak keď to porovnáme s Otcom a Synom - aj Otec je Boh, aj Syn je Boh? Podľa Písma deti sú podriadené žene a žena mužovi. Ale či deti, či žena alebo muž všetci sú jeden rovnaký druh stvorenia (bytia) menom človek, ľudia. Znamená to pri porovnaní, že ak "Ježiš (Syn) je podriadený Otcovi", že Otec i Syn tvoria tiež jeden ...
▲
21.05.2019, 23:38
|
Boh je jeden a stvoril jedného človeka na svoj obraz, jedného v dvoch rodoch: muža a ženu; tí majú i deti, tvoria ďalej širšiu rodinu, spoločenstvo atď. V tom spoločenstve sa potom človek - osoby podobajú na Božiu Trojicu...
|
|
|
19
|
|
14. Krištof 21.05.2019, 23:38
Boh je jeden a stvoril jedného človeka na svoj obraz, jedného v dvoch rodoch: muža a ženu; tí majú i deti, tvoria ďalej širšiu rodinu, spoločenstvo atď. V tom spoločenstve sa potom človek - osoby podobajú na Božiu Trojicu...
▲
22.05.2019, 08:20
|
20 - ako vravim, ty trojicu uvidis vo vsetkom.
|
|
|
20
|
|
19. Myslitel 22.05.2019, 08:20
20 - ako vravim, ty trojicu uvidis vo vsetkom.
▲
22.05.2019, 08:35
|
ved prave trojjedinnosť Boha, nam zaručuje, že tento Boh je stvoriteľ tohto sveta, ktorý zároveň sa vie priblížiť človeku, ktorého stvoril nas svoj obraz. Boha totižto nemožno vidieť, Boha možno vnímať len v Duchu.....
|
|
|
21
|
|
20. ondrej61 22.05.2019, 08:35
ved prave trojjedinnosť Boha, nam zaručuje, že tento Boh je stvoriteľ tohto sveta, ktorý zároveň sa vie priblížiť človeku, ktorého stvoril nas svoj obraz. Boha totižto nemožno vidieť, Boha možno vnímať len v Duchu.....
▲
22.05.2019, 08:42
|
Otca môžeme vnimať len v duchu, Syna môžeme vidieť aj telesným zrakom.....a to slovo, ktoré bolo u Boha a bolo Boh, sa telom stalo a prebyvalo medzi nami....my sme videli jeho slávu
|
|
|
26
|
|
20. ondrej61 22.05.2019, 08:35
ved prave trojjedinnosť Boha, nam zaručuje, že tento Boh je stvoriteľ tohto sveta, ktorý zároveň sa vie priblížiť človeku, ktorého stvoril nas svoj obraz. Boha totižto nemožno vidieť, Boha možno vnímať len v Duchu.....
▲
22.05.2019, 11:13
|
27 - Jezis povedal:
Jana 17:3 A večný život je v tom, aby poznali teba, jediného pravého Boha, a toho, ktorého si poslal, Ježiša Krista.
Zda sa ze Jezis nejak pozabudol spomenut tretiu osobu. Alebo snad apostol Jan zabudol dopisat tu tretiu osobu bozsku?
Mozem ti dat podobnych pasazi tucty. Ked je Boh trojjediny, tak je potom na mnohych miestach ten treti, Boh Svaty Duch povazovany ako akysi druhorady boh. Je az prilis casto akosi zabudnuty.
V Biblii dokonca nenajdes vyraz "Boh Svaty Duch". Nie je tam.
Ked ale vezmes za pravdu ze Boh Otec je len jeden, a jeho Syn je Kristus, a nikto iny mimo nich, potom to vsetko nabera zmysel.
|
|
|
27
|
|
20. ondrej61 22.05.2019, 08:35
ved prave trojjedinnosť Boha, nam zaručuje, že tento Boh je stvoriteľ tohto sveta, ktorý zároveň sa vie priblížiť človeku, ktorého stvoril nas svoj obraz. Boha totižto nemožno vidieť, Boha možno vnímať len v Duchu.....
▲
22.05.2019, 12:30
|
27,....chcel si povedať, že "dvoch Bohov môžme vnímať len v duchu",....a jedného Boha/Ježiša/ aj fyzicky?!
Teda, keď to sčítame , tak jeden Boh ktorý je neviditeľný, lebo je duch, tak v skutočnosti z neho 2/3nemôžme vidieť, ale jednu tretinu (1/3/) áno. To dá rozum, aj mne to tak nejak vychádza. Je to blbosť, ale pobaví.
|
|
|
28
|
|
27. Shagara 22.05.2019, 12:30
27,....chcel si povedať, že "dvoch Bohov môžme vnímať len v duchu",....a jedného Boha/Ježiša/ aj fyzicky?!
Teda, keď to sčítame , tak jeden Boh ktorý je neviditeľný, lebo je duch, tak v skutočnosti z neho 2/3nemôžme vidieť, ale jednu tretinu (1/3/) áno. To dá rozum, aj mne to tak nejak vychádza. Je to blbosť, ale pobaví.
▲
22.05.2019, 12:34
|
|
30
|
|
28. ondrej61 22.05.2019, 12:34
satan ti obalamutil hlavu a máš to zastrené......Budeš stale počítať do tri.....
▲
22.05.2019, 12:46
|
36,....ako rátam , tak rátam, stále sa dopracujem len k "jedinému Bohu". To na druhej strane,........ak rátam 1+1+1=3, tak zisťujem fakt, že niekto zrušil prísny monoteizmus Biblie a nahradil ho polyteizmom. Ale to nie je dobré,....Boh sa bude hnevať,.....ak niekto tvrdí, že ešte nejakí dvaja bohovia sa mu môžu rovnať, aj keď ON tvrdí opak.
|
|
|
25
|
|
19. Myslitel 22.05.2019, 08:20
20 - ako vravim, ty trojicu uvidis vo vsetkom.
▲
22.05.2019, 11:12
|
26. Ja som však reagoval konkrétne na túto tému, na tvoju myšlienkovú konštrukciu v 1. Táto téma nie je predovšetkým všeobecne o kresťanskej Božej Trojici, lež konkrétne o súvislosti medzi Bohom a človekom stvoreným na jeho obraz, o súvislosti medzi ľuďmi a Otcom a Synom, či to podporuje viac unitárstvo, alebo trinitárstvo. Ak niekto založí tému všeobecne o kresťanskej Trojici, či je obsiahnutá alebo vyjadrená v Biblii, príspevky, reakcie by mohli zodpovedať tomu. Na df. sk boli už také témy, viackrát sa o tom diskutovalo, prípade aj v iných podobných témach. Išlo by to aj tu, no moja reakcia v 18. a 20. bola zameraná konkrétnejšie v súvise s názvom tejto témy a 1. príspevkom. Tvoja reakcia v 25. a 26. je však už viac-menej iná, akoby snáď táto téma bola všeobecne o kresťanskej Trojici a tomu veľmi nezodpovedala moja reakcia
|
|
|
18
|
|
13. Krištof 21.05.2019, 23:21
1. Dosť špecifická konštrukcia na podporu unitárstva. Avšak ak na Boží obraz stvorený človek v dvoch rodoch (pohlaviach) je rovnako človek, teda muž je človek a aj žena je človek, tak keď to porovnáme s Otcom a Synom - aj Otec je Boh, aj Syn je Boh? Podľa Písma deti sú podriadené žene a žena mužovi. Ale či deti, či žena alebo muž všetci sú jeden rovnaký druh stvorenia (bytia) menom človek, ľudia. Znamená to pri porovnaní, že ak "Ježiš (Syn) je podriadený Otcovi", že Otec i Syn tvoria tiež jeden ...
▲
22.05.2019, 08:16
|
18 - Prilis vela reci, a z toho as prilis vela hluposti s ktorymi nemozem suhlasit.
Pozri, jednoducho bez velikeho filozofovania, Jezis je Bohom, lebo je z Boha. Podobne ako clovek je clovekom, lebo je z cloveka. Podobne ako zviera je zviera lebo je zo zvierata.
Ale nikde, absolutne nikde nevidim naznak v Biblii ze Boh je, vlastne su 3 osoby.
Ale zda sa, ty tie 3 osoby najdes aj medzi riadkami.
|
|
|
22
|
|
18. Myslitel 22.05.2019, 08:16
18 - Prilis vela reci, a z toho as prilis vela hluposti s ktorymi nemozem suhlasit.
Pozri, jednoducho bez velikeho filozofovania, Jezis je Bohom, lebo je z Boha. Podobne ako clovek je clovekom, lebo je z cloveka. Podobne ako zviera je zviera lebo je zo zvierata.
Ale nikde, absolutne nikde nevidim naznak v Biblii ze Boh je, vlastne su 3 osoby.
Ale zda sa, ty tie 3 osoby najdes aj medzi riadkami.
