Hoď ma hore
prihlásenie:
Registrácia  |  Zabudnuté heslo
tu sa nachádzate: hlavná stránka  politika  téma
kategórie:  

Debilizácia národa

5
reakcií
163
prečítaní
Tému 19. novembra 2019, 17:58 založil Kasafran.

podobné témy:

názov témy
posledná
reakcií
10. 01. 2008
11
23. 10. 2018
5
02. 12. 2012
24
11. 06. 2017
5
18. 11. 2006
0
 
 


1.
označiť príspevok

Kasafran
   19. 11. 2019, 17:58 avatar
Debilizácia“ národa
Anton Lauček (spisovateľ)
 
Honba za jednoduchosťou je obyčajne pokusom maskovať chudobu (F. X. Šalda)
 
Aj vy zostanete v rozpakoch a zhnusení, keď si zapnete televízor a ovalí vás presila programov chudobných hlavne duchom? Vo svojich základoch majú jedného a toho istého činiteľa, a tým je primitivizmus.
Súkromné televízne spoločnosti vsadili na zábavu ako na hlavnú funkciu nimi vlastniaceho média a na reklamu. Rôzne susedské, rodinné prípady, vymieňajúce sa manželky, variace mamy s varechami vrieskajúce lepšie ako tie druhé, retardované chudery naháňajúce sa za nakupovaním handier, a všetci sú a každý deň „star“ predvádzajúci drzý, tupý, agresívnosťou okorenený dialóg.
Takzvané humoristické programy doplnené vopred nahraným smiechom, vyznačujúce sa nechutnými až obscénnymi narážkami, „smiešnymi“ grimasami a gestami protagonistov, pri ktorých sa nedá smiať, len sa trápne cítiť, lebo vás ich tvorcovia zrejme pokladajú za väčšieho chumaja ako sú sami.
Súťaže, kde dospelí účastníci iba reagujú na úlohy pripomínajúce testy z prijímačiek do osobitnej školy.
„Hornodolnú“ sériu možno v istom zmysle pokladať aj za urážku slovenského vidieka, na ktorom jej autori nevidia nič pozitívneho – dedinčanov a slovenskú dedinu tu charakterizuje ustavičné opilstvo, obmedzenosť, živelne fungujúci obecný úrad, krčma ako srdce a mozog obce, pochybný farár, chýbajúca dedinská inteligencia a množstvo smutnosmiešnych postavičiek. Jednotlivé diely budujú na vyfabulovanom príbehu unavujúcom ťažkopádnosťou a stereotypmi. Rodinu ako základ spoločnosti, ktorá je na vidieku prevažne fungujúca, „hornodolní“ tvorcovia pravdepodobne obišli zámerne, veď z dieťaťa nemôžu spraviť trpáka na vlastný obraz. Detská postava by okamžite naznačila, že „kráľ je nahý“, a poriadne.
Aby sa ohlupovanie diváka umocnilo, viaceré seriály pre „ťapnutých“ vychádzajú poprepisované i  v knižnej podobe. Aj „smotánkové“ ukážky, sledované zakomplexovanou skupinou konzumentov neschopných opľuť obrazovku, sa vlastne divákom vysmievajú. V prvom rade statočným a slušným ženám, mnohokrát za nizučkú mzdu ťažko pracujúcim, ktorým kamera predvádza veľmi drahé oblečenie, kabelky a topánky tzv. celebrít –  ide hlavne o nafúkané škatule vylepšené drahými plastickými zásahmi, z ktorých väčšina, podobne ako pobehlice, nikdy skutočne nepracovala a vydržiavajú ich podozrivo zbohatnutí partneri.
A o „realityšou“, rapídne znižujúcich IQ diváka, je škoda reči. Predtým písali filmové a televízne scenáre umelci – spisovatelia a scenáristi. V súčasnosti sa vynorila horda pisárov s pisoárovými príbehmi vhodnými jedine na spláchnutie.
 
