1
|
Z pohľadu ,sveta' je vzácny taký človek, ktorý je ,krásny', ,bohatý', ,slávny', ,mocný', ,inteligentný' či ,osvietený' (na rôznom stupni). Napríklad vysoko postavený úradník. Ale človek je vždy len človek (obmedzený), nie je Bohom. Z pohľadu Boha je vzácny najmä iný človek (iný kresťan), viď napr. Prvý list Korinťanom 1:
"Lebo slovo kríža je bláznovstvom pre tých, čo idú do záhuby, ale pre tých, čo sú na ceste spásy, teda pre nás, je Božou mocou. Veď je napísané: "Múdrosť múdrych zmarím a rozumnosť rozumných zavrhnem." Kdeže je múdry? Kde je zákonník? A kde mudrák tohto veku? Neobrátil Boh múdrosť tohto sveta na bláznovstvo? Lebo keď svet v Božej múdrosti nepoznal svojou múdrosťou Boha, zapáčilo sa Bohu spasiť veriacich bláznovstvom ohlasovania. Lebo aj Židia žiadajú znamenia a Gréci hľadajú múdrosť, my však ohlasujeme ukrižovaného Krista, pre Židov pohoršenie, pre pohanov bláznovstvo, ale pre povolaných, tak Židov ako Grékov, Krista - Božiu moc a Božiu múdrosť. Lebo čo je u Boha bláznivé, je múdrejšie ako ľudia, a čo je u Boha slabé, je silnejšie ako ľudia. Len sa pozrite na svoje povolanie, bratia, že tu niet veľa múdrych podľa tela ani veľa mocných, ani veľa urodzených; ale čo je svetu bláznivé, to si vyvolil Boh, aby zahanbil múdrych, a čo je svetu slabé, vyvolil si Boh, aby zahanbil silných; čo je svetu neurodzené a čím pohŕda, to si vyvolil Boh, ba aj to, čoho niet, aby zmaril to, čo je, aby sa pred Bohom nik nevystatoval. Vy ste z neho v Kristovi Ježišovi, ktorý sa pre nás stal múdrosťou od Boha i spravodlivosťou, posvätením a vykúpením, aby, ako je napísané: "Kto sa chváli, nech sa chváli v Pánovi."
Aj na poslednom súde bude dôležité, ako sa ľudia zachovali najmä voči týmto ,najmenším bratom' Ježiša Krista, nie voči ,významným' (svetsky významným). Viď Mt 25,31-45:
"Kráľ im odpovie: ‚Amen, hovorím vám: Čokoľvek ste urobili jednému z týchto mojich najmenších bratov, mne ste urobili.‘ ... ,Amen, hovorím vám: Čokoľvek ste neurobili jednému z týchto najmenších, ani mne ste neurobili.‘"
Lk 16, 14-15: "Toto všetko počúvali aj farizeji, ktorí mali radi peniaze, a posmievali sa mu. Preto im povedal: "Vy sa robíte pred ľuďmi spravodlivými, ale Boh pozná vaše srdcia, lebo čo je u ľudí vznešené, pred Bohom je ohavné."
|
|
|
2
|
|
1. Petrosko 31.01.2022, 17:08
Z pohľadu ,sveta' je vzácny taký človek, ktorý je ,krásny', ,bohatý', ,slávny', ,mocný', ,inteligentný' či ,osvietený' (na rôznom stupni). Napríklad vysoko postavený úradník. Ale človek je vždy len človek (obmedzený), nie je Bohom. Z pohľadu Boha je vzácny najmä iný človek (iný kresťan), viď napr. Prvý list Korinťanom 1:
"Lebo slovo kríža je bláznovstvom pre tých, čo idú do záhuby, ale pre tých, čo sú na ceste spásy, teda pre nás, je Božou mocou. Veď je napísané: "Múdrosť múdrych zmarí...
▲
31.01.2022, 17:09
|
To by malo viesť ,významných' k pokore, lebo pred Bohom v tých oblastiach v danom zmysle nie sú ,významní', a ,bezvýznamných' k radosti, lebo pred Bohom sú významní (pozor však na prípadnú paradoxnú ,pýchu na svoju bezvýznamnosť'). V danom zmysle je lepšie byť tým drobným kresťanom než významným biskupom. To, samozrejme, neznamená, že k biskupom netreba mať úctu (ak si ju zaslúžia), ale každopádne i ten drobný veriaci má význam, hodnotu.
