hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  náboženstvo  /  téma

Je Písmo Sväté naozaj sväté?

príspevkov
24
zobrazení
1
tému vytvoril(a) 27.9.2009 13:02
posledná zmena 1.10.2009 16:03
1
27.09.2009, 13:02
Je Písmo Sväté naozaj sväté?

Súčasní veriaci sa pozerajú na evanjeliá, ako na niečo svätého, ako na bezvýhradnú autoritu, o ktorej sa nediskutuje a o ktorej nemožno pochybovať.

Ak sa ale vecne a nezaujato pozrieme na evanjeliá, sú to v podstate spisy, ktoré vznikli veľmi mnoho rokov po udalostiach, ktoré sú v nich opisované a tento veľký časový odstup sa do určitej miery nepriaznivo odzrkadlil na autentickej kvalite spomienok na oné dávne udalosti. Veď si len predstavme samých seba, nakoľko hodnoverne a detailne by sme asi opisovali nejaké udalosti, ktoré sme prežili pred mnohými rokmi.

Druhou zásadnou skutočnosťou je, že ak by boli tieto spisy naozaj „Písmom Svätým“, nemohli by sa v nich nachádzať určité protirečenia, či zásadne iné pohľady na jednu a tú istú vec.

Tieto protirečenia a iné, odlišné pohľady učeníkov na udalosti a náuku Mesiáša však vznikli preto, lebo evanjeliá sú čisto osobnou interpretáciou udalostí spred mnohých rokov. Interpretáciou, založenou na osobnom pochopení, vnímaní a prežívaní jednotlivých evanjelistov. Presne tak, ako je tomu vždy, keď dvaja ľudia opisujú tú istú udalosť a to ešte s odstupom mnohých rokov. Pohľad dvoch ľudí na tú istú vec nebýva totiž nikdy rovnaký a celkom zákonite sa viac, alebo menej odlišuje.

Uveďme si konkrétny príklad, týkajúci sa známych slov: „Čo zviažete na zemi, bude zviazané i na nebi a čo rozviažete na zemi, bude rozviazané i na nebi“.

Matúš použil tieto slová v súvislosti s osobou Petra a síce vtedy, keď Peter ako prvý spoznal v Ježišovi Syna Božieho. Celkom konkrétne to znie takto: „Ty si Peter (Skala), a na tejto skale vystavím svoju cirkev, a brány pekelné ju nepremôžu. Tebe dám kľúče od kráľovstva nebeského, a čokoľvek zviažeš na zemi, bude zviazané i na nebi, a čokoľvek rozviažeš na zemi, bude rozviazané i na nebi“.

Oproti tomu ale napríklad Marek a Lukáš slová o rozväzovaní a zväzovaní v súvislosti s Petrovým primátom vôbec neuvádzajú

No a je naozaj veľmi zaujímavé a dosť protirečivé, že samotný Matúš použil tieto slová vo svojom evanjeliu aj niekde inde a to v úplne inej súvislosti a inom kontexte. A síce, v kapitole s názvom „Bratské napomenutie“:

„Keby sa teda tvoj brat prehrešil proti tebe, choď a pokarhaj ho medzi štyrmi očami! Keď ťa počúvne, získal si svojho brata. Keď ťa však nepočúvne, priber si ešte jedného, alebo dvoch, aby výpoveď dvoch, alebo troch svedkov všetko potvrdila. Keby ani tých nepočúvol, tak to povedz cirkvi, a keby ani cirkev nepočúvol, zaobchádzaj s ním ako s pohanom a mýtnikom.

Veru, hovorím vám, čokoľvek zviažete na zemi, bude zviazané i na nebi a čokoľvek rozviažete na zemi, bude rozviazané i na nebi.“

Položme si teraz otázku, v akom kontexte boli slová o rozväzovaní a zväzovaní použité správne? Či iba v súvislosti s Petrom – či je to teda iba výsada jeho osoby, čo však Marek a Lukáš neurobili, alebo ich máme chápať v širšej, všeobecnej súvislosti, ako schopnosť každého človeka, vzťahujúcu sa na odpustenie, či neodpustenie nášmu blížnemu? Odpustenie alebo neodpustenie, ktorého dôsledky nemajú dosah iba čisto pozemský, ale toto pozemské presahujú.