Ak by ste vo vysielaní súkromných televíznych médií hľadali umenie, nepomôže ani lupa. Niet ho tam. Umenie totiž človeka kultivuje, robí ho citlivejším, vnímavejším a múdrejším. A taký je pre médiá nepoužiteľný. Do nimi nastraženej pasce plnej nekultúrneho hnoja padá hlavne mladý divák, jemu sugerujú, že všetko, celý život je úžasná šou, netreba nič robiť, len sledovať to, čo vysielajú, obdivovať vyšinuté „osobnosti“, pojašane sa baviť, zapájať do súťaží, telefonovať.
Ak nie si vulgárny, bezočivý a rozdrapený hlupák, nie si moderný. Vzdelanie a rozhľad je to posledné, čo človek v súčasnej spoločnosti potrebuje. Vtĺkajú mu do hlavy, že zarábať sa dá aj ináč, spoliehať sa na poctivú prácu ako zdroj obživy je prežitkom a záležitosťou pre zaostalú skupinu obyvateľstva.

Trápne televízne a rozhlasové formáty často sprevádzajú moderátori a moderátorky, ktorých prázdne trepanie iba potvrdzuje ich duševnú malosť a mnohokrát katastrofálnu nevzdelanosť. Do svojich relácií nepozývajú výnimočných ľudí, ktorí by mohli byť najmä pre mladú generáciu vzorom – jednak o nich nepočuli a jednak by sa nedokázali s takým človekom erudovane baviť. Maximálne by boli schopní opýtať sa dotyčného alebo dotyčnej na číslo topánok a či pozná našu najpopulárnejšiu hudobnú skupinu „Kvokvokvo“ a jej hit „ Čaká nás matúra, sme dutí ako rúra“.
Žiaľ, väčšina občanov ponúknutý mediálny odpad neodmieta. Zvykla si.

S osprostievaním národa sa začína už od materskej škôlky. Tam posadia mládež pred obrazovky a nechajú sledovať animované rozprávky, v ktorých vystupujú hlavne vykonštruované monštrá a obludy, na ktorých ani nerozoznáte, čo to je a kde to má hlavu. Chúďatá deťúrence kukajú, ozaj nevedia na čo, a pritom sa stávajú aj závislými na internete. Ak sa potom stretnú s klasickou rozprávkou o princeznej, Popolvárovi, dobrom deduškovi, v ktorej dobro víťazí nad zlom, nechápu dianie. Nerozumejú, čo je dobro a čo je zlo. (Podľa toho sa neskôr v živote aj správajú.) Sledovanie obrazovky a bavenie sa so smartfónom spôsobuje malému divákovi stenčovanie formujúcej sa mozgovej kôry smerujúcej k demencii, čo sa stáva až človeku vo vysokom veku – to vedci u detí v posledných výskumoch zistili, no veľa o probléme nesmú publikovať, aby niekomu nekazili miliardové nadnárodné kšefty.

Slovenčina patrí hlavne vďaka svojej gramatike a štylistike k najťažším jazykom na svete. Je zároveň prejavom a dôkazom vysokej kultúrnosti i myšlienkového bohatstva, akým oplývali naši predkovia. Vďaka tomu sa našej školopovinnej mládeži rozvíjali aj tie mozgové kapacity, ktoré iné národy kvôli jednoduchosti svojej materčiny nevyužívali. My sme i preto patrili k tým múdrejším. Lenže v súčasnosti sa dokonalá znalosť jazyka nevyžaduje ani pri nástupe na vysokú školu.
To najzákladnejšie, čo museli ovládať žiaci ešte v časoch Márie Terézie, čiže čítanie, písanie a rátanie, naši maturanti poznajú len povrchne. Skutočný vedomostný základ absolventi prichádzajúci na „výšku“ nemajú. Neodniesli si ho ani zo základnej, ani zo strednej školy. Tam učitelia často nemôžu slobodne a tvorivo učiť, zväzujú ich nezmyselné predpisy z ministerstva. Všetky vzdelávacie inštitúcie sa napokon uspokojili s tým, že majú aspoň nejakých žiakov, a preventívne od nich nič nevyžadujú, aby náhodou neprestúpili na inú školskú ustanovizeň, ináč by škola prišla o financie.