Inteligentný, šikovný, mocný či krásny by nemal byť pyšný a nemal by pohŕdať tými, ktorí takými azda nie sú, lebo aj on je len obmedzený človek - Božie stvorenie a aj oni sú rovnako ľudia, Božie stvorenia
|
|
|
6
|
|
2. Petrosko 31.01.2022, 17:09
To by malo viesť ,významných' k pokore, lebo pred Bohom v tých oblastiach v danom zmysle nie sú ,významní', a ,bezvýznamných' k radosti, lebo pred Bohom sú významní (pozor však na prípadnú paradoxnú ,pýchu na svoju bezvýznamnosť'). V danom zmysle je lepšie byť tým drobným kresťanom než významným biskupom. To, samozrejme, neznamená, že k biskupom netreba mať úctu (ak si ju zaslúžia), ale každopádne i ten drobný veriaci má význam, hodnotu.
Inteligentný, šikovný, mocný či krásny by nemal byť ...
▲
31.01.2022, 23:15
|
Lukáš 14: "...Lebo každý, kto sa povyšuje, bude ponížený, a kto sa ponižuje, bude povýšený." A tomu, čo ho pozval, povedal: "Keď dávaš obed alebo večeru, nevolaj svojich priateľov, ani svojich bratov, ani príbuzných, ani bohatých susedov, aby nepozvali aj oni teba a mal by si odplatu. Ale keď chystáš hostinu, pozvi chudobných, mrzákov, chromých a slepých. A budeš blahoslavený, lebo oni sa ti nemajú čím odplatiť. No odplatu dostaneš pri vzkriesení spravodlivých."
Keď to počul jeden zo spolustolujúcich, povedal mu: "Blahoslavený, kto bude jesť chlieb v Božom kráľovstve." On mu povedal: "Istý človek pripravil veľkú večeru a pozval mnoho ľudí. Keď nadišla hodina večere, poslal svojho sluhu, aby povedal pozvaným: »Poďte, už je všetko pripravené.« A naraz sa začali všetci vyhovárať. Prvý mu povedal: »Kúpil som pole a musím si ho ísť pozrieť. Prosím ťa, ospravedlň ma!« Druhý povedal: »Kúpil som päť záprahov volov a idem ich vyskúšať. Prosím ťa, ospravedlň ma!« A ďalší povedal: »Oženil som sa, a preto nemôžem prísť.« Sluha sa vrátil a oznámil to svojmu pánovi. Vtedy sa hospodár rozhneval a povedal svojmu sluhovi: »Vyjdi rýchle na námestia a do ulíc mesta a priveď sem chudobných a mrzákov, slepých a chromých!« A sluha hlásil: »Pane, stalo sa, ako si rozkázal, a ešte je miesto.« Tu pán povedal sluhovi: »Vyjdi na cesty a k ohradám a donúť vojsť všetkých, aby sa mi naplnil dom. Lebo hovorím vám, že ani jeden z tamtých mužov, čo boli pozvaní, neokúsi moju večeru.«"
Hoci tu sa nehovorí len o povolaní tých chudákov, lež o tom, že hostina je obrazom nebeskej blaženosti. Povolaní sú Židia, ktorí ako vyvolený národ mali prví vstupom do Cirkvi dosiahnuť spásu. Zavolaní z ulíc sú pohania. Boh verne podľa proroctiev poslal svojho Syna najmä na dobro a spásu Židov. Oni však jeho pozvanie odmietli. Preto sa obracia na pohanov a ich pozýva do Božieho kráľovstva. odkaz odkaz
Netvrdím, že tí ,úbohí kresťania' sú jediní, čo môžu byť vyvolení, ale zdá sa, že práve takí ,chudáci' a pokorní majú pre Boha veľký význam. A tiež tí, ktorí sa k nim zachovali dobre. (Nepovedal by som však, že ide o takých ,chudobných', čo svoju ,chudobu' využívajú na žobranie, pričom ani nie sú veriaci či pokorní; a takisto nejde o to, že by bol človek povinný vždy dať každému žobrákovi na ulici peniaze, hoci niekedy sa môže prejaviť charita i tak, že sa mu poskytnú nejaké ,drobné' či iná pomoc.)