Ak celú vec sami hlboko precítime a ak sa ešte navyše oprieme o znalosti Zákonov, fungujúcich vo stvorení, musí nám byť jasné, že slová o zväzovaní a rozväzovaní na zemi i na nebi majú všeobecnú platnosť. To znamená, že je to zakódované v schopnostiach a možnostiach každého človeka.

Spomínaná všeobecná zákonitosť sa preto nemôže v nijakom prípade vzťahovať iba na jedného, jediného človeka, čiže na Petra, ako to mylne uviedol Matúš na základe svojho vlastného, nesprávneho pochopenia. Ani Lukáš ani Marek takéto niečo v súvislosti s Petrovým primátom totiž vôbec nespomenuli.

Uvedené fakty by teda mali byť pre nás pádnym dôkazom toho, že evanjeliá nie sú nedotknuteľným Písmom Svätým v tom zmysle, v akom sa na ne pozerá väčšina veriacich dnes. S niečím podobným by nesúhlasili ani samotní evanjelisti.

Ako všetko ľudské sú totiž tieto spisy poznamenané mierou osobného porozumenia a pochopenia jednotlivých autorov. A o tom, že toto ich chápanie nebolo vždy dostatočné, takže si bol nad ním neraz nútený povzdychnúť aj ich Majster, o tom predsa možno nájsť i zmienky v jednotlivých evanjeliách.

Určite tu neobstojí ani známa argumentácia, že vyliatím Ducha Svätého sa zrazu stali učeníci priam zázračným spôsobom všetko plne chápajúcimi. Ak totiž niekto isté veci nedostatočne chápe aj keď sa pomerne dlhý čas pohybuje v osobnej, bezprostrednej blízkosti pozemského vtelenia živého Boha, čo predstavuje najväčšie možné priblíženie sa Boha k človeku, je doslova ilúziou myslieť si, že by mohlo jestvovať ešte niečo väčšieho, čo by mohlo jeho mieru chápavosti nejakým zázračným spôsobom náhle výrazne zvýšiť.

V jednom z Pavlových listov, v známom Hymne na lásku je uvedené: „Poznávame len z časti a len z časti prorokujeme“.

Čo znamenajú tieto slová, napísané Pavlom mnoho rokov po zoslaní Ducha Svätého na Turíce, na základe ktorého považuje cirkev apoštolov za neomylných a ich slová za „Písmo Sväté“?

Sám Pavol, ako je zachytené v jeho vlastných, vyššie uvedených slovách, si o sebe v žiadnom prípade nemyslel, že je neomylný, ale naopak, veľmi kriticky vnímal svoju vlastnú nedokonalosť v chápaní vysokých právd.

Nie je preto správne, pozerať sa na evanjeliá, ako na nejaké neomylné „Písmo Sväté“, ako sa to robí dnes, ale treba v nich vidieť iba to, čím skutočne sú – treba v nich vidieť nesmierne cenné, autentické dokumenty, pochádzajúce od ľudí, ktorí osobne poznali Ježiša Krista, alebo dokonca od ľudí, ktorí Ježiša nikdy osobne nepoznali, ako napríklad sám Pavol. V každom prípade sú to však dokumenty, poznačené mierou zrelosti a pochopenia Kristovho učenia ich jednotlivými autormi. Skutočným Písmom Svätým by boli iba vtedy, keby ich napísal samotný Ježiš.

Áno, toto treba zvlášť zdôrazniť. Písmom Svätým, ktoré by sme mohli plne akceptovať v tomto zmysle by boli evanjeliá iba jedine vtedy, keby ich napísal Ježiš. Takýto je zdravý a reálny pohľad na vec.

