Hoď ma hore
prihlásenie:
Registrácia  |  Zabudnuté heslo
tu sa nachádzate: hlavná stránka  náboženstvo  téma
kategórie:  

Cirkev a štát,po Slovensky...

5
reakcií
1574
prečítaní
Tému 11. augusta 2010, 05:55 založil fajer.

podobné témy:

názov témy
posledná
reakcií
20. 05. 2007
9
29. 03. 2008
12
 
 


1.
označiť príspevok

fajer
   11. 8. 2010, 05:55 avatar
Demokratický štát a cirkev
Zdroj: Ing. František Dvořák, CSc.
Dátum: 11.8.2010

Čas strhol oponu a postavenie cirkví, predovšetkým v minulosti všemocnej katolíckej cirkvi, sa v demokratickom štáte celkom zmenilo.
- Oltáre patrili trónom a dnes patria veriacim, ktorí si sami musia nájsť spôsob, ako udržať ich ďalší lesk.
- Oltáre však nepatria demokratickým vládam a voleným parlamentom. A oltárom, obsluhovaným v monarchistickom štýle cirkevnej hierarchie, nepatria zasa vlády ani parlamenty.
- Ako ateista - neviem, prečo by výsledky francúzskej revolúcie, ktorá zmenila svet a z poddaných urobila občanov, mali byť pre nás „nečasové" a „celkom neprijateľné" (podľa RP z 21.6.1995).
- Nechcem ani nepotrebujem, aby sa porušovala Listina základných práv a slobôd, podľa ktorej je štát povinný občanom zaručiť slobodu náboženského vyznania, slobodne prejavovať svoje náboženstvo.
- Ale už nič iné. Výslovne sa tu stanovuje, že cirkvi a náboženské spoločnosti ustanovujú svoje inštitúcie a spravujú svoje záležitosti nezávisle od štátnych orgánov. Podmienky vyučovania na štátnych školách potom musia byť dané zákonom.

To všetko náš štát bez problémov môže zabezpečiť. Z toho však v žiadnom prípade nevyplýva, že cirkev je pre ostatných, teda pre nečlenov, niečo nadpozemské, niečo s nejakým vyšším poslaním. Pre mňa a pravdepodobne aj ostatných neveriacich ide o normálne občianske združenie ustanovené na našom území, aj keď s nadnárodným centrom (podobne, ako ho mal sovietsky komunizmus), ktoré je povinné v plnom rozsahu riadiť sa našimi zákonmi. Tých je u nás množstvo, a sú tu isto početnejšie občianske združenia - najmä odbory, a tiež z hľadiska občianskych potrieb oveľa dôležitejšie.

Nenechajte sa ďalej klamať

Avšak, ako už bolo povedané, katolícka cirkev má charakter a správanie stredovekej antidemokratickej organizácie, v ktorej v žiadnom prípade nerozhodujú veriaci - členovia, ale iba absolutisticky až despoticky zhora nadol sa prikazuje línia riadenia: hore sa rozhodne a dole sa bez reptania počúvne.
- Je antipólom demokracie, organizáciou prísne centralistickou, javiacou sa v demokratickej spoločnosti začiatku 21. storočia ako dávno prekonaný anachronizmus.
- Demokratický štát ani demokraticky zmýšľajúci občania k nej nemôžu mať žiadne osobitné sympatie, pretože im vlastne podráža nohy.
- Nemýľme sa tým, že sa dnes správa ako neškodná. Je to len preto, že stratila a stráca svojich prívržencov a podporovateľov, že stratila svoju svetskú moc, že je v tomto ohľade slabá. Ale tam, kde je situácia iná, tam prikazuje, a to veľmi dôrazne.

Vieme, že cirkev nepredkladá žiadnu osobitnú morálku, že jej ani sama dosť nemá, že neplnila a neplní žiadne potrebné či nezastupiteľné spoločenské funkcie.