 Žiaci potom aj pri malej násobilke používajú kalkulačku a nevedomcom nepodarene opravuje pravopis program nainštalovaný v počítači. Zvyšujú sa počty školákov, ktorí v živote neprečítali žiadnu knihu – nerozumeli by napísanému. (A nik im neprezradí výrok R. W. Emersona, filozofa a mysliteľa, že dobré knihy často nahradia najlepšie univerzity.) Síce dokážu nájsť informácie na internete, ale bez vedomostného základu nie sú schopní vypátrať súvislosti a vsadiť informáciu do kontextu – čiže je pre nich zbytočná. Základné a stredné školy v stave, do akého sa nepodarenými reformami dostali, nedokážu potrebne rozvíjať verbálne a analytické schopnosti žiakov.

Pokračovanie...
Súhlasí kntsz


2.
označiť príspevok

Kasafran
   19. 11. 2019, 17:58 avatar
Dokončenie...

Vysoké školy potom stavajú na základoch z piesku. Okrem toho sa povymýšľali odbory príťažlivo marketingovo znejúce, no v súčasnej praxi nevyužiteľné. Svoj zánik majú v sebe už zabudovaný. Takých sú stovky a absolvujú ich tisícky podvedených študentov. V univerzitných učebných programoch sa neráta s tým, že poslucháčov vysokej školy budú doúčať aj vedomosti, ktoré mali ako samozrejmosť už po skončení „zédéešky“ ovládať.
Už starí Rimania vedeli, že sa treba učiť naspamäť a nahlas. No vďaka tomu, že sa v našom nižšom školstve presadzuje tendencia „nebifľovať sa“, majú študenti často zakrpatené centrá mozgu rozvíjajúce a upevňujúce pamäť a na vysokej škole im robí obrovské problémy osvojovanie vedomostí a verbálna prezentácia. (Skúste sa ich spýtať, či vedia zarecitovať naspamäť nejakú báseň. Budú na vás pozerať ako na trojštvrťového blázna.) Potom už, ako rezultuje filozof a publicista K. P. Liessmann, na štátniciach sledujeme iba powerpointovú prezentáciu, akej by bolo schopné každé dieťa, ktoré sa trochu naučilo zaobchádzať so softvérom. Obyčajná výmena fólií supluje akademický výklad. Substancia prezentácie je prekrytá technikou prezentácie.

Po absolvovaní vysokoškolského štúdia prichádzajú na Slovensku do praxe pologramotní magistri, inžinieri a doktori. Ich bakalárske a diplomové práce sa hmýria pravopisnými aj štylistickými lapsusmi a preštylizovanými textami, ktoré si posťahovali z internetu – je hanbou, že túto biedu vzdelanosti vysoké školy hrdo vešajú na internet. A spoločenská klíma nás presviedča, vraj nám absolventi, ktorí nevedia poriadne písať a čítať a ktorí iba simulujú znalosti týkajúce sa vedy a vzdelania, stačia.