Podobných spisov a dokonca evanjelií jestvuje v skutočnosti omnoho viac, ako ich bolo nakoniec zaradených do Nového zákona. Toto je tiež kapitola sama o sebe, pretože výber toho, čo bude, alebo nebude zaradené medzi „Písmo sväté“ robili ľudia o niekoľko stáročí neskôr na základe vlastného úsudku. To, čo bolo potom kanonizované sa stalo „Písmom Svätým“ a to, čo kanonizované nebolo, zostalo iba historickou výpoveďou ľudí tej doby.

M.Š. priaznivec stránky : odkaz
none
3

1. 27.09.2009, 13:02

Je Písmo Sväté naozaj sväté?

Súčasní veriaci sa pozerajú na evanjeliá, ako na niečo svätého, ako na bezvýhradnú autoritu, o ktorej sa nediskutuje a o ktorej nemožno pochybovať.

Ak sa ale vecne a nezaujato pozrieme na evanjeliá, sú to v podstate spisy, ktoré vznikli veľmi mnoho rokov po udalostiach, ktoré sú v nich opisované a tento veľký časový odstup sa do určitej miery nepriaznivo odzrkadlil na autentickej kvalite spomienok na oné dávne udalosti. Veď si len predstavme ...

27.09.2009, 13:25
ani to nemusím čítať,moja odpoved nieje a ani nikdy nebolo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
none
8

1. 27.09.2009, 13:02

Je Písmo Sväté naozaj sväté?

Súčasní veriaci sa pozerajú na evanjeliá, ako na niečo svätého, ako na bezvýhradnú autoritu, o ktorej sa nediskutuje a o ktorej nemožno pochybovať.

Ak sa ale vecne a nezaujato pozrieme na evanjeliá, sú to v podstate spisy, ktoré vznikli veľmi mnoho rokov po udalostiach, ktoré sú v nich opisované a tento veľký časový odstup sa do určitej miery nepriaznivo odzrkadlil na autentickej kvalite spomienok na oné dávne udalosti. Veď si len predstavme ...

27.09.2009, 19:08
Ahoj,Milan vidím ,že hľadáš odpoveď na Bibliu tak sa posnažím poradiť ti:

1.Prečítaj si Bibliu celú, až potom môžeš pochopiť ,že Biblia nie je cestný zákon kde musí byť všetko jasné.

2.Každý si má z Biblie prečítať to čo mu v živote pomôže .

3.Biblia,je rozdelená pre veriacich "rôzneho rangu " teda ten kto ešte nie je na úrovni priblíženia sa k Bohu si číta jemu náležité a ten kto je k Bohu bližšie(sv.spoveď,eucharistia...)si prečíta zas o inom.

4.Biblia bola písaná Bohom skrz človeka a preto naša myseľ nie je prispôsobená chápaniu veciam Božím.

:D Dúfam ,že pochopíš aj názor iných...Ináč,prajem peknú požehnanú Nedeľu!
none
15

1. 27.09.2009, 13:02

Je Písmo Sväté naozaj sväté?

Súčasní veriaci sa pozerajú na evanjeliá, ako na niečo svätého, ako na bezvýhradnú autoritu, o ktorej sa nediskutuje a o ktorej nemožno pochybovať.

Ak sa ale vecne a nezaujato pozrieme na evanjeliá, sú to v podstate spisy, ktoré vznikli veľmi mnoho rokov po udalostiach, ktoré sú v nich opisované a tento veľký časový odstup sa do určitej miery nepriaznivo odzrkadlil na autentickej kvalite spomienok na oné dávne udalosti. Veď si len predstavme ...

27.09.2009, 21:07
Tak to som si myslela že to sem dal fajer.
none
16

15. 27.09.2009, 21:07

Tak to som si myslela že to sem dal fajer.

27.09.2009, 21:18
Myslíš 3.bod - ten je fajerov?
none
17

16. 27.09.2009, 21:18

Myslíš 3.bod - ten je fajerov?

