... Okopčím pár myšlienok "kresťanského" filozofa ...
" Ze všeobecných příkazú a zákazú však nelze dostatečně odvodit jednání v konkrétní situaci. Přímý a neodvolatelný požadavek "tak-musíš-činit" je veden spíše právě přítomnou dějinnou situací. Co se tu jednotlivec domnívá slyšet jako příkaz, zůstává však při vší jistotě sporné.V bytnosti takového naslouchání Božímu vedení je odvaha k pochybení, a tudíž skromnost. To vylučuje záruku jistoty, zakazuje zevšeobecňovat vlastní jednání v požadavek platný pro všechny a zabraňuje fanatismu. Ani naprostá jasnost cesty, kterou vidíme pod Božím vedením, nesmí vést k naší jistotě, že to je jediná cesta pro všechny.
Neboť za chvíli může vše vypadat zase jinak. V jasu může být přece nastoupena chybná cesta. Dokonce i v jistotě rozhodnutí, pokud k němu dochází ve světě, musí zůstat jistá nedefinitivnost. Neboť pýcha absolutně pravého je pro pravdu ve světě zničujícím nebezpečím. I v okamžicích jistoty je nezbytná pokora trvalého tázání.
Teprve zpětný pohled umožňuje velký údiv nad nepochopitelným vedením. Ani v tomto případe to však není nikdy jisté, ani zde se Boží vedení nestává vlastnictvím.
"Už som to dával
odkaz
"To, co v zamyšlení získávám pouze sám pro sebe - i kdyby to bylo vším, je jakoby ničím.
Co se neuskututečňuje v komunikaci, ještě není, co v ní nakonec není založeno, nemá dostatečný základ. Pravda začíná u dvou.
Filozofie proto požaduje: stále hledat komunikaci, odvažovat se jí bez zábran, obětovat své vzdorné sebepotvrzení, které se vnucuje ve stále nových přestrojeních, žít v naději, že si budu z oddanosti znovu dasrován.
Proto musím stále o sobě pochybovat, nesmím se stát jistým, nesmím se držet nějakého domnělého pevného bodu v sobě, který by mna jakoby spolehlivě projasňoval a pravdivě posuzoval. Taková sebejistota je nejsvúdnější formou nepravého sebeprosazování.
Karl Jaspers Úvod do filosofie
Na kresťanstvu sa mi páči to, že patrí k nemnohým náboženstvám, vieram, ktoré "dovoľujú" o tom, čomu veria, nielen rozmýšľať, pochybovať, ale i prispôsobovať dogmy novým objektívnym poznatkom. V tomto smere, podľa toho, čo poznám, je katolícka cirkev asi najotvorenejšia ... určite je kritickejšou, racionálnejšou, ako napr. "angeológovia", ID-čkári /títo majstri učenia k nemysleniu/ ...
Napriek uvedenému sa katolícka cirkev nedokáže vzdať nekritického hodnotenia svojich dejín a nielen ich ... Stručne uvediem príklad. Dnes som na Tv Lux pozeral dokument o slobode. Dejiny ľudstva tu pojali ako boj myšlienok, ideológií ... absolútne ignorujúc ostatné okolnosti, vplyvy ... Spomínali, že grécka demokracia, kde mali právo rozhodovať slobodní občania - muži /nie otroci, ktorí ich blahobyt tvorili .../ odsúdila k trestu smrti Sokrata vôľou väčšiny, ktorý sa nemohol odvolať na nejaký vyšší zákon, inštanciu. Ani písmenko o tom, že mu dali na výber - vyhnanstvo, alebo smrť. V protiklade s tým uviedli kresťanstvo. Len na základe neho bolo zrušené otroctvo a od jeho nástupu k moci sa nič podobné už nestávalo /ak aj bolo, bolo to v protiklade s kresťanským učením a len vďaka nemu a len od čias kresťanstva, otroctvo ako zlo, aj chápeme/ a žeby bol stredovek temným, je bohapustá lož. Ani zmienka o kresťanmi umučenej Hypatii, o židovskom učencovi /autora tuším Talmudu, meno si nepamätám .../ kresťanmi stiahnutým z kože ... Podobnými tendenčnosťami sa dokument hemžil a pritom sa odvolávali na kritické myslenie ...