Budúca inteligencia nemá problém chodiť do školy v teplákoch alebo maskáčoch, dať sa označkovať piercingom ako jalovice alebo kedysi otroci, producírovať sa po ulici so smiešnymi gundžami na ušiach a káblami z nich trčiacimi a mnohí z nich, keďže si nedokážu ozdobiť ducha, „skrášľujú“ svoje telo stupídnymi tetovačkami. (Ktorý normálny rodič zverí svoje dieťa v materskej škôlke učiteľke počmáranej ako šašo?) Absorbovaniu vedomostí a ich rozvíjaniu sa vzpierajú, uchyľujú sa k plagiátorstvu, odpisovaniu a podvádzaniu. „Vysoké školy prestávajú byť ostrovmi ducha, na ktorý keď študent vstupuje, dostane chuť vedieť, poznávať a vzdelávať sa – stali sa len agentmi a pomocníkmi v naplňovaní ekonomických a byrokratických záujmov“. Toto Liessmannovo konštatovanie vystihuje súdobé nastavenie väčšiny univerzitného školstva vo svete a my nie sme výnimkou. A navyše na Slovensku spomenutý trend mohutne rozvíjame: bakalárska a diplomová práca sa dá beztrestne kúpiť, titul tak isto. Vlastne tolerujeme trestný čin podvodu, lebo vzdelanie, to, čo si kultúrne národy nadovšetko vážia, u nás rapídne stráca svoju hodnotu.

Vyspelé národy si školstvo naozaj, a nielen verbálne ako my, pestujú. Vedia, že iba vzdelané obyvateľstvo sa dopracuje k vysokej životnej úrovni. Preto sa usilujú, aby ich deti učili len tí najlepší. My sme sa postarali o to, aby dobrí a najlepší z krajiny pod Tatrami odchádzali a radšej sa už nikdy nevracali. Po parlamentných voľbách na Slovensku ministerstvo školstva obyčajne uchmatne strana prezývaná „Národnou strakou“, a tá nemá najmenší problém okrádať deti a mládež. A bohorovne sa nadrapujúci politici, aby vyšli v ústrety spodine, útočia na učiteľov, lebo majú dva mesiace prázdnin. Ale nedopovedia, že keby ich kantor nemal, po pár rokoch skončí v blázinci.

Divadelné scény vo väčších mestách našej krajiny bývali chrámom umenia. Na predstavenia chodilo obecenstvo vyobliekané sviatočnejšie ako do kostola – ženy v elegantných róbach, mužská časť v oblekoch. V súčasnosti sa tak obliekať netreba. Pokojne si na seba navlečte to, čo sa nosí do maštale alebo na brigádu. Lebo výrazy a dianie, ktoré divák na doskách sleduje, je v prípade viacerých predstavení vhodné ozaj pre ošípané. Módne spracovanie klasikov prešpikované vulgarizmami až po nahých účinkujúcich má byť pre divadlo cestou ako prilákať diváka.

Aj verejnoprávny rozhlas by ste niekedy najradšej vypli, lebo namiesto dobrej populárnej hudby vysiela zavýjanie, nôtenie, bliakanie, húkanie, „jéjékanie“, rapotanie – väčšinou ide o tzv. pesničky poskladané všelijakými superstaristami, ktorí, podobne ako v rozhlase zamestnaný hudobný redaktor, nemajú šajnu o tom, čo môžeme klasifikovať ako skutočnú melódiu a hudobný nápad. Navyše aj úbohosť textov dokazuje amaterizmus „textára“. Takúto produkciu, „obtýždeň“ opakujúcu sa, sprostredkúvajú dosť zavčasu ráno, kedy sa poslucháči ešte nestihli naraňajkovať, a tak pri napínaní na dávenie nemusí dôjsť k finále. Pritom vlastníme nemálo súčasnej a aj staršej kvalitnej slovenskej populárnej hudobnej produkcie – a to nehovorím o českej, ktorá nám je blízka – no zrejme v branži „vzdelaní“ redaktori ju nepoznajú. Ak by ste sa takého opýtali, či pozná napríklad šansóny a počul o Édith Piaf, pozeral by na vás ako Winnetou na mobil.