27.09.2009, 21:32
Myslela som na túto tému.
none
18

17. 27.09.2009, 21:32

Myslela som na túto tému.

27.09.2009, 21:35
myslíš, že fajer a milan.s. sú tá istá osoba?
none
19

18. 27.09.2009, 21:35

myslíš, že fajer a milan.s. sú tá istá osoba?

27.09.2009, 21:49
mať tvoje starosti a Ficové konto
none
20

19. 27.09.2009, 21:49

mať tvoje starosti a Ficové konto

27.09.2009, 22:05
závidíš?
none
21

18. 27.09.2009, 21:35

myslíš, že fajer a milan.s. sú tá istá osoba?

27.09.2009, 23:01
z1, toto je fakt hláška roka...
none
22

21. Nadja 27.09.2009, 23:01

z1, toto je fakt hláška roka...

28.09.2009, 20:53
áno? na df-ku alebo na svete?
none
23

22. 28.09.2009, 20:53

áno? na df-ku alebo na svete?

28.09.2009, 21:54
iba na df-ku, nebuď neskromný
none
2
27.09.2009, 13:18
Zaujímavý názor, že písmo sväté nie je sväté. Otrasený fundament?
none
4
27.09.2009, 14:15
definicia svatosti ???
none
7

4. 27.09.2009, 14:15

definicia svatosti ???

27.09.2009, 17:38
Sväté pre mňa znamená, že ide o čosi vzácne, a pre kresťanov je biblia vzácna kniha, teda pre nich je to svätá kniha... má to aj v samom názve: Biblia sacra.

Pre moslimov je svätý Korán.

A pre mňa sú sväté mnohé knihy, aj od Landaua, Feynmana... dokonca aj čosi v encyklopédiách... pomaly Google a Wikipédia ašpiruje na svätosť... Veriaci to má jednoduché, jemu povedia, že tá a tá kniha je pre teba vzácna [svätá, posvätná], a on, ak chce byť zúčastnený v takej organizácii, tak musí aspoň formálne uznať túto vzácnosť, svätosť... ateisti nemajú také dohodnuté pravidlá, nemajú sväté knihy podľa nejakého predpisu... čo je pre mňa vzácne, môže iný ateista si ani nevšímať.
none
24

7. 27.09.2009, 17:38

Sväté pre mňa znamená, že ide o čosi vzácne, a pre kresťanov je biblia vzácna kniha, teda pre nich je to svätá kniha... má to aj v samom názve: Biblia sacra.

Pre moslimov je svätý Korán.

A pre mňa sú sväté mnohé knihy, aj od Landaua, Feynmana... dokonca aj čosi v encyklopédiách... pomaly Google a Wikipédia ašpiruje na svätosť... Veriaci to má jednoduché, jemu povedia, že tá a tá kniha je pre teba vzácna [svätá, posvätná], a on, ak chce byť zúčastnený v takej organizácii, tak mu...

01.10.2009, 16:03
nie.
none
5
27.09.2009, 14:43
odpoveď máš v 2. Tim. 3:16,17

Celé Písmo je Bohom vnuknuté a užitočné na poúčanie, na usvedčovanie, na nápravu a na výchovu v spravodlivosti, aby bol Boží človek dokonalý a pripravený na každé dobré dielo.

Aj si čítal bibliu niekedy milan ?
none
6

5. 27.09.2009, 14:43

odpoveď máš v 2. Tim. 3:16,17

Celé Písmo je Bohom vnuknuté a užitočné na poúčanie, na usvedčovanie, na nápravu a na výchovu v spravodlivosti, aby bol Boží človek dokonalý a pripravený na každé dobré dielo.

Aj si čítal bibliu niekedy milan ?