▲
22.05.2019, 09:50
|
"Ale zda sa, ty tie 3 osoby najdes aj medzi riadkami.".....ale tie tri osoby tam naozaj sú, len ich veľa ľudí nevidí.....
|
|
|
23
|
|
22. ondrej61 22.05.2019, 09:50
"Ale zda sa, ty tie 3 osoby najdes aj medzi riadkami.".....ale tie tri osoby tam naozaj sú, len ich veľa ľudí nevidí.....
▲
22.05.2019, 09:58
|
29. Trojnosť je vždy medzi riadkami. V tom mimo iné spočíva aj princíp slobody človeka. Mali by sme všade hľadať trojnosť. Dvojnosť je takmer vždy jasne viditeľná, ale trojnosť uvidia často iba tí, čo ju hľadajú.
|
|
|
39
|
|
23. -era- 22.05.2019, 09:58
29. Trojnosť je vždy medzi riadkami. V tom mimo iné spočíva aj princíp slobody človeka. Mali by sme všade hľadať trojnosť. Dvojnosť je takmer vždy jasne viditeľná, ale trojnosť uvidia často iba tí, čo ju hľadajú.
▲
22.05.2019, 14:05
|
30 - ja si naozaj neviem predstavit trojnost. Vymyka sa to mojmu chapaniu o existencii.
Verit v Boha je jedna vec. Ze ma Syna, pochopitelne, to dava zmysel a uznavam, je to viera. Ale ze nejaky Boh je, vlastne ze su, 3 osoby v jednej osobe Boha, je mimo mojej kapacity chapat veci.
Trojica je blud. Ked chcete, hocikto, najdem vam dovod pre trojicu aj v trave. Naozaj sa to da. Trojica sa da vymysliet z hocicoho.
A pritom Boh skrz Jezisa na svoj obraz stvoril jedineho Cloveka, ziadnu travu alebo vodu ktoru tak radi prezentuju niektori ludia ako dokaz trojjedinosti Boha. Nie vodu, ale Adama boh stvoril na svoj obraz.
Dvoch, nie jedneho, ani troch.
O tom je cela moja pointa.
|
|
|
46
|
|
39. Myslitel 22.05.2019, 14:05
30 - ja si naozaj neviem predstavit trojnost. Vymyka sa to mojmu chapaniu o existencii.
Verit v Boha je jedna vec. Ze ma Syna, pochopitelne, to dava zmysel a uznavam, je to viera. Ale ze nejaky Boh je, vlastne ze su, 3 osoby v jednej osobe Boha, je mimo mojej kapacity chapat veci.
Trojica je blud. Ked chcete, hocikto, najdem vam dovod pre trojicu aj v trave. Naozaj sa to da. Trojica sa da vymysliet z hocicoho.
A pritom Boh skrz Jezisa na svoj obraz stvoril jedineho Cloveka, ziad...
▲
22.05.2019, 15:26
|
48. myslitel ako si predstavuješ napr. 12D ?
|
|
|
3
|
myslitel kazdy katechét ti vysvetli ze je to len symbolika 😉
|
|
|
7
|
1,.....stvoril ich dvoch aby mohli mať potomstvo a naplniť zem ľudskou ,harmonickou rodinou. Myslím si, že keby Boh stvoril aj troch ,štyroch ľudí,....tak trojicu netreba za tým hľadať. Proste trojica/lepšie-triáda/ bol známy , pohanský útvar a ten konvertiti z pohanov prevzali a implantovali do kresťanstva. A to ako presne "technicky" bol Ježiš stvorený, nemôžme vedieť a ani nám to netreba vedieť. Vieme naisto ale to, že bol stvorený v čase, inak by Biblia nepoužívala mnohé pojmy na počatie syna, ak by bol večný a nesmrteľný a všemohúci Boh.
A je pravdou aj to, že trojica tu bude až do konca, ale bude odstránená ,tak ako aj jej vyznávači, lebo "modlári nevojdu do Božieho kráľovstva". Pretože , porušenie 1 prikázania je velezrada Boha!
|
|
|
8
|
|
7. Shagara 21.05.2019, 15:04
1,.....stvoril ich dvoch aby mohli mať potomstvo a naplniť zem ľudskou ,harmonickou rodinou. Myslím si, že keby Boh stvoril aj troch ,štyroch ľudí,....tak trojicu netreba za tým hľadať. Proste trojica/lepšie-triáda/ bol známy , pohanský útvar a ten konvertiti z pohanov prevzali a implantovali do kresťanstva. A to ako presne "technicky" bol Ježiš stvorený, nemôžme vedieť a ani nám to netreba vedieť. Vieme naisto ale to, že bol stvorený v čase, inak by Biblia nepoužívala mnohé pojmy na počatie s...
▲
21.05.2019, 15:16
|
O Duchu Svätom sa nepíše len ako o Duchu Božom, ale aj ako o Duchu Kristovom. To je dôkaz, že Kristus a Otec sú jedno a majú spoločného Ducha:
Jn 14,16-18
ja požiadam Otca, a dá vám iného Tešiteľa, aby bol s vami na veky, toho Ducha pravdy, ktorého svet nemôže prijať, pretože ho nevidí ani ho nezná. Ale vy ho znáte, pretože prebýva u vás a bude vo vás. Neopustím vás, aby ste boli sirotami, prijdem k vám.
Prídem k vám hovorí Ježiš o Duchu ako o sebe. O Duchu, ktorého má poslať. O veriacich ktorí ho prijali sa píše, že prijali Ducha Kristovho:
Rim 8:9-10
ale vy nie ste v tele, ale v duchu, akže Duch Boží prebýva vo vás. Ale ak niekto nemá Ducha Kristovho, ten neni jeho. Ale ak je Kristus vo vás, vtedy je síce telo mŕtve pre hriech, ale duch je život pre spravedlivosť.
V texte čítame, že ak má niekto Ducha Božieho, má v sebe Krista. Napriek tomu, že je to zároveň Duch Boží. Prečo? Lebo Otec, Syn a Duch sú jedno. To jasne vyplýva z oboch textov.
Ján 14,8-9
Povedal Mu Filip: Pane, ukáž nám Otca, a postačí nám to. 9Ježiš mu riekol: Taký dlhý čas som s vami, a nepoznal si ma, Filip?
Filip chcel, aby mu Ježiš ukázal Otca. A Ježiš mu na to, že On je Otec. Môže existovať ešte silnejší dôkaz jedinosti Krista s Otcom ako je toto? -Filip chcel vidieť Otca, nie niekoho kto sa mu iba podoba, alebo ho verne reprezentuje. Ježiš mu NEpovedal: "teraz ho nemôžeš vidieť, ale pozri sa na mňa, som jeho verná kópia", ale povedal mu: "taký dlhý čas som s vami a nepoznal si ma?" To hovorí samo za seba a netreba k tomu viac komentár.
Námietky Svedkov Jehovových:
Námietka:
Ježiš si uvedomoval, že potrebujú jeho učeníci útechu, a sľúbil:....... „Poprosím Otca, a dá vám iného tešiteľa, aby bol navždy s vami.“ Ján 14:16
Ježiš sa tu zmienil o Božom svätom duchu, ktorý bol vyliaty na jeho učeníkov 50 dní po jeho vzkriesení. Boží/Otcov/ duch ich okrem iného utešoval v skúškach a posilňoval ich, aby naďalej konali Božiu vôľu. (Skutky 4:31)
Odpoveď:
To ničím nespochybňuje hore uvedené dva texty z biblie, že ak má niekto Ducha Božieho, má v sebe Krista a "prídem k vám" hovorí Ježiš o Duchu Božom ako o sebe.
Námietka:
„Nech je požehnaný Boh a Otec nášho Pána Ježiša Krista, Otec nežného milosrdenstva a Boh každej útechy, ktorý nás teší vo všetkom našom súžení, aby sme mohli potešiť tých, ktorí sú v akomkoľvek súžení útechou, ktorou nás samých potešuje Boh.“ — 2. KORINŤANOM 1:3, 4.
Odpoveď:
To potvrdzuje, že útecha Otca je zároveň útechou Krista (čiže spolujedinosť Otca so Synom) ktorý tiež vravel, že príde k nám, keď pošle Ducha od Otca a že v ktorých prebýva Duch Boží, tak je v nich zároveň Kristus.
Námietka:
Budem úprimný a poviem,že aj Ježiš nám môže dať útechu,čo je úplne prirodzené/tak ako každý kresťan môže byť /tešiteľ,utešiteľ/,.....citujem: 2. Tesaloničanom 2:16,.........."6 Navyše, kiež sám náš Pán Ježiš Kristus a Boh, náš Otec, ktorý nás miloval a dal [nám] večnú útechu a dobrú nádej nezaslúženou láskavosťou,"
Ale je jasne rozlíšené,že autorom ducha svätého je Otec!
Odpoveď:
Nepíše sa iba o úteche Krista, ale o Duchu Božom, ako doslova o Duchu Kristovom. Ak niekto nemá Ducha Kristovho, ten nieje jeho. Ale ak je Kristus vo vás, atď... O tom istom Duchu text tiež píše, ako o Duchu Božom.