|
|
|
10
|
|
1. Petrosko 31.01.2022, 17:08
Z pohľadu ,sveta' je vzácny taký človek, ktorý je ,krásny', ,bohatý', ,slávny', ,mocný', ,inteligentný' či ,osvietený' (na rôznom stupni). Napríklad vysoko postavený úradník. Ale človek je vždy len človek (obmedzený), nie je Bohom. Z pohľadu Boha je vzácny najmä iný človek (iný kresťan), viď napr. Prvý list Korinťanom 1:
"Lebo slovo kríža je bláznovstvom pre tých, čo idú do záhuby, ale pre tých, čo sú na ceste spásy, teda pre nás, je Božou mocou. Veď je napísané: "Múdrosť múdrych zmarí...
▲
01.02.2022, 04:27
|
V minulosti som sa otázkou - koho Ježiš v súvislosti s posledným súdom (Mt 25,31-45) myslel tými jeho najmenšími bratmi, zaoberal aj takto:
Tri možnosti: 1. Keďže bol i človekom - stal sa človekom, mohol nimi myslieť všetkých úbohých ľudí, ktorí kedy potrebovali takú pomoc (tj. v stave hladu, smädu, v nemocnici atď). Lukáš 14,12-14: "Ale keď chystáš hostinu, pozvi chudobných, mrzákov, chromých a slepých. A budeš blahoslavený, lebo oni sa ti nemajú čím odplatiť. No odplatu dostaneš pri vzkriesení spravodlivých."
2. Myslel tým všetkých svojich kresťanských bratov a učeníkov, ktorí kedy potrebovali takú pomoc vrátane apoštolov a ich nástupcov. Matúš 10,42: "A kto by dal piť jednému z týchto maličkých čo len za pohár studenej vody ako učeníkovi, veru, hovorím vám: Nepríde o svoju odmenu."
Marek 9,41: "A kto by vám dal piť čo len za pohár vody preto, že ste Kristovi, veru, hovorím vám: Nepríde o svoju odmenu."
3. možnosťou by mohli byť aj deti, pokorní a pod. Matúš 18,1-5: "V tú hodinu pristúpili k Ježišovi učeníci a pýtali sa: "Kto je podľa teba najväčší v nebeskom kráľovstve?" On zavolal k sebe dieťa, postavil ho medzi nich a povedal: "Veru, hovorím vám: Ak sa neobrátite a nebudete ako deti, nevojdete do nebeského kráľovstva. Kto sa teda poníži ako toto dieťa, ten je najväčší v nebeskom kráľovstve. A kto prijme jedno takéto dieťa v mojom mene, mňa prijíma."
Lukáš 9,47-48: "Ale Ježiš poznal zmýšľanie ich srdca, vzal dieťa, postavil ho vedľa seba a povedal im: "Kto prijme toto dieťa v mojom mene, mňa prijíma. A kto prijíma mňa, prijíma toho, ktorý ma poslal. Lebo kto je medzi vami najmenší, ten je veľký."
Takže naozaj tí vyvolení nemusia byť len ,chudáci', lež aj iní
|
|
|
11
|
|
10. Petrosko 01.02.2022, 04:27
V minulosti som sa otázkou - koho Ježiš v súvislosti s posledným súdom (Mt 25,31-45) myslel tými jeho najmenšími bratmi, zaoberal aj takto:
Tri možnosti: 1. Keďže bol i človekom - stal sa človekom, mohol nimi myslieť všetkých úbohých ľudí, ktorí kedy potrebovali takú pomoc (tj. v stave hladu, smädu, v nemocnici atď). Lukáš 14,12-14: "Ale keď chystáš hostinu, pozvi chudobných, mrzákov, chromých a slepých. A budeš blahoslavený, lebo oni sa ti nemajú čím odplatiť. No odplatu dostaneš pri...