27.09.2009, 14:48
Boží človek je dokonalý? To zaváňa elitárstvom, ateista je len nedokonalá kópia? V čom?
none
9
27.09.2009, 19:48
Písmo sväté je naozaj sväté Milanko
idem radšej po večeroch študovať Bibliu..dúfam že mi požehnáš kresťanské bohabojné večere osamote,v tichosti a v rozjímaní ,budem až do konca svojho života neodolatelnou učeničkou vďaka aj vám milí priatelia df
none
10

9. 27.09.2009, 19:48

Písmo sväté je naozaj sväté Milanko
idem radšej po večeroch študovať Bibliu..dúfam že mi požehnáš kresťanské bohabojné večere osamote,v tichosti a v rozjímaní ,budem až do konca svojho života neodolatelnou učeničkou vďaka aj vám milí priatelia df

27.09.2009, 19:55
Myrai ahoj zlatko. Biblia nie je zla, je tam vela platnych mudrosti a ponauceni. Ozaj je tam vela cennych rad. Ale netreba ju brat aj fanaticky. Myslim si, ze sucasna doba sa vyznacuje renesanciou zaujmu o Bibliu, duchovne veci, ze to tu par desiatok rokov nebolo. Da sa povedat, ze zacalo to po r.1989, takze ten kapitalizmus, nedostatok je predsa na nieco dobry. Na duchovnu obrodu a rast ludi. Ja som tiez dlho studovala Bibliu a aj teraz sem tam do nej nakuknem.
none
11
27.09.2009, 19:58
Postoy-lea ahoj zlatko. Korán nie je zly, je tam vela platnych mudrosti a ponauceni. Ozaj je tam vela cennych rad. Ale netreba ho brat fanaticky. Myslim si, ze sucasna doba sa vyznacuje renesanciou zaujmu o Korán, duchovne veci, ze to tu par desiatok rokov nebolo. Da sa povedat, ze zacalo to po r.2001, takze ten kapitalizmus, nedostatok je predsa na nieco dobry. Na duchovnu obrodu a rast ludi. Ja som tiez dlho studoval Korán a aj teraz sem tam do neho nakuknem.
none
12

11. 27.09.2009, 19:58

Postoy-lea ahoj zlatko. Korán nie je zly, je tam vela platnych mudrosti a ponauceni. Ozaj je tam vela cennych rad. Ale netreba ho brat fanaticky. Myslim si, ze sucasna doba sa vyznacuje renesanciou zaujmu o Korán, duchovne veci, ze to tu par desiatok rokov nebolo. Da sa povedat, ze zacalo to po r.2001, takze ten kapitalizmus, nedostatok je predsa na nieco dobry. Na duchovnu obrodu a rast ludi. Ja som tiez dlho studoval Korán a aj teraz sem tam do neho nakuknem.

27.09.2009, 20:00
Vladko ahoj milacik. Nebud taky, ved Ty raz nato prides, ze to co prenasledujes, to vlastne milujes.
none
13

12. 27.09.2009, 20:00

Vladko ahoj milacik. Nebud taky, ved Ty raz nato prides, ze to co prenasledujes, to vlastne milujes.

27.09.2009, 20:05
Ja ťa neprenasledujem, skôr nasledujem, tak teraz neviem... Ale vieš ako to chodí: Aj psychiater má rád svojich pacientov.
none
14

13. 27.09.2009, 20:05

Ja ťa neprenasledujem, skôr nasledujem, tak teraz neviem... Ale vieš ako to chodí: Aj psychiater má rád svojich pacientov.

27.09.2009, 20:07
Vladko a vies, ze aj psychiatricky pacient ma rad svojho psychiatra.
none

najnovšie príspevky :

prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 veľkosť : 140 462 B vygenerované za : 0.103 s unikátne zobrazenia tém : 36 511 unikátne zobrazenia blogov : 545 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

Vaše modlitby prinášajú úžasné výsledky ... Úprimná modlitba spravodlivého človeka má veľkú moc a prináša obdivuhodné výsledky. Jakub 5,16 Keď bol Ježiš popravený na kríži, nielenže zmyl všetky vaše hriechy svojou drahocennou krvou, ale dal vám a...

citát dňa :

Prečo majú niektorí ľudia čisté svedomie? Pretože ho nikdy nepoužili.