Námietka:
mať "ducha Kristovho", alebo mať "Kristovú myseľ"/ako hovorí Písmo / je jedno a to isté. Dá sa to povedať aj inými slovami,že "musíme verne nasledovať Krista",....potom tiež môžme povedať ,že máme Kristovho ducha,teda jeho myšlienkový sklon,postoj,....nakoľko je náš učiteľ!
Je to ťažké pochopiť? Prečo ty pcháš trojicu takmer všade?
Odpoveď:
Povedzme, že by text hovoril o Božej mysli. Potom by tam bolo napísané:
"..akže myseľ Božia prebýva vo vás. Ale ak niekto nemá myseľ Kristovu, ten nieje jeho. Ale ak je Kristus vo vás, vtedy je síce telo mŕtve pre hriech, ale myseľ je život pre spravedlivosť."
.....Opäť by sme tu teda videli myseľ božiu spoločnú s mysľou Kristovou, ktorá má prebývať v nás. O mysli Božej by sa tu písalo rovnako ako o mysli Kristovej a o tejto mysli by sa písalo totožne, ako o samotnom Kristovi v nás. -Čiže opäť by z toho bola zjavná tá jedinosť Otca s Kristom. ...Nie, nedá sa tomu vyhnúť žiadnym prekrúcaním textu mili Svedkovia Jehovovi.
Námietka:
Aj Jehova má svojho ducha! Aj tu Písmo vraví ,že máme mať "Jehovovho ducha",....teda postoj ,aký má aj náš Stvoriteľ,lebo sme vytvorený na jeho obraz, a mali by sme ho napodobňovať,ako aj jeho syna!
A nepleť si to,že Duch Boží a duch Krista sú dve rozdielne veci, aj keď Otec a syn majú veľmi úzky vzťah a spoločné ciele.
Odpoveď:
Nepíše sa o spoločných cieľoch, ale hovorí "prídem k vám" o tom istom Duchu, za ktorého prosí od Otca. Hovorí o ňom ako o sebe, že on (Kristus) príde k nám. To je rozdiel. Podobne v druhom verši je jasne vyjadrené, že keď v nás prebýva Duch Boží, prebýva v nás Kristus. To nejde ničím zmazať. Žiadnou výhovorkou ani tvrdením o obraznej reči, čo je tradičný spôsob klamania Svedkov Jehovových. ....Takže neplatí, že Duch Boží a Duch Krista sú dve rozdielne veci. V texte sa o nich hovorí ako o jednej veci: "akže Duch Boží prebýva vo vás. Ale ak niekto nemá Ducha Kristovho, ten nieje jeho."
Námietka:
Keď Kristus hovoril o Otcovi že je jediný pravý Boh, nemyslel tým seba. Keď sa Kristus povedal nie moja vôľa, ale tvoja vôľa nech sa stane, nemyslel tým nech sa stane jeho vôľa, lebo Otec nieje on sám.
Odpoveď:
Práve preto, že Kristus o sebe povedal, že je zároveň Otec, platí jeho vyjadrenie o jedinom pravom Bohu aj na neho (na Krista):
"Na to mu povedal Filip: Pane, ukáž nám Otca, a bude nám dosť. 9Ježiš mu povedal: Taký dlhý čas som s vami, a nepoznal si ma Filipe?" (Ján 14,8)
Otec je hlava v trojjedinosti Boha, preto logicky je väčší ako Kristus a jeho vôľa sa musí diať (podobne ako hlava v našom tele je viac, ako naše ruky). Takže opäť to nie je relevantný argument proti trojici Otec+Syn+Duch.
Námietka:
Modlil sa sám k sebe, lebo u Boha nič nie je nemožné.
Odpoveď:
Ruky(Kristus) sa prihovárali k hlave(Otcovi). Obaja sú však časťou jedného Boha.
Námietka:
Boha nemôžeš pokúšať, ale môžeš.
Odpoveď:
Izraelci Boha pokúšali. Viď.:
Ex 17:7
Potom nazval to miesto Massa a Meríbá, pretože Izraelci sa vadili a pokúšali Hospodina vraviac: Je Hospodin uprostred nás, či nie?
Nm 14:22
nikto z mužov, ktorí videli moju slávu a moje znamenia, ktoré som konal v Egypte i na púšti, a pokúšali ma už desaťkrát, a nechceli počúvať môj hlas,
Dt 6:16
Nepokúšajte Hospodina, svojho Boha, ako ste Ho pokúšali v Masse.
Ž 78:18
A pokúšali Boha v srdci, žiadajuc pokrm podľa svojich chúťok.
Ž 78:41
Potom zas pokúšali Boha, zarmucovali Svätého Izraelovho.
Ž 78:56
Lež spurne pokúšali Najvyššieho Boha a nezachovávali Jeho svedectvá.
Ž 95:9
kde ma pokúšali vaši otcovia, skúšali ma, hoci videli môj skutok.
Ž 106:14
Zmocnila sa ich vášeň v púšti, ba pokúšali Boha v pustatine.
....čiže znovu žiaden dôkaz, žeby Kristus nebol Boh a jedno s Otcom.
Námietka:
Boh nemôže zomrieť, pretože je nesmrteľný a predsa zomrel.
Odpoveď:
Kristus po smrti na kríži existoval ďalej, rovnako ako existoval dávno pred tým, než vôbec nejaké telo mal:
Jn 8:58
Ježiš im riekol: Veru, veru, hovorím vám: Skôr, ako bol Abrahám, ja som.
...celé veky Kristus existoval bez tela a tri dni bez neho by svoju existenciu nezvládol? smiley
Námietka:
Keď Kristus povedal Otče prečo si ma opustil, tak v skutočnosti opustil sám seba.
Odpoveď:
Hlava opustila ruky. Ale bolo to len v zmysle pomoci, pretože Boh dopustil, aby Kristus trpel, preto to povedal. Čiže svojim spôsobom áno, Boh prestal sám sebe pomáhať. Bolelo ho to rovnako, ako jeho Syna. Jednotu Otca so synom to nijako nenabúralo.
Námietka:
Mal Ježiš Božieho ducha? Mal! A mohol ním disponovať v záujme svojho Otca a iných? Mohol!
A tak ním liečil,....vyňal démonov,....kriesil a podobne.
A tak je úplne logické,že ho aj mohol sprostredkovane poslať,dať svojim nasledovníkom.
A tak ak Mojžiš mohol rozdeliť svojho ducha na ďalších/dať im podiel/,....tak o čo viac to mohol urobiť Ježiš?!
Otázka,.....robilo to z Mojžiša Všemohúceho Boha?
Ak Ježiš kriesil mŕtvych ľudí "mocou ducha od svojho Otca",......bol preto Všemohúci Boh? Ale to robili aj ľudia!
Odpoveď:
Lenže Mojžiš nepovedal po rozdelení Ducha medzi 70 starších, že: "Prišiel som k vám", "Mojžiš je vo vás", "máte Ducha Mojžišovho" a podobne. Tak isto keď v prvej cirkvi udeľovali Ducha kladením rúk (napr. Peter), nikde nečítame, že k takému veriacemu týmto "prišiel Peter", alebo "Peter je v ňom". Naproti tomu keď Ježiš hovoril o zoslaní Ducha, povedal, že tým "Príde k nám" a o tých, ktorý toho Ducha prijali: "Kristus je vo Vás". To je veľký rozdiel. Kristus hovoril o Duchu Božom ako o sebe. To Mojžiš ani Peter o sebe povedať nemohli.
Námietka:
Absolútne nechápem,.....prečo by Ježiš nemohol poslať svätého ducha?/tešiteľa/,....???
Hlavne ak čítame podobné slová ako:....."„Pomocník, svätý duch, ktorého pošle Otec v mojom mene, "........" ja poprosím Otca, a dá vám iného pomocníka, aby bol navždy s vami,",........."Keď príde pomocník, ktorého vám pošlem od Otca, duch pravdy, ktorý vychádza od Otca,"
Teda ,Ježiš ho POŠLE,......ALE OD OTCA !!!
Odpoveď:
Lenže okrem toho všetkého tiež povedal, že tým, že príde Tešiteľ príde k nám zároveň Kristus. A ďalej, že ten, kto v sebe toho Ducha má, má v sebe Krista. To o Mojžišovi alebo iných nebolo možné povedať.
Námietka:
Teda ,Ježiš ho POŠLE,......ALE OD OTCA !!!
Odpoveď:
Pošle ho od Otca, ale ZÁROVEŇ je napísané, že tým príde sám Kristus. Takže Ježiš a Otec majú toho istého Ducha = sú jedno.
Námietka:
Uvedom si aj fakt ,že slová:......"Všetko, čo má Otec, je moje."......poukazujú na fakt,že Ježiš dostal aj ducha od svojho Otca.