▲
01.02.2022, 08:02
|
11. A nemôže to byť množina všetkých troch? Vylučuje sa to ak tým myslel všetky tri skupiny?
|
|
|
12
|
|
11. atsifos 01.02.2022, 08:02
11. A nemôže to byť množina všetkých troch? Vylučuje sa to ak tým myslel všetky tri skupiny?
▲
01.02.2022, 14:02
|
Môžu to byť všetky tie skupiny. Zrejme sa to nevylučuje
|
|
|
14
|
|
10. Petrosko 01.02.2022, 04:27
V minulosti som sa otázkou - koho Ježiš v súvislosti s posledným súdom (Mt 25,31-45) myslel tými jeho najmenšími bratmi, zaoberal aj takto:
Tri možnosti: 1. Keďže bol i človekom - stal sa človekom, mohol nimi myslieť všetkých úbohých ľudí, ktorí kedy potrebovali takú pomoc (tj. v stave hladu, smädu, v nemocnici atď). Lukáš 14,12-14: "Ale keď chystáš hostinu, pozvi chudobných, mrzákov, chromých a slepých. A budeš blahoslavený, lebo oni sa ti nemajú čím odplatiť. No odplatu dostaneš pri...
▲
10.02.2022, 14:28
|
Petrosko, správna je len prvá možnosť. Tak to predsa vyplýva z pokračovania:
"Lebo som bol hladný a dali ste mi jesť; bol som smädný a dali ste mi piť; bol som pocestný a pritúlili ste ma; 36 bol som nahý a priodeli ste ma; bol som chorý a navštívili ste ma; bol som vo väzení a prišli ste ku mne.« 37 Vtedy mu spravodliví povedia: »Pane, a kedy sme ťa videli hladného a nakŕmili sme ťa, alebo smädného a dali sme ti piť? 38 Kedy sme ťa videli ako pocestného a pritúlili sme ťa, alebo nahého a priodeli sme ťa? 39 Kedy sme ťa videli chorého alebo vo väzení a prišli sme k tebe?« 40 Kráľ im odpovie: »Veru, hovorím vám: Čokoľvek ste urobili jednému z týchto mojich najmenších bratov, mne ste urobili.«"
Najmenší z bratov predsa nebudú mocní tohto sveta, ani peňazomenci, kšeftári, špekulanti... na tých treba upliesť z povrázkov bič a vyhnať ich z chrámu....
|
|
|
3
|
podla znovuzrodenych sektarov ondrejvcov Boh nenavidi chudobnych, chorych.....hlasaju evanjelium prosperity , zdravia, bohatstva !!!!
|
|
|
4
|
1
vsetko sa kademu vráti.
|
|
|
5
|
|
4. YouLove 31.01.2022, 22:06
1
vsetko sa kademu vráti.
▲
31.01.2022, 22:07
|
|
7
|
|
4. YouLove 31.01.2022, 22:06
1
vsetko sa kademu vráti.
▲
31.01.2022, 23:25
|
Nno taká by asi mala byť spravodlivosť
|
|
|
8
|
Hm zase som si nevšimol, že je to nick Krištof (ktorý som predtým dal zrušiť), chcel som reagovať ako tento Petrosko
|
|
|
15
|
Spomenul som si aj na podobenstvo o boháčovi a Lazárovi (Lk 16, 19-31). Lazár, ktorý žil život v utrpení, dostal sa po smrti do ,raja´ (aký vtedy bol možný) a boháč, ktorý svoj majetok používal iba pre seba a nevidel biedu iných, do pekla. Povedali mu tam: ,Synu, spomeň si, že si dostal všetko dobré za svojho života a Lazár zasa iba zlé. Teraz sa on tu teší a ty sa trápiš.´
V súvislosti s očistcom sa tiež hovorí, že nejaký ,očistec´ človek môže zažiť už tu - znášaním utrpenia na tomto svete. Keď človek znáša utrpenie, napr. chorobu či chudobu, môže ho to ,očisťovať´. V knihe Katechizmus pre malých i veľkých sa uvádza: "Využime možnosť získať odpustenie časných trestov [za ktoré je očistec]. Pokojne s vierou prijímajme utrpenia, ktoré vyplývajú z plnenia našich povinností, aby sme tak zadosťučinili za svoje hriechy."
