Jahve Savaot – Pán Boh zástupov
Pomenovanie JHVH Savaot sa vyskytuje v známom príbehu boja medzi Filištíncom Goliášom a Dávidom, kde Filištínec sa posmieva Dávidovi aj celému Izraelu a Dávid ho nakoniec poráža prakom a kamienkom z potoka.
Filištínec sa Dávidovi vyhrážal: Poď ku mne, nech tvojím telom nakŕmim nebeské vtáctvo a poľnú zver. Dávid odvetil Filištíncovi: Ideš proti mne s mečom, kopijou a oštepom, ja však idem proti tebe v mene Hospodina zástupov (Jahve Savaot), Boha bojových šíkov Izraela, ktorého si hanobil.(1.Sam 17, 44-45)
Hľadajte dobro, a nie zlo, aby ste žili, a vtedy Hospodin, Boh zástupov (Jahve Savaot), bude s vami, tak ako hovoríte. (Ám 5, 14)
Jahve Sidkenu – Pán je naša spravodlivosť
Hľa, prídu dni - hovorí Pán -, že upevním slovo blaha, ktoré som prisľúbil Izraelovmu domu a domu Júdovmu. V tých dňoch a v tom čase dám Dávidovi vyklíčiť spravodlivý výhonok, ktorý bude konať v krajine právo a spravodlivosť. V tých dňoch Júda dosiahne spásu a Jeruzalem bude bývať v bezpečí a budú ho volať: “Pán (Jahve), naša spravodlivosť”. ( Jer 33, 14 -16)
Toto proroctvo proroka Jeremiáša sa vzťahuje na prisľúbeného Mesiáša, v ktorom dosahujeme spravodlivosť a spásu. Iba v Ježišovi Kristovi dosahujeme spravodlivosť prostredníctvom jeho obety na kríži a vyliatej krvi, keď zadosťučinil našim hriechom a vymazal náš dlh. Keďže Boh je spravodlivý, niekto musel trpieť za hriech. Nebol si to ty, ani ja, ale Boží Syn. A keďže Bohu sa musí obetovať len bezchybná obeť, bezchybný baránok, mohol to byť len Ježiš Kristus. On je ten bezchybný Baránok, bez hriechu, ktorý vzal naše hriechy na seba a trpel namiesto nás. Neuveriteľný, až zarážajúci plán spásy nášho Boha, kde láska Boha k človeku sa prejavuje v tom, že necháva zomrieť svojho Syna namiesto nás, aby sme my, ktorí veríme, mali život v ňom.
Keď sedel (Pilát) na súdnej stolici, odkázala mu jeho manželka: "Nemaj nič s tým spravodlivým, lebo som dnes vo sne veľa vytrpela pre neho." (Mt 27, 19)
Veď aj Kristus raz navždy trpel za hriechy, spravodlivý za nespravodlivých, aby vás priviedol k Bohu. Bol usmrtený v tele, ale Duchom oživený. (1.Pt 3, 18)
Jahve Mekadeshem – Boh, ktorý vás posväcuje
Buďte mi svätí, lebo ja, Pán, som svätý a ja som si vás oddelil od národov, aby ste boli moji! (Lev 20, 26)
Svätý znamená oddelený. Oddelený od sveta, oddelený pre Boha. Môže to byť jednotlivec i celý národ, v tomto prípade Izrael.
Ukážte, že ste svätí, a buďte svätí, lebo ja som Pán, váš Boh! Zachovávajte moje príkazy a plňte ich; ja som Pán (Jahve), ktorý vás posväcuje. (Lev. 20, 7 -8)
Ďalej Pán prikázal Mojžišovi: "Povedz Izraelitom: “Zachovávajte moju sobotu! Veď ona je znamením medzi mnou a vami z pokolenia na pokolenie, aby sa poznalo, že ja som Pán (Jahve), ktorý vás posväcuje! (Ex 31, 12 – 13)
Jahve Shalom – Pán je pokoj
S týmto označením sa stretávame v knihe Sudcov, 6. kapitole, kde Boží anjel sa ukáže Gedeonovi pri mlátení pšenice a dáva mu posolstvo, že on má vyslobodiť Izrael z ruky utláčateľov, Madiánčanov.