Odpoveď:
Keby ho len dostal, nikdy by sa o ňom nehovorilo aj ako o Duchu Kristovom. Stále by to bol Duch Otca. Lenže o ňom sa hovorí aj ako o Duchu Kristovom, či dokonca ako o samotnom Kristovi. (Rim 8:9-10) ....Takže záver je jasný: Pretože Duch, o ktorom sa píše ako o Duchu Božom a Duchu od Otca sa zároveň píše aj ako o Duchu Kristovom, je Kristus jedno s Otcom a je to Boh. Keď Mojžiš dostal Ducha Božieho, nikde nečítame, že to bol Duch Mojžišov. Alebo Duch sedemdesiatich starších po udelení. Stále to bol Duch Boží. A pretože tento Duch je zároveň nazvaný ako Duch Kristov, či dokonca sám Kristus v nás, je jasné, že Otec a Syn sú doslovne jedno. Majú spoločného Ducha.
Námietka:
Slová:......"Všetko, čo má Otec, je moje."......poukazujú na fakt,že Ježiš dostal aj ducha od svojho Otca. Ale tým nijak nebola narušená Zvrchovanosť jediného Boha! Ježiš ho dostal a Otec dal.
A ......."tak ten kto dáva,požehnáva je väčší"!
Tiež v tom texte,kde sa píše,že "Ježiš pošle ducha" sa píše tiež......"Ak poprosíte Otca o čokoľvek, dá vám to v mojom mene".
Ak by bol Ježiš Všemohúci Boh,mali tieto slová význam?
Odpoveď:
Áno mali. Otec je totiž Hlava v trojici. Ježiš vykonávateľom Jej (Jeho) vôle. Tak, ako aj naša hlava a ruky sú súčasť jedného tela (jednej osoby), aj Kristus je spolu s Otcom súčasť jednej osoby Boha. (Majú spoločného Ducha.)
Námietka:
Skutky 2:33,............."33 Keďže bol teda vyvýšený [na miesto] po Božej pravici a dostal od Otca sľúbeného svätého ducha, vylial to, čo vidíte a počujete."
Odpoveď:
To, čo Ježiš dostal bolo to zasľúbené vyliatie (povolenie k vyliatiu). Keď k tomu vyliatiu došlo, prišiel k veriacim tiež sám Kristus. Pretože tohoto Ducha o Otca zdieľajú spoločne. Lebo sú jedno. Preto bolo možné napísať, že ten kto má Ducha Božieho = má Krista.
Námietka:
19,........ 1,,....Filip videl v Ježišovi Boha Otca! Teda,....Ježiš=Jehova
2,...."Boha nikto nikdy nevidel"!
Odpoveď:
Môže, pretože určitú podobu (prezentáciu) Boha bolo možné vidieť často. Napríklad keď Ján na ostrove Patmos videl Sediaceho na tróne na nebesiach nebol to Boh? Ján ho videl: Zjv 4:2.9.10; 5:1.7 ...Podobne Izraelskí starší videli Boha na vrchu Sinaj:
Ex 24:10
A videli Boha Izraelovho, a pod jeho nohami bolo čosi ako dielo jasnosti zafíra a ako samo nebo čo do čistoty.
Ex 24:11
A na kniežatá synov Izraelových nevystrel svojej ruky, hoci videli Boha, a jedli a pili.
....To, čo sa nemôže vidieť je Božia tvár (čiže Boh v jeho plnej sláve):
Ex 33:20
A zase riekol: Nebudeš môcť vidieť moju tvár, lebo ma neuvidí človek, aby pri tom zostal živý.
Ex 33:23
Potom odnímem svoju ruku, a vtedy uvidíš môj zad, ale moja tvár sa nemôže vidieť.
Námietka:
Môže sa BOH zmeniť,alebo je stály vo svojej podstate,nemenný!
Te to tak,že Biblia píše:...... „JA SOM JEHOVA, NEZMENIL SOM SA“ ......Mal.3:6
A v Jakubovi 1:17 sa píše, že u Jehovu..... „niet zmeny z otáčania sa tieňa“.
A o Ježišovi platí tiež niečo podobné:....... Hebrejom 13:8 nám pripomína:........ „Ježiš Kristus je ten istý včera a dnes a navždy.“
Odpoveď:
Boh sa skutočne nemení. Ide len o to, do akej miery zjavil svoju podstatu ľuďom v Starom Zákone. Vtedy o Bohu toľko nevedeli, ako dnes v Novej Zmluve. Aj prístup do Božej prítomnosti bol len pre vyvolených a uskutočňoval sa cez oponu, ktorá delila svätyňu od svätyne svätých. Dnes máme k Bohu ďaleko bližší prístup cez Kristovu obeť. Preto nám aj bolo o Bohu viac zjavené.
Námietka:
„Počúvaj, ó, Izrael: Jehova, náš Boh, je jeden Jehova.“ ?(5. MOJŽ. 6:4)
Odpoveď:
To samozrejme platí. Trojjedinosť nie sú traja Bohovia, ale jeden Boh v troch osobných reprezentáciách. Tí sú jedno.
Námietka:
žiaden žid/taký,onaký/ nemôže prijať túto pohanskú tradíciu a zaprieť šém Izraela,ktorý ho viedol od nepamäti!
„Počúvaj, ó, Izrael: Jehova, náš Boh, je jeden Jehova.“ ?(5. MOJŽ. 6:4)
Odpoveď:
Nie je to pravda. Mnohí mesiánski Židia potvrdzujú doktrínu o Trojici: Boh Otec, Boh Syn a Boh Duch Svätý ako tri reprezentácie rovnakého božstva. Viď Wikipedia.
Námietka:
Sud 6,12-16:
"Jahveho anjel sa mu zjavil a povedal: "Jahve s tebou, udatný bojovník!" Gedeon mu odpovedal: "Prosím ťa, Pán môj, ak je Jahve s nami, prečo nás toto všetko postihlo? Vtedy sa Jahve obrátil k nemu a povedal mu: Choď a použi svoju silu a vyslobodíš Izrael z moci Madiána. Ja ťa posielam. Ale Gedeon mu odpovedal: "Odpusť, Pán môj, akože môžem oslobodiť Izrael?" Jahve mu odpovedal: "Ja budem s tebou a ty porazíš Madiána, ako by to bol jediný muž."
.....kto sa rozprával s Gedeonom? Jahveho anjel,....alebo sám Jahve?
Sud 6,22-23:
"Tu Gedeon videl, že to bol Jahveho anjel, a povedal: "Beda, môj Pane Jahve, lebo som videl Jahveho anjela z tváre do tváre!" Ale Jahve mu povedal: "Pokoj s tebou! Neboj sa, nezomrieš."
....Aj keby tým Božím synom,anjelom bol samotný Ježiš, a bol nazvaný Jahve, Pán,Všemohúci Boh,......aj tak by to nič nedokazovalo!
Tu išlo o zastúpenie samotného Boha jeho anjelmi,poslami,....a je jedno či už išlo o prvorodeného Božieho syna ,alebo iného Božieho syna,anjela!
Odpoveď:
Ten anjel ale nebol nazvaný Jahve. Ani nikde nečítame, že by o sebe povedal: "kto vidí mňa, vidí Jahveho", "som jedno s Jahvem" alebo: "to som s vami ja Jahve".
....Je predsa normálne, že anjeli aj proroci hovoriac v mene Božom uvádzali svoje proroctvá slovami: "Takto hovorí Jahve:....", pričom to rozprával ten prorok alebo anjel. Nikdy ale o sebe nepovedali to, čo Kristus. Napríklad: "Dám vám svojho Ducha", "budem vo vás", "to som medzi vami ja Jahve", "som jedno s Jahvem", "daná mi je všetka moc na nebi a na zemi", "jemu sa klaňajú všetci anjeli", atď....
...Žiaden anjel nebol nikdy nazvaný Jahve, Pán,Všemohúci Boh. Jedine Kristus. Pretože ním je. Akonáhle je v písme niečo napísané, je to biblický dôkaz. Preto, keď v ňom čítame, že Ježiš bolnazvaný Jahve, tak to tak je. Žiaden anjel nebol nazvaný Jahve. Ani ten, ktorý hovoril s Gedeonom.
Námietka:
Citujem správu zo známej 53,1-12 kapitoly Izaiáša:.......
....Vyplýva z týchto veršov,že Ježiš je Všemohúci Boh?
Alebo jednoznačne to poukazuje na jeho Otca,Boha Jehovu?
ON totiž mu hovorí/okrem iného/,......"Preto mu dám odmenu medzi veľkými a s mocnými bude účastný na koristi,"
Teda, JEHOVA ho odmení, a bude medzi "veľkými",....ale nikdy nebude Všemohúcim Bohom!
JEHOVA dáva,odmeňuje,....syn berie,dostáva! Nakoľko Všemohúcemu Bohu "patrí všetko", a tak delí tým,ktorí si to zaslúžia! A "Jahveho sluha",Ježiš si to naozaj zaslúži!
Odpoveď:
Priamo z týchto textov to nevyplýva. Avšak slovné spojenie "medzi veľkými" je všeobecný výrok, ktorý nevylučuje, že sa jedná aj o pozíciu tú najvyššiu. -A skutočne. Ježiš o sebe povedal: "Daná mi je každá moc na nebi aj na zemi." (Mt 28,18). Píše sa KAŽDÁ moc, čo inými slovami znamená VŠEMOHÚCNOSŤ.