Bolo by asi spravodlivé, keby tí, čo na tomto svete viac trpeli, boli po smrti bližšie k raju, než tí, ktorí sa tu mali dobre, najmä ak svoje materiálne dobrá a výhody využívali pomerne sebecky
|
|
|
16
|
Najprv slepý žobrák, potom možno svätý - Bartimej, Timejov syn:
Mk 10,46-52:
"Prišli do Jericha. A keď so svojimi učeníkmi a s veľkým zástupom z Jericha odchádzal, pri ceste sedel slepý Bartimej, Timejov syn, a žobral. Keď počul, že je to Ježiš Nazaretský, začal kričať: "Ježišu, syn Dávidov, zmiluj sa nado mnou!" Mnohí ho okríkali, aby mlčal; ale on ešte väčšmi kričal: "Syn Dávidov, zmiluj sa nado mnou!" Ježiš zastal a povedal: "Zavolajte ho!" Zavolali slepca a vraveli mu: "Neboj sa! Vstaň, volá ťa!" On odhodil plášť, vyskočil a šiel k Ježišovi. Ježiš mu povedal: "Čo chceš, aby som ti urobil?" Slepec mu odpovedal: "Rabboni, aby som videl!" A Ježiš mu povedal: "Choď, tvoja viera ťa uzdravila!" A hneď videl a šiel za ním po ceste."
Lk 18,35-43:
"Keď sa približoval k Jerichu, sedel pri ceste akýsi slepec a žobral. Keď počul, že tadiaľ prechádza zástup, pýtal sa, čo sa deje. Povedali mu: "Ježiš Nazaretský ide tadiaľto." Tu vykríkol: "Ježišu, Syn Dávidov, zmiluj sa nado mnou!" Tí, čo išli popredku, ho okríkali, aby mlčal. Ale on ešte väčšmi kričal: "Syn Dávidov, zmiluj sa nado mnou!" Ježiš zastal a kázal, aby ho priviedli k nemu. Keď sa priblížil, opýtal sa ho: "Čo chceš, aby som ti urobil?" On odpovedal: "Pane, aby som videl." A Ježiš mu povedal: "Pozeraj! Tvoja viera ťa uzdravila." A hneď videl, šiel za ním a velebil Boha. Aj všetok ľud, keď to videl, vzdával Bohu chválu."
Pozri video od nastaveného času: odkaz
|
|
|
17
|
|
16. Petrosko 12.03.2022, 21:09
Najprv slepý žobrák, potom možno svätý - Bartimej, Timejov syn:
Mk 10,46-52:
"Prišli do Jericha. A keď so svojimi učeníkmi a s veľkým zástupom z Jericha odchádzal, pri ceste sedel slepý Bartimej, Timejov syn, a žobral. Keď počul, že je to Ježiš Nazaretský, začal kričať: "Ježišu, syn Dávidov, zmiluj sa nado mnou!" Mnohí ho okríkali, aby mlčal; ale on ešte väčšmi kričal: "Syn Dávidov, zmiluj sa nado mnou!" Ježiš zastal a povedal: "Zavolajte ho!" Zavolali slepca a vraveli mu: "Neboj sa! Vs...
▲
12.03.2022, 21:19
|
Ivan Krasko: QUIA PULVIS SUM, Luk. XVIII.
K Jerichu i dnes vedie sivá cesta,
čo chodils’ po nej niekdy, Syn
Ty prvý, veľký Máriin.
Je prašná, zrovna jako vtedy bola,
keď viedels’ po nej zástupy
bedárov, colných, zavržených,
a žien tiež hodných potupy.
I slnko páli na nej ešte žhavo
– jak vtedy dávno pútnika,
čo ženie kyjom olivovým
ku mestu svojho oslíka.
Okolo i dnes rastú divé fíky
a bodľač taktiež storaká,
len pod tým fíkom nakloneným
iného zrel bys’ žobráka:
keby Si dnes tak išiel po tej ceste!
– Tam sedí s dušou ubitou,
ku fíku biedne pričupený,
a plače... Synu Dávidov!!
|
|
|
18
|
Mám v pláne sa zas na dlhší čas odmlčať na df, prestať sa tu ukazovať, venovať sa viac súkromným a pracovným veciam. Dovi dopo 🙂
|
|
|
|