Tu prišiel Pánov anjel a sadol si pod dub pri Efre, ktorý patril Abiezerovcovi Joasovi, keď práve jeho syn Gedeon mlátil pšenicu na lise, aby ju zachránil pred Madiánčanmi. Pánov anjel sa mu zjavil a prihovoril sa mu: "Pán s tebou, udatný hrdina!" Gedeon mu odpovedal: "Prepáč, môj pane! Keď je Pán s nami, prečo nás toto všetko postihlo? A kde sú všetky jeho divy, o ktorých nám rozprávali naši otcovia, keď hovorili: “Pán nás vyviedol z Egypta”? Teraz nás Pán opustil a vydal do ruky Madiánčanov." Pán sa k nemu obrátil a povedal: "Choď s touto svojou silou a vysloboď Izrael z ruky Madiánčanov! Posielam ťa!" On mu odvetil: "Prepáč, môj pane! Čím mám vyslobodiť Izrael? Veď moja rodina je najbiednejšia v Manassesovi a ja som najmenší v dome môjho otca!" Pán mu povedal: "Keď som ja s tebou, tak Madiánčanov porazíš ako jediného muža!" Nato mu povedal: "Ak som našiel milosť v tvojich očiach, tak mi daj znamenie, že si to ty, ktorý hovorí so mnou! Ale neodchádzaj odtiaľto, dokiaľ sa k tebe nevrátim a neprinesiem ti dar a nepredložím ti ho!" On odpovedal: "Ja dočkám, kým sa nevrátiš." Tu Gedeon odišiel a pripravil kozliatko a nekvasené chleby z efy múky. Mäso vložil do koša a odvar nalial do hrnca. Zaniesol to k nemu pod dub a ponúkol ho tým. Boží anjel mu povedal: "Vezmi mäso i nekvasené chleby, polož to na tú skalu a vylej na to odvar!" Aj tak urobil. Tu vystrel Pánov anjel koniec palice, ktorú mal v ruke, a dotkol sa mäsa a nekvasených chlebov. I vyšľahol oheň zo skaly a strávil mäso aj nekvasené chleby. A Pánov anjel mu zmizol spred očí. Teraz Gedeon videl, že to bol Pánov anjel: "Beda mi, Pane, môj Bože" - zvolal Gedeon, - "videl som Pánovho anjela z tváre do tváre!" Ale Pán mu povedal: "Pokoj s tebou! Neboj sa! Nezomrieš!" Gedeon tam postavil oltár Pánovi a nazval ho Pán (Jahve) je pokoj! Až do dnešného dňa je ešte v abiezerovskej Efre. (Sud 6, 11 – 24)
Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja vám nedávam, ako svet dáva. Nech sa vám srdce nevzrušuje a nestra****e. (Jn 14, 27)
No vy, čo ste boli kedysi ďalekí, stali ste sa teraz v Ježišovi Kristovi blízkymi skrze Kristovu krv. Veď on je náš pokoj... (Ef 2, 13 – 14)
Jahve Roi – Pán je môj pastier
Dávidov žalm. Pán (Jahve) je môj pastier, nič mi nechýba: pasie ma na zelených pašienkach. Vodí ma k tichým vodám, dušu mi osviežuje. Vodí ma po správnych chodníkoch, verný svojmu menu. I keby som mal ísť tmavou dolinou, nebudem sa báť zlého, lebo ty si so mnou. Tvoj prút a tvoja palica, tie sú mi útechou. Prestieraš mi stôl pred očami mojich protivníkov. Leješ mi olej na hlavu a kalich mi napĺňaš až po okraj. Dobrota a milosť budú ma sprevádzať po všetky dni môjho života. A budem bývať v dome Pánovom mnoho a mnoho dní. (Ž 23)
Ja som dobrý pastier (Jahve Roi). Dobrý pastier kladie svoj život za ovce. Nájomník a ten, kto nie je pastier a ovce nie sú jeho, keď vidí prichádzať vlka, opúšťa ovce a uteká. A vlk ich chytá a rozháňa. Veď on je len nájomník a nezáleží mu na ovciach. Ja som dobrý pastier. Poznám svoje a moje poznajú mňa. Ako mňa pozná Otec, aj ja poznám Otca a svoj život dávam za ovce. (Jn 10, 11 – 15)
El v hebrejčine znamená Boh.
Ježiš na kríži volá: Eli, Eli, lema sabakthani?