Už dávno sa tak malo stať

Preto už dávno bolo na čase rozhodnúť a urobiť zásadnú a dôslednú odluku cirkvi od štátu.
V prvom rade by sme mali prestať hovoriť o reštitúciách v jej prospech a naopak
- žiadať, aby ona sama vrátila svoj nadmerný majetok ľudu, rovnako ako tak nedávno urobila, a to celkom dobrovoľne KSČ.
- Obrátiť jednoducho kartu. Pretože svoje pôvodné bohatstvo získala väčšinou mocenským parazitizmom a konfiškáciami, je nanajvýš spravodlivé podľa zákonov ľudských, a zrejme aj božích, keď sa ho konečne zbaví.
- Lepšie by bolo, keby tak urobila dobrovoľne bez náboženských kázaní a právnych kľučiek, aby nebolo potrebné siahať k zásahom typu krokov cisára Jozefa II. alebo 1. republiky.
- A samozrejme vrátiť aj správu zvereného štátneho majetku, alebo aspoň z neho riadne platiť zodpovedajúce nájomné.
- Len tak splní jedno zo svojich hlásaných princípov, podľa ktorého treba „majetok bohatých odovzdať chudobným".

Po druhé, všetky dotácie cirkvám, poskytované z verejných prostriedkov, treba zrušiť.
- Dnes tak každý z našich občanov - vrátane kojencov a detí - viac menej nedobrovoľne zo svojho len na katolícku cirkev dáva okolo 250 Kč ročne (na cirkevnú prevádzku a príspevky na údržbu pamiatok) - v roku 1994 v Česku. Neviem prečo, keď si to majú a môžu zaplatiť jej členovia sami.
- Keď mohli členovia KSČ platiť príspevky až vo výške 4 % svojich platov, prečo by to rovnako nemohli platiť katolíci ?
- Mňa vôbec nezaujíma, ako bude cirkev schopná kryť svoje vlastné výdavky, udržiavať svoj nevyhnutný majetok, ako sa zapojí do charitatívnej činnosti, aká je a bude jej ekonomická situácia.
- Nielen preto, že som neveriaci, ale hlavne preto, že s ňou máme nevybavené účty, že nekoná v súlade so záujmami národa a štátu.

Vôbec nechápem, ako cirkev, vydávajúca sa za celosvetovú strážkyňu morálky, žije a aj naďalej chce žiť z peňazí, ktoré sú občania - poplatníci nútení dávať jej väčšinou nedobrovoľne a proti svojej vôli.
- Ak žiadajú zrušenie dotácií, tak myslím aj najrôznejších nepriamych dotácií, akými sú napr. zľavy na daniach alebo na zákonnom poistení.
- Keď ich môžu platiť podniky, musia ich platiť aj cirkvi.
- A, samozrejme, nemôžem súhlasiť ani so skrytou podporou cirkvi pomocou takzvaných asignátov, kedy sa má občan rozhodnúť medzi dotáciou na krytie nezastupiteľných spoločenských výdavkov - napr. sociálnych, kultúrnych, zdravotných a podobne - a platmi pre cirkev.
- V krajnom prípade by to bolo možné len za predpokladu, že by sa týmto spôsobom rozhodovalo o určení prostriedkov na rozdielne typy občianskych združení - na jednej strane hoci aj katolíckej cirkvi, ale na druhej strane potom zasa treba odborom, filatelistom alebo záhradkárom.

Tým sa, samozrejme, nevylučuje možnosť spoločenských účelových príspevkov na údržbu a rekonštrukciu vybraných pamiatkových objektov. Ani možnosť účelových dotácií na krytie rôznych sociálnych či charitatívnych služieb, ak sa nimi cirkev alebo jej rády budú zaoberať. Ale aj tu v súlade so všeobecnými podmienkami ich poskytovania, tak, aby sa zabránilo ich možnému zneužitiu na krytie výdavkov na vydržiavanie a reprezentáciu predstaviteľov a členov príslušných inštitúcií, nech už sú to hoci aj cirkevní predstavitelia alebo rehoľníci. Jednoducho tieto peniaze sa musia v maximálnej miere dostať priamo k tým „potrebným", a štát môže takéto dotácie poskytovať len tam, kde ich príjemcovia predkladajú ich riadne zúčtovanie a preukážu, že takéto peniaze sa nezneužili alebo neprešustrovali.