Výhľad na krásu prírody pri cestách sme nahradili tisíckami bilbordov. Žiadny štát na svete takéto prznenie svojej krajiny nedopustil. Záľaha reklamy na veľkých tabuliach smrdí ako každá navoňavkovaná zdochlina. Veľké farebné plagáty obsadili hlavne politické strany a politici. Presviedčajú naivných, vraj oni jediní chcú dobro pre Slovensko a nekonečné blaho pre národ. Väčšinou sú to práve tí, ktorí nás od začiatku okrádajú. Nepotrebujú, aby občania múdreli. Pretože takí by žiadali nakradnuté vrátiť a zlodejov posadiť do basy.
Poriadne sa im prizrite! Každý s vypleštenými očami, akoby ho práve prepustili z liečenia...

Človek si dá iba hlavu do dlaní a spytuje sa, čo sa to vlastne deje? Prečo sa programovo naordinovanému hlúpnutiu nevzpierame?
Asi mala pravdu nebohá stará mať, keď vyhlasovala, že „sprostosť je tiež darom Božím“.
Len čím sme si ho tak prehojne zaslúžili?
Neviete?
Súhlasí kntsz


4.
označiť príspevok

kntsz muž
   19. 11. 2019, 19:36 avatar
1-2-
s tým, čo si sem pricapil sa dá len súhlasiť.
Aj keď sú tam aj prehnané koboliny, naozaj s tým tak v 85%-tách súhlasím.
Iba nechápem, prečo si to sem dal ty.
Lebo najmä ty hájiš postoje nášho plebsu, bahniaceho si v ničnerobení za socializmu a nadávaním na hnusný vykorisťovateľský západ.
Ten "hnusný a skazený" západ totiž má všetko čo tvoj príspevok kritizuje na podstatne vyššej úrovni a môžu si vyberať.
Čo však robiť, keď náš plebs sa vidí hlavne v tých seriáloch, vareniach, farmách superstároch a iných kobolinách?
To im je blízke presne tak ako smerácke a snsácke rozkrádačky, či kotlebovské a harabínovské drísty o národnej hrdosti - hrdosti nevzdelancov.....
Súhlasí Osvietený


5.
označiť príspevok

Temnýmyseľ
   19. 11. 2019, 19:55 avatar
Čo ste si vychovali, to máte, čo im dávate, v tom sa rochnia.


3.
označiť príspevok

Temnýmyseľ
   19. 11. 2019, 18:20 avatar
Kasafran, dnes som mimoriadne prečítal skoro celé, začal som od pokračovania, lebo sa tam školstvo spomína, hlavne vysoké.
Potom som prešiel ha začiatok a musím ťa zdrbať!!! Žiadna skupina Kvokvokvo, ale Smola a hrušky z našej vsi!!!!!
Tu máš ukážku, aby si vedel o čom je táto pesnička
http://www.youtube.com/watch?v=kA2BXHvj6B0 Tento odkaz smeruje mimo DF.sk

Keď sa započúvaš, tak zistíš, že je to smutný opis skutočnosti zabalený do veselej pesničky. 
S hodnotením stavu vysokého školstva sa dá s autorom súhlasiť, sám to poznám a konečne ma nezavolali urobiť prednášku na TUZVO, lebo asi sa študenti "sťažovali, že im hnusne nadávam" za ich skvelé vedomosti a schopnosti.    


6.
označiť príspevok

Kasafran
   19. 11. 2019, 23:19 avatar
(3) Jasnýmyseľ,
ja som sa zrejme na študentskú hymnu Gaudeamus igitur priptavoval až príliš zodpovedne, pretože spojárskym priemyslovákom som sa stal až po predchádzajúcom absolvovaní trojročného odborného učilišťa v Tesle Liptovský Hrádok v roku 1961...
Okrem veľa priateľov z východného Slovenska, ktorí sa pripavovali pre novobudovanú Teslu Stropkov, som tu získal veľmi dobré technické zručnosti, ktoré som sa po absolvovaní OSŠ pôvodne snažil získať na SPŠST v Banskej Bystrici. No, ale čo človek mieni, okolnosti zmenia. Náš predseda JRD chcel mať zo mňa svojho nástupcu, a preto ma odporúčal na SPTŠ - čo som odmietol...
Započúval som sa do odporúčanej pesničky a v mojich spomienkach sa síce vyjavili určité paralely, ale inak som si uvedomil z jej obsahu civiacu prázdnotu. Tá súčasná, vyše 20 rokov trvajúca absencia detailne koncipovanéhoj a pre potreby spoločenského pokroku zameraného školstva, má už katastrofické dopady. Ak sa všetci kompetentní vládni aj rezortní predstavitelia nespamätajú, môžeme sa čo nevidieť môžeme aj my stať národom biorobotov a totálnych motrokov (moderných otrokov)...
Ak to dovoľme, generácie našich potomkov nás oprávnene odsúdia ako "demokratických" barbarov...
váš príspevok