Elohim – vyjadruje množné číslo jedného Boha. Svätú trojicu. Pozrime sa na ďalšie kombinácie Božieho mena:
El- Roi – Boh, ktorý vidí
Nato Abrám povedal Saraj: Pozri, svoju slúžku máš vo svojej moci. Nalož s ňou, ako uznáš za dobré! Keď ju Saraj sužovala, Hagar od nej ušla. Keď ju Hospodinov anjel stretol pri prameni vody na púšti, pri prameni na ceste do Šúru, povedal jej: Hagar, Sarajina slúžka, odkiaľ prichádzaš a kam sa uberáš? Ona odpovedala: Utekám od svojej panej Saraj. Hospodinov anjel jej povedal: Vráť sa k svojej panej a buď jej poddaná! Hospodinov anjel jej ďalej oznámil: Rozmnožím tvoje potomstvo tak, že ho nebude možné spočítať. Hospodinov anjel ešte dodal: Pozri, počala si, porodíš syna a dáš mu meno Izmael, lebo Hospodin ťa počul v tvojom pokorení. Bude to človek ako divý osol, jeho ruka bude proti všetkým a ruky všetkých budú proti nemu; bude proti všetkým svojim bratom. Hagar nazvala Hospodina, ktorý ju oslovil, El-Roi. Povedala totiž: Či som tu nezahliadla toho, ktorý ma vidí? Preto sa tá studňa volá: Beér-Lachaj-Roi, a je medzi Kadéšom a Beredom. (Gn 16, 6 – 14)
El–Echad – Boh je jeden
Počuj, Izrael, Pán (Jahve) je náš Boh, Pán jediný! (El Echad) A ty budeš milovať Pána, svojho Boha, celým svojím srdcom, celou svojou dušou a celou svojou silou. A tieto slová, ktoré ti ja dnes prikazujem, nech sú v tvojom srdci, poúčaj o nich svojich synov a sám uvažuj o nich, či budeš sedieť vo svojom dome, či budeš na ceste, či budeš ležať alebo stáť. (Dt 6, 4 – 10)
Toto hovorí Jahve, kráľ Izraela, vykupiteľ jeho, Pán zástupov: "Ja som prvý a ja som posledný, okrem mňa nieto Boha. (Iz 44, 6)
Ja som Pán (Jahve) a iného niet, okrem mňa nieto Boha. (Iz 45, 5)
El – Eljon – Boh najvyšší
A salemský kráľ Melchizedech priniesol chlieb a víno; bol totiž kňazom najvyššieho Boha (El – Eljon). Požehnal ho a povedal: "Buď požehnaný, Abram, od najvyššieho Boha, Stvoriteľa neba a zeme! Nech je zvelebený najvyšší Boh, ktorý ti dal do rúk tvojich nepriateľov!" (Gn 14, 18 – 20)
El – Chaj – Živý Boh
Nato sa Dávid pýtal mužov, ktorí stáli vedľa neho: "Čo môže čakať muž, ktorý porazí toho Filištínca a sníme hanbu z Izraela? Veď ktože je tento neobrezaný Filištínec, že hanobí šíky živého Boha (El – Chaj)!" (1.Sam 17, 26)
Ale Pán je opravdivý Boh, on je Boh živý (El - Chaj) a večný kráľ, od jeho prchkosti trasie sa zem, národy nevydržia jeho hnev. (Jer 10, 10)
I prevrátili ste slová živého Boha, Pána zástupov, nášho Boha. (Jer 23, 36)
El-Šaddaj – Silný Boh Všehomúci
Boh je všemohúci, môže urobiť čokoľvek. Čo chce, to aj uskutoční (bez akejkoľvek námahy) a niet na svete moci, okolnosti, alebo príčiny, ktorá by uskutočňovaniu Božej vôle zabránila, alebo jej činila prekážky.
Boh všetko stvoril, o všetko sa stará, udržuje a riadi. Je Pán neba, zeme a vesmíru.
Boh, ako El- Šaddaj sa ukázal Abrahámovi: Keď mal Abrám deväťdesiatdeväť rokov, zjavil sa mu Hospodin a povedal: Ja som El-Šaddaj, choď stále predo mnou, buď bezúhonný. Uzavriem zmluvu medzi mnou a tebou a veľmi ťa rozmnožím. Abrám padol na tvár a Boh mu povedal: Toto je moja zmluva s tebou: Staneš sa otcom mnohých národov. Už sa nebudeš volať Abrám, tvoje meno bude Abrahám, lebo som ťa určil za otca mnohých národov. Preveľmi ťa rozmnožím a urobím z teba národy a vyjdú z teba aj králi. Zmluvu medzi mnou a tebou a tvojím potomstvom vo všetkých pokoleniach robím večnou zmluvou, že budem tvojím Bohom i Bohom tvojho potomstva. (Gn 17, 1 – 7)
O Božom mene El- Šaddaj môžeme čítať aj knihe Exodus: Boh oslovil Mojžiša a ubezpečil ho: Ja som Hospodin. Zjavil som sa Abrahámovi, Izákovi a Jákobovi ako Všemohúci Boh (El- Šaddaj). Svoje meno Hospodin (Jahve) som im však nedal poznať. (Ex 6, 2 – 3)
V žalme 91 čítame: Kto býva v úkryte Najvyššieho, odpočíva v tôni Všemohúceho (El- Šaddaj), nech povie Hospodinovi (Jahvemu): Moje útočisko a moja pevnosť je môj Boh, v ktorého dúfam. (Ž 91, 1-2)
El- Olam – Boh večnosti, Boh je večný, odvekov až na veky.
Potom vzal Abrahám ovce a junce a dal ich Abimelechovi a obaja uzavreli zmluvu. Sedem jahníc však oddelil osobitne. I opýtal sa ho Abimelech: "Čo má znamenať tých sedem, osobitne oddelených jahníc?" On odpovedal: "Týchto sedem jahníc musíš vziať odo mňa, aby mi to bolo svedectvom, že som ja vykopal túto studňu." Preto sa tá studňa volá Bersabe, lebo tam obaja prisahali. Takto uzavreli zmluvu pri Bersabe. Potom sa Abimelech a veliteľ vojska Pichol pobrali a vrátili sa do filištínskej krajiny. Abrahám však zasadil pri Bersabe tamarišku a vzýval tam meno Pána, večného Boha (El – Olam). A Abrahám býval dlhší čas ako cudzinec vo filištínskej krajine. (Gn 21, 27 – 34)
odkaz