Skončite s rozprávkami o dobročinnosti

Nemožno totiž prijímať názor, podľa ktorého by nám cirkev rada pomohla v organizácii sociálnej starostlivosti o potrebných občanov, ale len ak jej na to vopred dáme ďalší majetok a prostriedky. Za takú dobročinnosť, ktorú si mám najskôr sám zaplatiť, pekne ďakujem, ale nechcem.
- Dobrým skutkom by bolo, ak by takúto charitu platili samotní katolíci zo svojho, inak sa nemajú čím zaštiťovať, inak nemôžu byť žiadnym špecifickým vzorom morálky.
- Pretože ak budeme mať takéto prostriedky, tak si zodpovedajúcu starostlivosť môžeme zabezpečiť možno oveľa lepšie a hospodárnejšie priamo prostredníctvom obcí, okresov alebo štátu.
- Rovnako pritom cirkev obyčajne využíva „starostlivosť" na náboženskú indoktrináciu tých, o ktorých sa stará - deti i starých občanov.
- Bez takejto možnosti jej záujem o takúto činnosť ochabuje. Takže čo vlastne chce cirkev urobiť pre nás neveriacich - bude sa za nás modliť ? Avšak nie zadarmo ?

Napokon cirkev nemôže plniť nezastupiteľné úlohy štátu a jeho orgánov. Podľa mojej mienky nemôže byť napr. cirkevný sobáš uznávaný ako zákonný. Samozrejme to nevylučuje možnosť poskytovania obradov svojim veriacim, či už je to cirkevný krst, svadba, posledné pomazanie alebo pohreb. Tie však nemôžu nahradiť úradný akt, môžu byť len vedľa neho. Zákon by mal tiež stanoviť, že krstom sa dieťa nestane členom cirkvi, pretože o tom sa môže rozhodnúť len ako dospelý, teda od 18. rokov.
Súhlasí šalamacha


2.
označiť príspevok

2Pac - Viko muž
   11. 8. 2010, 20:58 avatar
Z toho však v žiadnom prípade nevyplýva, že cirkev je pre ostatných, teda pre nečlenov, niečo nadpozemské, niečo s nejakým vyšším poslaním. = To je hlupost, cirkev je v podstate spoločenstvo veriacich, nieje to nič nadpozemske, ale nadpozemske a realne je to čomu Krestan verí.


3.
označiť príspevok

šalamacha
   14. 8. 2010, 14:33 avatar
a prečo maju farari take bachory
ake maju?Prežrali by cely štatny rozpočet keby mohli a na ovečky ,či baranov v kostoloch kašlu.Co ich zaujima su len malolety chlapčekovia a zradlo.Treba odluku štatu od cirkvi
a nech si tych pedofilov chovaju cirkevnici a nam nech daju svaty pokoj.


4.
označiť príspevok

Petrana žena
   14. 8. 2010, 14:35 avatar
Obávam sa, že úpadok cirkvi nie je len zrejmý, ale aj nevyhnutný...kolom času.


5.
označiť príspevok

danka.k žena
   14. 8. 2010, 14:39 avatar
no čo na toto všetko povedať???? asi to čo mi povedal jeden známi verím v pána boha neverím v cirkev!!!
Súhlasí šalamacha


6.
označiť príspevok

salbea žena
   14. 8. 2010, 15:14 avatar
ja uz neverim nikomu a nicomu..blahodarny to klud..
váš príspevok

Pridávať príspevky môžu iba zaregistrovaní účastníci fóra.

Som zaregistrovaný

nick: heslo:
zostať trvalo prihlásený    
Nie som zaregistrovaný

Vaša prezývka:  

Po zaregistrovaní budete automaticky presmerovaní do tejto témy.

najnovšie príspevky na celom fóre

neprehliadnite
df.sk na Facebooku
vyhľadávanie
 
Na peknú ženu je príjemné pozerať sa. S rozumnou je príjemné žiť.
Prevádzkuje df.sk | TOPlist
(59 384 bytes in 0,433 seconds)