Pridávať príspevky môžu iba zaregistrovaní účastníci fóra.

Som zaregistrovaný

nick: heslo:
zostať trvalo prihlásený    
Nie som zaregistrovaný

Vaša prezývka:  

Po zaregistrovaní budete automaticky presmerovaní do tejto témy.

najnovšie príspevky na celom fóre

dnes, 10:09,  (103) Ty si proste nemožná, je to názor viacerých ľudí. Ty môžeš byť sympatická, len...
dnes, 10:04,  Už zas vyťahuješ IQ? Mala by si sa držať toho, čomu rozumieš, napríklad čistiace...
dnes, 10:00,  Tým, že sa mení myslenie ľudí smerom k viere polopravdam, tým sa mení i celková klíma na...
dnes, 02:47,  89. a koho súkromné údaje tu vytahujem , yebe ti na tú dutú hlavu ? ze sa pytam . šmírak...
dnes, 02:42,  74. muhahaha ako zákaznik tazko, ked máš prehlad o mzde hajzelbáb *39 s tvojim IQ je to aj...
dnes, 02:25,  "Podľa francúzskeho ekonóma Pikettyho európska integrácia priniesla východným...
dnes, 01:55,  “Kto je slepý, ak nie môj služobník, a kto je taký hluchý ako posol, ktorého posielam?...
dnes, 01:43,  151. tak to niéé, kacírov sused maká v De skoro za styri litre ;) uz to písal
dnes, 01:35,  https://www.ft.com/content/58908dee-9da8-11e9-b8ce-8b459ed04726
dnes, 01:35,  142. jediny kto je tu na drogách si asi ty sám....
dnes, 01:23,  Máme zaužívané merať kvalitu života výkonom ekonomík, minimálnymi, či priemernými...
dnes, 00:57,  Písal som, že aj na východ sa sťahujú západniari, len sa o tom tak nehovorí.
dnes, 00:55,  Tu mi prosím skopíruj, kde som tvrdil, že na východ sa sťahuje viac západniarov. Vyššie...
dnes, 00:52,  Boris MIMO EU !!!!!!!!!!!!!!
dnes, 00:51,  Boris veď v tom článku čo si dal je písané že vydali 1,1 pracovných povolení ľuďom z...
dnes, 00:44,  Nie ja hokejis, to ty nepriznáš, že ani nečítaš, čo píšem. písal som. "Ako...
dnes, 00:43,  142. to sa tyka skupiny pracujúcich ludí do 26 rokov len. nie konkrétnych pracovnych miest. a...
dnes, 00:41,  Bez historických záznamov by sme nevedeli odkiaľ sme prišli, prečo sme tu a aký je...
dnes, 00:37,  Boris treba si všímať realitu. Nepriznáš že si sa mýlil s Poľskom.
dnes, 00:35,  By ste sa mohli nad sebou zamyslieť chlapci. Hľadáte len dôvody, prečo je tu zle a ako je tu...
neprehliadnite
df.sk na Facebooku
vyhľadávanie
 
Medzi mužmi a ženami nie je rozdiel. Rozdiel je len medzi dobrými a zlými ľudmi.
Prevádzkuje df.sk | TOPlist
(75 242 bytes in 0,577 seconds)