Nové pravidlá pre stransparentnenie volieb
Sociálna sieť v kontexte amerických volieb a s deklarovaným úmyslom stransparentniť pôsobenie stránok, im zaviedla povinnosť uvádzať prípadné spojenie s právnickými osobami, resp. politickými subjektmi.
Túto stredu preto Facebook zrušil stránky siedmim propaganda projektom ĽSNS. Medzi inými – MAGAZIN1, PREHĽAD SPRÁV, KULTUR BLOG, a ALTERNATÍVNA CESTA. Aj keď sa tieto k spojeniu nikdy verejne nepriznali, novinári, analytici, či aktivisti na túto skutočnosť už nejaký čas upozorňovali.
Magazín1 prevádzkuje Mário Vidák – o jeho prepojení na dezinformačný web sme písali tu. Vidákovi od decembra minulého roku navyše odišlo z transparentného účtu ĽSNS €3000 za „reklam. a mark. služby“.
Za webom Prehľad Správ stojí bývalý vodca Slovenskej pospolitosti Marcel Urban ktorý je dnes okresným predsedom Kotlebovej strany v Novom Meste nad Váhom a s číslom 74 na kandidátnej listine ĽSNS.
Marián Mišún stojí za facebookovou stránkou Alternatívna Cesta a s číslom 39 tiež na kandidátke ĽSNS.
Ako je to teraz?
Podľa nových pravidiel na ochranu volieb by už žiadna z týchto stránok nemala na sociálnej sieti figurovať bez toho, aby transparentne ukázala, že je spojená s politickou stranou ĽSNS.
Facebook je však notoricky známy tým, že nechce, nemôže alebo nevie vynucovať vlastné pravidlá a jeho nástroje nemajú taký účinok, aký deklaruje vo svojich marketingových správach.
„Kulturbog“ je znova online a dnes už nemá iba jednu stránku, má ich dve. Prvú získal premenovaním „Priznania maturantov 2015“ dňa 26.2., teda ešte v rovnaký deň, kedy Facebook pôvodný KulturBlog zrušil.
Druhú stránku, „Portál Kulturblog“ ľudia okolo projektu založili tiež 26.2. a dnes ju sleduje viac ako deväť tisíc ľudí. Ani jedna zo stránok nedeklaruje spojenie s ĽSNS, tak ako to vyžadujú nové pravidlá sociálnej siete.
Facebook v tomto prípade nedokázal vynútiť vlastné pravidlá ani na 24 hodín. Je na mieste pýtať sa, akú váhu máme prikladať sľubom o autoregulácii v situácii, kedy u nás Facebook, viac ako skutočne efektívne riešenia, používa lacné marketingové triky?
Ako to vyzerá s fact-checkingom Facebooku a AFP?
Prvý a zatiaľ jediný výsledok prezentoval slovenský fact-checker na dedikovanej stránke.
V pondelok, necelý týždeň pred voľbami, kedy je Facebook plný dezinformácií o migrantoch a liberálnych fašistoch, uverejnil svoju prvú analýzu. Týkala sa guľového blesku ktorý sa vznášal ponad koľajnice. Podľa agentúry AFP išlo o hoax.
odkaz