V rozhovore pre Sunday Times 27.marca, bývalý arcibiskup z Canterbury Rowan Williams vyjadril svoje obavy z rastúceho antisemitizmu na britských vysokých školách.
V rozhovore pre Sunday Times dňa 27.marca, bývalý arcibiskup z Canterbury Rowan Williams vyjadril svoje obavy z rastúceho antisemitizmu v areáloch vysokých škôl vo Veľkej Británii. Dejú sa veci, ktoré sú podobné Nemecku v 30-tych rokoch. Dva dni neskôr, v denníku The Times, Chris Bryant, tieňový predseda dolnej snemovne a dlhoročný člen britskej Strany práce, varoval, že ľavé politické krídlo vo zvýšenej miere spochybňuje právo štátu Izrael na existenciu, a zaujíma postoj, ktorý nazval “nie jemnou formou antisemitizmu.”
Kvôli antisemitizmu zvážila emigrovať takmer tretina európskych Židov.
Z celej Európy Židia odchádzajú. Prieskum Európskej agentúry pre základné práva z roku 2013 poukázal na to, že takmer tretina európskych Židov zvážila kvôli antisemitizmu emigrovať a vo Francúzsku tieto čísla dosahujú až 46 percent, v Maďarsku až 48 percent.
A tento problém sa netýka len Európy. Prieskum Brandeis University medzi študentmi severoamerických židovských stredných škôl poukázal na to, že tri štvrtiny študentov zažili antisemitskú rétoriku. Jedna tretina z nich uviedla prípady obťažovania na základe svojho židovstva. Značná časť zastrašovania je rozpútavaná počas kampaní proti Izraelu, akými sú “Israel Apartheid” a BDS (Bojkot, odsun investícii a sankcie voči Izraelu). Tieto kampane sa stali tým, čím v stredoveku bolo obdobie Veľkej noci, časom útokov voči Židom.
Očividne sa niečo deje, ale čo to je? Mnohí z politického spektra ľavice sa ohradzujú, že sú obviňovaní neprávom. Nie sú proti Židom, tvrdia, sú len proti politike štátu Izrael. Je to evidentné. Kritika izraelskej vlády nie je antisemitizmom. Ani hnutie BDS nie je vo svojej podstate antisemitské. Mnohí z ich podporovateľov majú skutočný záujem na dodržovaní ľudským práv. Ale stáva sa to bránou pre novú vlnu antisemitizmu, kedy vzniká nehorázna aliancia medzi radikálnym Islamom a politickou ľavicou.
Takže čo je to ten antisemitizmus? Nie je to súbor spoločných hodnôt, ale súbor konfliktov. Pred Holokaustom Židia boli nenávidení preto, že boli chudobní a že boli bohatí; pretože boli komunistami a že boli kapitalistami; pretože zostávali sami sebou a pretože sa infiltrovali kde sa dalo; pretože húževnato lipli na starovekých náboženských hodnotách a pretože to boli kozmopolitní neusadenci, ktorí neverili ničomu.
Antisemitizmus je vírus, ktorý prežíva mutáciou. V stredoveku boli Židia nenávidení kvôli svojmu náboženstvu. V 19-tom a 20-tom storočí boli nenávidení kvôli svojej rase. Dnes sú nenávidení kvôli svojmu štátu Izrael. Antisionizmus je novým druhom antisemitizmu.
Legitimizácia sa tiež zmenila. V priebehu histórie, keď ľudia hľadali ako ospravedlniť antisemitizmus, urobili to tak, že sa odvolali na najvyššiu autoritu, aká bola k dispozícii v danej kultúre. V stredoveku, to bolo náboženstvo. V post-osvieteneckej Európe to bola veda. Dnes sú to ľudské práva. A preto Izrael - jediná fungujúca demokracia na Blízkom východe so slobodou tlače a nezávislým súdnictvom - býva pravidelne obviňovaný z piatich zločinov proti ľudským právam: rasizmus, segregácia, zločiny proti ľudskosti, etnické čistky a pokus o genocídu. Toto sú falošné obvinenia z prelievania krvi neviniatok našej doby.
Antisemitizmus je klasickým prípadom toho, čo antropológ René Girard vidí ako primárnu formu ľudského násilia: hľadanie obetného baránka. Ak sa niečo zlé stane skupine, jej členovia sa možu spýtať dve rôzne otázky: “Čo sme urobili zle?” alebo “Kto nám to urobil?” Celý osud skupiny bude závisieť od toho, ktorú si vyberie.
Ak sa opýtajú, “Čo sme urobili zle?” - začne tým proces sebakritiky, ktorá je nevyhnutná pre slobodnú spoločnosť. Ak sa opýtajú “Kto nám to urobil?” - definujú sa ako obeť. Potom začnú hľadať obetného baránka, ktorého obvinia zo všetkých svojich problémov. Týmto baránkom klasicky boli Židia.
Argumentácia je dnes postavená takto: po Holokauste sa každý korektne zmýšľajúci človek musí postaviť proti nacizmu. Palestínci sú novodobí Židia. Židia sú novodobí nacisti. Izrael je zločinom proti ľudskosti. Takže každý korektne zmýšľajúci človek sa musí postaviť proti štátu Izrael a keďže každý Žid je sionistom, musíme sa postaviť proti Židom. Táto argumentácia je nesprávna vo svojej podstate. Boli to Židia a nie Izraelčania, ktorí boli zavraždení pri teroristických útokoch v Toulouse, Paríži, Bruseli a Kodani.
Nenávisť, ktorá začína nenávisťou voči Židom nikdy pri Židoch nekončí.
Antisemitizmus je formou kognitívnej poruchy. Redukuje komplexné problémy na jednoduché. Rozdeľuje svet na biely a čierny, vidiac celú chybu na jednej strane a celú krivdu na strane druhej. Z mnohých aktérov, ktorých možno obviniť vyčleňuje jednu skupinu ľudí. Umlčuje nesúhlas a nikdy sa nezaoberá sebakritikou. Argument je stále ten istý. My sme nevinní, oni sú vinovatí. Nasleduje, že ak - my kresťania, príslušníci árijskej rasy alebo moslimovia máme byť slobodní, tak oni - Židia alebo štát Izrael, musia byť zničení. Takto začínajú ohromné zločiny.
Židia boli nenávidení, pretože boli iní. Boli najvýraznejšou nekresťanskou menšinou v predvojnovej kresťanskej Európe. Dnes sú najvýraznejšou nemoslimskou menšinou na islamskom Blízkom východe. Antisemitizmus bol vždy o neschopnosti skupiny vytvoriť priestor pre inakosť. Žiadna skupina, ktorá ho adoptuje nikdy nevytvorí slobodnú spoločnosť.
Nenávisť, ktorá začína nenávisťou voči Židom nikdy pri Židoch nekončí. Vo svete zaplavenom nenávisťou voči náboženským rozdielom, ľudia všetkých vierovyznaní aj tí bez vyznania musia stáť spolu, nielen preto aby porazili antisemitizmus, ale preto, aby ochránili práva náboženských menšín kdekoľvek. Dejiny nás budú súdiť podľa toho, ako sa vysporiadame s touto výzvou. Nesmieme zlyhať.
(Tento článok bol pôvodne publikovaný na Newsweek.com. S láskavým dovolením portálu aish.com z angličtiny preložil Ondrej Pastirik)
rabín Jonathan Sacks l Apr 11, 2016 00:00 l Tlač l
odkaz