....Je jasné, že Jehova je v trojici ten, kto je hlava, preto od neho vychádza iniciatíva, vedenie, riadenie. On je ten, kto Krista odmeňuje, posiela, atď.... To ale nevylučuje Kristovo Božstvo a jednotu s Otcom.
Námietka:
1,....alebo iný príklad:........1 Mojž.32 kapitola:......." Ten povedal: Už sa nebudeš volať Jákob, ale Izrael, lebo si zápasil s Bohom i s ľuďmi a zvíťazil si. 30 Jákob sa ho potom spýtal: Prezraď mi svoje meno. Ten mu odpovedal: Prečo chceš vedieť moje meno? Tam ho požehnal. 31 Jákob nazval to miesto Peníel, lebo povedal: Videl som Boha z tváre do tváre a zostal som nažive. "
Koho to videl Jakob "z tváre do tváre" a s "kým zápasil"?
Nakoľko aj Hozeáš spomínal túto správu.......Hozeáš 12:3,..........." 3 V bruchu uchopil päty svojho brata a svojou dynamickou energiou zápasil s Bohom"
Tak s kým?
Nech odpovie opäť Písmo:......." Hozeáš 12:4,..........."4 A bojoval s anjelom a postupne získal prevahu. Plakal, aby si vyprosil priazeň.“
Samozrejme,žiadny rozumný človek nepovie,že daný anjel bol Všemohúci Boh, lebo to tam bolo jasne napísané! Takto zaobchádzajú s Písmom iba trinitári,čo si nectia Písmo!
Išlo tu len o to,čo je námetom tejto témy, o "princíp zastúpenia" Boha zhmotneným anjelom!
Odpoveď:
Ten s kým bojoval Jákob nebol nik iný, než sám jednorodený Syn Boží - v Novej Zmluve známy pod menom Ježiš Kristus. Vieme, že Ježiš má ešte iné mená. Viď napr.:Zjv 3:12:
"Toho, kto víťazí, učiním stĺpom v chráme svojho Boha, a von nevyjde viacej nikdy, a napíšem na neho meno svojho Boha a meno mesta svojho Boha, toho nového Jeruzalema, ktorý zostupuje z neba od môjho Boha, i svoje nové meno."
Ďalšie jeho meno je "Slovo Božie" (Zjv 19,13)
....To, že bol v Hozeášovi 12:4 nazvaný anjelom neprekvapuje, pretože slovo "anjel" znamená "posol". Každého posla od Otca je možné nazvať anjelom. I Ježiša Krista o ktorom čítame, že bol poslaný Lk 4,43; Mt 15,24. Svoje meno Jákovovi však nechcel prezradiť. Bol to sám Kristus, kto zápasil s Jákobom. Kristus totiž i bojuje viď. Zjv 19,11; Zjv 17,14. Takže pravdu povedal Jákob: "Videl som Boha z tváre do tváre" (1Moj 32,30). Ako inak, veď v biblii predsa nebudú napísané lži. To isté vidíme aj v Novej Zmluve, keď si Filip pýtal vidieť Otca, Ježiš mu povedal: "Tak dlhý čas som s vami a nepoznal si ma?" (Ján 14,9) Dobre to do seba vzájomne zapadá.
|
|
|
9
|
|
8. 21.05.2019, 15:16
O Duchu Svätom sa nepíše len ako o Duchu Božom, ale aj ako o Duchu Kristovom. To je dôkaz, že Kristus a Otec sú jedno a majú spoločného Ducha:
Jn 14,16-18
ja požiadam Otca, a dá vám iného Tešiteľa, aby bol s vami na veky, toho Ducha pravdy, ktorého svet nemôže prijať, pretože ho nevidí ani ho nezná. Ale vy ho znáte, pretože prebýva u vás a bude vo vás. Neopustím vás, aby ste boli sirotami, prijdem k vám.
Prídem k vám hovorí Ježiš o Duchu ako o sebe. O Duchu, ktorého má posl...
▲
21.05.2019, 15:57
|
13,.....každý človek , bytosť má svojho ducha. Má ho aj Kristus a aj jeho Otec, a samozrejme, že ako nasledovníci Ježiša , ktorí tiež konáme Božiu vôľu, .....musíme mať aj Kristovho ducha, aj Otcovho ducha. Ale ako to dokazuje nejakú trojicu? Nijak !!!
2 Korintským 3:17 ... „Pán je ten Duch a tam, kde je Duch Pánov,/svätý duch/ tam je sloboda“. Duch Otca/teda Jahveho/ je svätý duch, duch Boží. Teda, to nie je osoba. Aj ty a aj ja máme svojho ducha,....ale je tvoj duch osobou?
Jn 14: 22-23 ... "Júda mu povedal:" Nie Iškariotský, Pane, ako sa nám zjavuješ, a nie svetu? " Ježiš mu odpovedal a riekol mu: Ak ma niekto miluje, zachováva moje slová, a môj Otec ho bude milovať, a my k nemu prídeme a učiníme s ním svoje sídlo."....ako "prídeme",....nuž svätým duchom./duch Krista, aj duch Otca/
Ale ako pozerám, tak pozerám trojicu tu nikde nevidím !!!
|
|
|
10
|
|
9. Shagara 21.05.2019, 15:57
13,.....každý človek , bytosť má svojho ducha. Má ho aj Kristus a aj jeho Otec, a samozrejme, že ako nasledovníci Ježiša , ktorí tiež konáme Božiu vôľu, .....musíme mať aj Kristovho ducha, aj Otcovho ducha. Ale ako to dokazuje nejakú trojicu? Nijak !!!
2 Korintským 3:17 ... „Pán je ten Duch a tam, kde je Duch Pánov,/svätý duch/ tam je sloboda“. Duch Otca/teda Jahveho/ je svätý duch, duch Boží. Teda, to nie je osoba. Aj ty a aj ja máme svojho ducha,....ale je tvoj duch osobou?
Jn 14: 22...
▲
21.05.2019, 16:38
|
každý človek má ducha. Keby som však tvrdil, že niekto iný má v sebe môjho ducha, tak by to bolo asi trošku mimo nemyslíš? 🙂 Naproti tomu skutoční kresťania majú v sebe Duch Kristovho, ktorý je zároveň Duchom Božím, lebo tí traja sú jedno.
Áno, Pán je Duch. Aj v žalári sú však duchovia, ktorí neposlúchali za dní Noacha. ....Čiže jedna vec je Duch a druhá vec Duch Svätý. Duch Svätý (Tešiteľ) je síce jedno s Otcom, ale nie je to Otec. Zároveň je však i Duchom Kristovým. Čiže tam, kde je Duch Svätý je prítomný aj Kristus, aj Otec. Preto ako správne cituješ: "my k nemu prídeme a učiníme s ním svoje príbytok"
Práve si citoval trojicu a ty ju nikde nevidíš. To je ako keby som za bieleho dňa povedal, že nikde nevidím svetlo. (si dokonale oklamaný)
|
|
|
11
|
|
10. 21.05.2019, 16:38
každý človek má ducha. Keby som však tvrdil, že niekto iný má v sebe môjho ducha, tak by to bolo asi trošku mimo nemyslíš? 🙂 Naproti tomu skutoční kresťania majú v sebe Duch Kristovho, ktorý je zároveň Duchom Božím, lebo tí traja sú jedno.
Áno, Pán je Duch. Aj v žalári sú však duchovia, ktorí neposlúchali za dní Noacha. ....Čiže jedna vec je Duch a druhá vec Duch Svätý. Duch Svätý (Tešiteľ) je síce jedno s Otcom, ale nie je to Otec. Zároveň je však i Duchom Kristovým. Čiže tam, kde je...
▲
21.05.2019, 16:43
|
Čo si myslíš o katolícko výklade trojice? Veria správne v trojicu, alebo nie?
|
|
|
15
|
|
11. t-e-ó-m-a 21.05.2019, 16:43
Čo si myslíš o katolícko výklade trojice? Veria správne v trojicu, alebo nie?
▲
21.05.2019, 23:46
|
16,...... nakoľko si ju sami vymysleli, tak asi v ňu veria správne. Skôr sa pýtaj, čo to je biblická náuka?
A to nie je! Nebola! A nebude! Boh je jeden a nie traja v jednom! To je nonsens. Taký útvar, taká bytosť, také čudo neexistuje. Pravda o jedinom Bohu a o jeho synovi je jednoduchá.
|
|
|
12
|
|
8. 21.05.2019, 15:16
O Duchu Svätom sa nepíše len ako o Duchu Božom, ale aj ako o Duchu Kristovom. To je dôkaz, že Kristus a Otec sú jedno a majú spoločného Ducha:
Jn 14,16-18
ja požiadam Otca, a dá vám iného Tešiteľa, aby bol s vami na veky, toho Ducha pravdy, ktorého svet nemôže prijať, pretože ho nevidí ani ho nezná. Ale vy ho znáte, pretože prebýva u vás a bude vo vás. Neopustím vás, aby ste boli sirotami, prijdem k vám.
Prídem k vám hovorí Ježiš o Duchu ako o sebe. O Duchu, ktorého má posl...
▲
21.05.2019, 22:28
|
13,....s tým "pokúšaním" je to jednoduché. Prečo nemožno pokúšať Boha? Nuž preto, že je absolútne dokonalý, a nemôže zlyhať, nemôže sám seba zaprieť, nemôže ho stvorená vec pokúšať a podobne.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samozrejme, tí píšeš mnohé texty a ja o nich dobre viem, lebo sme sa o tom už bavili. Ale ty proste nerozlišuješ kontext a samozrejme ani význam daného slova. Príklad: Ak by bol Ježiš Boh, tak satan by mu nenúkal niečo, čo aj tak je všetko Božie.
Má niečo satan, čo Boh nemá, nevlastní? Teda, je zrejme, že Ježiš nemohol byť Boh, a stvorená bytosť by si nikdy nedovolila to, aby chcela, aby sa Boh poklonil svojmu výtvoru. Kto tvrdí opak, je nerozumný.
Na druhej strane ,čo cituješ ty, nemá nič spoločné s "pokúšaním" v tom zmysle, čo som spomenul.
Ti uvádzaš: "Ž 95:9 ..... kde ma pokúšali vaši otcovia, skúšali ma, hoci videli môj skutok."
Teda, tu to "pokúšanie" je vlastne skúšanie Boha, ako tam to aj ďalej sa tvrdí. Je to aj výraz pre "neposlušnosť",...."reptanie",...."vzburu", ...a podobne. A to je úplne niečo iné. A všetky texty čo uvádzaš, sú toho druhú, kde šlo o "skúšanie"/neposlušnosť/ Izraelitov.
Ale to ty vôbec nerozlišuješ, u teba je to všetko jedno.
|
|
|
16
|
|
12. Shagara 21.05.2019, 22:28
13,....s tým "pokúšaním" je to jednoduché. Prečo nemožno pokúšať Boha? Nuž preto, že je absolútne dokonalý, a nemôže zlyhať, nemôže sám seba zaprieť, nemôže ho stvorená vec pokúšať a podobne.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samozrejme, tí píšeš mnohé texty a ja o nich dobre viem, lebo sme sa o tom už bavili. Ale ty proste nerozlišuješ kontext a samozrejme ani význam daného slova. Príklad: Ak by bol Ježiš Boh, tak ...
▲
21.05.2019, 23:58
|
Pokúšali Boha. Bodka. Pokúšať je jedna vec a byť pokušením vec druhá. Mysli.
Práveže ja rozlišujem kontext veľmi dobre. Ty ich však migzuješ do jedného veľkého gulášu jehovistického luhárskeho. ...Satan Kristovi ponúkol bezbolestnú cestu k získaniu práva na jeho lup - čiže Zem a človeka. (Rozlep oči a mysli!)
Samozrejme, že Satan má niečo, čo Boh nevlastní: hriešneho človeka a Zem, ktorú mu dal do vlastníctva. Jedna vec je právo a vec druhá je moc uplatniť si právo. Keby Boh chcel, Satana zničí už teraz a ľudí vyslobodí. Prečo to neurobí? (Zapoj mozog)
Biblia to volá pokúšanie, jehovista to volá inak. Čomu budeme viac veriť? Sekte bludárov alebo Božiemu Slovu?
Skúšanie, pokúšanie, aký je v tom rozdiel? Len vo vašej luhárskej sektárskej hantýrke.
|
|
|
29
|
|
16. 21.05.2019, 23:58
Pokúšali Boha. Bodka. Pokúšať je jedna vec a byť pokušením vec druhá. Mysli.
Práveže ja rozlišujem kontext veľmi dobre. Ty ich však migzuješ do jedného veľkého gulášu jehovistického luhárskeho. ...Satan Kristovi ponúkol bezbolestnú cestu k získaniu práva na jeho lup - čiže Zem a človeka. (Rozlep oči a mysli!)
Samozrejme, že Satan má niečo, čo Boh nevlastní: hriešneho človeka a Zem, ktorú mu dal do vlastníctva. Jedna vec je právo a vec druhá je moc uplatniť si právo. Keby Boh ch...
▲
22.05.2019, 12:42
|
22,....ignoruješ základy logiky! Pokúšanie a skúšanie je niečo úplne iné. Aj kde tu prekladatelia Biblie použijú rovnaké slová, čitateľ Biblie s rozlišovacou schopnosťou to jasne rozlíši.
A satan z dlhodobého hľadiska nemá nič. To, že je vládcom sveta, len poukazuje, že to Boh mu dal tento svet na krátku chvíľu, aby dokázal svoje opovážlivé tvrdenia na adresu Boha. Ale to sa mu nikdy nemôže podariť. A satanovi bude nakoniec odňatá aj dočasná správa nad týmto svetom a aj jeho život.
----------------------------------------------------------------------------------
Majster šaňo rožkatý píše: "Skúšanie, pokúšanie, aký je v tom rozdiel? .....nuž teda, povedz nám: "Môže dokonalý Boh zhrešiť?" Ak nie, prečo sa o to satan pokúšal? Bol natvrdlý? A myslel si,že sa mu to podarí? A Ježiš mu vyšiel v ústrety jeho trápnemu divadlu, a len sa tváril akú ťažkú skúšku zažíva?!
A vieš, že absolútne dokonalý Boh nemá v sebe dilemu, či zostane sám sebe verný, a či sa podriadi stvorenstvu, ktoré ON vytvoril. Preto nemá význam pokúšať Boha. Ale to je príliš na teba, aby si to pochopil.
|
|
|
32
|
|
29. Shagara 22.05.2019, 12:42
22,....ignoruješ základy logiky! Pokúšanie a skúšanie je niečo úplne iné. Aj kde tu prekladatelia Biblie použijú rovnaké slová, čitateľ Biblie s rozlišovacou schopnosťou to jasne rozlíši.
A satan z dlhodobého hľadiska nemá nič. To, že je vládcom sveta, len poukazuje, že to Boh mu dal tento svet na krátku chvíľu, aby dokázal svoje opovážlivé tvrdenia na adresu Boha. Ale to sa mu nikdy nemôže podariť. A satanovi bude nakoniec odňatá aj dočasná správa nad týmto svetom a aj jeho život.
-----...
▲
22.05.2019, 12:48
|
Ježiš prave preto nezhrešil, ani len myšlienkou, že je to stelesnene Slovo, ktoré bolo u Boha a bolo Boh.....Je viacej veci v biblii, ktoré su nepochopiteľné....Myslíš, že Ježiš potreboval krst pokánia?......a prečo sa tedy krstil?.....ha?.....hral snád nejake divadlo?
|
|
|
37
|
|
32. ondrej61 22.05.2019, 12:48
Ježiš prave preto nezhrešil, ani len myšlienkou, že je to stelesnene Slovo, ktoré bolo u Boha a bolo Boh.....Je viacej veci v biblii, ktoré su nepochopiteľné....Myslíš, že Ježiš potreboval krst pokánia?......a prečo sa tedy krstil?.....ha?.....hral snád nejake divadlo?
▲
22.05.2019, 13:04
|
41,..... "bolo podobné Bohu",....a nie Boh! Pred druhým slovom/boh/ nie je určitý člen, a to jasne naznačuje, že iba Otec je pravým Bohom.
A ak bol Ježiš dokonalý a bez hriechu ako som písal, tak nepotreboval krst pokánia........ nepýtaj sa na samozrejmosť.
A krst je symbolom oddanosti Bohu, a nastúpenej cesty, slúžiť mu a obhájiť Božie meno. A na to prišiel aj Ježiš na zem, ako "zástupca Boha". Tvrdiť, že Ježiš bol Boh, a zároveň ,že zastupoval sám seba, je odporovacia nelogičnosť!
|
|
|
34
|
|
8. 21.05.2019, 15:16
O Duchu Svätom sa nepíše len ako o Duchu Božom, ale aj ako o Duchu Kristovom. To je dôkaz, že Kristus a Otec sú jedno a majú spoločného Ducha:
Jn 14,16-18
ja požiadam Otca, a dá vám iného Tešiteľa, aby bol s vami na veky, toho Ducha pravdy, ktorého svet nemôže prijať, pretože ho nevidí ani ho nezná. Ale vy ho znáte, pretože prebýva u vás a bude vo vás. Neopustím vás, aby ste boli sirotami, prijdem k vám.
Prídem k vám hovorí Ježiš o Duchu ako o sebe. O Duchu, ktorého má posl...
▲
22.05.2019, 12:55
|
13,....rafinovanosť trinitárov spočíva aj v tom, že stavajú svoje tvrdenia aby dokázali nebiblickú trojicu, na tom, že ak je Ježiš "spasiteľ" a Biblia hovorí aj o Jehovovi ,že je "spasiteľ" , tak oni sem dali rovnítko, že "Ježiš je Jehova".
A to pokračuje,..... a tam kde aj iní/ľudia/ sú takto pomenovaní,/spasitelia,osloboditelia,záchrancovia/ používajú iný výraz, aby ľudia nezistili, že takéto rovnítko je nesprávne, a že trojica je nebiblická. Ledaže by sme aj tu použili dané rovnítko a povieme, že aj ľudia s týmto pomenovaním /spasiteľ/ sú Bohovia?! A koľko je teda tých jediných Bohov? Celý panteon?
/hovorí sa tomu-KAMUFLÁŽ/
|
|
|
38
|
|
8. 21.05.2019, 15:16
O Duchu Svätom sa nepíše len ako o Duchu Božom, ale aj ako o Duchu Kristovom. To je dôkaz, že Kristus a Otec sú jedno a majú spoločného Ducha:
Jn 14,16-18
ja požiadam Otca, a dá vám iného Tešiteľa, aby bol s vami na veky, toho Ducha pravdy, ktorého svet nemôže prijať, pretože ho nevidí ani ho nezná. Ale vy ho znáte, pretože prebýva u vás a bude vo vás. Neopustím vás, aby ste boli sirotami, prijdem k vám.
Prídem k vám hovorí Ježiš o Duchu ako o sebe. O Duchu, ktorého má posl...
▲
22.05.2019, 13:20
|
13,.....je logické, že Ježiš prišiel zároveň so svätým duchom. Ale dávať rovnítko, že Ježiš je tým duchom, tešiteľom a podobne je nezmysel. Tak to nikde nestojí. To už len vy to tak vidíte, lebo to tam chcete vidieť.
"A ja budem prosiť Otca a on vám dá iného Tešiteľa, aby bol s vami až naveky ".......tu Ježiš zjavne nehovoril o sebe, ako to chápu trinitári.
Ján pokračuje...: "Ja vám však hovorím pravdu: Pre vás je lepšie, keď odídem. Ak totiž neodídem, Tešiteľ k vám nepríde. Ak však odídem, pošlem ho k vám". Ako to, ak mali učeníci"Kristovho ducha", že nemali aj zároveň ducha svätého? Tvrdíš, že je to jeden a ten istý duch? Alebo nemali predtým jeho apoštoli,učeníci jeho ducha? To nemôžeš povedať, lebo na to je dosť dôkazov ,že ho mali. Tak kde je problém? Nuž v tom, že ten duch svätý bol vlastne Otcov duch, a Ježiš ho mohol poslať len vtedy a potom, čo predložil svoju obeť tela svojmu Otcovi a ten potom vylial svojho ducha na letnice. Tu jasne vidieť, že Ježišov duch a svätý duch sú dve odlišné veci!
--------------------------------------------------------------------
Dílo The New Catholic Encyclopedia o tom říká: „„Starý zákon nevnímá Ducha jako osobu… Boží Duch je jednoduše Boží moc. Nový zákon pojímá Ducha jako „něco“, ne jako „někoho“: je paralela mezi Duchem a Boží mocí.“(sv.13)
Katolická encyklopedie: „Nikde ve Starém zákoně nenajdeme jasnou indikací o „třetí osobě“. (sv.15)
Katolický slovník: „Jak St. tak i N.zákon hovoří o Duchu jako Boží energii a moci v srdci člověka.“ (str.810)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
24
|
Zopar dalsich argumentov na temu - trojjediny Boh.
1. Poznate tu cast z Biblie (Marka 12) kde Jezis rozprava s zakonnikom, pisarom. Ten clovek bol Zid. Zidia neveria v trojjedineho Boha.
Ked trojjedinost Boha je pravdou, tak ten pisar musel mat zle chapanie o Bohu, kedze on trojjedinost neuznaval.
Napriek tomu ho Jezis v jeho vyznani viery plne podporil.
Vobec, nemal ani malu poznamku o trojjedinosti Boha. Nemal ho vtedy upozornit, ze pozor, Boh su traja?
Jezis veril v toho isteho Boha ako vsetci Zidia.
2. Nikde v Biblii nie je zmienka o trojjedinosti Boha.
3. Ziaden z Zidov ktory konvertoval na krestansku vieru po Kristovej smrti po starocia nikdy nikde nemal namietky proti trojjedinosti Boha. Preco? Snad preto ze prvi Krestania v trojicu neverili preto nebolo proti comu protestovat? To by davalo zmysel.
Pritom v Biblii sa pise o mnohych sporoch medzi apostolmi ohladom viery, jedla, bohosluzby, prijatia nezidov medzi veriacich, atd. ale nikde nebol v nej zaznamenany spor o Trojici Boha.
4. Historia potvrdzuje ze trojjedinost Boha bola vymyslena a trvalo jej vyse 400 rokov aby nabrala svoju konecnu formu. Totiz nie je lahke zformulovat tak bizarnu myslienku o troch osobach byt v jednom Bohu.
Zislo sa vela koncilov, rad, ktore riesili podstatu trojjedinosti Boha. Od Nicei v roku 325, cez Konstantinopol 381, Efesus 431 a mnohe dalsie az po Niceu 787.
Treba si ale uvedomit, ze kazdy ten koncil nedopadol s 100% suhlasom. Ti co nesuhlasili boli exkomunikovani, a ako vtedy bolo zvykom, neskor prenasledovani ba aj zabiti.
Ked ucenie o trojici bolo pravdou, a apostoli mu verili a rozumeli, preco rimskej cirkvi trvalo 4 storocia sformulovat tu dogmu?
5. V Biblii sa stale pouziva pre Boha zameno "ty" alebo "on". Stale v jednotnom cisle.
Ked je trojjediny malo by sa o tych troch osobach pisat v mnoznom cisle.
6. Trinitarska dogma uci ze Jezis mal dva formy ale jedno vedomie. Ked ano, potom musel byt vseveduci aj tu na Zemi. Napriek tomu Marek 13:32 pise ze Jezis nieco nevie.
7. Ked je Boh tri osoby, Otec prvy, Syn druhy a Duch treti, potom otcom Krista je tretia osoba, Duch svaty.
Ved ten zostupil na Mariu. Tak to pise Biblia.
Nauka o trojici je velmi zamotana. Dava viac otazok ako odpovedi. Robi chaos z jednoducheho ucenia ktore hlasal Kristus a jeho ucenici.
1Kor. 14:33 veď Boh nie je Bohom neporiadku, ale pokoja...
Preto trojica nevyzera ze je od Boha.
|
|
|
40
|
|
24. Myslitel 22.05.2019, 10:18
Zopar dalsich argumentov na temu - trojjediny Boh.
1. Poznate tu cast z Biblie (Marka 12) kde Jezis rozprava s zakonnikom, pisarom. Ten clovek bol Zid. Zidia neveria v trojjedineho Boha.
Ked trojjedinost Boha je pravdou, tak ten pisar musel mat zle chapanie o Bohu, kedze on trojjedinost neuznaval.
Napriek tomu ho Jezis v jeho vyznani viery plne podporil.
Vobec, nemal ani malu poznamku o trojjedinosti Boha. Nemal ho vtedy upozornit, ze pozor, Boh su traja?
Jezis veril v t...
▲
22.05.2019, 14:09
|
31.
1. Ježiš Boha síce mohol chápať trinitársky, no nemusel tomu zákonníkovi vysvetľovať v danej chvíli, ako to myslí. Ježiš mu len povedal: „Nie si ďaleko od Božieho kráľovstva.“ (Mk 12,34) - Teda podľa Ježiša ten zákonník ešte nedosiahol plnú pravdu, ale nebol od nej ďaleko. Uvažujme však v kontexte celej Novej zmluvy - Židia sa predsa viackrát sporili ohľadom Ježišovho pôvodu, keď on o sebe tvrdil, že je Boží Syn a podľa nich sa tým rúhal: Marek 14,53-65; Ján 10,30-38.
A dokonca už i v nasledujúcich veršoch toho Marka 12 sa uvádza, že Ježiš mal odlišný názor od zákonníkov v podobnej súvislosti: "Keď Ježiš učil v chráme, povedal: „Ako môžu zákonníci hovoriť, že Mesiáš je Dávidov syn? Veď sám Dávid hovorí vo Svätom Duchu: »Pán povedal môjmu Pánovi: Seď po mojej pravici, kým ti nepoložím tvojich nepriateľov pod nohy.« Sám Dávid ho nazýva Pánom; ako potom môže byť jeho synom?“ A veľký zástup ho počúval s radosťou."
odkaz
2. k tomu uvediem niečo zvlášť.
3. Keď Židia konvertovali na trinitárske kresťanstvo, logicky nemohli už potom namietať proti Svätej Trojici, pretože v opačnom prípade - ak by namietali voči Trojici, tak by nemohli konvertovať na kresťanskú vieru, ale zostali by judaistami (resp. stali by sa veriacimi v iné vierovyznanie). Iste mohli namietať predtým, než konvertovali na kresťanstvo (trinitárske, aké väčšinou je). Mesiánski Židia sú trochu iný, hoci podobný prípad: "V mesiánskom hnutí sa dajú rozlíšiť tri spôsoby prístupu ku kresťanskej náuke o Trojici: 1. jestvujú takí, ktorí túto náuku prijímajú aj používajú, zvyčajne sú to Židia vnútri kresťanských cirkví; 2. väčšina mesiánskych Židov ju prijíma obsahovo, ale terminologicky ju nepoužíva." Viac: odkaz
V Biblii sa Židia sporia s Ježišom, či je Boží Syn, čo bolo podľa nich rúhanie: "Ja a Otec sme jedno." ... Židia znova zdvihli kamene a chceli ho kameňovať. Ježiš im povedal: „Ukázal som vám veľa dobrých skutkov od Otca. Pre ktorý z nich ma kameňujete?!“ Židia mu odpovedali: „Nekameňujeme ťa za dobrý skutok, ale za rúhanie, preto, že hoci si človek, robíš sa Bohom.“ odkaz
Taktiež aj apoštoli, napr. Peter a Pavol podľa Skutkov apoštolov mali problémy a spory so Židmi, že hlásali inú vieru, o Božom Synovi, Kristovi: "Každú sobotu hovoril v synagóge a presviedčal Židov i Grékov. Keď prišli z Macedónska Sílas a Timotej, Pavol sa celkom venoval slovu a dosvedčoval Židom, že Ježiš je Mesiáš. Ale keď mu protirečili a rúhali sa, otriasol si odev... Židia svorne povstali proti Pavlovi, priviedli ho pred súdnu stolicu a hovorili: „Tento navádza ľudí, aby protizákonne uctievali Boha.“" odkaz
4. História nepotvrdzuje, že Svätá Trojica bola vymyslená. A podľa dôkazov, dokladov a cirkevných autorov (otcov) z prvých troch storočí po Kr. vieme, že Trojicu kresťania verili už dlho pred nicejským koncilom r. 325. Pozri napr. tento príspevok: odkaz (119.)
Symbolicky: Trojuholník má tri strany, ale je jedným trojuholníkom. Teda jedna skutočnosť a jej tri aspekty.
5. Trojjediný Boh je jediný, preto "ty" a nie "vy"; keď však ide o jednotlivé osoby (Otca, Syna, Ducha Svätého), tak možno osloviť každú zvlášť. Pozri ale aj na tieto argumenty: "Trojica pozostáva z troch osôb: Genesis 1:1; 1:26; 3:22; 11:7; Izaiáš 6:8; 48:16; 61:1; Matúš 3:16-17; Matúš 28:19; 2 Korintským 13:14. Pre starozmluvné pasáže je výhodné mať poznatky z hebrejčiny. V Genesis 1:1 je použitý plurál (množné číslo) mena „Elohim“. V Genesis 1:26; 3:22; 11:7 a Izaiášovi 6:8 je použité zámeno v množnom čísle „nás“. Že sa toto „Elohim“ a „nás“ vzťahuje na viac ako dvoch je MIMO akýchkoľvek pochybností." Viac: odkaz
6. Keď je však Boh trojjediný a Otec je jedno so Synom, potom aj keď niečo "človek" Ježiš na zemi nevedel - možno pre ľudské obmedzenia, tak každopádne Boh ako taký, ktorého súčasťou bol i Syn, to vedel.
7. Jednak Duch Svätý je tiež súčasť Svätej Trojice, netreba to vidieť celkom oddelene. A jednak biblické učenie, že Mária počala Ježiša z Ducha Svätého, hovorí o tom, že k tomu neprispel ľudský muž, lež že Ježišovo prirodzené telo vzniklo pôsobením Ducha Svätého v Panne Márii. Nie je tam reč o vzniku Božieho Slova (Jn 1,1), o druhej božskej osobe, lež o prirodzenom tele, do ktorého sa Slovo vtelilo.
8. Zamotávajú to skôr niektorí trinitári. Hoci: "Je celkom zrejmé, že je iba jeden Boh, ale tak sa zdá, že vo svojej jednote je akýsi komplexnejší." odkaz (33.)
"Nikto nepozná Syna, len Otec, ani Otca nikto nepozná, len Syn a komu by Syn chcel zjaviť." (Matúš 11,27)
"Milosť Pána Ježiša Krista a Božia láska i spoločenstvo Svätého Ducha nech je s vami všetkými." 2. Korintským 13, 13
"Obdivuhodná pre mňa je Tvoja múdrosť; je taká veľká, že ju nemôžem pochopiť." (Žalm 139,6)
|
|
|
41
|
|
40. Krištof 22.05.2019, 14:09
31.
1. Ježiš Boha síce mohol chápať trinitársky, no nemusel tomu zákonníkovi vysvetľovať v danej chvíli, ako to myslí. Ježiš mu len povedal: „Nie si ďaleko od Božieho kráľovstva.“ (Mk 12,34) - Teda podľa Ježiša ten zákonník ešte nedosiahol plnú pravdu, ale nebol od nej ďaleko. Uvažujme však v kontexte celej Novej zmluvy - Židia sa predsa viackrát sporili ohľadom Ježišovho pôvodu, keď on o sebe tvrdil, že je Boží Syn a podľa nich sa tým rúhal: Marek 14,53-65; Ján 10,30-38.
A dokonca už ...
▲
22.05.2019, 14:21
|
31.
2. "Máte pravdu, výraz Trojica v Biblii nie je, ale to neznamená, že je táto náuka falošná. Trojica je určitý pokus prvotnej cirkvi formulovať na základe zjavených právd v Písme podstatu Boha. Všetko nemusíme pochopiť, pretože naše vedomie je na rozdiel od Božieho obmedzené, čo však tiež neznamená, že to, čo nechápeme, nie je správne. V Biblii taktiež nenájdeme napríklad výraz teokracia, alebo Jehova, ktorý používate, ale taktiež nebudeme tvrdiť, že nie je správne o nich hovoriť. Koncept teokracie je z Biblie zrejmý, ale slovo sa tam nevyskytuje. Boh má meno a zapísané je ako JHVH. Napriek tomu nie je v Biblii v pôvodných rukopisoch doslovné „Jehova" na žiadnom mieste.
Náuka o Trojici bola sformulovaná skutočne vo 4. storočí ako dogma, ale nie vymyslená. Túto základnú kresťanskú pravdu vyučovala od počiatku raná kresťanská cirkev, ale potreba definície vznikla až v časoch, keď bola napádaná a ohrozovaná heretickými špekuláciami. Predtým sa nejavila žiadna nutnosť, aby cirkev výslovne dogmu o Trojici definovala, ale teraz sa musela v zápase o presadenie správneho kresťanského učenia proti heretikom jasne vymedziť a dať na vedomie, čomu verí. Aj vy sami dnes definujete niektoré svoje dogmy, aby ste ich jasne určili a vymedzili oproti iným prúdom." Viac: odkaz
Inak aj sv. Cyprián, ktorý zomrel r. 258, citoval Bibliu: "Pán hovorí: Ja a Otec sme jedno, a opäť je písané o Otcovi a Synovi a Duchu Svätom: a títo traja sú jedno."
Podobne Najstaršia formulácia cirkevnej viery v Najsvätejšiu Trojicu je v Symbolum apostolicum, ktoré slúžilo vo forme starorímskeho krstného symbolu od 2. storočia. Je vybudované na trinitárnej krstnej formule slov biblického sv. Matúša: „Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“ (Mt 28, 19)
|
|
|
42
|
|
40. Krištof 22.05.2019, 14:09
31.
1. Ježiš Boha síce mohol chápať trinitársky, no nemusel tomu zákonníkovi vysvetľovať v danej chvíli, ako to myslí. Ježiš mu len povedal: „Nie si ďaleko od Božieho kráľovstva.“ (Mk 12,34) - Teda podľa Ježiša ten zákonník ešte nedosiahol plnú pravdu, ale nebol od nej ďaleko. Uvažujme však v kontexte celej Novej zmluvy - Židia sa predsa viackrát sporili ohľadom Ježišovho pôvodu, keď on o sebe tvrdil, že je Boží Syn a podľa nich sa tým rúhal: Marek 14,53-65; Ján 10,30-38.
A dokonca už ...
▲
22.05.2019, 14:48
|
50. "8. Zamotávajú to skôr niektorí trinitári." - Malo tam byť unitári 🙂
Inak problém nie je v tom, že niektorí sú unitári a iní trinitári. To sa dá pochopiť. Ide o pomerne náročnú otázku z duchovno-náboženskej oblasti; daná otázka teda na tomto svete nemá celkom jasnú a zjavnú evidenciu. Preto by sme asi tých druhých nemali presviedčať o tom, že sa mýlia, keď majú iný názor, teda presviedčať takým spôsobom, ako keby to bolo jasné, evidentné a len oni takú jasnú a jednoduchú vec nevidia 🙂 Samozrejme, primerane sa o tom diskutovať môže
|
|
|
|